Fjerne Linux?
Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 10:29

....på en ældre puter har jeg både Linux og 98SE - da jeg ikke kan bruge
Linux foreløbig pga. et Winmodem, er det irriterende at det altid er
Linux (Mandrake), der popper op når man tænder for pc'en hvis man ikke
når at gribe ind...

....kan man få 98 til at komme automatisk - eller kan jeg foreløbig
fjerne Linux?

....evt. svar bedes tage hensyn til, at jeg ikke er vant til at bevæge
mig rundt i Linux...
Hans

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 29-12-03 11:16

On Mon, 29 Dec 2003 10:29:00 +0100, Hans Paulin wrote:

> ...kan man få 98 til at komme automatisk -

Du skal rette i enten /etc/grub.conf eller /etc/lilo.conf alt efter
hvilken bootloader du bruger. Hvis det er lilo.conf skal du huske at køre
lilo kommandoen som root efter rettelsen, da den ellers ikke
gemmerrettelsen. grub.conf kan du derimod rette "on the fly".

--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 16:03

Kasper Nordal Lund skrev:

> [...]
> køre lilo kommandoen som root efter rettelsen, da den ellers ikke
> gemmerrettelsen. grub.conf kan du derimod rette "on the fly".

....tusind tak for hjælpen - jeg må se, om jeg kan få én til at hjælpe
mig, da det overstiger mine evner at finde rundt...
Hans

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-12-03 16:08

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> writes:

> ...tusind tak for hjælpen - jeg må se, om jeg kan få én til at hjælpe
> mig, da det overstiger mine evner at finde rundt...

Sikker? Du skal blot rette i en enkelt fil. Hvis du bruger lilo, så
skal du blot rette den linje hvor der står noget med 'default', så der
efter lighedstegnet står det samme navn som der står i 'label' for din
Windows.

Husk at køre lilo bagefter.

Hvis du helt vil slette Linux fra harddisken, så du får den ekstra
plads fri igen, så er det en lille smule mere avanceret, men bestemt
ikke umuligt.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you have to ask how much it is, you can't afford it.

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 16:55

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Sikker?

....ja! - for mig er det desværre for svært

> Du skal blot rette i en enkelt fil.

....jeg ved bl.a. ikke hvor henne jeg skal lede efter den...

> [...]
> skal du blot rette den linje hvor der står noget med 'default', så der
> efter lighedstegnet står det samme navn som der står i 'label' for din

....det er mig desværre for teknisk...

> Hvis du helt vil slette Linux fra harddisken, så du får den ekstra
> plads fri igen, så er det en lille smule mere avanceret, men bestemt
> ikke umuligt.

....har lært mig selv at hive i nødbremsen via "format C:", men dét er så
osse toppen af min viden...
Hans

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-12-03 21:05

Hans Paulin wrote:

> ...ja! - for mig er det desværre for svært

Alting er svært, indtil man lærer det. Og ville livet ikke være
kedeligt hvis vi aldrig lærte noget nyt?

> ...jeg ved bl.a. ikke hvor henne jeg skal lede efter den...

Prøv i /boot/. Hvis biblioteket er tomt, så prøv at skrive 'mount
/boot' som 'root' bruger. Indholdet skulle gøre det klart om du bruger
lilo eller grub.

> ...det er mig desværre for teknisk...

At rette filen eller køre 'lilo'?

Hvis det er 'grub' der bliver brugt (kendes på at der er et 'grub'
bibliotek i /boot/), så skal du redigere /boot/grub/grub.conf, nærmere
bestemt den linje der starter med 'default'. Tallet der står efter
viser hvilken "title" der vælges som standard (med start i 0). Der skal
ikke køres nogle programmer efter man har redigeret i grub's
konfiguration.

> ...har lært mig selv at hive i nødbremsen via "format C:", men dét er
> så osse toppen af min viden...

Det tror jeg ikke engang vil gøre nogen forskel. 'format c:' fjerner så
vidt jeg ved ikke dine Linux partitioner. En 'fdisk /mbr' (Windows
fdisk) vil nok fjerne din Linux bootloader og få Windows til at boote
automatisk, men lad hellere være med det. At genoprette Linux systemet
bagefter er ikke just nemt.

--
PeKaJe

Yes, I've now got this nice little apartment in New York, one of those
L-shaped ones. Unfortunately, it's a lower case l. -- Rita Rudner

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 21:40

Peter Jensen skrev:

> Alting er svært, indtil man lærer det.

....det er skam ikke fordi jeg ikke har lært noget i mit efterhånden
lange liv...

> Og ville livet ikke være
> kedeligt hvis vi aldrig lærte noget nyt?

....det er for mig mere et spørgsmål om at prioritere de ting jeg har
mulighed for at lære...

> Prøv i /boot/. Hvis biblioteket er tomt, så prøv at skrive 'mount
> /boot'

....nu har jeg "Søgt i filer" (dét var jo let! ), men søgning på
"/boot/", "mount/boot" samt "'mount /boot" gav resultatet "Ingen filer
fundet"...

> som 'root' bruger.

....dette begreb siger mig ikke noget...

