Hvordan/Hvornår & Hvor meget fodrer du din~
Fra : Rasmus MB

Dato : 27-12-03 18:43

Enhver kat er jo som bekendt sin egen....men....

Mit spørgsmål bunder i, at da jeg i de sidste par uger er begyndt at
fodre Bob på 4mdr. med vådfoder 2x. dagligt. har han næsten mistet
interessen for sit tørfoder (Royal Canin).

Min lokale dyrehandler, har fortalt mig, at jeg ikke behøvede at give
ham vådfoder, da vandindholdet var så højt at det ikke kunne betale sig,
og at jeg skulle holde mig til tørfoder. (82-85%)

Men da jeg går ud fra at en kat har væsentlig bedre smagsløg end f.eks.
en kanariefugl, vil det være synd at holde ham udelukkende på tørkost.
Han får derfor vådkost pakket i portionsposer, og spiser det med stor
apetit...
(..ingen kolde dåser fra køleskabet her =)

Jeg er klar over hele problemstillingen med at han skal drikke mere vand
når han kun er på tørkost osv.

Hvordan får jeg genskabt interessen for hans tørfoder?

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-03 19:02

Rasmus MB wrote:
> [...]
> fodre Bob på 4mdr. med vådfoder 2x. dagligt. har han næsten mistet
> interessen for sit tørfoder (Royal Canin).

det kan jeg da godt forstå....... vådfoder er da meget nemmere end tørfoder,
og smager sikkert også sjovere......

> Min lokale dyrehandler, har fortalt mig, at jeg ikke behøvede at give
> ham vådfoder, da vandindholdet var så højt at det ikke kunne betale
> sig, og at jeg skulle holde mig til tørfoder. (82-85%)

jeg kan kun være enig med din dyrehandler..... de fleste vådfodertyper
indeholder 80% vand og det er sku da dyrt at betale så meget for vand*G*

> [...]
> med stor apetit...
> (..ingen kolde dåser fra køleskabet her =)

jeg bruger samme type vådfoder.... men absolut ikke så ofte som du, da det
kan være skyld i alskens underligheder, lige fra tandsten til dårlig
mave......

> Jeg er klar over hele problemstillingen med at han skal drikke mere
> vand når han kun er på tørkost osv.
>
> Hvordan får jeg genskabt interessen for hans tørfoder?

ved at skære ned på vådfoderet...... hvorfor skal han dog spilde tiden på
tørfoder når han kan suge vådfoderet op og det jo bliver serveret;)

mine tre skønne misser får vådfoder fra tid til anden...... men aldrig
fast.....
de er til daglig fodret med RC indoor som de alle er vilde med og som deres
hud og pels har det super godt med...... den eneste af mine misser der har
lidt tandproblemer er min perser (overvejer at supplere med MCO foderet af
hensyn til hendes tænder), men ellers har de andre ingen problemer
overhovedet.....

jeg burger vådfoder i poser som "guf" fra tid til anden...... ved specielle
lejligheder eller hvis jeg vil give dem lidt "lørdagsslik".... somregel
fylder jeg ekstra vand på, da de alle tre helst vil have det flydende snask
der er i poserne, frem for kødet..... ca. 1 gang i ugen får de sådan en pose
til deling, med ca 1½ dl vand ovenpå.....

for mig at se er vådfoder ikke en optimal løsning..... det er godt i
perioder og som hyggemad, men som primærfoder bør man vælge et lødigt
tørfoder der SKAL tygges, af hensyn til kattenes tænder og generelle
fysik...... også selvom de kun er 4 mdr gamle ;)
katte er bygget til at arbejde med deres tænder, og det gør de ikke når de
får serveret vådfoder.....

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Rasmus MB

Dato : 27-12-03 19:15

Hey Sabine!!

Tak for hjælpen...

Jeg har altid troet at vådfoder var basisfoder og tørkost supplement...

Har slet ikke tænkt på det med hans tænder, han har dog ikke problemer
med dårlig mave....

Selvom jeg stadig synes det er lidt trist, at han skal leve af det samme
foder som basisfoder, omend det er god kvalitet...

Nu kan jeg se frem til en periode med en masse brægen og fortvivlede
blikke =)

Rasmus MB

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 27-12-03 19:27

> Selvom jeg stadig synes det er lidt trist, at han skal leve af det samme
> foder som basisfoder, omend det er god kvalitet...

Hejsa Rasmus

Du ka' da stadig give ham den lækre vådfoder en gang om ugen - så vil måske
endda sætte endnu større pris på det, fordi det ikke er "almindeligt" - og
du kan føle at du giver ham "lørdags-slik" ... på den måde er jeg sikker på
at alle bliver glade ..

Hilsen Pia

--
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark
Website: http://www.sitecenter.dk/dear_jane

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-03 19:59

Rasmus MB wrote:
> Hey Sabine!!
>
> Tak for hjælpen...
>
> Jeg har altid troet at vådfoder var basisfoder og tørkost
> supplement...

prøv engang at tænke på hvad katte lever af i det vilde.....
tror du virkelig de får varieret kost hver dag?
hvis du sådan tænker over det så tror jeg du kommer frem til næsten samme
konklusion som mig.... nemlig i retningen af: mus - mus - mus - mus - mus -
fugl - mus - mus - mus - fugl - mus - mus - mus - ådsel - æg - mus - mus -
mus - rotte.......

kan du se hvad jeg mener?

