CD-rom-drev-problemer
Fra : Flemming

Dato : 29-12-03 20:12

I begge vores maskiner opstod pludselig med få timers mellemrum det, at
CD-rom drevet inaktiveredes og der var en henvisning til at der var fejl i
registreringsdatabasen. Antivirusprogammer viste ingen tegn på virus. Det
har herefter ikke været muligt at installere drevet igen under XPhome,
hvorunder alle programmer i PC-en kører. På en ældre uopdateret
XPpro-version på den ene pc kører drevet fint.
Kan det lade sig gøre at få det til at du under XPhome uden at ominstallere
det fra bunden med tilhørende ominstallation af de øvrige programmer?
Regcleanerprogrammet hjælper ikke.

Venlig hilsen Flemming

Fra : JSH [9800]

Dato : 29-12-03 20:18

"Flemming" <alleslev@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ominstallere
> det fra bunden med tilhørende ominstallation af de øvrige programmer?

Jeg vil foreslå, at du går i kontrolpanel -> system ->
Hardware->Enhedshåndtering og sletter cd-rom drevene. Herefter genstarter du
og cd-rom drevene vil blive installeret som ved en ny-installation.

Fra : Flemming

Dato : 29-12-03 20:29

"JSH [9800]" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og cd-rom drevene vil blive installeret som ved en ny-installation.
>
> Nej, det er lige netop det de ikke gør, qua et eller andet i
reg.databasen.
Hilsen Flemming

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-12-03 20:28

> [...]
ominstallere
> det fra bunden med tilhørende ominstallation af de øvrige programmer?

Det burde kunne klares ved, at du simpelthen installerer windows direkte
oveni den bestående installation. Man kan også forsøge sig med en
reparationsinstallation, men det synes jeg ikke, man har succes med ret
ofte. Derimod installerer man komplet oveni den eksisterende installation,
selv om der advares imod det undervejs. Der kan smutte et par drivere
undervejs, men alle eksisterende programmer m.m. bliver der generelt ikke
rørt ved.
Jeg går ud fra, at I har forsøgt via Enhedshåndtering at fjerne drevene og
derefter genstarte, således at drevene skulle blive fundet igen og derved
blive installeret igen.
Prøv evt. i den forbindelse fysisk at afbryde forbindelsen til drevet ved at
tage kablet af, afinstallere og genstarte. Derefter lukke og sætte kabler på
igen og så håbe at den genfinder og installerer drevet rigtigt. XP plejer
faktisk at være god til at reparere sig selv, hvis man først fjerner enheden
fra enhedshåndtering.

Kurt

Fra : Flemming

Dato : 29-12-03 20:40

"> >

> [...]

> fra enhedshåndtering.
>
> Kurt
>
> Ja, det er også det eneste jeg har kunnet komme på - bortset fra en
formatering - men netop Windows' advarsel har afholdt mig fra det. Den
fysiske afbrydelse virker ikke.
Tak for rådet.

Hislen Flemming

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-12-03 22:34

> formatering - men netop Windows' advarsel har afholdt mig fra det. Den
> fysiske afbrydelse virker ikke.
> Tak for rådet.
>
> Hislen Flemming

Velbekomme -men jeg kan ikke se, om du har prøvet at fjerne drevet i
enhedshåndtering. På trods af windows advarsel er det helt ufarligt. Det har
jeg gjort mange gange på pc.er som bl.a. ikke ville aktivere dma på cdrom
drev.
Så fjernede jeg bare controlleren og den blev genfundet og installeret
korrekt. Sammen nummer har jeg gjort med andre hardwareenheder og det har
faktisk virket hver gang.
Du har intet at tabe, da du jo bare fjerner en enhed som ikke virker!

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 11:51

Flemming wrote:
> I begge vores maskiner opstod pludselig med få timers mellemrum det, at
> CD-rom drevet inaktiveredes og der var en henvisning til at der var fejl i
> registreringsdatabasen. Antivirusprogammer viste ingen tegn på virus.

Er det samme mærke/model i begge, og er de indkøbt for nylig?

Fra : Flemming

Dato : 30-12-03 23:47

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Er det samme mærke/model i begge, og er de indkøbt for nylig?

Nej, det ene er et ældre drev, det andet et næsten nyt med brænder. Ingen af
dem lader sig geniinstallere i WinXP efter at være afinstalleret; programmet
husker åbenbart de gamle og dårlige registreringer i reg.databasen.
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 09:31

Flemming wrote:
> [...]
> dem lader sig geniinstallere i WinXP efter at være afinstalleret; programmet
> husker åbenbart de gamle og dårlige registreringer i reg.databasen.

Så tyder det meget på virus; opdater antivirusprogrammernes info og
check igen.

Hvis det ikke hjælper; prøv evt. at fjerne IDE-driveren og installere
den igen.

Fra : Flemming

Dato : 31-12-03 09:55

> [...]
> check igen.
>
> Hvis det ikke hjælper; prøv evt. at fjerne IDE-driveren og installere

Tak for svaret; hvordan fjernes IDE-driveren? Kender du noget til hvordan
reg.databasen nulstilles, for tilsyneladende er der en gammel information
der, som bevares selv om drevene fjernes , både fysisk og i
enhedshåndtering.
Jeg bruger Pandaantivrus, der opdateres dagligt, så kan det blive bedre? Men
jeg har set en anden i gruppen også har problemer, så noget peger jo i den
retning.

Hilsen Flemming