fuldblod/pris
Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 28-12-03 12:08

Hejsa NG!

Først og fremmest god bag-jul

Jeg er faktisk interesseret i at høre nogen meninger omkring følgende:
Jeg er blevet tilbudt en fuldblod til 12000, men er den pengene værd? Og
hvad ligger sådan nogen generelt på i prisleje?

Hun er en virkeligt flot hest, pænt bygget og køn. Nok omkring de 165-167 og
4 snart 5 år. Desuden godt opdraget og fornuftig i hovedet. Desuden søger
hun mod bidet og er godt styrbar.

Den er med papirer og har gået løb, endda indtjent omkring 15000 på banen,
men måtte stoppe løbskarrieren pga. en klapsene. Hun er med papire, så avl
er jo en mulighed.

Hvilken betydning kan klapsenen få på længere sigt mht. holdbardhed og
ridebrug? Hun er nu i genoptræning og viser ingen tegn på ømhed.

Mine ideer med fremtiden er hyggeridning, småstævner og småjagter, men det
kan jo udvikle sig, så er dette helt dumt?

Venlig hilsen Ann

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-12-03 13:10

In article <3feeb996$0$29400$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:
> [...]
> men måtte stoppe løbskarrieren pga. en klapsene. Hun er med papire, så avl

Du skal ivertfald være meget bevidst om at du køber en skadet hest.
Personligt ville jeg ikke købe den, heller ikke selvom at den
er billig, for hvem ved hvad du kommer til at ofre på den i andre
udgifter, og så er hesten kun delvist brugbar.

> Hvilken betydning kan klapsenen få på længere sigt mht. holdbardhed og
> ridebrug? Hun er nu i genoptræning og viser ingen tegn på ømhed.

Det er nok også værd at spørge din dyrlæge om dette.

> Mine ideer med fremtiden er hyggeridning, småstævner og småjagter, men det
> kan jo udvikle sig, så er dette helt dumt?

hvis du ved at det kan udvikle sig, så lad være med at købe den hest.
Husk også at indkøbsprisen kun er en meget lille del af udgifterne.
Hvad koster det pr. måned? ikke kun opstaldning, men smed, dyrlæge,
udstyr, ...

Da hesten er 5, burde du kunne få 10 gode brugbare år ud af den, eller
15 hvis du stiller lidt færre krav.

Så regn lige på prisen...
nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg tror næppe at du kommer
ned under udgifter for 1000-1500 om måneden, dvs. at på bare
et år har du brugt flere penge på at have hesten stående end
på at anskaffe den. Det kan dog hurtigt blive dyrer hvis den
har taget skade.

En anden ting med avl er...
Har du lyst til at avle fuldblods? eller bare at avle?
Umiddelbart tror jeg at fuldblods bedækninger/inseminering
er dyrer end nogle andre racer.

Hvad vil du iøvrigt ride på den? Dressur? har en fuldblods gangen
til det?
spring? kan benet holde til at springe?
Jagt? kan du holde den eller vil den tænde af og være til fare for
dig selv og de andre ryttere?

Jeg håber mine spørgsmål vil få dig til at overveje om det er
DEN hest du skal have, eller om det er prisen der tiltaler dig.

JonB

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 28-12-03 14:46

Olsen wrote:
> [...]

Hvis det var mig ville jeg takke nej. Men nu er jeg heller ikke ligefrem
"fan" af fuldblodsheste.

Jeg har efterhånden set nogle eksempler på folk der køber dem billigt (det
er ikke unormalt at man kan købe en "aflagt" fuldblod til 5-7.000 eller
endda derunder) men hvad folk ikke kommer af med i Dyrlæge regninger, gisp!

Og så er racen ofte varm, så med mindre den skal bruges til jagt, så køb dog
en god ridehest der ikke har gået løb, eller er alt for meget fuldblod.

Jeg mener ikke væddeløbsheste (trav og galop) er egnede som gode rideheste.