> Har slet ikke tænkt på det med hans tænder, han har dog ikke problemer
> med dårlig mave....

når katte lever som vilde dyr, så spiser de jo levende væsner.... dvs feks
hele mus og hele fugle.... det indebærer også knogler og råt kød, som
tænderne bliver "renset" af..... det er derfor tørkost er godt, fordi det
hjælper katten med at opretholde sunde tænder....
ligesom tørkosten hjælper i fordøjelsen og og tvinger katten til at drikke
den fornødne vand.....
det med den dårlige mave kan opstå senere i livet..... du vil også opleve
at hans pøller lugter mere når han er på vådfoder ;)

> Selvom jeg stadig synes det er lidt trist, at han skal leve af det
> samme foder som basisfoder, omend det er god kvalitet...

du baserer din "tristhedsopfattelse" på hvad du selv tænker over...... vilde
katte har jo slet ikke samme "kvalitetssans" som mennesker har......
de skal bare have mad som fylder maven og giver energi.... det bedste du kan
gøre for din kat er at fylde den med noget der er godt.....
hvis du vil give ham en smagsoplevelse, kan du jo evt købe to typer tørfoder
og skifte lidt mellem dem..... du kan vælge at blande lidt tørfoder i lidt
vådfoder.... du kan give ham råt kød..... eller begynde at fodre med
daggamle kyllinger...... der er mange måder at give ham oplevelser på, uden
at du behøver træde væk fra den gode basiskost......
men sørg for at det er _guf_ og ikke mad han skal have, når du giver ham
andet end basiskosten....

> Nu kan jeg se frem til en periode med en masse brægen og fortvivlede
> blikke =)

du kan jo evt bruge en uges tid på at trappe ud af vanen med vådfoder to
gange om dagen..... evt starte med at skære det ned så han kun får
morgenmad.... og så helt droppe vådfoderet en dag... så give ham det igen i
to dage, så ikke igen i to dage og så videre og så videre......
prøv evt at tilbyde ham andre typer for guf..... han har kun godt af at lære
at spise andet end en type mad ;)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-12-03 20:33

Sabina skrev
<prøv engang at tænke på hvad katte lever af i det vilde.....tror du
virkelig de får varieret kost hver dag? >

*GGG* så må jeg lige lege "djævlens advokat" næh
kosten er måske ikke så varieret, tilgengæld er den
heller ikke tør, katten er "designet" til at optage væde
fra sine byttedyr, det er derfor de generelt er dårlige
drikkere.

<det er derfor tørkost er godt, fordi det
hjælper katten med at opretholde sunde tænder >

hmm hvorfor er der så, så mange katte med tandstens-
problemer ?? har du nogensinde spist et par tørre kiks
uden noget til, det er bare en rigtig ulækker fornemmelse
bagefter, der nærmest skriger på en tandbørste.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-03 21:38

Marianne Hellemose wrote:
> Sabina skrev
> <prøv engang at tænke på hvad katte lever af i det vilde.....tror du
> virkelig de får varieret kost hver dag? >
>
> *GGG* så må jeg lige lege "djævlens advokat"

gør du bare det ;)

> [...]
> heller ikke tør, katten er "designet" til at optage væde
> fra sine byttedyr, det er derfor de generelt er dårlige

enig, men nu består de færreste byttedyr af bløddele og 80% vand ;)

> [...]
> uden noget til, det er bare en rigtig ulækker fornemmelse
> bagefter, der nærmest skriger på en tandbørste.

fordi der er visse racer der er blevet avlet fra dyr med genetiske
tandproblemer ;)
nej, jeg skal ikke kunne sige det, men der er en årsag til at man anbefaler
en kost hvor katten skal arbejde med tænderne, frem for vådkost.....
min hukommelse siger et eller andet om at mange somalier feks lider af
tandproblemer, men vores lille skønne rasle har intet i den retning ;)
i en alder af snart 4 år har hun stadig alle sine tænder, og ingen tendenser
til tandkødsproblemer ;)

og derudover.... vores skøne katte har jo deres egen private tandbørste
indbygget i munden, i form af deres lille ru tunge*G*

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-12-03 23:35

In article <bskr82$n3j$1@dknews.tiscali.dk>, Sabina Hertzum
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> enig, men nu består de færreste byttedyr af bløddele og 80% vand ;)

Hej Sabina, hyggeligt at "se" dig igen

Jeg vil lige indsparke at f.eks. et menneske består af 70% vand
Jeg gætter på at andre pattedyr har nogenlunde samme vandindhold. Så
80% nej - men 70%, ja... *gg* Hvis du fjerner knogler osv fra
regnestykket (som i dåsemaden) kommer procenten måske faktisk op på
80??

