Tørfoder vs. vådfoder!!!
Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 14:13

Jeg har startet en ny tråd, fordi jeg håber alle der sværger til tørkost
vil læse denne artikel og Marianne's fordi det måske vil få dem til
ændre holdning mht. fodring af katte.

Men også fordi, der er mange incl mig selv, der har været nærmest flove
over at fodre med vådkost, og ser det som en godbid, hvor det muligvis
er en helt forkert opfattelse...men læs og døm selv

I forbindelse med Marianne's link til artiklen fra dyrlægen, der bl.a.
skriver at 50% af kattens kost bør være andet end tørkost, har jeg
fundet endnu en undersøgelse fra et dansk forbruger magasin, det ligger
som en pdf.fil, på følgende adresse:

http://www.fi.dk/test/bolig/kattemad/rr980402.pdf/

Marianne's:

http://www.eattheapple.com/drjean/

Det skal selvfølgelig ikke ses som et personligt angreb rettet mod alle
der "kun" sværger til tørkost, og jeg insunierer heller ikke at jeres
"børn" ikke trives osv. i sidste ende er det jo en personlig vurdering
om man kan forbedre kattens livskvalitet...

men jo mere viden desto bedre...er min ydmyge holdning...

og man kan altid blive klogere, og tage fejl, tro mig

Med venlig hilsen
Rasmus MB

Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 14:22

Fandt lige endnu en udtalelse fra en dansk dyrlæge:

Dyrlæge Knud Steensborg gav i øvrigt tre råd ang. foder til katten:

" Hold dig til de lidt dyrere produkter - dyr mad er som udgangspunkt
god - billig mad er dårlig. Og katten spiser bare mere af det billige
for at få nok.

" Giv katten en blandingen 3/4 vådfoder og 1/4 tørfoder. Katten kan
risikere at lide af væskemangel - hvis den får ren tørfoder.

" Lad være med at skifte fra det ene fodet til det andet hele tiden -
det kan kattens tarmsystem ikke tåle og man risikere en sprøjtende diarre.

hele artiklen kan findes på:

http://www.dr.dk/reneord/artikler/2002/1504katte.htm

Med venlig hilsen
Rasmus MB

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-12-03 15:55

In article <3feed8faa7b45@dk-fritid-dyr-kat.dk>,
rbilleKATTE@BAKKEhotmail.com says...

> " Lad være med at skifte fra det ene fodet til det andet hele tiden -
> det kan kattens tarmsystem ikke tåle og man risikere en sprøjtende diarre.

Lige nøjagtig den ting har mine ikke problemer med. Jeg kan skifte fra
Hill's Light, til Hill's Nature's Best, RC Indoor uden problemer. Men
ofte får de det dog som blandinger, det kan jo være derfor.

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.jizzo.net

Fra : Katrine Nederby

Dato : 28-12-03 16:05

"Rasmus MB" <rbilleKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> " Giv katten en blandingen 3/4 vådfoder og 1/4 tørfoder. Katten kan
> risikere at lide af væskemangel - hvis den får ren tørfoder.

- Og væskemangel giver øget risiko for dannelse af Oxalat-urinvejssten. Den
anden type sten, struvit sten, ses (iflg. dyrlægen) ikke længere i så høj
grad som tidligere, da vi efterhånden har lært at fodre med et bedre
afballanceret foder (oftest i form af tørfoder ) Derimod ses der nu flere
oxalat-sten og disse kan ikke bare reguleres ved at ændre på foderets
sammensætning, men derimod forebygges ved et større væskeindtag. Derfor
anbefaler han nu mere vådkost

Og nu behøver vådkost jo altså ikke bare at være Brugsens den billigste
dåsemad. Vådkost kan også være rå/kogte kødstykker/fisk, daggamle kyllinger,
kalveknogler med kød osv. Der jo altsammen også giver kattenes tænder noget
at arbejde med

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Winther

Dato : 28-12-03 14:35

> Jeg har startet en ny tråd, fordi jeg håber alle der sværger til tørkost
> vil læse denne artikel og Marianne's fordi det måske vil få dem til
> ændre holdning mht. fodring af katte.

Jeg vil vædde på, at der også ligger undersøgelser som påstår det modsatte.

Vh. Winther

Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 14:48

> Winther skrev:
> Jeg vil vædde på, at der også ligger undersøgelser som påstår det modsatte.

Tjaah, det kan ikke udelukkes, men jeg er ikke stødt på nogle indtil
videre, hvad mener du om artiklerne?

Med venlig hilsen
Rasmus MB
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winther

Dato : 28-12-03 16:50

> Tjaah, det kan ikke udelukkes, men jeg er ikke stødt på nogle indtil
> videre, hvad mener du om artiklerne?

Jeg har ikke læst dem. Men generelt er det ofte sådan, at uanset hvad man
mener, så findes der undersøgelser som understøtter de forskellige meninger,
bare der er penge i skidtet.

Mine har fri adgang til tørfoder, ud over det selvhenter de barffoder, dvs.
mus ad libitum.