Vh Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-12-03 15:08

On Sun, 28 Dec 2003 12:09:34 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>et år har du brugt flere penge på at have hesten stående end
>på at anskaffe den. Det kan dog hurtigt blive dyrer hvis den

   Hvor vil du hen med det Jon? (Jeg spørger af ærlig
nysgerrighed - da jeg selv søger Pony/hest i det prislag)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 28-12-03 22:35

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 28 Dec 2003 12:09:34 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
> <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Hvor vil du hen med det Jon? (Jeg spørger af ærlig
> nysgerrighed - da jeg selv søger Pony/hest i det prislag)

Er også nysgerrig efter at finde ud af, hvor man finder en god allround hest
til en fornuftig pris og som passer sig til en 185 høj pige

V.H Ann

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-12-03 23:09

In article <3fef4c6d$0$29375$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:

> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er også nysgerrig efter at finde ud af, hvor man finder en god allround hest
> til en fornuftig pris og som passer sig til en 185 høj pige

højden er ikke det mest vigtige på hesten.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-12-03 23:07

In article <oqotuvkoqoco5ph9leqpvp4cefu925u6du@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Hvor vil du hen med det Jon? (Jeg spørger af ærlig
> nysgerrighed - da jeg selv søger Pony/hest i det prislag)

Jeg vil frem til at det dyre er at have hesten, ikke købsprisen.
Og at du skal også betale opstaldning, foder, smed, osv. når
hesten står pga. af skader og ikke kan rides. Samt at en dyrlæge
regning hurtigt kan overskygge det du betalte for hesten. Og skal
du skifte hesten ud, fordi den ikke dur på af skader, så har du
spildt de penge.
Jeg prøver at få folk til at være vurdere prisen på rideglæde,
således at folk kan maximere rideglæde vs. penge vs. tid.
En dyr hest giver ikke nødvendigvis mere rideglæde end en
billig, ivertfald ikke hvis man bare rider i skoven, men til
konkurrencer, så er det måske investeringen værd.
En skadet hest giver INGEN rideglæde, nærmest omvendt, det
giver frustrationer.

Så... køb altid en hest der passer dig efter følgende:
1) sind - dit og hestens sin d, humør, osv skal passe sammen
2) du skal kunne styre og kontrollere den
3) den passer fysisk til dig
4) den passer MINDST til den ridning du vil, det gør ikke
noget at den kan mere, hvis den kan mere kommer i også
længere, hvis den ikke kan kommer du ingen vejne og bliver
frustreret

(farve, aftegn, ... har ingen reel betydning).

Jeg håber det var svar nok, ellers så spørg, så skal jeg forsøge
at uddybe mere.

JonB

Fra : Anet

Dato : 29-12-03 07:47

> [...]
> længere, hvis den ikke kan kommer du ingen vejne og bliver
> frustreret
>
> (farve, aftegn, ... har ingen reel betydning).

(klip)

I ved nok at gamle garvede hestefolk altid har sagt at den rigtige hest har
ingen bestemt farve....kloge ord...

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Kim S

Dato : 29-12-03 17:01

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> (farve, aftegn, ... har ingen reel betydning).

Arhh, Jon.....Du må da give mig ret i, at der ER noget
med røde hopper ligesom rødhårede piger, ik' ?

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-12-03 17:13

In article <3ff04fab$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kim S wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Arhh, Jon.....Du må da give mig ret i, at der ER noget
> med røde hopper ligesom rødhårede piger, ik' ?

hehe :)
Personligt er jeg ikke glad for den røde farve på heste,
men hvis hesten passer, så tager jeg den.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-12-03 12:52

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev

> (farve, aftegn, ... har ingen reel betydning).

Hmm, det vil jeg ikke give dig ret i. Hvis man synes at hesten er grim, så
er jeg overbevist om at man ikke kommer til at opnå ligeså gode resultater,
som hvis man synes at det bare ser godt ud når man kommer ridende.
Man har vel også sværere ved at få et godt forhold til sin tudegrimme hest
end til den smukke man har, ik´?
Altså jeg ville da heller ikke vælge en kæreste jeg synes er grim, heller
ikke selvom han er sød, for jeg er overbevist om at der findes en der både
er sød og smuk
-nå, det var bare lige min egen lille teori...

