Hjælp gerne, hvor stor en pc til at kører ~
Fra : Frank

Dato : 29-12-03 00:34

Hejsa.

Jeg har før leget med RH og Debian (debian blev jeg dog mest glad for).
Jeg vil nu have mig en server og har tænkt mig at købe noget gammelt brugt
lort for at sige det rent ud :)

Serveren skal (sjovt nok) være en server.
Den skal kører en IRC eggdrop og muligvis en webserver.

Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer
det?

Skriv gerne hvor stor pc'en skal være.

Mvh
Søren

Fra : Frank

Dato : 29-12-03 00:39

"Frank" <frankie_p2500FJERNDETTE@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Den skal kører en IRC eggdrop og muligvis en webserver.
>
> Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer

Nu ved jeg godt det ikke har noget med unix at gøre. Men her jeg da sikker
på folk ved hvad en kan trække.

I må meget gerne skrive antal mhz, hvor meget ram osv.
(helst gerne processer der kan klares uden blæser på kølerprofilen, men det
er ikke et must)

på forhånd mange tak

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-12-03 01:36

"Frank" <frankie_p2500FJERNDETTE@yahoo.com> writes:

> [...]
> Den skal kører en IRC eggdrop og muligvis en webserver.
>
> Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer

Det er umuligt at sige uden at vide, hvor meget trafik, du regner med,
den kommer til at generere.

Jeg har en maskine stående i min kælder med 4-5 hjemmesider, der alle
genererer ganske lidt trafik. Den har tre diske på 1GB, 2GB og 6GB,
64MB ram og 200MHz PPro - den er i princippet aalt for stor til
formålet.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 29-12-03 10:36

Frank wrote:
> Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer
> det?

Den mindste server som jeg har i kommerciel drift (som fil-server til et
kontor) er en Pentium 133, 16MB RAM med 1,5GB harddisk. Den kører Red Hat
6.0, men det var oprindeligt faktisk et problem at få den installeret, da
maskinen ikke har et CD-ROM drev... maskinen laver offsite backup via
internet opkoblingen Den skal nok holde et par år endnu.

Til en moderne Linux udgave vil jeg nok anbefale min. 32MB RAM og min. 3GB
harddisk for at undgå for meget bøvl, men Pentium 266MHz er rigeligt.

Det eneste, du skal være opmærksom på, er at en sløvere server altid vil
have indflydelse på hastigheden, hvormed websider kan leveres. Hvis du
planlægger at bruge SSL, har det endnu mere indflydelse, da kryptering
koster CPU tid.

Til Eggdrop kan jeg ikke forestille mig, at en hurtigere server skulle gavne
noget.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-12-03 11:32

In article <FLJHb.3522$Nu4.3394@news.get2net.dk>, Frank wrote:

> Den skal kører en IRC eggdrop og muligvis en webserver.
>
> Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer
> det?

266 er rigeligt til en webserver. Jeg ville dog putte mindst 128mb ram i den.
Hvis vi snakker Pentium 1, saa husk, at mange chipsets ikke giver mulighed
for at cpuen kan cache mere end 64mb. En gammel maskine ville i mit hoved
vaere: P2 (Celeron) 266/300, et bx/zx chipset og saa meget sdram som muligt.
Saa skulle din server kunne lave det du har brug for (ogsaa et par aar endnu)

Thomas

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-12-03 12:04

In <FLJHb.3522$Nu4.3394@news.get2net.dk> "Frank" <frankie_p2500FJERNDETTE@yahoo.com> writes:

> [...]

>Den skal kører en IRC eggdrop og muligvis en webserver.

>Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer

Jeg har en baerbar 266 Mhz med 64 MB ram og en 5 GB harddisk staaende
som webserver og det koerer fint. Jeg koerer ikke X eller andet
nymoderne men ren text. Jeg har 4,5GB fri til billeder af familien paa
webserveren.

Da det er en baerbar kan maskinen klarer et par timer uden stroem, saa
jeg slipper for UPS. Backup laver jeg automatisk hver dag vha. rsync og
jeg styrer den remote via ssh, saa selve maskinen staar gemt i et skab.

Mvh
Martin

http://dreams.dyndns.dk/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-12-03 16:27

"Frank" <frankie_p2500FJERNDETTE@yahoo.com> writes:

>Jeg er AMD fan men jeg regner med at en Pentium 266mhz ville kunne klarer
>det?

Hvad med en K7SOM+? Det er et komplet bundkort inklusiv en 1300
MHz Duron (Pro+), der koster omkring 650 kr hos bl.a. SHG?

Der skal kun (mikro)kabinet, harddisk og RAM til at gøre den til
en komplet pc. Den kører gladeligt på den SuSE-installation, jeg
bare satte den i gang fra nettet for et par uger siden.

Under alle omstændigheder får du en masse flere kræfter uden de
vilde "bagsider" ud af det. Omend strømforbruget nok vil være
højere.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Frank

Dato : 29-12-03 23:35

hej alle.

jeg takker for de gode svar.

jeg vil lige slå koldt vand i blodet og se hvor jeg får mest ud af mine
penge.
Klaus forslag er mest fristende må jeg sige:) tak for det klaus.

mvh
søren