Bedste line til geddefiskeri med flåd/skal~
Fra : JE

Dato : 27-12-03 14:58

Jeg skal til at ha' skiftet line på mine hjul/spoler - og vil lige høre
jeres anbefalinger til valg af line. Skal bruges til almindeligt
geddefiskeri med flåd og død skalle.

Jeg har hidtil haft brugt alm. 0,30 nylonline - og har egentlig været
tilfreds med det. Men hvilken linetype (mærke) skal jeg vælge. Der er jo
forskellige typer, bløde såvel som stive.

Er vi ikke enige om at fireline ikke er sagen til denne type fiskeri ?

Mvh Jan

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-12-03 15:10

"JE" <janelneINGEN@SPAMmail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> forskellige typer, bløde såvel som stive.
>
> Er vi ikke enige om at fireline ikke er sagen til denne type fiskeri ?

Hej Jan.

Jeg plejer at bruge 0.25-0.30 til linen og 0.35-0.40 til forfang - en klump
vægt på, to kroge i skalledyret, og så ned til rovdyrene.
Jeg plejer at bruge en eller anden ABU-line (- har smidt den tomme spole
væk, så det kniber med at se hvad linen hedder...) - det fungerer fint til
gedde og sandart.
Har ikke prøvet Fireline endnu, så det kan/tør/vil jeg ikke udtale mig om.

Godt nytår, og knæk og bræk.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : jensen

Dato : 28-12-03 14:59

Tja.. jeg er gået over til stort set kun at bruge Fireline, ka kun se flest
fordele ved det. Bedre kontakt med flåd-agn-evt gedde mv..
Det eneste jeg ikke bruger Fireline til er let medefiskeri da splithagl ik
rigtig vil blive siddende på linen..
Så det er vel smag og behag.. =)

Fra : Michael Boysen

Dato : 28-12-03 16:18

JE wrote:
> [...]
> tilfreds med det. Men hvilken linetype (mærke) skal jeg vælge. Der er jo
> forskellige typer, bløde såvel som stive.

Hej JE

Jeg bruger Suffix XL strong 0.30, som jeg er ganske godt tilfreds med.
Hvis du fisker steder med en del snacks, bør det overvejes at opgradere
til omtrent 0.35.

> Er vi ikke enige om at fireline ikke er sagen til denne type fiskeri ?

Det kommer vel an på hvordan man fisker...........?!
Til nærdistance fiskeri - 0-20 meter - vil jeg klart foretrække
nylonline. Nylonlinen har en vis elasticitet, og det kan udnyttes under
tilslag på nærdistancen.
Flet-line derimod ikke giver sig nævneværdigt, hvilket kan være en
ulempe på nærdistance, da man lettere kommer til "at volde fisken".
En blødere stang end normalt med helaction vil være en fordel, da den
vil suge lidt af kraften, så man ikke "flår gedden fra hinanden" under
tilslaget.

Derimod kan flet-line være en afgørende faktor, hvis man fisker på søer
som f.eks. Esrum.
Når man f.eks. fisker 20 meter bag båden og 20 meter nede, skal der
immervæk en del kraft i tilslaget for at kompencere for nylonlinens
elasticitet. Her kommer fletlinen virkelig til sin ret.
Det samme gør sig gældende, hvis du på et tidspunkt skulle finde på, at
sejle dine agn ud på lovende skrænter/banker og så fiske fra land.

Hvad så man det miljømæssige aspekt når man mister line?
Jeg ved faktisk ikke hvad der sker med mistet line i det lange løb, men
på kort sigt udgør det en fare for bl.a. fuglelivet.
Nylonlinen blive på forholdsvis kort tid skør, og jeg gætter på at en
større fugl som regel vil kunne sprænge den, hvis den uheldigvis skulle
blive viklet ind.
På sigt vil jeg tro nylonlinen mere eller mindre går i opløsning - (dog
uden at være miljøneutral.)

Fletlinen tror jeg ikke svækkes nævneværdigt ved at ligge, og et mistet
stykke line vil derfor udgøre en fare for fuglelivet mange år fremover.

Blot en lille sidebemærkning, som sikkert savner hold i virkeligheden

Venlig hilsen
Michael Boysen
http://www.rokkerne.dk

Fra : Ole Aaslo

Dato : 04-01-04 20:19

En fin line Berkleys Big game line som samtidig er ret økonomisk i pris

0,36 mm er en fin line som klarer selv 12+ gedder

Mvh

Ole Aaslo, Korsør