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-12-03 13:28

In article <3ff16b78$0$9779$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:

> [...]
> ikke selvom han er sød, for jeg er overbevist om at der findes en der både

Er du da single

> -nå, det var bare lige min egen lille teori...

jeg kan godt følge dig, men jeg vil hellere have en grim hest
med evner end en flot hest uden.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-01-04 13:47

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Er du da single

Nix

> jeg kan godt følge dig, men jeg vil hellere have en grim hest
> med evner end en flot hest uden.

Ja, naturligvis, men hvis man har tålmodighed, så kan man godt finde en der
kan opfylde begge krav.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 10:45

In article <3ff6be00$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:

> Nix

> Ja, naturligvis, men hvis man har tålmodighed, så kan man godt finde en der
> kan opfylde begge krav.

næppe til 12.000

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-01-04 12:49

> næppe til 12.000

Nej, men nu synes jeg også at det er en pris der starter nogle alarm klokker
i mit hoved, når det er den type hest vi snakker om. Iøvrigt gav jeg 3.500,-
for min hest og jeg har fået en hest som er lige efter mit hoved da jeg jo
selv har tilredet ham og trænet ham i årenes løb, så måske det kunne svarre
sig at gide bruge noget tid og energi på en hest, til en billig penge, for
så får du altså en hest der er som du vil have den. -han er iøvrigt vurderet
til ca.30.000,- i dag..........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 30-12-03 19:06

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ff16b78$0$9779$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Altså jeg ville da heller ikke vælge en kæreste jeg synes er grim, heller
> ikke selvom han er sød, for jeg er overbevist om at der findes en der både
> er sød og smuk

(klip)

Jeg er stort set ligeglade om folk er smukke eller ej bare de er søde. Jeg
ville godt kunne vælge en grim mand hvis han er sød. Det gode kommer
indefra.

Da jeg købte min lille islænderhoppe for et år siden så var hun så grim så
grim så tynd så tynd så sårfyldt så sår fyldt og min mand blev så sur da jeg
absolut ville have hende for det var da ikke en hest at købe....nej, han
mente hellere, at jeg skulle købe en fin dyr islænder istedet. Nu er det jo
bare sådan at den grimme ælling i mine øjne er blevet til en smuk svane
istedet for.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-01-04 13:52

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev

> Jeg er stort set ligeglade om folk er smukke eller ej bare de er søde. Jeg
> ville godt kunne vælge en grim mand hvis han er sød. Det gode kommer
> indefra.

Ikke for at starte en debat der ikke hører hjemme her, men jeg kunne bare
ikke tænde på en grim mand..........så skal lyset da altid være
slukket...............sløjt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 04-01-04 10:21

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ff6be02$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ikke for at starte en debat der ikke hører hjemme her, men jeg kunne bare
> ikke tænde på en grim mand..........så skal lyset da altid være

(klip)

Jeg har da ofte mødt et menneske hvor jeg tænker hvor er hun eller han
mindre pæn, men når man lærer vedkommende at kende så syntes jeg tit at det
grimme overskygger det rare, søde eller venlige ved folk. Sådan er det jo
også tit ved heste syntes jeg.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-01-04 12:54

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> grimme overskygger det rare, søde eller venlige ved folk. Sådan er det jo

Ja, men derfra og så til at det skal være en mand man vælger at dele sit liv
med, der er dælme langt synes jeg!
-iøvrigt tror jeg at de mennesker der er overvægtige og/eller grimme har
fået så mange af livets tæv, at de netop er til at snakke med og holde ud at
være sammen med. Dem som selv synes at de er smarte og lækre de er så usikre
på dem selv at de skal bekraftes af alle andre hele tiden, og det kan jeg
ikke snuppe.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 30-12-03 20:01

> [...]
> som hvis man synes at det bare ser godt ud når man kommer ridende.
> Man har vel også sværere ved at få et godt forhold til sin tudegrimme hest

Det er jeg heller ikke enig i. En af de bedste islændere jeg har redet, blev
kåret meget skidt rent bygningsmæssigt og fik domsord som "for store ører,
stort hovede" mm, hun var ikke køn, men hun gik som en drøm og jeg var meget
glad for hende.

