høspild
Fra : Jon Eriksen

Dato : 29-12-03 10:51

Øv, hvor er jeg træt af at smide ellers godt hø ud...Mine hypper får deres
hø serveret i en gammel kartoffelpalle ude på folden. Men de hiver altid en
masse af høet ud på jorden og tramper rundt i det, så det bliver en god
mudret bunke, jeg bare kan smide ud. Jeg tror at det bliver et sted mellem
20-40% af høet jeg må rive sammen og kassere. Og hø er jo dyrt nok..
Hvad gør i andre? Findes der en eller anden smart løsning, noget med noget
gitter/tremmeværk, hvor hesten bare kan trække en tot ud ad gangen?

Mette

---

Fra : Liz B.

Dato : 29-12-03 10:58

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør i andre? Findes der en eller anden smart løsning, noget med
noget
> gitter/tremmeværk, hvor hesten bare kan trække en tot ud ad gangen?

Hej Mette,

Køb en kø/tyrekalv - de spiser alt hvad hestene tramper rundt i!! En
jersey tyrekalv kan købes for ca. kr.100 -200,- og så er de god til at have
i fryseren bagefter, - til sommer (grill) hvor du ikke skal fodre med hø
mere!!

Nytårshilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 29-12-03 13:22

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> noget

(klip)

Joh, der findes skam fine og dyre modeller af høkasser med et gitter der
ligger oven på høet og så stille og roligt glider nedaf i høkassen
efterhånden som hestene spiser af høet. Poda har dem har jeg set men de er
halvpebrede i prisen. Men du kan selv lave sådan et gitter hvis du eller en
du kender kan svejse og kan finde egnet jern at lave det af.
Ja, hø er jo halvdyrt at købe og selvfølgelig er det irriterende når man kan
se at de bare spreder det på jorden.

> [...]
have
> i fryseren bagefter, - til sommer (grill) hvor du ikke skal fodre med hø

(klip)
Ja, hjemmelavet oksekød smager dejligt, men der er lige et stort men.....
Det er ikke så let, at få fat i en tyrekalv efterhånden fordi, at de skal
være øremærkede og blodprøvede før de kommer ud til en evt. køber. Der er
meget strenge regler for kohold og den slags. Der skal man indberette til
CHR registret når den fødes og dør osv. Der er mange heromkring der er gået
væk fra at have en enkelt tyrekalv eller to på deres folde pga. alt det EU
halløj og registreringer og dyrlægebesøg til blodprøvetagning. Før hen kunne
man også få en hjemmeslagter ud og slagte tyren på ens ejendom men det er
vist lavet om nu. Jeg kan ikke huske ændringsdatoen for hvornår
hjemmeslagtningen ikke mere var lovlig. Hjemmeslagtning vil så kun være
lovlig som nødslagtning af dyr. Vi har for nogle år siden haft Angus som jo
er en herlig race, men den er ikke direkte tam i sindet og jeg ville nødig
skulle fange 3-4 tyrekalve pr. år og op i en transport med dem til
slagtning. Når de har gået på folden og været vant til det frie liv så er en
tyrekalv ikke sjov at skulle læsse når den er blevet stor. Jerseytyre kan
være det sødeste men de kan også være meget hidsige og agressive i sindet.
Vi har haft mange af dem her. 90 % af dem var ok men den sidste del var
slagtede inden de blev et år fordi de var angrebslystne og det ville jeg
ikke have når jeg havde børn. Godt nok så har vores børn altid haft forbud
mod at gå ind i folden og altid respekteret det. Vores store Angustyr som
hed Samson på lidt over et ton var det roligste og fredeligste man kunne
tænke sig.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Jon Eriksen

Dato : 29-12-03 17:32

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligger oven på høet og så stille og roligt glider nedaf i høkassen
> efterhånden som hestene spiser af høet. Poda har dem har jeg set men de er

Det lyder jo meget smart, det var lige sådan noget jeg havde i tankerne.
Jeg må prøve at kigge på deres hjemmeside. Kan godt forestille mig de er
pebrede når det er Poda. Men i længden er det også for mange penge hø man
smider ud.. Men måske der også er andre firmaer der fremstiller noget
lignende, der ikke er så dyrt?