Vh. Winther

Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 17:08

> Winther skrev:
> Mine har fri adgang til tørfoder, ud over det selvhenter de barffoder, dvs.
> mus ad libitum.

Wow...Det lyder optimalt, Bob bor i lejlighed, så han har endnu sin
første mus tilgode, forhåbentlig finder han ikke een selv

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-12-03 18:15

In article <3feeffeb3cea3@dk-fritid-dyr-kat.dk>,
rbilleKATTE@BAKKEhotmail.com says...

> Wow...Det lyder optimalt, Bob bor i lejlighed, så han har endnu sin
> første mus tilgode, forhåbentlig finder han ikke een selv

Jeg bor på 2. sal. Men mine har da deres første fugl på samvittigheden.
Den fløj ind gennem persiennerne i mit soveværelse, og den lå så og var
rimelig død om morgenen. Jeg sov jo, så jeg opdagede intet.

Men Scottie var meget stolt af den, og skulle lige lægge den i sengen
hos mig, så jeg ku' se. For derefter at fyre den bagover i en stor bue,
for det er sådan en fugl god til. Åbenbart ;)

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.jizzo.net

Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 23:34

> [...]

> hos mig, så jeg ku' se. For derefter at fyre den bagover i en stor bue,=
>
> for det er sådan en fugl god til. Åbenbart ;)

Hehe...det lyder som en nærmest tragikomisk oplevelse
(ikke set fra kattens synspunkt')

Personligt vil jeg få et kæmpe chok, hvis kadaveret fra en fugl lå på
min dyne, når jeg vågnede, men det er jo egentlig en gestus til dig fra
katten

Med venlig hilsen
Rasmus MB

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 29-12-03 04:45

In article <3fef5a6420ea2@dk-fritid-dyr-kat.dk>,
rbilleKATTE@BAKKEhotmail.com says...

> Personligt vil jeg få et kæmpe chok, hvis kadaveret fra en fugl lå på
> min dyne, når jeg vågnede, men det er jo egentlig en gestus til dig fra
> katten

Faktisk opdagede jeg den kun, fordi min far kom om morgenen, og troede
det var et stykke legetøj. Hvorefter vi så det var en fugl ;) Den lå dog
på gulvet, Scottie kom først op i sengen med den, efter jeg vågnede.

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.jizzo.net

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-12-03 15:03

Winther skrev
<Jeg vil vædde på, at der også ligger undersøgelser som påstår det
modsatte.>

*GG* Ja selvfølgelig gør der det, og de fleste er lavet
af, gæt hvem.........da da tørfoderproducenterne.

Når jeg falder over nogen/noget der anbefaler et eller andet givet produkt,
i dette tilfælde kattemad, så er min
første tanke "hvem anbefaler" og "hvorfor anbefaler de" nogle gange har de
en glimrende grund til at anbefale
det, nemlig at de tjener penge på det.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Winther

Dato : 28-12-03 16:41

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modsatte.>
>
> *GG* Ja selvfølgelig gør der det, og de fleste er lavet
> af, gæt hvem.........da da tørfoderproducenterne.

Ja, og jeg tvivler dyrlæger er mere reelle end læger

> [...]
produkt,
> i dette tilfælde kattemad, så er min
> første tanke "hvem anbefaler" og "hvorfor anbefaler de" nogle gange har

Jeg er enig, der manipuleres og bestikkes så man nærmest skal være ekspert,
for hvem kan man stole på.

Vh. Winther

Fra : maz

Dato : 28-12-03 18:29

Rasmus MB wrote:
> Men også fordi, der er mange incl mig selv, der har været nærmest
> flove over at fodre med vådkost, og ser det som en godbid, hvor det
> muligvis er en helt forkert opfattelse...men læs og døm selv
Hmmm.. tjah, så er jeg nok en af dem, der synes det er noget opreklameret
l..t kun at fodre med tørfoder og at det udelukkende tjener
foderproducenternes bundlinier! Alle de katte, som jeg har haft gennem
årene har altid fået varieret kost - dvs både tørfoder og vådfoder - altid
ad libitum.

Og sålænge man fodrer varieret, så er JEG overbevist om, at kattene er
ernæringsmæssigt bedst dækket ind. Jeg fodrer både med Eukanuba/Iams/Hills i
tørfoder (altid fremme) - derudover får kattene flere gange om dagen
vådfoder - både whiskas, pussi, leverpostej, kogt kylling og kalkun, råt
hakket oksekød, al kød, som jeg tilbereder i øvrigt osv...æggeblomme,
kattemælk, rejer, tun, makrel i tomat osv....
Vil tro, at 60% af deres ADT er tørfoder - resten vådfoder. Til gengæld er
de kræsne!

> [...]
> jeres "børn" ikke trives osv. i sidste ende er det jo en personlig
> vurdering om man kan forbedre kattens livskvalitet...
Jep Det er i lige så høj grad et spørgsmål om overbevisning og holdning.
Jeg mener selv, at kattenes livskvalitet øges ved at fodre varieret - men
det er holdningsspøgsmål!

Fra : Flemming N.

