Forældes børnebøger?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 28-12-03 22:09

Sjov overskrift med baggrunden er denne:

Jeg skal - som nogen måske kan huske da jeg tidligere har fortalt om det her
i gruppen - være var omkring slutningen af februar!

I den forbindelse har min kære mor foræret mig en bog hun brugte (læste ;) )
i forbindelse med min storebrors fødsel i 1976 ;)

Den hedder "bogen om barnet" 11. udgave.

Kan jeg overhovedet bruge den til noget? Hvor meget er ændret siden da?

Fx - ser forfatteren ikke noget større problem i at man prygler sit barn for
at få "renset luften" fremfor at have "dårlig atmosfære" i huset resten af
dagen pga - ja whatever...

- Sådan er det jo ikke i dag ved jeg...!

- Men hvilke (hvis nogen) andre ting er ændret radikalt siden dengang?

Bogen fortælle bla en masse om kost, vaccinationer, ammning, potte-brug og
en masse andet.

Måske her er nogle "ældre" (sorry) kvinder her som ved hvilke "metoder" som
er de samme i dag som i 1976?

- Anyway jeg kan tydeligt mærke barnet sparke i moderens mave nu - altså
hvis jeg lægger en hånd på maven *sf*

Mine forældre er vist også ret "exited". Jeg har altid været hurtigere end
min bror til livets store "milepæle". Han er 5 år ældre, men jeg
færdiggjorde min uddannelse for 2 år siden - han er først blevet færdig her
i december. - Lige lange uddannelser dog fik han et 11-tal mod mit 10-tal
til svendeprøven ;)

- og nu får jeg så barn... og når man spørger ham skal han sgutte have nogen
foreløbig....

Men sådan er alle jo forskellige - sorry for sidespringet!

Fra : Friberg

Dato : 28-12-03 22:29

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in

> være var omkring slutningen af februar!

Nej, du må og skal ikke prygle dit barn; står der virkelig det?

S Friberg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-03 22:32

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den hedder "bogen om barnet" 11. udgave.

Den bog er hysterisk morsom visse steder! *G*

Et eller andet sted i bog rådes den vordende mor til at gå i byen og købe en
ny hat, hvis hun føler det er trættende at være nybagt mor.

Hmmmm.....

> Fx - ser forfatteren ikke noget større problem i at man prygler sit > barn
for at få "renset luften" fremfor at have "dårlig atmosfære" i > huset
resten af dagen pga - ja whatever...

Vi er jo nogle, der formår at "rense luften" uden at prygle.

> Måske her er nogle "ældre" (sorry) kvinder her som ved hvilke
> "metoder" som er de samme i dag som i 1976?

Glem alt om at lytte (for meget) til 70'ernes mødre. Dengang var det yt at
amme og moderne at fodre sine unger med industrifremstillet børnemad med
masser af sukker i.

Et par år senere begyndte det igen at blive moderne (læs sundt!) at amme og
give børnene ordentlig mad.

Men "Bogen om barnet" er altså helt tilbage fra dengang bedstemor var barn!
Og fra dengang fædre ikke interesserede sig nævneværdigt for deres
(små)børn.

Den gode Dr. Spock, der har skrevet "Bogen om barnet" var ganske vist en
fremsynet mand, der understregede nødvendigheden af god far-barn-kontakt -
men hans vildeste forestillinger om en sådan var, at det kunne være fint for
en far engang imellem at skifte en ble og give en flaske. For eksempel om
søndagen *S*

Benjamin Spock har i øvrigt for nogle år siden sagt om sin bog, at han var
meget betænkelig ved virkningen af den. Han mente, at den gennem sin ret
autoritære rådgivning faktisk havde gjort forældre endnu mere usikre og
svækket deres tillid til egen formåen.

Jo flere "gode råd" man læser, desto mere er man nemlig til tider tilbøjelig
til at bilde sig ind, at man ikke ved nok og de andre ved mest og bedst.

Jeg havde en kanongod jordmor, der gav mig verdens bedste råd, da jeg
fortalte hende, at jeg var totalt uvidende om spædbørn og derfor usikker på,
om jeg kunne hitte ud af det.....