Til gengæld har du selvfølgelig ret i det med "bløddyrene"

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-12-03 00:12

Ann Rudbeck wrote:

> Hej Sabina, hyggeligt at "se" dig igen

i lige måde ;)
ja det er vist lidt siden jeg sidst har huseret herinde*G*

> [...]
> 80% nej - men 70%, ja... *gg* Hvis du fjerner knogler osv fra
> regnestykket (som i dåsemaden) kommer procenten måske faktisk op på

jamen det er ikke utænkeligt......

fandt dog lige dette:. Det meste af kroppen er vand - ca. 60 %. Nogle dele
af kroppen indeholder særlig meget vand.
Musklerne består af 75 % vand, blodet består af 82 % vand og hjernen
indeholder 76 % vand Kroppen har brug for vand til bl.a. at regulere
temperaturen samt til at opløse og transportere nærings- og affaldsstoffer
rundt i organismen

fandt også dette: (kopieret fra
http://www.bakkely-katteri.dk/fodring_af_katte.htm)
- En normal stor kat har brug for 1250 Kj om dagen, en mus giver 125 Kj.
D.V.S. at hvis katten kun skulle spise mus, så skal den have 10 om dagen. Af
den grund ville det være mest naturligt for katten, at have fri adgang til
foder, så den selv kan fordele den i de mange måltider om dagen.
- Ved fodring med tørfoder drikker katten ca. 1,5 - 2 ml vand pr. gram
foder. Dette tilsvare vandindholdet i et byttedyr (6%). Hvis katten får
dåsemad som indeholder 75% vand, drikker den meget lidt vand.

samme sted skriver de dog også at tørfoderet bør være et supplement, og at
den primære føde bør være råt kød og mælkemad..... hvilket jo indebærer at
man fodrer efter BARF;)

> Til gengæld har du selvfølgelig ret i det med "bløddyrene"

hehe ;)

når alt kommer til alt, så handler det vel om hvad vi mener er bedst for
vores dejlige kræ......
et lødigt tørfoder dækker jo de behov katten har rent fysisk...... så må det
være op til det hyggelige vådfoder at bringe lidt "leben" ind i hverdagen*G*
og det kan det jo sagtens gøre hvis man giver det 1-2 gange i ugen......

jeg glemte dog at fortælle at udover den ugentlige pose kitekat får mine kræ
også råt kød (bare en smule) når vi skal have frisk kød til aften..... feks
var der indmad tilovers fra vores julemiddag, den blev skåret i små stykker
serveret med masser af "sky" ovenpå, så mitterne kunne få lidt guf på dagen
også*G*
jeg er også sikker på at mitterne får noget råt mørbrad og kalkun
nytårsaften når vi andre skal sidde og smovse*G*

så sådan alt i alt får de nok råt kød 4 gange om ugen..... men små stykker
(svarende til 1-2 tern eller lign pr mis) og så vådfoderet en gang om
ugen..... men ved siden af dette får de den "anbefalede" mængde tørfoder
dagligt ;)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-12-03 01:47

In article <YioHb.64725$jf4.3970049@news000.worldonline.dk>, Sabina
Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> fandt dog lige dette:. Det meste af kroppen er vand - ca. 60 %. Nogle dele
> af kroppen indeholder særlig meget vand.

Okay - jeg chekkede også lige, for en ting er hvad man synes man kan
huske, noget andet er så om det er rigtigt
Jeg fandt en side om ernæring til ældre, hvor man fastslog at "Kroppens
væskeindhold falder ligeledes efter 75 års alderen fra omkring 70 pct.
til under 60 pct. " (argumentation for at det er meget vigtigt med nok
at drikke i alderdommen)
Det er der jeg har de 70% fra...
For resten - og for lige at blive "on topic" Politikens bog om den
sunde kat anfører at "En kats krop består af 70% vand" Hehe..

> Dette tilsvare vandindholdet i et byttedyr (6%).

6%?? Mon de har glemt et nul?
Royal Canins tørkost indeholder 8% vand!

> [...]
> (svarende til 1-2 tern eller lign pr mis) og så vådfoderet en gang om
> ugen..... men ved siden af dette får de den "anbefalede" mængde tørfoder

Uha, råt kød er slet ikke spiseligt, hvis du spørger mine luksusdyr
Men alle slags kogt / stegt kød og fisk får de også små bidder af - til
deres fulde tilfredshed. I aften har de fået laks...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-12-03 02:17

Ann Rudbeck wrote:

> For resten - og for lige at blive "on topic" Politikens bog om den
> sunde kat anfører at "En kats krop består af 70% vand" Hehe..

jeg sidder lige og lurer i min RC Cat encyclopedia ;) (gratis gave med en
pose foder for noget tid tilbage*G*)
hvor der står at det er at foretrække at fodre små mængder flere gange om
dagen af tørfoder, da det fremmer "drikkelysten" (frit oversat*G*)

der står faktisk også noget om kattes smagssans*G* at den primært er
beregnet til at give katten en mulighed for at skelne mellem frisk og rådden
mad....... at hunde har væsentlig flere smagsløg end mennesker, men til
gengæld har katte væsentlig færre end hunde... feks har katte kun 473
smagsløg mens mennesker har 9000..........
kattes "madsensor" er deres næser ;) de kan stort set ikke smage "sødt"....
de afviser generelt "surt" og er i stand til at spise store mængder
"salt"... bitter derimod bliver opfattet som "råddent" og derfor afvist...
hmmm jeg skal vist nærstudere den bog engang*G* og ja, jeg ved godt den nok
er forudindtagen, men der var faktisk mange ret interessante ting i den ;)

> 6%?? Mon de har glemt et nul?
> Royal Canins tørkost indeholder 8% vand!