> Indholdet skulle gøre det klart om du
> bruger lilo eller grub.

....ovenstående siger mig ikke noget...

> At rette filen eller køre 'lilo'?

....hvis jeg kan finde filen, er jeg måske i stand til at rette den -
hvad ved jeg...

....begrebet "lilo" siger mig heller ikke noget...

> [...]
>
> Det tror jeg ikke engang vil gøre nogen forskel. 'format c:' fjerner
> så vidt jeg ved ikke dine Linux partitioner.

....hjælp!

> En 'fdisk /mbr' (Windows
> fdisk) vil nok fjerne din Linux bootloader og få Windows til at boote
> automatisk, men lad hellere være med det.

...."fdisk" har jeg endnu ikke prøvet - har hidtil klaret mig med "format
C:"...

> At genoprette Linux
> systemet bagefter er ikke just nemt.

....lige i øjeblikket kan jeg ikke / ønsker jeg ikke at bruge Linux,
selvom jeg synes konceptet er langt bedre / langt at foretrække frem for
Microsoft, så skulle det flyve ud, er det ok...
Hans

Fra : N/A

Dato : 29-12-03 22:12

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 22:12

Hans Paulin wrote:

> ...nu har jeg "Søgt i filer" (dét var jo let! ), men søgning på
> "/boot/", "mount/boot" samt "'mount /boot" gav resultatet "Ingen filer
> fundet"...

prøv at skrive følgende uden anførselstegn:

"cat /etc/lilo.conf"
"cat /etc/grub.conf"

og post det her.

> ...dette begreb siger mig ikke noget...

root er den ultimative administrator bruger på linux systemet.

Hvordan har du overhovedet fået installeret linux med det kendskab du har?
Jeg er både imponeret og målløs Hvis du vil ofre penge på et at de små
PC hæfter, du kan købe i enhver boghandel og kiosk, så vil jeg anbefale dig
at købe et om linux, så du får noget basal viden. Så er du væsentligt bedre
stillet end nu

> ...ovenstående siger mig ikke noget...

lilo og grub er et lille program, der loader dit styresystem og er der flere
af slagsen på din PC, så giver dig mulighed for at vælge mellem de
forskellige systemer. Det er det, du spørger til og bliver præsenteret for,
når du starter PCen op.

> ...hvis jeg kan finde filen, er jeg måske i stand til at rette den -
> hvad ved jeg...

Find filen, så skal du nok få en start-til-slut vejledning i, hvordan du
retter det...

> ...begrebet "lilo" siger mig heller ikke noget...

Nu burde det

> ...hjælp!

Det koster

> ..."fdisk" har jeg endnu ikke prøvet - har hidtil klaret mig med
> "format C:"...

fdisk giver dig mulighed for at dele din HD op i flere stykker, som en
lagkage.

> ...lige i øjeblikket kan jeg ikke / ønsker jeg ikke at bruge Linux,
> selvom jeg synes konceptet er langt bedre / langt at foretrække frem
> for Microsoft, så skulle det flyve ud, er det ok...

Gi det en chance, hvis du vælger at købe hæftet.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 22:13

Kim Emax wrote:

> prøv at skrive følgende uden anførselstegn:
>
> "cat /etc/lilo.conf"
> "cat /etc/grub.conf"
>
> og post det her.

Af det ovenstående du skriver, tolker jeg at du er i X-windows, så du skal
først åbne et terminal vindue, hvorefter du fyrer ovenstående kommando af...

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 22:37

Kim Emax skrev:

> Af det ovenstående du skriver, tolker jeg at du er i X-windows,

....jeg bruger XP i øjeblikket, hvis det er dét, du mener...

> så du
> skal først åbne et terminal vindue,

....dét ved jeg så heller ikke hvad er...

> hvorefter du fyrer ovenstående
> kommando af...
Hans

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 22:44

Hans Paulin wrote:

> ...jeg bruger XP i øjeblikket, hvis det er dét, du mener...

Nej, X-windows under linux, det er der, problemer er, ik?

> ...dét ved jeg så heller ikke hvad er...

Du skal først ind i din linux, såfremt du booter op i X-windows(et grafisk
miljø), så skal du åbne et terminal vindue, ellers har du det allerede
(ligner det gamle DOS-promt på windows)

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 23:16

Kim Emax skrev:

> Du skal først ind i din linux, såfremt du booter op i X-windows(et
> grafisk miljø), så skal du åbne et terminal vindue, ellers har du det
> allerede (ligner det gamle DOS-promt på windows)

....som jeg heller ikke kender
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 22:35

Kim Emax skrev:

> prøv at skrive følgende uden anførselstegn:
>
> "cat /etc/lilo.conf"
> "cat /etc/grub.conf"
>
> og post det her.

cat /etc/lilo.conf
cat /etc/grub.conf

....var det sådan, du mente?

> root er den ultimative administrator bruger på linux systemet.

Okay!

> Hvordan har du overhovedet fået installeret linux med det kendskab du
> har? Jeg er både imponeret og målløs

....smiger preller af på mig!

(min fætter kom forbi med 3 skiver, hvorefter vi (han) installerede
det...)