Hun spurgte mig, om jeg var klar over, hvilken ende bleen skal placeres i.
Det svarede jeg ja til. Hvorpå hun med et stort smil forklarede mig, at så
kunne jeg også hitte ud af resten.

Så find ud af, i hvilken ende bleen skal placeres - og stol så på, at I godt
kan finde ud af resten hen ad vejen. I kan jo altid spørge, både her og der,
når I dumper ind i helt konkrete problemer, som I ikke lige kan finde svaret
på. Men lad bare være med at tro, at I skal vide det hele på forhånd. Det
behøver I ikke!

Og smid så den gamle bog ud! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 00:46

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse
> Et eller andet sted i bog rådes den vordende mor til at gå i byen og købe
en
> ny hat, hvis hun føler det er trættende at være nybagt mor.
>
> Hmmmm.....

Jamen Lisbeth, vidste du ikke at en pæn ny hat kan klare næsten enhver
situation? Bare ærgerligt for dem, der ikke har hattehovede. *G*

> Jo flere "gode råd" man læser, desto mere er man nemlig til tider
tilbøjelig
> til at bilde sig ind, at man ikke ved nok og de andre ved mest og bedst.

Jamen det er jo lige præcis sådan det er. Man kan læse og læse, men det
nytter ikke ret meget, det giver mest dårlig selvtillid/samvittighed og stor
forvirring som forældre.
Og igen, så kommer det også an på, hvad man læser for bøgerne er bestemt
ikke enige om hvordan tingene BØR være. Der er rigtig mange modsigende
holdninger.

> Hun spurgte mig, om jeg var klar over, hvilken ende bleen skal placeres i.
> Det svarede jeg ja til. Hvorpå hun med et stort smil forklarede mig, at så
> kunne jeg også hitte ud af resten.

Ja, intuition og sund fornuft kommer an langt med.

> Og smid så den gamle bog ud! *S*

Aldrig!!!!!
Vi har selv en udgave og den er vild sjov at læse i. Specielt også den del
omkring pottetræning osv...
For os er det ren underholdning.

Martin, tingene kommer lidt efter lidt, og har i en sundhedsplejerske samt
forældre/venner i altid kan spørge til råds, så skal det nu nok gå alt
sammen. Man vokser jo med opgaven, ikke med den der gamle forældet bog.
Held og lykke med det hele.

Nette

Fra : Mimi

Dato : 29-12-03 09:46

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote

> Og igen, så kommer det også an på, hvad man læser for bøgerne er bestemt
> ikke enige om hvordan tingene BØR være. Der er rigtig mange modsigende
> holdninger.
[KLIP]
> Martin, tingene kommer lidt efter lidt, og har i en sundhedsplejerske
samt
> forældre/venner i altid kan spørge til råds, så skal det nu nok gå alt
> sammen.

.. . .og du kan være helt sikker på, at forældre/venner og sundhedsplejerske
er lige så uenige som faglitteraturen om, hvordan tingene BØR være!!

At du skal stole på din intuition og erfaring er fint nok, MEN det er altså
noget der opbygges over tid. Din intuition kan jo f.eks. ikke fortælle dig,
at du ikke skal give salt til et barn under et år, vel?

Mit råd er at købe en ny bog, de koster jo ikke mere end ca. 150 kr., og så
har du et sted at læse lidt, hvor du i hvert fald er sikker på, at
informationen ikke er fuldstændig i skoven, som det altså er tilfældet med
din 70'er-bog (og med visse af de råd man får af forældre/venner *S*).

Held og lykke med det.

Mvh Mimi

Fra : Brian k

Dato : 29-12-03 16:41

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Et eller andet sted i bog rådes den vordende mor til at gå i byen og
> købe en ny hat, hvis hun føler det er trættende at være nybagt mor.

Den bog ville jeg returnerer og bruge pengene til at ........købe en ny hat

mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 22:58

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> - Men hvilke (hvis nogen) andre ting er ændret radikalt siden dengang?