kan sagtens være*G* jeg synes også det lød af lidt, men det er direkte
kopieret ;)

> Uha, råt kød er slet ikke spiseligt, hvis du spørger mine luksusdyr
>
> Men alle slags kogt / stegt kød og fisk får de også små bidder af -
> til deres fulde tilfredshed. I aften har de fået laks...

råt kød gider linda heller ikke særlig tit..... kun det selvfangede i form
af edderkopper og lignende*G* (er du KLAR over hvor sjovt det ser ud når en
perser smasker ansigtet i gulvet for at fange en lille edderkop?)
det eneste de sådan rigtig gider spise hver eneste gang er faktisk kalkun og
mørbrad..... (i know i know*G* forkælede kræ*G*)
kogt/stegt kød der er det faktisk kun kalkun/kylling der er et hit...... og
lever*G* men det er ikke voldsomt tit vi har kogt lever på lager*G*

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-12-03 03:06

In article <i8qHb.64737$jf4.3976803@news000.worldonline.dk>, Sabina
Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> hmmm jeg skal vist nærstudere den bog engang*G* og ja, jeg ved godt den nok
> er forudindtagen, men der var faktisk mange ret interessante ting i den ;)

Ja jeg ved det, jeg har den faktisk også, fik den af min opdrætter

> [...]
> når en
> perser smasker ansigtet i gulvet for at fange en lille edderkop?)

LOOL - hun burde gå på jagt sammen med Ditte. Ditte er ellers en lille
klodsmajor, men hun kan give mig et helt chok når hun pludselig hugger
ud i luften som en slange - og fanger en mikroskopisk edderkop i sit
spind... Det har hun helt styr på.. hun patruljerer alle hjørnerne i
badeværelset og sidder og rager med det ene forben ind bag radiatoren
med et udtryk, så jeg næsten kan se tungen i kinden af koncentration

> det eneste de sådan rigtig gider spise hver eneste gang er faktisk
> kalkun og
> mørbrad..... (i know i know*G* forkælede kræ*G*)

Hva' mener du - sådan er det da også her. Tilføj kylling, laks og skært
hakket oksekød vendt i olivenolie på panden (jeps, det _skal_ være
olivenolie...) så er vi ved at være der *g*
Man ved jo nok hvad der er godt... men forkælet, ved du nu hvad

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-03 11:47

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> badeværelset og sidder og rager med det ene forben ind bag radiatoren
> med et udtryk, så jeg næsten kan se tungen i kinden af koncentration

der er linda lidt anderledes.... hun suser rundt med ansigtet ca 10 cm over
jorden.... dybt koncentreret og MEGET intens.... dapper blidt til ederkoppen
med poten et par gange, bare for at få den til at bevæge sig, hvorefter hun
*SMASK* klasker hele ansigtet i gulvet (husk at hun jo er perser og det ser
altså VILDT ud*G*) med en snorkende lyd..... og bagefter sidder hun så lige
så tilfreds og prøver at vaske sit brystparti med tungen.... hvilket i sig
selv er en prøvelse når ens pels er 4 gange så langt som ens hals*G*

hehee ;)
hvad står nytårsmenuen på hos jer?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-12-03 12:21

In article <fBTHb.65050$jf4.4041872@news000.worldonline.dk>, Sabina
> [...]

> så tilfreds og prøver at vaske sit brystparti med tungen.... hvilket i sig
> selv er en prøvelse når ens pels er 4 gange så langt som ens hals*G*

Hi - kan lige se det for mig
Jeg kender nu godt teknikken, men mine ser ikke så skægge ud når de gør
det, for de har jo ikke flade ansigter - nærmest tvært om
Hvordan gik det egentlig med dine og Linda's babyplaner, opgav I det?

> hehee ;)
> hvad står nytårsmenuen på hos jer?

Rejemadder i lange baner over hele linjen... vores med citron, dild,
brød og et glas champagne, kattenes naturel
Min mand skal møde på arbejde kl. 23, så vi holder ikke den store
middag...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-03 22:32

Ann Rudbeck wrote:

> Hi - kan lige se det for mig
> Jeg kender nu godt teknikken, men mine ser ikke så skægge ud når de
> gør
> det, for de har jo ikke flade ansigter - nærmest tvært om

hehe, jeg tror næsten jeg er nødt til at tage et billede af det engang......
har overvejet om der er derfor de har så flade ansigter*G*

> Hvordan gik det egentlig med dine og Linda's babyplaner, opgav I det?

ja og nej.... linda gik tidligt i "vinterhi".... hun havde en løbetid efter
sidste besøg hos hankatten hvor vi besluttede at holde pause, og så droppede
hun dem bare*G* (eller blev ihvertfald så stille at jeg ikke opdager
det*G*).......
planen er nu at vi forsøger en sidste gang med en anden hankat (en lækker
rød dreng der laver lækre blå drenge) og er hun lige så frigid som før, så
bliver hun neutraliseret... så ser jeg ingen grund til at stresse hende
mere........
jeg tror nu også rasmine efterhånden gerne vil have en chance for at snuppe
pladsen i toppen af det interne hiraki.......