> Hvis du vil ofre penge på et
> at de små PC hæfter, du kan købe i enhver boghandel og kiosk, så vil
> jeg anbefale dig at købe et om linux, så du får noget basal viden. Så
> er du væsentligt bedre stillet end nu

....okay! - go' idé! - det samme har jeg gjort 4-5 gange i forbindelse
med Windows...

> [...]
> mellem de forskellige systemer. Det er det, du spørger til og bliver
> præsenteret for, når du starter PCen op.

....aha!

> Find filen, så skal du nok få en start-til-slut vejledning i, hvordan
> du retter det...

....that's my boy!

> Nu burde det

....i princippet, ja

> Det koster

....jeg laver gerne bremser eller rust m.v. på din Kadett - eller mc...
;)

> fdisk giver dig mulighed for at dele din HD op i flere stykker, som en
> lagkage.

....fint!

....jeg har bare klaret mig i 4 år uden (siden jeg opdagede W95 og
hjemme-pc'er), så jeg håbede at kunne undgå det...

> Gi det en chance, hvis du vælger at købe hæftet.

I will!
Hans

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 22:45

Hans Paulin wrote:

> cat /etc/lilo.conf
> cat /etc/grub.conf
>
> ...var det sådan, du mente?

Du tager vist pis på os

Du skal gøre det i kommando prompten på din linux

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 23:17

Kim Emax skrev:

> Du tager vist pis på os

....dét venter jeg lidt med...

> Du skal gøre det i kommando prompten på din linux

....jeg hænger lige lidt på Kristian - jeg skal kravle før jeg kan gå...

Hans

Fra : Kristian Thy

Dato : 29-12-03 22:48

Hans Paulin uttered:

> cat /etc/lilo.conf
> cat /etc/grub.conf
>
> ...var det sådan, du mente?

Nej, det var ikke helt det Kim mente :)

Prøv at trykke Alt+F2 når du er inde i Linux. Der skulle så gerne
komme en boks op, ligesom når man vælger "Start -> Kør" i Windows. I
den skriver du 'konsole' (uden ''erne selvf.) og trykker Enter. Der
skulle nu gerne komme noget op hvor du kan skrive 'cat /etc/lilo.conf'
og så videre (hvis der ikke kommer noget, eller en fejlmeddelelse, så
prøv at skrive 'xterm' i stedet for 'konsole'). Det er her Kim mener
du skal skrive det, og så copy-paste de beskeder du får her til
gruppen. Fx. får jeg følgende besked når jeg skriver
cat /etc/lilo.conf:

cat: /etc/lilo.conf: No such file or directory

Håber det hjælper dig på rette vej :)

\\kristian
--
I am in shape. ROUND is a shape.

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 23:15

Kristian Thy skrev:

> Prøv at trykke Alt+F2 når du er inde i Linux.

....jeps...

> [...]

> og så videre (hvis der ikke kommer noget, eller en fejlmeddelelse, så
> prøv at skrive 'xterm' i stedet for 'konsole').

....der kom en dialogboks frem...

> Det er her Kim mener
> du skal skrive det,

....dét har jeg så gjort...

> og så copy-paste de beskeder du får her til
> gruppen.

....der kommer en del tekst frem - men der er tale om to forskellige
pcer - hvis man kan gemme, hvad der står på en diskette og derved
copy/paste, ved jeg i hvert fald ikke hvordan - jeg synes kun jeg kan
gemme som dokument i Open Office...

> Fx. får jeg følgende besked når jeg skriver
> cat /etc/lilo.conf:
>
> cat: /etc/lilo.conf: No such file or directory
>
> Håber det hjælper dig på rette vej :)

....det er i hvert fald et stykke af vejen
Hans

Fra : Mikael Hansen

Dato : 30-12-03 01:32

Hans Paulin wrote:
> [...]
> pcer - hvis man kan gemme, hvad der står på en diskette og derved
> copy/paste, ved jeg i hvert fald ikke hvordan - jeg synes kun jeg kan

prøv at sætte en tom formateret diskette i drevet og giv komandoen:

mount /mnt/floppy

hvis det ikke virke, se først om du har en mappe/bibliotek i /mnt der
hedder floppy:

ls /mnt

og se om der er noget der ligner dette:

[Mikael@Simba Mikael]$ ls /mnt
cdrom floppy guest guest2 hde5 hde8 hde9
[Mikael@Simba Mikael]$

hvis ikke opret med "mkdir /mnt/floppy", dette forudsætter at mappen
/mnt eksistere, hvis den mod forvæntning ikke skulle gøre dette oprettes
den på lignende måde med "mkdir /mnt"

så mountes disketten med

mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy

nu kan vi så sende listen direkte til en fil

cat /etc/lilo.conf > /mnt/floppy/lilo.conf

eller man kunne nok også blot kopiere filen over på disketten

cp /etc/lilo.conf /mnt/floppy

m.v.h. Mikael

Der også havde sit sjov med linux da jeg startede, men nu er det mit
foretrukne operativsystem.

forresten kan linuxbørger også downloades fra www.sslug.dk

Fra : Hans Paulin®

Dato : 30-12-03 10:26

Mikael Hansen skrev:
> prøv at sætte en tom formateret diskette i drevet og giv komandoen:
>
> mount /mnt/floppy

....jeg ved ikke, hvordan jeg "giver kommandoen"...

