Bare pletter
Fra : Marlene

Dato : 28-12-03 17:09

Hej.

Jeg har fået et lille problem med min lille shetlænderpige; efter at hun har
fået vinterpels, er hun begyndt at gnubbe sig en del, og der danner sig
ligesom skorper på huden, som kan pilles af, hvormed hårene jo også følger
med. Det betyder nu, at hun har en del bare pletter på siderne. Det er
næsten som læderhud. Hun bliver striglet hver dag, og min fjordhest har
overhovedet ikke samme problem.

Jeg kan huske, at det har været oppe at vende før (og har også gemt et
indlæg omkring det), hvor der blev nævnt, at det evt. kunne være ringorm. Nu
har jeg læst lidt om det, og det ville jo så også smitte min fjordhest ret
hurtigt, og hun gnubber sig overhovedet ikke. Der står også på nettet, at
ringorm starter med, at det ser ud som om, at hesten selv eller andre har
slikket den; det har jeg slet ikke lagt mærke til, og de bliver undersøgt
hver dag. Hvad kan det være? Det skal lige nævnes, at hun har været vant til
at stå inde i en stald hele vinteren, hvorfor hun ikke har haft vinterpels
(vi fik hende i juni), og nu har hun jo en stor, tyk pels. Kan det være
problemet?

Kan jeg evt. rense det med noget tea tree oil?

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anet

Dato : 28-12-03 18:13

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med. Det betyder nu, at hun har en del bare pletter på siderne. Det er
> næsten som læderhud. Hun bliver striglet hver dag, og min fjordhest har

(klip)

Min første tanke da jeg læste den første del af dit indlæg var også at det
mindede om ringorm symptomer. Men prøv at undersøge huden og pelsen grundigt
og se om der evt. er mange skæl, om der er noget hun står og gnubber sig op
af osv. Hvis det er ringorm så kan det hurtigt vise sig. På apoteket i
håndkøb kan man købe Brentan creme som ikke er særlig dyrt. Det skal smøres
på pletterne og lidt uden om i løbet af nogle dage vil du se at de bliver
mere og mere ubetydlige hvis det er ringorm din hest har sig.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 28-12-03 18:26

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> på pletterne og lidt uden om i løbet af nogle dage vil du se at de bliver
> mere og mere ubetydlige hvis det er ringorm din hest har sig.

Det var faktisk dit indlæg, som jeg havde gemt, og der foreslog du netop
Brentan (og Atamon). Og jeg glemte desværre at nævne, at hun faktisk har en
del små skæl i manen, men hun gnubber ikke denne. Ellers har hun ikke skæl
andre steder. (Nogle forslag?).

Jeg må få en dyrlæge ud at se på hende, for det er jo underligt, at det ikke
smitter min fjordhest (7-9-13!).

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anet

Dato : 28-12-03 19:39

> Jeg må få en dyrlæge ud at se på hende, for det er jo underligt, at det
ikke
> smitter min fjordhest (7-9-13!).

(klip)

Jeg syntes jeg kan huske noget om, at en hest kun en gang i livet kan
smittes med ringorm. Jeg hørte det en gang der på det ridecenter hvor vi kom
havde en hel epedemi af ringorm. Måske har din anden hest været smittet med
ringorm så den simpelthen ikke får bare områder igen. Bare en tanke
herfra......