> Rejemadder i lange baner over hele linjen... vores med citron, dild,
> brød og et glas champagne, kattenes naturel
> Min mand skal møde på arbejde kl. 23, så vi holder ikke den store
> middag...

uhhh det minder mig om de hele rejer der gemmer sig i min fryser..... måske
man skulle tage dem op og pille dem til misserne......
er der nogen der ved om skallen på rejer er skadelige?? kunne jo være godt
hvis de fik lidt at kæmpe med ;)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-12-03 04:17

In article <bsq6si$mn4$1@dknews.tiscali.dk>, Sabina Hertzum
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> hehe, jeg tror næsten jeg er nødt til at tage et billede af det engang......
> har overvejet om der er derfor de har så flade ansigter*G*

*suk* Altså, hver gang jeg henter et kamera for at fange en sjov
situation, holder de op med at gøre det, jeg ville tage et billede af.
Enten går de bare, eller også kommer der en snude helt op på linsen...
"Hva' laver du??"

> [...]
> bliver hun neutraliseret... så ser jeg ingen grund til at stresse hende

Okay, sådan lidt "hvad der skal ske, vil ske"... *s*

> er der nogen der ved om skallen på rejer er skadelige?? kunne jo være godt
> hvis de fik lidt at kæmpe med ;)

Er det ikke skaldyr-skaller man laver glucosamin af?
Jeg tror ikke det er giftigt eller sådan noget - vil gætte på at den
største fare er, at de der stive dimser sætter sig fast i svælget eller
sådan noget. Men jeg ved det ikke..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-12-03 19:20

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> situation, holder de op med at gøre det, jeg ville tage et billede af.
> Enten går de bare, eller også kommer der en snude helt op på linsen...

jeg har været heldig for nylig og fik fanget sweety i en MEGET skummel
situation..... jeg ved ikke hvad han havde gang i men prøv engang at kigge i
det blandede album på hjemmesiden*G* og sådan stod han læææææææænge*G*

> Okay, sådan lidt "hvad der skal ske, vil ske"... *s*

yupper...... hun er jo ved at være en moden dame, men en konferance med
hendes opdrætter og hankattens opdrætter har forsikret mig om at jeg godt
kan prøve en gang mere uden at hendes alder bliver et problem......

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-12-03 23:06

In article <XjjIb.65424$jf4.4114041@news000.worldonline.dk>, Sabina
> [...]

> det blandede album på hjemmesiden*G* og sådan stod han læææææææænge*G*

Årh, den stakkel *gg*
"Jeg vil så gerne... noget... men hvad var det nu....??"

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-12-03 23:15

Ann Rudbeck wrote:

> Årh, den stakkel *gg*
> "Jeg vil så gerne... noget... men hvad var det nu....??"

det sjoveste er nu at han stod der og vippede lidt frem og tilbage i henved
7-8 minutter inden rasmine opdagede ham og gav ham en på snotten...... og
han finder stadig på det indimellem, men det kommer aldrig videre end at stå
der og "svæve" lidt....... lige til rasmine opdager ham*G*
tror egentlig det er lidt som når rasle gerne vil putte med ham.... hun
prøver liiiige så stille at nusse sig ind til hans mave, men han bliver
muggen og skrider*G*

Fra : Kate

Dato : 30-12-03 23:38

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in

> [...]
> den største fare er, at de der stive dimser sætter sig fast i
> svælget eller sådan noget. Men jeg ved det ikke..

Det er da ikke mere end nogle måneder siden der var en som spurgte til
det med rejer. Kan slet ikke huske hvem og om vedkommende bare var en
forbipasserende. Men jeg mener at kunne huske at katten(e) var blevet
syg af rejerne, som altså var rå.
Hvis jeg kan finde ud af det finder jeg tråden.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kate

Dato : 31-12-03 00:10

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in

> Hvis jeg kan finde ud af det finder jeg tråden.

Enten husker jeg forkert eller også kan jeg bare ikke finde det. Nu har
jeg kigget 288 tråde igennem uden at finde noget som bare ligner lidt.

Fra : Denise

Dato : 31-12-03 13:41

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Enten husker jeg forkert eller også kan jeg bare ikke finde det. Nu har
> jeg kigget 288 tråde igennem uden at finde noget som bare ligner lidt.

Hej Kate
Tror det ikke det er den fra maj du tænker på http://shor.ter.dk/331699239
og opfølgningen http://shor.ter.dk/422854869
jeg synes ikke jeg kan huske andre

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 31-12-03 14:10

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Hej Kate
> Tror det ikke det er den fra maj du tænker på
> http://shor.ter.dk/331699239 og opfølgningen
> http://shor.ter.dk/422854869 jeg synes ikke jeg kan huske andre

Næ, jeg tror jeg fik blandet det sammen med en kat der kastede op efter
at ha' fået muslinger.
Denne tråd: http://shor.ter.dk/209759509

Fra : Rasmus MB

Dato : 27-12-03 21:49

> [...]

> uden noget til, det er bare en rigtig ulækker fornemmelse
> bagefter, der nærmest skriger på en tandbørste.

Hey Marianne!

En helt anden vinkel, som lyder ligeså logisk når man læser det...