....nu prøver jeg at anskaffe mig et antal Linux-hefter, hvorefter det
kan være, at jeg lidt bedre kan snakke med...

> [...]
>
> cat /etc/lilo.conf > /mnt/floppy/lilo.conf
>
> eller man kunne nok også blot kopiere filen over på disketten

....nu har jeg gemt hele din forklaring - så kan jeg vende tilbage til
den når jeg ved bedre besked...

> m.v.h. Mikael
>
> Der også havde sit sjov med linux da jeg startede, men nu er det mit
> foretrukne operativsystem.

....dér vil jeg osse gerne nå hen engang

> forresten kan linuxbørger også downloades fra www.sslug.dk

....med et 56K tar det nok en krig...
Hans

Fra : Mikael Hansen

Dato : 31-12-03 02:15

Hans Paulin® wrote:

> ...jeg ved ikke, hvordan jeg "giver kommandoen"...

Det er bare at skrive linien og trykke enter, når du er logget ind som
bruger på Linux.

> [...]
> kan være, at jeg lidt bedre kan snakke med...

> ...nu har jeg gemt hele din forklaring - så kan jeg vende tilbage til

du kan se de forskellige bøger her: http://www.linuxbog.dk/

de findes i forskællige filformater, med og uden billeder.
de samlede bøger pakket i en zip-fil fylder ca 27 Mb med billeder
og 1,45 Mb HTML/u billeder (tar.gz format) 69,6 Mb SGML (tar.gz)

m.v.h. Mikael

Fra : Anders Lund

Dato : 31-12-03 02:53

On Wed, 31 Dec 2003 02:15:23 +0100, Mikael Hansen wrote:

> Det er bare at skrive linien og trykke enter, når du er logget ind som
> bruger på Linux.

Hvis Hans nu starter op i X, kommer han (måske) aldrig til at se en konsol.

Hans:
Du skal bare gøre som du fik afvide af Kristian tidligere med citat: "Prøv
at trykke Alt+F2 når du er inde i Linux. Der skulle så gerne
komme en boks op, ligesom når man vælger "Start -> Kør" i Windows. I
den skriver du 'konsole' (uden ''erne selvf.) og trykker Enter."

Ellers kan du også arbejde med "Virtuelle konsoller":
Hold CTRL og ALT nede og tryk så på "F2". Læs om dette her:
http://www.linuxbog.dk/unix/bog/kommandofortolkere-linux.html#virtuel-kons
ol
(Punkt 1.1 fra "Friheden til at lære Unix".)

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-12-03 10:25

Mikael Hansen skrev:

> Det er bare at skrive linien og trykke enter, når du er logget ind som
> bruger på Linux.

....hvis jeg gør dét, får jeg beskeden: "I følge mtab er none allerede
monteret som floppy Montering mislykkedes"

....var igen inde i alle tekstbehandlingsprogrammer for at prøve at gemme
på en disk, men det ku jeg ikke...

> [...]
> de samlede bøger pakket i en zip-fil fylder ca 27 Mb med billeder
> og 1,45 Mb HTML/u billeder (tar.gz format) 69,6 Mb SGML (tar.gz)

....jeg har et zip-program (8.1) - og jeg hentede de 3 bøger, der blev
anbefalet i går - men da jeg skulle pakke dem ud fik jeg fejlmeddelesen:
"Den angivne sti blev ikke fundet"!? (det er bestemt heller ikke hver
dag jeg bruger WinZip)
Hans

Fra : Mikael Hansen

Dato : 31-12-03 14:49

Hans Paulin wrote:

> [...]
> anbefalet i går - men da jeg skulle pakke dem ud fik jeg fejlmeddelesen:
> "Den angivne sti blev ikke fundet"!? (det er bestemt heller ikke hver

Det lyder mystisk!, winzip burde da være rimelig enkel at bruge.

start winzip
åbne den pakkede fil
vælg extract i menuelinien for oven
vælg hvor du vil udpakke til i et stifinder-lignende windue til højre
vælg hvad du vil pakke ud [det hele / valgte filer] (eller er det før
overstående)
klik på knappen der starter udpakningen

det burde være hvad der skal til. (overstående er skrevet ud fra
hukommelsen da jeg ikke sidder på en windowsmaskine lige nu, men der kan
vist ikke være meget forkert i det.

m.v.h. Mikael

hvad heder filen du forsøger at pakke ud?

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-12-03 15:37

Mikael Hansen skrev:

> [...]
> kan vist ikke være meget forkert i det.
>
> m.v.h. Mikael
>
> hvad heder filen du forsøger at pakke ud?

....linuxbog-admin-palm2.7[1].zip...

