Hjæææælp min datter har stillet mig et spø~
Fra : Jan

Dato : 29-12-03 07:31

Hejsa

Forleden dag kom min datter på 6 år og sagde:
" Far hvem har egentlig bestemt at uret skal gå den vej det nu går og
hvorfor " ?????

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Mvh

Jan

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 29-12-03 08:18

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor " ?????
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Hvis det gik den anden vej, gik det jo baglæns

mvh
Bendt

Fra : Nielsen

Dato : 29-12-03 08:52

> [...]
> hvorfor " ?????
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Min mand, som er urmager, mener at det er fordi det er samme vej som et
solurs "viser" på den nordlige halvkugle går. Og opfindelsen af uret
skulle også stamme fra dette område.

vh
Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-12-03 22:46

Nielsen wrote:
> [...]

> et solurs "viser" på den nordlige halvkugle går. Og opfindelsen af
> uret skulle også stamme fra dette område.

Jeg har læst lidt på historien om urets opfindelse, og jeg giver din
mand fuldstændig ret: Det er netop ikke noget tilfælde at "med uret"
og "med solen" betyder det samme.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-12-03 08:53

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> " Far hvem har egentlig bestemt at uret skal gå den vej det nu går og
> hvorfor " ?????

Jeg vil tro, det er et levn fra solurene, hvor solen jo ligesom har bestemt,
hvilken vej det skal gå.

Hilsen Inger

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 10:09

> [...]
> hvorfor " ?????
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Er der noget forkert i at svare "Det ved jeg ikke"? Et seksårs barn har
såmænd godt af at opdage, at far ikke er Gud

Per V.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 29-12-03 10:34

Jeg sad for et års tid siden i en lignende situation da min ældste søn
(dengang 5 år) spurgte "Mor, hvorfor er tis gult"? og jeg ved det stadig
ikke, for jeg ved ikke hvor jeg skal søge for at finde ud af det.
Ak ja, som de dog kan undre sig

vadmand wrote:
> Er der noget forkert i at svare "Det ved jeg ikke"? Et seksårs barn har
> såmænd godt af at opdage, at far ikke er Gud

Næh, det er der vel ikke noget galt i, men jeg tror at det var mere
brugbart at svare :"Det ved jeg ikke, men jeg kan da prøve at finde ud
af det".

Marianne Feddersen

Fra : Uffe Holst

Dato : 29-12-03 10:48

In an article of 29 Dec 2003 Marianne Feddersen wrote:

> [...]
> (dengang 5 år) spurgte "Mor, hvorfor er tis gult"? og jeg ved det stadig
> ikke, for jeg ved ikke hvor jeg skal søge for at finde ud af det.

dk.videnskab eller dk.videnskab.sundhed kunne være gode steder at spørge.
Ellers er Google jo også altid god

Men uden egentlig at vide noget om det, så mener jeg da, at tis indeholder
urinstof, CO(NH2)2, som er gulligt i farve.

--
Uffe Holst

Fra : Anita

Dato : 29-12-03 13:02

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev

> Næh, det er der vel ikke noget galt i, men jeg tror at det var mere
> brugbart at svare :"Det ved jeg ikke, men jeg kan da prøve at finde ud
> af det".

Helt enig, og er man nysgerrig skal man da også gøre forsøget at finde
svaret. Men jeg kom alligevel til at tænke på at hvis "farmand" har klaret
sig fint uden at vide denne specifikke ting, så vil søn eller datter
formentlig klare sig lige så godt. Nogle gange er det vel også meget rart at
kunne affinde sig med "at sådan er det bare" og så behøver man ikke
spekulere mere over dét.

Eller hvad?

Venligst Anita

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-12-03 14:33

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> kunne affinde sig med "at sådan er det bare" og så behøver man ikke

Aldrig i livet! Det er livets salt at tænke over sådanne spørgsmål og finde
ud af svaret. Den dag jeg holder op med at undre mig og finde svar på min
undren, så lægger jeg mig til at dø.

Måske hænger det sammen med, at jeg har en naturvidenskabelig sjæl

Tine

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 14:43

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> undren, så lægger jeg mig til at dø.
>
> Måske hænger det sammen med, at jeg har en naturvidenskabelig sjæl

Men det er nu altså somme tider spild af tid at spekulere over spørgsmål som
hvorfor venstre ikke er højre- for nu bare at tage et eksempel.

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 29-12-03 16:37

vadmand wrote:

> Men det er nu altså somme tider spild af tid at spekulere over
> spørgsmål som hvorfor venstre ikke er højre- for nu bare at tage et
> eksempel.