Mange ting er ændret siden dengang. For det første blev alle børn badet lige
efter fødslen. Det gør de jo ikke mere.
Derudover fik forældre af vide, at børnene skulle sove på maven dengang.
Da vi sidst havde sundhedsplejeske til vores yngste, ( det er godt nok 4 år
siden ) fortalte hun om, hvordan børn blev behandlet dengang, også i og
anbefalet af sundhedssystemet. Hun havde faktisk helt dårlig samvittighed.
Jeg kan desværre ikke huske hendes eks. og jeg var selv kun 3 år i 1976.

> Bogen fortælle bla en masse om kost, vaccinationer, ammning, potte-brug og
> en masse andet.

Jeg tror ikke, at du skal bruge bogen, til andet end læsning om " gamle dage
". Bøgerne udleveret hos læge / jordmoder, bliver jo også fornyet hvert år.
Tingene ændre sig hele tiden. Bare på de snart 11 år, vi har haft barn /
børn er vaccinations programmet, lavet om flere gange. Heldigvis til det
bedre, men det er forvirrende og have et barn, midt i skiftet, men vi fandt
da ud af, hvilke vacciner, der var givet og hvilke vacciner, der manglede.
Jeg tror faktisk også, at vi fik af vide, ved vores første barn, at barnet
skulle sove på maven, men jeg er ikke sikker.

> - Anyway jeg kan tydeligt mærke barnet sparke i moderens mave nu - altså
> hvis jeg lægger en hånd på maven *sf*

Tillykke med det kommende barn.
Når tiden kommer, så kan man pr. instinkt mange ting, man ikke troede
muligt. Så lyt til dine instinkter. De er mere værd, end mange bøger.
Derudover er sundhedsplejesken jo også en god hjælp, hvis man har
spørgsmål...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 29-12-03 00:02

Nå det ser ud til at jeg ikke skal tage den alt for seriøst ;)

DVS:

De skal ikke have sukker i mælk?

- De bliver ikke dødeligt syge af salt?

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 00:48

"Martin / Fårevejle" skrev i en meddelelse
> - De bliver ikke dødeligt syge af salt?

Man anbefalet ikke at bruge salt i babymaden det første års tid. Men det
mener jeg også står i den bog man får hos lægen/jordemoderen (?) som i bund
og grund er rigeligt at læse.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-12-03 02:35

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå det ser ud til at jeg ikke skal tage den alt for seriøst ;)

Nej.

> DVS:
>
> De skal ikke have sukker i mælk?
>
> - De bliver ikke dødeligt syge af salt?

Det, at du ikke skal tage den for seriøst, er ikke ensbetydende med, at ALT
automatisk er forkert.
Det svære er så som nybagt forælder at skelne skidt fra kanel.

Jeg mener også, du skal finde andre og nutidige steder at søge vejledning -
når du så har fået erfaring og fundet dine egne ben som forælder, kan du
læse den som lidt bizar underholdning.
Indtil da, lad den være uåbnet.

Hilsen Inger, som selv havde små børn i 70' erne

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-12-03 12:26

> [...]
her
> i gruppen - være var omkring slutningen af februar!
Tillykke!

Generelt gør man tingene helt anderledes i dag end for 25-50 år siden. Lyt
til jævnaldrende eller i al fald folk, der har fået børn for nyligt. Selv
sundhedsplejerskerne kan nogle gange have nogle lidt gammeldags ideer.

Et sted, jeg synes, der er enormt god information, er her på nettet i
gruppen misc.kids.breastfeeding. Den handler mest om amning - det ved
folkene til gengæld ALT om, så der er de en uvurderlig kilde til støtte og
viden. Men mange andre emner bliver også taget op. Ulempen er, at det hele
foregår på engelsk. Hvis man kan håndtere det, er det en guldgrube.
(guldgruppe?

Mht til amningen findes der også foreningen forældre og fødsel. De har
ammerådgivere, som jeg mener, man må ringe til, selvom man ikke er medlem.
Det er selvsagt amning, de ved mest om, men det er også mest det, der kan
drille i starten.

Ellers er jeg enig med de fleste i, at man skal lytte til sine følelser i
høj grad. Jeg er selv sådan en højt uddannet halv-gammel mor, og jeg vil
helst planlægge hele verden. Jeg opdagede, at alting gik bedst, hvis jeg
opgav at bruge min forstand til at regne alting ud og i stedet lyttede til,
hvad jeg mest havde lyst til.