Dato : 28-12-03 22:18

On Sun, 28 Dec 2003 18:28:44 +0100, "maz" <mackiavelli@allmail.dk>
wrote:

> [...]
>kattemælk, rejer, tun, makrel i tomat osv....
>Vil tro, at 60% af deres ADT er tørfoder - resten vådfoder.

Du foder helt som mig

> Til gengæld er de kræsne!

det var min gamle kat også, men det kan man vist ikke sige om den nye
(Har haft den i ca 3,5 månede), den spiser næsten alt

Flemming
--
- Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure? (G.O'Dowd) -

Fra : maz

Dato : 28-12-03 22:47

Flemming N. wrote:

> det var min gamle kat også, men det kan man vist ikke sige om den nye
> (Har haft den i ca 3,5 månede), den spiser næsten alt
Okay, jeg er frisk på en bytter!! Tager du så alle mine tre møgforkælede
katte?

/Maria

Fra : Flemming N.

Dato : 28-12-03 22:56

On Sun, 28 Dec 2003 22:46:38 +0100, "maz" <mackiavelli@allmail.dk>
wrote:

>Okay, jeg er frisk på en bytter!! Tager du så alle mine tre møgforkælede
>katte?

Er du nu sikker på at su kan undværer alle de små jeg kan bestemt
ikke undværer min et stører problem kunne også værer at jeg kun må
have en kat hvor jeg bor ellers ville jeg bestemt have en 2 - 3
stykker nu

Flemming

Fra : maz

Dato : 28-12-03 23:48

Flemming N. wrote:
> [...]
> ikke undværer min et stører problem kunne også værer at jeg kun må
> have en kat hvor jeg bor ellers ville jeg bestemt have en 2 - 3

Hehe, nej egentlig ikke. Jeg kan dårligt undvære dem natten over, når jeg er
hos kæresten Så må hellere beholde dem alle tre, selvom de "kører" rundt
med mig

/Maria

Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 23:30

> [...]
> foderproducenternes bundlinier! Alle de katte, som jeg har haft gennem
> årene har altid fået varieret kost - dvs både tørfoder og vådfoder - altid

Jeg kan kun være enig

> [...]
> kattemælk, rejer, tun, makrel i tomat osv....
> Vil tro, at 60% af deres ADT er tørfoder - resten vådfoder. Til gengæld er

Hehe, man kan nærmest høre dine kræ spinde af vellyst, jeg har svært ved
at finde et vådfoder der passer Bob, han nægter kategorisk at spise
Whiskas, og kører pt på portionsposer fra en lavpris-producent, men jeg
vil gerne skifte til noget "bedre", der ligger på et niveau lige under
dyrlægemad af økonomiske årsager...Har du kørt med Pussi-mærket længe,
for det virker som noget helt ok vådfoder, som jeg har givet før med
stor succes...

Med venlig hilsen
Rasmus MB

Fra : maz

Dato : 28-12-03 23:56

Rasmus MB wrote:
> Hehe, man kan nærmest høre dine kræ spinde af vellyst,
Jamen, de er da også snotforkælede Gider "man" ikke lige spise det mor
serverer, så plager man bare til hun har fundet noget andet frem *suk*! Og
jeg er ikke hård nok til at sige nej Men, altså... de SKAL spise deres
tørfoder også (for at sikre, at de er ernæringsmæssigt korrekt dækket ind).
Tørfoder i nye spændende varianter kan også gå an Ja, jeg bruger en
formue på kattefoder!

>jeg har svært
> ved at finde et vådfoder der passer Bob, han nægter kategorisk at
> spise Whiskas, og kører pt på portionsposer fra en lavpris-producent,
Har du prøvet Whiskas portionsposer? De er et hit herhjemme - specielt
lever/kylling. Okay, det meste er vand og ikke næring, men de æææælsker dem!
Til gengæld er de lidt dyre...

> men jeg vil gerne skifte til noget "bedre", der ligger på et niveau
> lige under dyrlægemad af økonomiske årsager...
Hvis det er nogen trøst, så er Hills vådfoder f.eks. dobbelt så dyrt som
Whiskas.

>Har du kørt med
> Pussi-mærket længe, for det virker som noget helt ok vådfoder, som
> jeg har givet før med stor succes...
Pussi er lige så meget "skod"-foder som Whiskas hvad det angår. Men lidt
billigere. Nej, herhjemme er der intet der du'r i længere perioder udover
Whiskas portionsposer. Så jeg nøjes med at købe en dåse ell 2 ad gangen.
Ellers ender jeg med at skulle smide det ud, fordi de nægter at spise det
(så hellere plage)!

/Maria

Fra : Rasmus MB

Dato : 29-12-03 20:15

Man kan selvfølgelig sige, at har man ikke råd til at give katten kval.
mad, burde man aldrig have budt den velkommen i sit hjem, men mener nu,
godt det kan hænge sammen med noget af det "kommercielle" foder fra
supermarkederne, selvom jeg ikke er i tvivl om at dyrlægens er af en
bedre kvalitet.

Jeg har f.eks. valgt konsekvent at tørfodre med RC, og så finde et
vådfoder mærke, der passer dyret....og min pengepung