Hmmm...nu er jeg lidt forvirret, hvad vil du mene er optimal fodring
til en
indekat? =)

- Rasmus

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-12-03 00:50

Hej Rasmus

Lad mig starte der var amerikanerne opfandt tørkosten,
det var så nemt, ingen mad der stod og blev dårlig og
amerikanske kattefolk var ekstatiske, årene gik og
succen bredte sig til Europa og vi blev lige så ekstastike
det var jo så nemt. Nu er tiderne begyndt at vende i
USA, det var alligevel underligt at flere og flere katte
fik urinvejsbøvl, flere og flere katte fik foderallergier,
flere og flere katte fik IBS (irriteret tyktarm) med kronisk
diarre, for slet ikke at glemme overvægten,jamen tørkosten var da god for
tænderne, tjaa
ring til en stor dyrlæge og spørg hvor mange katte de ser
med tandstenproblemer. Gennem de senere år vender
trenden stille og roligt i USA, nu er gode kvaliteter dåse-
mad og råt kød, ved at blive rigtig populært, folk ser at
deres katte trives bedre og det mindsker småskavanker.
Det er både nogle dyrlæge og katte-ernæringseksperter
og selvfølgelig katteejeren selv der ser katte der trives
bedre. Jo jeg bruger somænd også tørkost, men bestræber mig på også flere
gange om ugen at give råt kød og dåse-mad, jeg håber at jeg når dertil hvor
det er tørkosten der bliver supleringen og det rå kød og dåsmaden den faste
foder

Fra : Rasmus MB

Dato : 27-12-03 21:45

Game, Set, Match...

I see your point...

Sabin"A"....havde lavet en stavefejl :)

Rasmus

Fra : Kate

Dato : 27-12-03 23:38

Rasmus MB <rbilleKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> Selvom jeg stadig synes det er lidt trist, at han skal leve af det
> samme foder som basisfoder, omend det er god kvalitet...

Det tror jeg egentligt ikke kattene har så store problemer med. I
naturen lever de jo fortrinsvis af mus, det er da ensformigt

Jeg fodrer meget lig Sabina. Mine får dog hhv Hill's R/D og Hill's K/D.
Det første er slankefoder fordi mine to "små"drenge har tendens til at
blive lidt for runde om mavserne og det andet fordi jeg har en gammel
kat som skal ha' passet lidt på sine nyrer.

Mine får en dåse vådkost til deling ca. 1-2 gange om ugen +/- lidt. De
bliver helt eksalterede når jeg tager en dåse frem og kan så soise af
samme tallerken, dog tror jeg mine ville blive lige vilde uanset om de
fik det hver dag for der er en leben når jeg serverer deres tørkost

Fra : Eva Schmidt

Dato : 27-12-03 23:18

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:bskhal$jgt$1@dknews.tiscali.dk...

> [...]
> og smager sikkert også sjovere......
>de fleste vådfodertyper
> indeholder 80% vand og det er sku da dyrt at betale så meget for vand*G*

Ja, jeg bryder sammen og tilstår, at de to af mine katte får vådfoder hver dag!!!!
De får det ved den tid, hvor jeg selv konsumerer en kop kaffe
- sådan ved 14.30 - 15.00 tiden.
Og tro mig, de venter på det.
Allerede ved 14.00 tiden begynder de skiftevis at cirkle rundt
og sidde og kigge stift på mig - ikke helt ulig en grib,
der venter på et ådsel *GG*
Jeg har købt både Whiskas, Pussie og Kitekat (dukker mig)
- men er nu gået over til Science Plan indkøbt i halvdyre domme hos dyrehandleren.
Det elsker de og guffer løs - og jeg må indrømme,
at jeg altså ikke nænner at tage denne daglige glæde fra dem.
Den tredie af mine katte vil overhovedet ikke have vådkost
- bortset fra lige at slikke eventuelle mikroskopiske rester af de andres skåle.
Der står også tørfoder på programmet (Olivers),
så jeg mener ikke selv, de lever så vældigt usundt!

mvh Eva

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-03 23:32

Eva Schmidt wrote:

> Ja, jeg bryder sammen og tilstår, at de to af mine katte får vådfoder
> hver dag!!!!

ja hver dag*G* men ikke som primær kost og ikke to gange om dagen vel??

> [...]
> Allerede ved 14.00 tiden begynder de skiftevis at cirkle rundt
> og sidde og kigge stift på mig - ikke helt ulig en grib,

hehe sådan opfører sweety sig også... jeg har bare tvunget mig selv til at
ignorere ham de fleste dage for ellers æder han sig tyk og fed*G*

> Jeg har købt både Whiskas, Pussie og Kitekat (dukker mig)
> - men er nu gået over til Science Plan indkøbt i halvdyre domme hos
> dyrehandleren.

jeg køber selv KiteKats 100 g's poser til mine..... men supplerer som sagt
op med ca 1½ dl vand, så 100 g foder bliver fordelt på 3 katte ;)

> Det elsker de og guffer løs - og jeg må indrømme,
> at jeg altså ikke nænner at tage denne daglige glæde fra dem.

hvorfor skulle du da også det ;) så længe du ikke hælder 200 - 250 gram i
dem hver dag, sker der jo ikke noget ved det ;)

> Den tredie af mine katte vil overhovedet ikke have vådkost
> - bortset fra lige at slikke eventuelle mikroskopiske rester af de
> andres skåle.