Hej

LOL....ja... det kan der være noget om (grinte sgu godt nok )

Fra : Anita

Dato : 29-12-03 15:34

> [...]

finde
> ud af svaret. Den dag jeg holder op med at undre mig og finde svar på min

Bemærk at jeg skrev "nogle gange". Naturligvis skal man undre sig og
forfølge visse ting til man finder et tilfredsstillende svar. En sund
nysgerrighed kommer man langt med.

> Måske hænger det sammen med, at jeg har en naturvidenskabelig sjæl

Jeg har det sådan, at på nogle områder er jeg vildt nysgerrig og må bare
vide hvordan det hele hænger sammen, mens jeg på andre områder er hamrende
ligeglad :)

Venligst Anita

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 15:53

> Jeg har det sådan, at på nogle områder er jeg vildt nysgerrig og må bare
> vide hvordan det hele hænger sammen, mens jeg på andre områder er hamrende
> ligeglad :)

Minpointe var egentlig, at der faktisk findes spørgsmål, som der kan gives
et menigsfyldt svar på - id over "sådan er det bare" eller "det ved jeg
ikke."

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 29-12-03 16:39

Tine Andersen wrote:

> Aldrig i livet! Det er livets salt at tænke over sådanne spørgsmål og
> finde ud af svaret. Den dag jeg holder op med at undre mig og finde
> svar på min undren, så lægger jeg mig til at dø.

Den er jeg med på....aldrig i livet.

Mvh
Brian
(som gerne splitter hele bilens motor... for at forklare børnene hvordan der
"bliver varmt inde i bilen")

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-12-03 15:03

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sad for et års tid siden i en lignende situation da min ældste søn
> (dengang 5 år) spurgte "Mor, hvorfor er tis gult"? og jeg ved det stadig
> ikke,

Svaret kunne være: ".. .fordi man har drukket for lidt vand."

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Hüttel

Dato : 30-12-03 22:04

Marianne Feddersen skrev:

> Jeg sad for et års tid siden i en lignende situation da min ældste søn
> (dengang 5 år) spurgte "Mor, hvorfor er tis gult"? og jeg ved det
> stadig ikke, for jeg ved ikke hvor jeg skal søge for at finde ud af det.

Se f.eks. http://www.madsci.org/posts/archives/may97/864507000.Me.r.html

Nyrerne har to væsentlige funktioner. Den ene er at holde blodets
saltindhold konstant. Den anden er at fjerne affaldsstoffer fra blodet.
Et væsentligt affaldsstof er bilirubin, som nyrerne omdanner til
forbindelser kaldet urobiliner. Disse forbindelser er gule.

Det er altså ikke urea ("urinstof"), der giver urin dens gule farve, for
urea er farveløs.

Urea er forresten det samme som carbamid, der optræder i mange slags
tyggegummi!

Hans

Fra : Gitte

Dato : 30-12-03 12:41

Hej

>Er der noget forkert i at svare "Det ved jeg ikke"? Et seksårs barn har
>såmænd godt af at opdage, at far ikke er Gud

Næh, det er aldrig nogen skam, at indrømme at der er ting man ikke ved
(og det er i hvert fald bedre, end bare fyre noget af, for at dække
over den manglende viden...)
Men det kunne jo også være, at farmand her selv var blevet lidt
nysgerrig efter at kende svaret. Jeg begynder da selv at opleve
spørgsmål fra min 4-årige, jeg ikke lige kan svare på - og som jeg
ved nærmere eftertanke, gerne ville kende svaret på, selv om jeg
aldrig tidligere havde spekuleret over det

MVH
Gitte

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-12-03 10:58

> [...]
> hvorfor " ?????
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Ja, denne gang slap du jo ret let, men væbn dig med tålmodighed,
det bliver ikke sidste gang, du kommer i den situation.

Mvh.Bodil.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:23

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>Er der noget forkert i at svare "Det ved jeg ikke"? Et seksårs barn har
>såmænd godt af at opdage, at far ikke er Gud

Jeg oplever også tit at blive bombarderet med spørgsmål fra børn i familien
eller omgangskredsen, og som regel lykkes det i fællesskab med barnet at
finde et brugbart svar. Har faktisk lavet et eksperiment med et barn, som
spurgte om, hvorfor tis er gult. Da barnet opdagede, at jeg havde ret i, at
ved at drikke vand ville farven ændre sig, var jeg verdens største
tryllekunstner. Trylle-trylle!!!