Vh Matilde

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-01-04 13:50

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kåret meget skidt rent bygningsmæssigt og fik domsord som "for store ører,
> stort hovede" mm, hun var ikke køn, men hun gik som en drøm og jeg var

Så har hun formentlig været smuk i dine øjne, ik´? -det var heller ikke alle
der kunne se det smukke i min fjordfjums, men jeg kunne godt. Vi har jo ikke
samme smag, og der er jo ikke noget facit på hvad smuk er!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 28-12-03 16:47

"Ann-Rikka Olsen" <a-r.m.o@SPAMHADERolsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG!
>
> Først og fremmest god bag-jul

(klip)

Joh, tak og i lige måde

> [...]
> Jeg er blevet tilbudt en fuldblod til 12000, men er den pengene værd? Og
> hvad ligger sådan nogen generelt på i prisleje?

Har man god tid og ser sig godt for og spørger sig for rundt omkring så kan
man godt finde en ok hest til 10-15.000. Nu min forrige frederiksborghoppe
hende gav jeg 10.000 kroner for. Jeg fandt hende langt ude på landet og
hende der havde hende havde ikke tid til hende og hun stod og manglede
pengene og havde ikke råd til opstaldningen. Hun var 12 år i alder og havde
fuld stamtavle.

> [...]
> men måtte stoppe løbskarrieren pga. en klapsene. Hun er med papire, så avl

(klip)

Både det, at den har gået løb og det vil for mig også sige, at den har været
i brug i en meget tidligt ung alder og så det med den klapsene, så ville
jeg pænt takke nej til købet.

> Hvilken betydning kan klapsenen få på længere sigt mht. holdbardhed og
> ridebrug? Hun er nu i genoptræning og viser ingen tegn på ømhed.

(klip)

Det er noget af en risiko at løbe syntes jeg at købe så ung en hest med
sådan en ting med i "rygsækken". Men jeg ville tale med den dyrlæge der har
behandlet hesten og høre hans/hendes mening om skaden og evt. fremtidige
betydning.

> Mine ideer med fremtiden er hyggeridning, småstævner og småjagter, men det
> kan jo udvikle sig, så er dette helt dumt?

(klip)
Det lyder som søger du en almindelig god og stabil all-round ridehest. Dog
har fuldbloden den fordel at den er god til jagter og meget udholden og
stærktløbende. Enten er man til fuldblod eller også er man det bare ikke. De
er og bliver mere "varme" lige under ørerne og mere vågne i det generelt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 28-12-03 22:32

> [...]
> hende der havde hende havde ikke tid til hende og hun stod og manglede
> pengene og havde ikke råd til opstaldningen. Hun var 12 år i alder og

Hvor finder man dem henne? Spørger fordi jeg ikke ser heste der er ok i den
prisklasse i f.eks. den blå avis for slet ikke at tale om alt det guld der
er på hestenettet

Kender ikke så mange der kender nogen mht. heste

> sådan en ting med i "rygsækken". Men jeg ville tale med den dyrlæge der
har
> behandlet hesten og høre hans/hendes mening om skaden og evt. fremtidige
> betydning.

Jeps

> [...]
De
> er og bliver mere "varme" lige under ørerne og mere vågne i det generelt.

Netop allround......
Mange tak for de velovervejede svar

V.H Ann

Fra : Anet

Dato : 28-12-03 22:47

> [...]
den
> prisklasse i f.eks. den blå avis for slet ikke at tale om alt det guld der

(klip)

Nu har jeg haft heste siden jeg var 10 år gammel og det er jo blevet til
nogle stykker i årenes løb. En hest fik vi til en fornuftig penge fordi den
var ca. 10 år gammel da den blev tilreddet og det var andre folk lidt bange
for selv om den var sød. En fandt vi ved, at høre os for hos smeden som
vidste, at der stod en hest langt ude på landet hos en mand der var blevet
enkemand og som bare ville have sin hest ud til folk hvor han måtte sætte
som klausul, at hesten skulle sælges tilbage til ham eller slagtes, hvis vi
ikke ville have den mere. Denne hest var 25 år da vi måtte slagte ham pga.
epeleptiske anfald. Vi havde hesten i 13 år. Den tredje hest var den
frederiksborghoppe jeg talte om som jeg fandt igennem den blå avis. Ud over
disse heste, har jeg haft nogle andre heste også, og dem har jeg så givet en
del mere for. De var 3 af mine eksempler på 3 af mine ialt 8 heste jeg har
haft igennem årene der har været mine egne.