....har prøvet at åbne en af mapperne i Word - det blev noget i den hér
retning:

(”/v4M8ë>SCWO—SlgÑy

Žœ” ]§á­¯²è‑èý­ïö **!=û"A_#Pù$^Þ%„5&‡p'‰â(™)œN*­

--------
+´»,·ß-ÄÝ.Å/Çc0[1]
--------
¬1[1]¿2[1]
?3[1]ò4[1]¤5[1])6[1]+ˆ7[1]1 8[1]7?9[1]OÂ:[1]Z
;[1]o+<[1]{Õ=[1]~ú>[1]Y?[1]šª@[1]šÌA[1]žDB[1]­¶C[1]¼ÖD[1]ÃE[1]ÆJF[1]Ìà
G[1]ÎáH[1]ßI[1]ð°J[1]þ’K
--------
ÃŽL
--------
--------
ØN
--------
!&O
--------
2P
--------
QQ
--------
WûR
--------
\S
--------
_

Hans

Fra : Mikael Hansen

Dato : 31-12-03 17:15

Hans Paulin wrote:

>...linuxbog-admin-palm2.7[1].zip...

Hvorfor har du hentet versioner beregnet til Palm maskiner?

Jeg vil anbefale HTML eller PDF (hvis du har Adobe Acrobat Reader) versioner

m.v.h. Mikael

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-12-03 17:31

Mikael Hansen skrev:

> Hvorfor har du hentet versioner beregnet til Palm maskiner?

....begrebet sagde mig nada!

....jeg valgte ud fra størrelsen, der skulle ligge på de dér 400 KB...

> Jeg vil anbefale HTML eller PDF (hvis du har Adobe Acrobat Reader)

....I have...

> versioner

....dem henter jeg bare!

Foreløbig tak for din (jeres) hjælp og godt nytår til alle!
Hans

Fra : Mikael Hansen

Dato : 31-12-03 18:37

Hans Paulin wrote:

> ...begrebet sagde mig nada!

Jeg kender dem heller ikke nærmere selv, men ved at det er nogle små
håndholdte, gætter på det drejer sig om Palm Pilot, hvistnok fra HP

Også godt nytår herfra.

Mikael

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-12-03 18:42

Mikael Hansen skrev:

> Jeg kender dem heller ikke nærmere selv, men ved at det er nogle små
> håndholdte, gætter på det drejer sig om Palm Pilot, hvistnok fra HP

....kan godt huske en annonce eller 2 for dem...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-12-03 14:50

Kim Emax skrev:

> Hvis du vil ofre penge på et
> at de små PC hæfter, du kan købe i enhver boghandel og kiosk, så vil
> jeg anbefale dig at købe et om linux, så du får noget basal viden. Så
> er du væsentligt bedre stillet end nu

....har lige trawlet hele Sønderborg igennem - og ikke ét sted (en
pc-forretning, to boghandler og en kiosk) havde de noget om Linux...
Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 30-12-03 17:18

On Tue, 30 Dec 2003 14:49:57 +0100, Hans Paulin wrote:

> ...har lige trawlet hele Sønderborg igennem - og ikke ét sted (en
> pc-forretning, to boghandler og en kiosk) havde de noget om Linux...

http://www.linuxbog.dk

Her kan du hente hele "bøger". Du kan hente de versioner som er uden
billeder, da de vist alle sammen fylder under 200 KB pr. stk. i det format.
Jeg har ikke selv læst så meget i dem, men jeg tror at du skal kigge
nærmere på "friheden" og "Unix" og evt. "Admin" hvis du vil gå lidt dybere
i den administrative del af Linux.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-12-03 23:28

Anders Lund skrev:

> [...]
> skal kigge nærmere på "friheden" og "Unix" og evt. "Admin" hvis du
> vil gå lidt dybere i den administrative del af Linux.

Tak skal du ha'!
Hans

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-01-04 04:24

Jacob Bunk Nielsen skrev:

>Hvis du helt vil slette Linux fra harddisken, så du får den ekstra
>plads fri igen, så er det en lille smule mere avanceret, men bestemt
>ikke umuligt.

Jeg har spændt fulgt udviklingen, da jeg gerne skal have Mandrake
fjernet fra en maskine. Linux skal helt væk så der er en 'ren'
windowsmaskine tilbage.
Svaret kom vist ikke til Hans, men måske må jeg få det?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-01-04 09:11

In article <bt2rpe.3vvotjd.1@kajsvenningsen.dk>, Kaj Svenningsen wrote:
> [...]
> windowsmaskine tilbage.
> Svaret kom vist ikke til Hans, men måske må jeg få det?

Jeg ved ikke helt hvordan man paa nyere windows faar fjernet lilo, men
den er jo det mindste af dine problemer, du kan bare lade lilo boote
windows som default uden pause. Paa win98 var det fdisk /mbr fra en
dosprompt under windows. Ellers en lille kogebog:

1. BACKUP vigtige data fra begge systemer
2. boot linux i run level 1
3. su root
4. ret lilo, saa windows bootes.
5. fdisk
6. Fjern linux partitioner
7. Gem partitions oplysninger
8. boot ind i windows
9. boot partition magic (koebe software)
10. Udvid windows partitionen til at fylde "hele disken"
11. Vent
12. Kaffe
13. Vent.
99. Faerdig.