Men jeg kan også godt hælde lidt til en teori om evt. lus. Lusen kan godt
lide at snylte på hestene i vintermånederne. Lus kan kun normalt leve på
dyret den snylter på. Lusen kan ikke i længere tid overleve uden for et dyr
at suge føde af. Lusen giver kløe og kan dermed medføre hårtab. Mest som jeg
har set det på heste igennem årene så ses håraffaldet mest på den forreste
halvdel af hesten. Altså mest på halsen og bringen og manen. Man kan spotte
lusen ud med sine egne øjne, men det kræver, at man bruger lidt tid på at
skille pelsen af og især manen. Når man skiller pelsen og manen ad så vil
man tit også se en tiltagende skeldannelse pga. kløreriet. Jeg ved, at man
før hen har behandlet med Neguvon. Det er et pulver man køber på apoteket
som blandet op med lunkent vand og så afvasker man hesten. Mange ryttere
kender sikkert til at hesten klør halen og ved bare en enkelt afvaskning med
Neguvon, så er hesten for en tid færdig med at klø halen. Jeg ved ikke om
midlet stadig kan købes i håndkøb. Sidst jeg købte det kostede en lille dåse
ca. 100 kroner på apoteket, men den er meget drøj i brug vil jeg sige. De
mest almindelig lus er dem der bidder som vi også kender fra f.eks
mennesker. Der findes dog også en art af lus der suger blod til sig og de
skal så have en lidt anden behandling. Der findes nogle ormemidler som kan
gøre det af med de lus. Jeg har brugt det sidst anbefalede som hedder
Equest. De fleste hesteejere plejer at behandle hestene sammen efter
gødningsprøver for orm og så foregår behandlingen med de engangssprøjter i
plastik som stikkes ind bag i mundhulen på hesten, så det pastaagtige
ormemiddel er nemmere at få i hesten. Prøv at se om du kan finde lus eller
lusseæg på din lille hest.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 29-12-03 11:00

> [...]
med
> ringorm så den simpelthen ikke får bare områder igen. Bare en tanke

Det vil jeg lige undersøge nærmere - tak.

> Men jeg kan også godt hælde lidt til en teori om evt. lus.

Det var det første, jeg selv tænkte på, for det var også det, jeg forslog
den anden (var det Zirfeldt?), som også havde det samme problem. Men der er
slet ikke tegn på lus.

> [...]
> skille pelsen af og især manen. Når man skiller pelsen og manen ad så vil
> man tit også se en tiltagende skeldannelse pga. kløreriet.

Ja, som nævnt har hun skel i manen, men hun klør ikke denne.

> [...]
> gødningsprøver for orm og så foregår behandlingen med de engangssprøjter i
> plastik som stikkes ind bag i mundhulen på hesten, så det pastaagtige

Tusind tak for det gode svar. Jeg gemmer det lige og viser det til dyrlægen,
hvis det bliver nødvendigt at få ham ud. Sidste gang foreslog du også
Atamon, hvis det var ringorm. Det vil jeg lige prøve at duppe det med og så
bagefter smøre de bare pletter ind i fed creme.

Kh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 29-12-03 11:07

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse
Snip

> Ja, som nævnt har hun skel i manen, men hun klør ikke denne.

Undskyld - skÆl selvfølgelig ))))

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 29-12-03 23:36

> [...]
> Atamon, hvis det var ringorm. Det vil jeg lige prøve at duppe det med og

> bagefter smøre de bare pletter ind i fed creme.

Atamon er jo et mildt svampemiddel og skulle ikke skade hesten.

Min egen islænder får også store bare pletter men det er først normalt hen i
februar eller marts når vinterpelsen bliver tyndet lidt ud. Hun ser
besynderlig ud i den periode. Men hun har hverken lus, skab eller noget som
helst. Sådan er hendes cyklus bare. Måske at din hests cyklus også er at den
har det varmt nu fordi at vinteren er så mild i det at den bare fælder.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Marlene

Dato : 30-12-03 16:44

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Atamon er jo et mildt svampemiddel og skulle ikke skade hesten.

Det kan være, at jeg lige skal prøve det.

> [...]
den
> har det varmt nu fordi at vinteren er så mild i det at den bare fælder.

Jeg tror det næppe - desværre. Min fjordhest fælder også, som du beskriver
det, men min lille shetlænder har desværre sådan helt skællet hud, som kan
rykkes af i store flager. Og hun havde ellers fået sådan en flot pels, efter
jeg fik den gennemstriglet over et par uger, efter vi fik hende. Nå, men det
går forhåbentligt væk igen

Vh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 30-12-03 14:28

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
dåse
> ca. 100 kroner på apoteket, men den er meget drøj i brug vil jeg sige.

Jeg husker også vidundermidlet Neguvon. Men da jeg ville købe det til
kløende hest, fik jeg at vide, at det ikke bliver lavet mere...

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 30-12-03 18:53

"taina" <tinachristoffersenFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg husker også vidundermidlet Neguvon. Men da jeg ville købe det til
> kløende hest, fik jeg at vide, at det ikke bliver lavet mere...
>
> (klip)

Ja, jeg var også lidt i tvivl om man kunne få det mere.

--
~ Hilsen
Annette ~