Men du kan selv lave sådan et gitter hvis du eller en
> du kender kan svejse og kan finde egnet jern at lave det af.

Ville ønske jeg var så praktisk anlagt. Jeg har selv haft ideen oppe at
vende, men jeg er ikke så god til sådan noget..

Mette

---

Fra : Kim S

Dato : 29-12-03 13:50

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en kø/tyrekalv -

En KØkalv ???? Er det en billiardkø til børn ???

Sorry....

Mvh, Kim

Fra : Liz B.

Dato : 30-12-03 20:52

Du er tilgivet!! Det fortjente jeg. Skriftlig dansk er svært

Nytårshilsener alligevel, Liz

Fra : Kim S

Dato : 30-12-03 23:21

> Du er tilgivet!! Det fortjente jeg. Skriftlig dansk er svært
>
> Nytårshilsener alligevel, Liz

I lige måde....

Mvh., Kim

Fra : Jon Eriksen

Dato : 29-12-03 17:24

> [...]
have
> i fryseren bagefter, - til sommer (grill) hvor du ikke skal fodre med hø

Hej Liz

Naaarj, en kalv var ikke liiige det jeg havde i tankerne!
Jeg har et eller andet med kvæg; synes de er smaddersøde, men kvæget mener
aldrig det samme om mig! Det slår aldrig fejl, hver gang jeg er til dyrskue
og udser mig den (tror jeg) sødeste, roligste og venligste ko at hilse på,
får jeg lige et puf og et "skrid", hvorpå jeg ser en 3 årig knægt rende hen
og slå armene om mulen på den, hvilket den finder sig i lige så roligt!
Hrmf!
Og tyre er jeg desideret hunderæd for, såå...

Desuden ved jeg ikke en dyt om kvæg, har ikke plads og sidst men ikke mindst
ville jeg aldrig kunne slagte den hvis den havde været min kæleko
(og min kære mand ville få en prop hvis jeg kom slæbende med flere dyr)

Men ellers tak for ideen!

Nytårshilsner til dig også!

Mette

---

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-12-03 13:10

> (og min kære mand ville få en prop hvis jeg kom slæbende med flere dyr)

Kunne den kære mand måske finde ud af at bikse noget sammen til pruerne, så
var du fri for at betale overpris til poda hegn?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 30-12-03 18:10

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ff16e2f$0$9727$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Kunne den kære mand måske finde ud af at bikse noget sammen til pruerne,

> var du fri for at betale overpris til poda hegn?!
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

Desværre er det så upraktisk, at ingen af os er særlig praktisk anlagt!
Faktisk er jeg lige ved at være den mest praktiske! Hvis det er noget
der kan laves af tyggegummi og sejlgarn kan det måske lige gå an...

For lige at svare på dit andet spørgsmål om kartoffelpallen, så er det sådan
en kasse af træ, der vel måler lidt over 1m på hver led, med sider på, som
skulle forhindre det værste høspild. Men det hjælper jo ikke særlig meget
når de bare hiver høet ud på jorden...

Mette

---

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-01-04 14:11

> [...]

> Faktisk er jeg lige ved at være den mest praktiske! Hvis det er noget
> der kan laves af tyggegummi og sejlgarn kan det måske lige gå an...

Nå, ja så kan jeg godt se at det kan blive lidt problematisk................

> [...]
> skulle forhindre det værste høspild. Men det hjælper jo ikke særlig meget

Okay, så er jeg med. Jeg kan godt se at der må blive noget spild af det gode
hø når de sviner sådan med det.........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-12-03 13:09

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev

>kartoffelpalle

Hvad i alverden er det?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz B.

Dato : 11-01-04 21:07

Hej Mette,
Kig lige på linket herunder - måske kunne det inspirere dig og gemalen
lidt - ellers er den ikke så dyrt igen.

http://webshop.hjoernely.dk/product.asp?product=72&page=1

Hilsen Liz

Fra : Jon Eriksen

Dato : 16-01-04 20:33

> Hej Mette,
> Kig lige på linket herunder - måske kunne det inspirere dig og gemalen
> [...]
Hej Liz!

Præcis hvad jeg søgte! Men prisen er jo godt nok lidt pebret... Men så
ved jeg at det findes, og kan sætte det på ønskesedlen! Tak for det!

Hilsen Mette

---