Har jeg glemt nogle punkter?

Thomas

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-01-04 12:01

Thomas S. Iversen skrev:

> [...]
>windows som default uden pause. Paa win98 var det fdisk /mbr fra en
>dosprompt under windows. Ellers en lille kogebog:

Den nægter at røre ved Linuxpartitionerne.

>6. Fjern linux partitioner

Kan jeg så ikke.

>9. boot partition magic (koebe software)
>10. Udvid windows partitionen til at fylde "hele disken"

Den nægter også at have med disken at gøre overhovedet.

>Har jeg glemt nogle punkter?

Jeg ved de ikke.

Jeg har prøvet med fdisk og fips. Begge erklærer, at der ikke kan
gøres noget som helst. De mener vist ikke de kender partitionerne.

Partition Magic hyler om fejl i tabellerne og vil ikke røre den
'ukendte partition'.

Jeg har ikke rørt ved Lilo endnu, da det vel ikke gør nogen forskel
for det øvrige?

Fra : Kristian Thy

Dato : 02-01-04 12:04

Kaj Svenningsen uttered:
> Jeg har ikke rørt ved Lilo endnu, da det vel ikke gør nogen forskel
> for det øvrige?

Hvis du fjerner partitionerne uden at rette i LILO, vil den formentlig
prøve at boote på de nu ikke-eksisterende partitioner. Not A Good
Thing (TM).

\\kristian
--
"Le peuple américain est le seul peuple à être passé directement de la
préhistoire à la décadence sans passer par la civilisation."

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-01-04 12:09

In article <bt3mh5.3vvp82p.1@kajsvenningsen.dk>, Kaj Svenningsen wrote:

> Den nægter at røre ved Linuxpartitionerne.

Naegter linux fdisk at roere linuxpartitionerne?
Har du proevet en rescue is possible cdrom (RIP)?

> Den nægter også at have med disken at gøre overhovedet.

Hvilken udgave af Partition magic snakker vi om? Og hvad siger den specifikt
af fejl?

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-01-04 19:30

Thomas S. Iversen skrev:

>Naegter linux fdisk at roere linuxpartitionerne?

Nej, det var DOS. Anede ikke Linux havde en med samme navn.

>Har du proevet en rescue is possible cdrom (RIP)?

Da jeg fik fat i tomsrtbt virkede det.

Tak for hjælpen.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 02-01-04 13:29

Kaj Svenningsen skrev:
> Den nægter at røre ved Linuxpartitionerne.

Boot fra en eller anden linux-installation, og brug linux' fdisk. Den
klarer dem fint (wonder why ;)

Hvis ikke du har en linux at boote fra, så er tomsrtbt[1] rar. En
minimal linux-install lige til at smide på en floppy.

Mvh.
--
Dennis Skærup Højlund Andersen
http://euph.dk

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 02-01-04 14:21

Dennis Skærup Højlund Andersen skrev:
> Hvis ikke du har en linux at boote fra, så er tomsrtbt[1] rar. En
> minimal linux-install lige til at smide på en floppy.

Og så var det jeg glemte:

[1] http://www.toms.net/rb/

Beklager...

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-01-04 19:31

Dennis Skærup Højlund Andersen skrev:

>Boot fra en eller anden linux-installation, og brug linux' fdisk. Den
>klarer dem fint (wonder why ;)

Du har ret.

>Hvis ikke du har en linux at boote fra, så er tomsrtbt[1] rar. En
>minimal linux-install lige til at smide på en floppy.

Så virkede det.
Takker.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-12-03 16:57

Hans Paulin wrote:

> [...]
> Linux foreløbig pga. et Winmodem, er det irriterende at det altid er
> Linux (Mandrake), der popper op når man tænder for pc'en hvis man ikke

Hvorfor ikke bare købe et rigtigt modem, der alligevel kan erhverves for en
hund?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-03 18:19

Jes Vestervang skrev:

> Hvorfor ikke bare købe et rigtigt modem, der alligevel kan erhverves
> for en hund?

....du ved, hvordan det er at være fattig!

....narj, det er et luxusproblem - jeg har en anden puter med XP, som man
kan få sikkerhedsopdateringer til et stykke tid endnu...

....når man ikke kan dét længere, har de sikkert lagt bredbånd hér ud på
Lars Tynds mark, hvor jeg bor...
Hans

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 02:15

Hans Paulin wrote:

> ...du ved, hvordan det er at være fattig!

Jep, benzin er dyrt Men 100 kroner, det er jo hvad man bruger på en halv
time, når man er i byen

> ...narj, det er et luxusproblem - jeg har en anden puter med XP, som man
> kan få sikkerhedsopdateringer til et stykke tid endnu...

Æhmmm... Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvorfor ikke bare
tilslutte modemet til den og bruge den som gateway for linux-boxen?

> ...når man ikke kan dét længere, har de sikkert lagt bredbånd hér ud på
> Lars Tynds mark, hvor jeg bor...