*G*

> Der står også tørfoder på programmet (Olivers),
> så jeg mener ikke selv, de lever så vældigt usundt!

det handler jo ikke rigtig om hvorvidt det er usundt i mindre mængder.....
som primærfoder vil jeg ikke anbefale det men ser intet i vejen med at man
bruger det ;) så længe dine misser også spiser fint af deres Olivers, så er
der jo ingen problemer ;) og derudover har du jo valgt et godt mærke.......

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-12-03 00:10

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:lJnHb.64719$jf4.3967944@news000.worldonline.dk...

> dem hver dag, sker der jo ikke noget ved det ;)

Nej, så meget får de nu ikke - selvom de garanteret godt
kunne tænke sig det *GG*
De deler en lille dåse indeholdende 156 gram,
så det bliver sådan cirka 78 gram til hver!
Det mener jeg godt, jeg kan forsvare at give dem!

Men så lagde jeg mærke til, at der stod på dåsen,
at det var for katte fra 1 til 7 år - og mine er 10 og snart 8 år!
Jeg mener, at der også findes en variant,
der hedder "for ældre katte" - skal jeg mon skifte til den?
Så håber jeg altså, at den er med fisk - for den med kylling gider de ikke æde.
Men så kan de jo bare æde deres tørkost selvfølgelig *GG*

Man må nu lade dem, at de er ret så gode til at få deres vilje
- ihvertfald når de bor hos et "bløddyr" som mig!

mvh Eva

Fra : Jette Nielsen

Dato : 27-12-03 18:59

> [...]
> apetit...
> (..ingen kolde dåser fra køleskabet her =)

Katte synes ikke at tørfoder er kedeligt... og de kan sagtens leve af
tørfoder hele livet uden at have forringet livskvalitet af den grund
... Vi mennesker har det med at sætte os selv i kattens situation, og så
synes vi det er synd for den, fordi vi selv ville synes at tørfoder er
kedeligt, men sådan tænker/føler katten ikke.

Når din kat mister interessen for tørfoder, er det ikke fordi den ikke
kan lide det... den kan bare bedre lide vådfoder. Hvis din kat ikke vil
have tørfoder, sålænge der også er vådfoder i farvandet, vil jeg
anbefale at du dropper vådfoderet helt.

Katten får fint alt hvad den skal have gennem tørfoderet, samtidig med
at det holder tænderne sunde, så det er langt at foretrække... i hvert
fald ifølge min ydmyge mening

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Rasmus MB

Dato : 27-12-03 19:33

Hej Jette...

Tak for hjælpen...

Du har helt sikkert ret i at det kan være en faldgrube at sætte sig i
kattens sted.

Jeg er 110% enig i at tørfoder indeholder alle de nødvendige ting, for
at katten er sund og frisk...

Men hvad angår "livskvalitet", tror jeg katten vil fortrække en mere
varieret kost end tørfoder 24/7....
---Har jeg lige gjort det igen, sat mig i kattens sted

Min pointe er bare, at tørfoder er uhyggeligt nemt for os mennesker som
ejerer pga. dens egenskaber, og ikke nødvendigvis altid lig med kattens
ønsker.

Mvh

Rasmus MB

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 27-12-03 19:56

> Min pointe er bare, at tørfoder er uhyggeligt nemt for os mennesker som
> ejerer pga. dens egenskaber, og ikke nødvendigvis altid lig med kattens
> ønsker.

At det er nemt med tørfoder er jo ikke ensbetydende med at det er en dårlig
løsning. Tror der er forsket i det og klart der hvor man kan opfylde både
kattens og menneskets behov, vil blive den mest foretrukne løsning... ergo
tørfoder, nemt og sundt

.... og lige en tilføjelse... måske Bob er igang med lidt tandskifte og
foretrækker den bløde mad fremfor den hårde ???
Du kan bløde hans foder op i vand og se hvordan det går måske interessen
kommer tilbage.

Held og lykke
Hisen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 28-12-03 11:29

> Rasmus MB skrev:
> Men hvad angår "livskvalitet", tror jeg katten vil fortrække en mere
> varieret kost end tørfoder 24/7....
> ---Har jeg lige gjort det igen, sat mig i kattens sted

Jeps!
Variation er noget vi mennesker har trang til, og det hænger sammen med
at vi forbinder vores måltider med andet og mere end bare overlevelse.
For os er det lige så meget et spørgsmål om hygge og samvær, som det er
et spørgsmål om at få stillet sulten.
Kattene sidder ikke og småsnakker over aftenbordet og fortæller hinanden
hvordan dagen er gået. Ved måltiderne er det sulten der skal stilles, og
intet andet. Det er også derfor man ikke må forstyrre en kat mens den
spiser.

> Min pointe er bare, at tørfoder er uhyggeligt nemt for os mennesker som
> ejerer pga. dens egenskaber, og ikke nødvendigvis altid lig med kattens
> ønsker.

Ja, det er nemt, men det er absolut ikke derfor vi fodre vores katte med
tørfoder.. det gør vi fordi det er det sundeste. Har vi mennesker altid
lyst til at spise det der er sundest? Nej, vel... sådan har misserne det
også, men det har ikke noget med variation at gøre. Du ville nok betakke
dig for at spise den samme gryderet hele livet, mens din kat vil elske
dig for at åbne den samme dåsemad hver eneste dag.
Men dåsemad er, som Sabina også skrev, ikke særligt sundt og kun noget
der bør gives som "slik".