Dog måtte jeg melde pas, da min nevø på 5-år så meget alvorligt på mig og
spurgte: "Hvorfor svarer gud ikke?". Jeg tabte mælet og vidste ikke rigtigt,
hvad jeg skulle svare. I stedet for at sige "Det ved jeg ikke" eller begynde
en udredning omkring gud og alle de andre, svarede jeg: "Han er nok taget på
sommerferie." og han svarede: "Nå ja selvfølgelig! Det er jo sommer.". Den
har jeg tænkt meget over siden. Vi opdrager vores børn til ikke at måtte
"lyve", men alligevel "lyver" vi (voksne) f.eks om julemanden, bøhmanden og
hvad de nu hedder allesammen. Men et eller andet sted befinder gud sig vel
også i den kategori? Det er ikke for at starte en teologisk diskussion, men
jeg undres bare...

Mvh
Michael

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 18:16

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> hvad de nu hedder allesammen. Men et eller andet sted befinder gud sig vel

Det har jeg nu aldrig gjort - hverken om Gud eller Julemanden.

Per V.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-12-03 20:17

> Vi opdrager vores børn til ikke at måtte
> "lyve", men alligevel "lyver" vi (voksne) f.eks om julemanden, bøhmanden
og
> hvad de nu hedder allesammen.

Nej vi gør ikke! *S*

Julemanden, bøhmanden og hvad de nu allesammen hedder, er SYMBOLER - ikke
reelle, virkelige væsener.

At fortælle børnene om julemanden er lig med at fortælle dem om noget
symbolsk - og derfor ikke lig med at lyve.

MEDMINDRE man er så dorsk at bilde dem ind, at de kan opføre sig dårligt, at
de ikke får julegaver. Men at nogle voksne har misforstået hvad julemanden
står for og hvad han betyder, er ikke lig med, at han er en løgn.

Julemanden er slet og ret gavmildhed, rundhåndethed, leg, hyg, omsorg,
venlighed og hensyn i én pærevælling og der er bestemt ingen grund til ikke
at få børnene til at tro på, at den slags findes.

> Men et eller andet sted befinder gud sig vel også i den kategori?

Ja bestemt gør han det.

> Det er ikke for at starte en teologisk diskussion, men jeg undres bare...

Tror du undrer dig, fordi du tager julemanden for bogstaveligt *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 22:36

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> og
>
> Nej vi gør ikke! *S*

Okay, lyver var heller ikke ment så meget i ordets forstand. Derfor
situationstegnene. En omgåelse af sandheden ville måske passe bedere,
måske.

> [...]
> de ikke får julegaver. Men at nogle voksne har misforstået hvad julemanden
> står for og hvad han betyder, er ikke lig med, at han er en løgn.

Enig! Men jeg oplever desværre rigtig mange forældre bruge julemanden imod
deres børn.

> Ja bestemt gør han det.

Personligt tror jeg ikke på gud, fordi hele konceptet omkring "ham" giver
ingen mening for mig. Ligesom julemanden - hvorfor er julemanden blevet til
den "han" er? Børnene bliver truet med, at "julemanden" ikke kommer, hvis de
ikke opfører sig ordentlig. Det får mig til at tænke på, at gud er blevet og
bliver sikkert stadig brugt på en lignende måde i nogle kredse. Hvad handler
det lige om?

> Tror du undrer dig, fordi du tager julemanden for bogstaveligt *S*

He-he... Man har jo selv været barn en gang. Jeg mener, at mange
mennesker tager gud for bogstaveligt... Hvorfor er julemanden ikke kommet på
finansloven endnu - ligesom gud?

- Michael

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 17:58

"Jan" skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor " ?????
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Jeg tror ikke, du skal spørge i en gruppe ang. familie/børn.
Hvad med at spørge i noget med dk.videnskab eller sådan noget?

Nette

Fra : magrv

Dato : 30-12-03 09:54

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> hvorfor " ?????
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe stakkels farmand ????

Kære Jan og alle I andre som har spørgelystne børn.

Jeg har selv haft god hjælp af denne hjemmeside:
http://www.howstuffworks.com/

Den er godt nok på engelsk, men for søren hvor har de svar på mange sjove
ting...

Godt Nytår til alle

Marianne

Fra : Tonny Eskesen \(DKMC~

Dato : 30-12-03 18:24

Og får man ikke stillet nogen spørgsmål, så kan man
jo tjekke:

www.weird.person.dk --> Luk Mig Ind --> Sort Humor --> Spørge Jørgen.

Eller man kan forberede sig på mærkelige spørgsmål

hamselv herfra
--
VED SVAR, HUSK AT RETTE ADRESSEN.
www.dkmc.dk