God jagt på den rigtige hest.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 28-12-03 22:25

Hej

Hov lige en kommentar til fuldblod og deres varme hoveder

Det er sandt nok, at der er mange, der er noget kulrede, men ikke dem alle.
Rider selv lige nu tre af slagsen, hvoraf de to ikke vipper med et øre, når
der kommer en lastbil med flagrende pressenning drønende forbi med 90 km/t
på landevejen.

Har derimod redet mange andre hesteracer og blandinge, der skulle på
_mindst_ 30 meter afstand af en større kørende objekt

Godnat allesammen
Ann

Fra : Anet

Dato : 28-12-03 22:41

> [...]
>
> Hov lige en kommentar til fuldblod og deres varme hoveder
>
> Det er sandt nok, at der er mange, der er noget kulrede, men ikke dem

Nu håber jeg ikke at du misforstod det med at de kunne være lidt varme. Jeg
mente ikke dermed at du var kulrede eller skøre i det. De er bare mere
vågne, hurtigere på aftrækkeren og meget mere opmærksomme. Hvor en oldenborg
f.eks vil være lidt længere tid om at tænde. Vores arabervallak er en
fuldblodsaraber og han er meget vågen. Ikke nervøs eller skør men meget mere
bevidst om alt der sker omkring ham og han reationsevne er dobbelt så hurtig
som en koldblodshests reaktionsevne f.eks ville være det. Håber jeg har fået
udtrykt mig bedre nu.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-12-03 12:57

> [...]

> mente ikke dermed at du var kulrede eller skøre i det. De er bare mere
> vågne, hurtigere på aftrækkeren og meget mere opmærksomme.

Hehe, der er 25 % fuldblod i Jacques.......................det er der vidst
ikke nogen der har fortalt ham

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-12-03 23:09

In article <3fef4a1e$0$29413$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:
> [...]
>
> Har derimod redet mange andre hesteracer og blandinge, der skulle på
> _mindst_ 30 meter afstand af en større kørende objekt

Det har ikke noget at gøre med om den er varm eller ej.

JonB

Fra : Michael Ring

Dato : 30-12-03 12:49

Hejsa Ann-Rikka

Jeg vil råde dig til aldrig aldrig aldrig nogen sinde at købe en hest du ved
der er noget galt med, uanset om den er billig, smuk eller faleret
landsholdshest.
For det første du kan ikke få den forsikret.
Desuden har du altid i baghovedet at den fejler noget, og så gør man
desværre altid hesten til en mere krøbling end den er i forvejen.
Og for det trejde, lad vær med at gå i "panik" (hvis du forstår mig ret)at
du ikke har fundet hesten, og dermed ta dig til takke med en hest der ikke
er helt perfekt i dine øjne.

Hvis den ikke havde haft den skade, ville jeg have sagt god for den, HVIS og
læg nu mærke til det jeg skriver her. Fuldblods er meget vågne og deres
knapper til temperanmentet sidder mere løse end andre hesteracer, da det er
jo et forældlet dyr (Så det sir' sig jo selv). Og har man bar lidt
temperament selv, eller har svært med tålmodigheden. SÅ BLIV FRA DEM, for
det er der de springer i luften. Køb da hellere en Oldenborg, specielt, de
er mer "tålle" (rolige).
MEN kan man sig magte disse to ting har man. Og kan man udnytte dens
temperament i øvelserne på en positiv måde. Ja ser du så har du jordens
lækreste hest, i dressur især. (Desværre er der ikke særlig mange der har
lyst til bruge tiden på dem, da mange "frygter" deres luner)

Derimod til en anden skriver i indlæggene, mener det er Jon.... Du skal
aldrig tvivle på en fuldblodshest ben. Nok er de tynde, men statistikkerne
viser at det varmblodshestene der har de dårligste ben. Ang. om de er
dressur eller spring minded. Vil jeg igen sige: Aldrig tvivl på dem. Vores
alles Blue Hors Cavan, var efter den legendariske fuldblodshingst Cavalier
(også kåret i Hann.). Også lille Hertug har en del fuldblod i sig. Så man
skal ikke helt sige ski''' til dem. Springning er de helt klart også gode
til, mange springer M, men vil man have en springhest som skal op i S
klasserne er det nok ikke fuldblod.