You wish! Her hos mine forældre er der ihvertfald ikke noget der tyder på
adsl-mulighed nogensinde, centralen er aaalt for langt væk. Til gengæld har
de så en antenne på taget, der snakker med en sonofon-mobilmast 11 km
herfra (1024/512 til 529,-/md.).
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin®

Dato : 30-12-03 10:10

Jes Vestervang skrev:

> Jep, benzin er dyrt Men 100 kroner, det er jo hvad man bruger på
> en halv time, når man er i byen

....siden jeg købte hus, har jeg ikke været i byen *host*

....jeg gider bare ikke smide et funktionsdygtigt (Connexant)modem væk -
det virker faktisk bedre end mit ½ år gamle Sandberg, som har svært ved
at koble på hos CC - Connexant'et kan man gi en fornuftig init-string
(AT+MS=V34, er det vist - får Sandberg i XP'en dén, går den ned med et
brag - andre init-stringe til Sandberg er simpelthen bare
virkningsløse)...

> Æhmmm... Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener,

....grunden til at jeg overvejede Linux var den, at jeg har to putere -
heraf én med 98SE, som man ikke længere kan få sikkerhedsopdateringer
til fra omkring dén hér tid - og jeg kan ikke bare smide XP på den, da
jeg så bl.a. vil få nogle problemer med hardwaren; da jeg osse bruger
den til netbank, blir jeg nødt til at hitte på noget...

> men hvorfor ikke
> bare tilslutte modemet til den og bruge den som gateway for
> linux-boxen?

....altså lave et netværk mellem Linux og XP - hvor XP er den der går på
nettet?

....hvis det er dét, du mente, vidste jeg ikke om det ku la sig gøre -
jeg har foreløbig kun lavet et netværk mellem 98 og XP - dér har jeg så
valgt at lade begge maskiner ha hvert deres modem, så jeg hele tiden har
en maskine jeg kan gå direkte på nettet med i tilfælde af nedbrud af den
éne af dem - derudover havde jeg dét problem, da jeg lod 98 køre igennem
XP, at den prøvede at ringe op til nettet ca. hvert kvartér - ret
irriterende...

> You wish! Her hos mine forældre er der ihvertfald ikke noget der
> tyder på adsl-mulighed nogensinde, centralen er aaalt for langt væk.

....TDC sagde for et par uger siden, at der er kommet forstærkere op
forskellige steder - men da de målte, var det så ikke godt nok
stadigvæk...

> Til gengæld har de så en antenne på taget, der snakker med en
> sonofon-mobilmast 11 km herfra (1024/512 til 529,-/md.).

....jeg har 10 km. til hver af de nærmeste to master - men da jeg bor i
et "hul" rækker det ikke alligevel - Sonofon hár været ude og måle for
et års tid siden...
Hans

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 21:10

Hans Paulin® wrote:

> ...siden jeg købte hus, har jeg ikke været i byen *host*

Flere af mine kammerater har hus og de render da i byen konstant, så giv
ikke huset skylden

> [...]
> (AT+MS=V34, er det vist - får Sandberg i XP'en dén, går den ned med et
> brag - andre init-stringe til Sandberg er simpelthen bare

Hmm, sært. Connexant-modemet kan forresten godt bringes til at virke under
linux (har et sådant i min laptop), men det er noget bøvl, der nok ikke
lige er noget for en begynder.

> ...grunden til at jeg overvejede Linux var den, at jeg har to putere -
> heraf én med 98SE, som man ikke længere kan få sikkerhedsopdateringer
> til fra omkring dén hér tid

....og windows uden sikkerhedsopdateringer er giftigt :-/

> [...]
> den til netbank, blir jeg nødt til at hitte på noget...

> ...altså lave et netværk mellem Linux og XP - hvor XP er den der går på

Præcis!

> [...]
> éne af dem - derudover havde jeg dét problem, da jeg lod 98 køre igennem
> XP, at den prøvede at ringe op til nettet ca. hvert kvartér - ret

Hmm, rodet. Din XP er let af få til at dele modem-forbindelsen (noget med at
højreklikke på forbindelsen, vælge egenskaber og sætte flueben et sted
svjh.).

Jeg går ud fra at du har et netkort i hver maskine, samt en forbindelse
mellem den. Enten via en hub/switch eller et krydset RJ45-kabel.

Det du så gør, er groft sagt at konfigurere begge maskiner til at benytte en
fast IP (192.168.0.*, eller 10.0.0.*). På linuxmaskinen indstiller du
derudover gateway'en til XP-maskinens IP-adresse, så den ved hvordan den
kommer på nettet.

Ud fra hvad du skriver andetsteds i tråden, så er jeg ikke sikker på at du
selv kan hitte ud af det Så prøv evt. at spørge din makker om hjælp,
det er ikke så svært endda, og så er det jo alle tiders mulighed for at
lære lidt om linux.

> ...TDC sagde for et par uger siden, at der er kommet forstærkere op
> forskellige steder - men da de målte, var det så ikke godt nok
> stadigvæk...

Murphy spøger overalt :-/

> ...jeg har 10 km. til hver af de nærmeste to master - men da jeg bor i
> et "hul" rækker det ikke alligevel - Sonofon hár været ude og måle for
> et års tid siden...