Held og lykke.

Tine

Fra : Mette

Dato : 29-12-03 14:44

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> viden. Men mange andre emner bliver også taget op. Ulempen er, at det hele
> foregår på engelsk. Hvis man kan håndtere det, er det en guldgrube.

Hehe. Helt enig...for 5 år siden da jeg ventede min datter og efterfølgende
havde født var m.k.breastfeeding og m.k.pregnancy nogle uvurderlige grupper
for mig.
Men de er også meget sort/hvide og kan være fordømmende til tider, da folk
er meget enthusiastiske! Men det er en god gruppe og folk "kender"
hinanden...

Fra : Brian k

Dato : 29-12-03 16:45

Martin / Fårevejle wrote:
> Sjov overskrift med baggrunden er denne:

Hej

Jeg har haft stor brug af bogen: Børns søvn, forfatter Marion Thorning (som
også omhaldler andet end søvn)

Den er opdelt i alderstrin og netop derfor har det været rart at kunne se om
"det er normalt at....."

Samt THomas Gordon "forældre uddannelse", syntes jeg også har nogle gode
sider (det er meget længe siden jeg læste den, men mindes at den var god)

Så er der "dit kompetente barn", den er rost af nogen kritiseret af andre,
med et godt fornuft filter på syntes jeg det er en kanon god bog !

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:12

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Den er opdelt i alderstrin og netop derfor har det været rart at kunne se
om
> "det er normalt at....."

Det er jo netop det, der er problemet med bøger. Børn udvikler sig jo
forskelligt og det burde de også have lov til uden, at de hele tiden puttes
i " kasser " for, hvornår og er det normalt, at barnet f.eks. går som 11
mdr. eller er barnet 1½ år, før det kan gå. Nogle børn lærer, at snakke
tidligere end andre osv.

Mange forældre bliver jo netop usikre, hvis de læser, at deres barn, ikke
lige netop passer i " kassen" for, om " det er normalt at... "

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Brian k

Dato : 29-12-03 21:13

Buffy wrote:

> [...]
>
> Mange forældre bliver jo netop usikre, hvis de læser, at deres barn,
> ikke lige netop passer i " kassen" for, om " det er normalt at... "

Og hvis du bruger det omvendt......

Feks: Dit barn har endeløse mange mareridt i 4 års alderen..... ens tanker
"er der oplevelser i BH som ikke burde være der?", er der noget galt.....
osv.

Så hvis man slår op og ser "at det er normalt for et bar i 4 - 5 års alderen
"at have mange mareridt, de aftager normalt efter 3 - 4 mdr.

Det var betryggende for mig at læse... netop da vores datter gentagne gange
vågnede grædende og utrøstelig..

Der er altid 2 måder at bruge / anskue tingene på!

Vits: Et sko firma sender 2 sælgere af sted til afrika
7 dage senere kommer der en fax fra den ene: "der er INTET marked for sko i
afrika... der er ingen der bruger sko"

2 timer senere kommer der en fax fra den anden sælger: "der er et KÆMPE
marked for sko... der er ingen der har sko på"

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 22:32

> Der er altid 2 måder at bruge / anskue tingene på!

Ja og sikkert også flere og heldigvis for det.

Der er bare mange ( nok især 1. gangs forældre ), der går slavisk efter
bøgerne. De bliver så dybt ulykkelige (eller usikre på dem selv), hvis ikke
lige deres barn kan gå, når det er fyldt et år, f.eks.

Ingen af vores børn er blevet lagt til, at sove udenfor i en barnevogn, for
det føles helt forkert for os. De har selvfølgelig sovet ude, når vi har
gået ture eller selv været ude, men ellers har de sovet, i en seng i stuen.
Den holdning har vi altid, skulle forklare til højre og venstre, på nær til
vores sidste sundhedsplejeske, der pænt respekterede det.

Som nybagt forældre, får man også altid, mange forskellige holdninger, fra
lige så mange forskellige folk, så man er nødt til, at turde sortere i de
gode råd og lytte til ens egen instinkter også. Jeg vil gætte på, at bøgerne
om børn, er lige så forskellige, i deres holdninger ?

Mvh. www.tjekmig.dk