Som i nok har fundet ud af, synes jeg at fuldblod er dejligt dyr. Har selv
to af slagsen, egen alv (så det var med vilje). Den ene går pt. LA klasser
og den anden MB klasser i dressur, Den der går MB fik desuden til
egnethedstesten 2000 ene af 8 taller, dog et enkelt 9 tal for brug af ryg og
bascule i sin springbedømmelse. så der kan du se Jon de er ikke dårlige. Det
skal da siges at det ikke kun er fuldblod jeg har. Nogen af dem trakhenere
og hannoveranere. Så jeg kander også en del til de "andre" racer....

Ang. pris. Det er meget forskelligt hvad de koster og det er meget svært at
vurdere ud fra hvad du skriver. For alle ser forskelligt på hvordan den
enkelte hest fungere. Men hvis jeg skulle vurdere denne hest og var enig med
dig, ville jeg slå i hvert fald 2000 kr af i pris, grundet hendes skade,
hvis du da bestemmer sig for at købe hende. Hvis hun ikke var skadet ville
jeg vurdere hende til omkring 25000 til 30000 kr. Så du kan se det er meget
svært at vurdere en hests pris ud fra en tekst. Men fuldblodspriser svinger
ligså meget en varmblodspris gør.

Håber dette har kunne hjælpe dig lidt. Og pøj pøj.
Knus Anne-Louise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-12-03 13:18

In article <3ff1661d$0$27430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Michael Ring wrote:

[klip]

> Derimod til en anden skriver i indlæggene, mener det er Jon.... Du skal
> aldrig tvivle på en fuldblodshest ben. Nok er de tynde, men statistikkerne
> viser at det varmblodshestene der har de dårligste ben. Ang. om de er

nej, det var ikke mig der skrev det.

> [...]
> skal da siges at det ikke kun er fuldblod jeg har. Nogen af dem trakhenere
> og hannoveranere. Så jeg kander også en del til de "andre" racer....

Det har jeg mig bekendt heller ikke skrevet noget om? Det nærmeste
som jeg kan huske er at jeg skrev et spørgsmål til den oprindelige
indlægsskribent om hesten havde de evner som hun ønskede. Altså
hvis hun skal ride dressur bør den have noget gang osv.

JonB

Fra : Michael Ring

Dato : 02-01-04 06:48

-klip

> [...]
>til det?
>spring? kan benet holde til at springe?
>Jagt? kan du holde den eller vil den tænde af og være til fare for

Det var dette du skrev. Og det var kun det jeg hentydede. Med holdbarheden
af fuldblodsben. Undskyld hvis jeg har trådt dig over tæerne....

Anne-Louise

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 08:53

>kan benet holde til at springe?

> Det var dette du skrev. Og det var kun det jeg hentydede. Med holdbarheden
> af fuldblodsben. Undskyld hvis jeg har trådt dig over tæerne....

Der blev vel hentydet til, at den aktuelle hest spørgeren ville købe, havde
haft en benskade (klapsene), ikke fuldblod generelt? Jeg ville ikke selv
købe en benskade hvis jeg skulle ride jagt...

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-01-04 11:04

In article <3ff5234d$0$268$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> Der blev vel hentydet til, at den aktuelle hest spørgeren ville købe, havde
> haft en benskade (klapsene), ikke fuldblod generelt? Jeg ville ikke selv
> købe en benskade hvis jeg skulle ride jagt...

det gjorde jeg nemlig :)
Personligt ville jeg aldrig købe en hest med benskade.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-01-04 11:03

In article <3ff5072d$0$27437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Michael Ring wrote:

> -klip

> Det var dette du skrev. Og det var kun det jeg hentydede. Med holdbarheden
> af fuldblodsben. Undskyld hvis jeg har trådt dig over tæerne....

Ja, det skrev jeg fordi at den oprindelige spørger oplyste at
den havde en skade. Den har klapsene, og så ville jeg have at
hun reflekterede omkring den kunne holde til at springe med
den skade. Dette har intet at gøre med om fuldblods generelt
har dårlige ben, kun at skaden kan have en betydning.

JonB