Nåja, det har du vist fortalt om før - træls! :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-12-03 23:59

Jes Vestervang skrev:

> Flere af mine kammerater har hus og de render da i byen konstant, så
> giv ikke huset skylden

....nå okay, så må jeg finde på noget nyt...

> Connexant-modemet kan forresten godt bringes til at virke
> under linux (har et sådant i min laptop), men det er noget bøvl, der
> nok ikke lige er noget for en begynder.

....hvilket jeg uden tvivl kan henregnes under...

> ...og windows uden sikkerhedsopdateringer er giftigt :-/

....jeg tror det var "Bertel" eller en anden koryfæ, der foreslog at
smide det ud - lidt ærgeligt, når man har givet fuld pris for det i sin
tid...

> Præcis!

Ok

> [...]
> et sted svjh.).
>
> Jeg går ud fra at du har et netkort i hver maskine, samt en

....jeps...

> Enten via en hub/switch eller et krydset
> RJ45-kabel.

....jeg har et rødt kabel med noget der lidt ligner tlf.stik på...

> [...]
> den ved hvordan den kommer på nettet.
>
> Ud fra hvad du skriver andetsteds i tråden, så er jeg ikke sikker på

....U're right!

....det var noget lettere at sætte XP til at køre klatten i sin tid...

> Så prøv evt. at spørge din makker
> om hjælp, det er ikke så svært endda,

....jeg tror, jeg vil prøve at lave det selv, hvis jeg kan læse mig til
det - makkeren ser jeg ikke så tit...

> og så er det jo alle tiders
> mulighed for at lære lidt om linux.

....jeps...

> Murphy spøger overalt :-/

....pyt...

> Nåja, det har du vist fortalt om før - træls! :-/

....har aldrig haft andet end 56K hérhjemme - dyrker mest news, så det er
ikke det store problem...
Hans

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-01-04 03:22

Hans Paulin wrote:

> ...jeg tror det var "Bertel" eller en anden koryfæ, der foreslog at
> smide det ud - lidt ærgeligt, når man har givet fuld pris for det i sin
> tid...

Lidt ærgerligt at give penge for en Windoze i det hele taget

> ...jeps...

> ...jeg har et rødt kabel med noget der lidt ligner tlf.stik på...

Lidt bredere, ikke?

> ...U're right!
>
> ...det var noget lettere at sætte XP til at køre klatten i sin tid...

> ...jeg tror, jeg vil prøve at lave det selv, hvis jeg kan læse mig til
> det - makkeren ser jeg ikke så tit...

Det lærer du også mere ved

> ...har aldrig haft andet end 56K hérhjemme - dyrker mest news, så det er
> ikke det store problem...

Nej, så er det til at overkomme. Min 2 mbit-linje bliver dog brugt til
nogenlunde det samme ...og lidt serverting
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-01-04 20:44

Jes Vestervang skrev:

> Lidt ærgerligt at give penge for en Windoze i det hele taget

....tjow - men så sover jeg bedre...

> Lidt bredere, ikke?

....jo...

> Det lærer du også mere ved

....ja - jeg vil helst selv - lissom ved rep af bil og mc...

> Nej, så er det til at overkomme.

....ja...

> Min 2 mbit-linje bliver dog brugt til
> nogenlunde det samme

....skulle jeg få bredbånd ville det være dejligt - men det går da
uden...

> ...og lidt serverting

....overlader jeg trygt til dig...
Hans

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-01-04 13:58

Hans Paulin wrote:

> ...tjow - men så sover jeg bedre...

Høh, nåja Jeg mente nu bare at det var ærgerligt at betale for noget man
ikke bruger (ok, det har du jo gjort). Jeg kunne f.eks. ikke slippe for
betale for en winXP, da jeg købte en Dell laptop :-/

> ...jo...

Fint, så er det et RJ45 (tlf.-stik hedder forresten RJ11, så ved du det .

> ...ja - jeg vil helst selv - lissom ved rep af bil og mc...

Sådan har jeg det også, bortset fra at jeg undværer bil

> ...overlader jeg trygt til dig...

Det er nu ellers rart, altid at have sine data inden for rækkevidde.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-01-04 23:48

Jes Vestervang skrev:

> Høh, nåja Jeg mente nu bare at det var ærgerligt at betale for
> noget man ikke bruger (ok, det har du jo gjort). Jeg kunne f.eks.
> ikke slippe for betale for en winXP, da jeg købte en Dell laptop :-/

....forståeligt!

....da jeg købte pc første gang for ca. 4 år siden anede jeg nada om
emnet og fik bare leverandøren til at lægge ind hvad han anbefalede -
nemlig 98SE - den har jeg så brugt hver dag indtil i sommer, hvor jeg
købte endnu en pc - plus XP...

> Fint, så er det et RJ45 (tlf.-stik hedder forresten RJ11, så ved du
> det .

> Sådan har jeg det også, bortset fra at jeg undværer bil

....jeg havde osse kun mc, da jeg læste...

> Det er nu ellers rart, altid at have sine data inden for rækkevidde.

....det er for mere avancerede arter end mig...
Hans