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-12-03 12:02

Kan man engelsk er der et par ganske glimrende artikler om kattemad og hvad
katten behøver / ikke behøver
skrevet af en dyrlæge der samtidig går meget op i katte-ernæring
http://makeashorterlink.com/?G4D9567E6

http://www.eattheapple.com/drjean/

Fra : Rasmus MB

Dato : 28-12-03 13:39

Hej Marianne!

En dyrlæge's ord må tages for gode varer!

Har netop læst din artikel, og den viser jo så, at flertallet ikke
nødvendigvis altid har ret?!

Jeg synes at artiklen giver mange nyttige informationer, men også gør
opmærksom på, hvor svært det kan være at købe vådfoder af ok kvalitet,
hvis man ikke handler ved dyrlægen.

Jeg fandt specielt et afsnit interessant.

" Cats in particular need at least 50% of their diet in the form of wet
food to reduce the workload on the kidneys and keep the urine dilute.
Above all, supplement with organic raw meats (meat should be frozen for
72 hours, then thawed prior to use; follow safe meat-handling procedures
at all times) and lightly steamed, pureed or finely grated vegetables
(most cannot be very well digested by carnivores raw)."

Min konklusion må være at, jeg helt klart har taget fejl mht. kattens
smagssans og tanker mht. fodring, men også indset at vådfoder IKKE er
slik, men ligeså nødvendigt som tørfoder, såfremt det er af en okay
kvalitet.

...mine betænkligheder med at bruge tørfoder som basis, har været
velbegrundet omend basert på forkerte antagelser, fordi jeg kun tænkte
at det var trivielt kost, og "synd" for katten.

mvh

Rasmus

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-12-03 14:16

Hej Rasmus

Jeg er glad for at du kunne bruge det. Jeg ved godt at
kattene ikke falder døde om hvis man kun fodrer med
tørkost, men med det jeg har lært de sidste år er jeg
også mere og mere overbevist om at tørfoderet er rigtig
godt for producenternes indtjening og katteejernes
"bekvemmelighed" og måske knapt så godt for kattene.

Det er jo alment kendt at katte er dårlige drikkere, så
tørkost og katte er for mig en "selvmodsigelse" og jeg
er slet ikke i tvivl om at de mange problemer der er med
overvægtige katte, katte med dårlige maver, katte med
foderallergier og katte med tandstensproblemer hænger
sammen med tørfoderet. Man kan læse div. foderpro-
centers "reklamer" om hvor godt og hvor sundt deres
foder er, men helt ærligt, det er det de tjener deres penge
på, så der er nok ikke store chancer for at de vil sige
noget ufordelagtigt om det.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-12-03 15:50

In article <3feed76e$0$29307$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
hellemose.som2@mail.dk says...

> Det er jo alment kendt at katte er dårlige drikkere

Mine plejer ellers at være glade for vand ;) Scottie drikker meget ofte.
Djamal drikker ikke lige så ofte dog. Det er vist lidt i perioder. Nogle
dage gider han ikke, andre dage er der en halv skål vand tilbage når jeg
står op. Og det er altså nogle store skåle ;) De får også fyret nogle
ordentlige kaskader af, kan jeg se i bakken ;)

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.jizzo.net

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-12-03 15:43

In article <3feececdeb023@dk-fritid-dyr-kat.dk>,
rbilleKATTE@BAKKEhotmail.com says...
> ..mine betænkligheder med at bruge tørfoder som basis, har været
> velbegrundet omend basert på forkerte antagelser, fordi jeg kun tænkte
> at det var trivielt kost, og "synd" for katten.

Jeg har personligt ingen betænkeligheder ved det. Mine har tørfoder
stående 24/7, og jeg fylder op når det er i bund. Så får de vådfoder 3-4
gange om ugen som supplement. Det virker fortræffeligt, mine katte har
aldrig problemer med noget som helst.

P.t. får de Hill's Natures Best som tørfoder, blandet med lidt RC
Indoor. Og hvis ikke Natures Best, så er det Hill's Light. Og så en
blanding af Hill's dåser og kittekat breve, som supplement.

Råt kød, forget it. Djamal gider godt lidt, alt efter hvilket kød det
er. Scottie snuser lidt til det, og så er det heller ikke mere
interessant.

Jeg har ofte set mine gå til tørfoderet selv om der har været vådfoder
tilgængeligt. Så helt skidt kan det nu ikke være. Mine katte er i hvert
fald glade for det, har aldrig skavanker og bliver altid kommenteret af
andre for deres smukke skinnende pelse.

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.jizzo.net

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-12-03 13:12

"Jette Nielsen" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev i en meddelelse news:3feeb07b0b6ea@dk-fritid-dyr-kat.dk...
..
> Men dåsemad er, som Sabina også skrev, ikke særligt sundt og kun noget
> der bør gives som "slik".
>

> Med venlig hilsen
> Jette Nielsen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Hvorfor er det ikke sundt at give vådfoder???
Hvis man køber et lødigt mærke hos dyrehandleren,
så kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle være ligeså sundt,
som tørfoder købt samme sted.
Som skrevet i et andet indlæg, så får to af mine katte en
lille dåse Science til deling hver dag - og ellers tørfoder for resten.

mvh Eva