Spørgsmål til opsætning af SW RAID
Fra : Peter Andersen

Dato : 27-12-03 22:51

Jeg sidder her og leger med noget SW RAID under Fedora og det fungerer jo
egentlig rigtig fint, men jeg har nogle spørgsmål.

Kan man lave RAID på en hel disk fx. hda, ikke bare den enkelte partition
fx. hda1?
Jeg har en disk med en / partition og en swap som jeg laver RAID af, men jeg
kan ikke mounte /dev/md0. Fdisk siger der er en md0p1 og en md0p2 partition
på, men de kan ikke mountes.
Hvad gør jeg så og hvad skal jeg gøre med den swap? laver man raid af swap
eller hvor gør man af den?

Hvis jeg laver RAID af min / partition(hele hda disken faktisk), hvad så
hvis den ændre adresse? fx. bliver til hde pludselig hvis jeg skifter IDE
controller? Kan jeg i så fald bare boote op i linux rescue, ændre raidtab og
lave en mkraid /dev/md0 --really-force og så skulle det være i orden igen?

M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-12-03 00:34

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> [...]
> egentlig rigtig fint, men jeg har nogle spørgsmål.
>
> Kan man lave RAID på en hel disk fx. hda, ikke bare den enkelte partition

Ja, men så kan den ikke autodetekteres af kernen (som hvis partitionen
havde partitionstype 0xfd).

Hvorfor er det et problem, at oprette dem i en partition? Med dagens
diske, som er på mange gigabyte, er det vel næppe et problem med de få
kilobyte, der går til partitionstabeller ol.?

> Jeg har en disk med en / partition og en swap som jeg laver RAID af, men jeg
> kan ikke mounte /dev/md0. Fdisk siger der er en md0p1 og en md0p2 partition
> på, men de kan ikke mountes.

Du bør ikke partitionere dine raid-arrays. Du bør partitionere dine
diske og lave raid-arrays på dine partitioner; det er den almindelige
fremgangsmåde. Jeg er slet ikke sikker på, at Linux understøtter
partitioner på raid-arrays.

> Hvad gør jeg så og hvad skal jeg gøre med den swap? laver man raid af swap
> eller hvor gør man af den?

Du kan lave swap på et raid-array. Det giver dog kun mening, hvis du
bruger raid-1, raid-5 eller tilsvarende; bruger du striping (som
strengt taget ikke er raid), klarer Linux's hukommelsesstyring lige så
fint selv at stripe mellem de forskellige partitioner.

> [...]
> lave en mkraid /dev/md0 --really-force og så skulle det være i orden igen?

NEJ! mkraid overskriver data og ødelægger derved dine filsystemer!

Hvis du benytter raid på partitioner med type 0xfd, burde den svjh
selv opdage, at diskene har skiftet adresse og køre fint videre.

Hvis du insisterer på at oprette nye arrays, der overskriver de gamle
skal du kopiere dine data andetsteds hen, nedlægge det kørende array,
oprette et nyt, oprette et filsystem, lægge data på plads.

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-12-03 00:56

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> diske og lave raid-arrays på dine partitioner; det er den almindelige
> fremgangsmåde. Jeg er slet ikke sikker på, at Linux understøtter

Takker.. det var lige det svar jeg selv efterhånden var kommet til. Har nu
lavet et raid 1 på min / partition og det køre fremragende (bortset fra en
lidt nedsat læse/skrive/søge hastighed..)

Jeg blev imponeret over at diskene selv finder ud af hvis de bliver byttet
om eller sågar skifter controller! fx. hvis de er installeret på en onboard
og jeg smider dem over på en extern IDE, både raidet og linux starter op
uden problemer overhoved!!

Hvis min ene disk går ned og den skal udskiftes med en anden, så skal jeg så
vidt jeg kan se blot tilføje den med raidhotadd -a /dev/md0 /dev/hxx1 eller
skal jeg bruge remove komandoen til at fjerne den døde disk først?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-12-03 01:32

> [...]

> vidt jeg kan se blot tilføje den med raidhotadd -a /dev/md0 /dev/hxx1 eller
> skal jeg bruge remove komandoen til at fjerne den døde disk først?

Den vil normalt blive smidt ud af array'et, når den dør - men det er
klogt at gennemgå det manuelt inden disken fjernes helt. Herefter
tilføjer du ganske rigtigt den nye disk med raidhotadd, når disken er
partitionereret korrekt. Herefter spejler den automatisk sig påny.

Jeg kan iøvrigt kun på det varmeste anbefale at installere mdadm og
køre den som dæmon til at kontrollere array'enes sundhedstilstand!

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-12-03 01:59

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> tilføjer du ganske rigtigt den nye disk med raidhotadd, når disken er
> partitionereret korrekt. Herefter spejler den automatisk sig påny.

Hvad jeg har læst fremgår det ikke tydeligt at disken skal partitioneres
manuelt.. men det skal den altså?!

> Jeg kan iøvrigt kun på det varmeste anbefale at installere mdadm og
> køre den som dæmon til at kontrollere array'enes sundhedstilstand!
Det vil jeg da se hvad er for noget...

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-12-03 02:05

> Hvad jeg har læst fremgår det ikke tydeligt at disken skal partitioneres
> manuelt.. men det skal den altså?!

Øh ja. Hvordan vil du ellers partitionere den? raidhotadd tilføjer en
partition til array'et - den partition skal eksistere, inden du kan
tilføje den...

> Det vil jeg da se hvad er for noget...

I Debian ligger den i pakken "mdadm".

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-12-03 03:12

Jeg har lige et extra spørgsmål:

Jeg har lavet en SW RAID 1 som kører fint. Jeg kan kun boote på den ene af
diskene, hvis jeg bytter om på den siger den bare GRUB.
Hvordan laver jeg dem begge til bootable diske? det skal være sådan at hvis
den ene disk går ned kan jeg hurtigt starte maskinen op op den anden med en
ny disk tilføjet.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-12-03 03:46

> [...]

> den ene disk går ned kan jeg hurtigt starte maskinen op op den anden med en

Jeg har netop sat en box op med raid1 på / . /dev/md0 er et spejl
mellem hda1 og hdc1 og mountes på /; min lilo.conf har følgende:

boot=/dev/md0
raid-extra-boot=/dev/hda,/dev/hdc
root=/dev/md0

Jeg havde ikke tid til at afprøve, om det reelt virker, når man piller
diske fra/bytter rundt på diske, da boksen skulle hurtigt op at stå,
men ifølge manualen skulle det være den officielle måde.

Jeg har dog ikke meget begreb om, hvordan du gør med grub...

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-12-03 11:39

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Jeg har netop sat en box op med raid1 på / . /dev/md0 er et spejl
> mellem hda1 og hdc1 og mountes på /; min lilo.conf har følgende:

> [...]

Min erfaring siger, at det slet ikke er nødvendigt at
pille i lilo.conf og tilføje raid-extra-boot; lilo ser
selv, hvilke devices den skal installere på:

# cat lilo.conf
boot=/dev/md0
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
linear
default=2.4.20-27.9smp

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-27.9
label=2.4.20-27.9
root=/dev/md2
read-only
initrd=/boot/initrd-2.4.20-27.9.img

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-27.9smp
label=2.4.20-27.9smp
root=/dev/md2
read-only
initrd=/boot/initrd-2.4.20-27.9smp.img
# lilo
boot = /dev/sda, map = /boot/map.0801
Added 2.4.20-27.9
Added 2.4.20-27.9smp *
boot = /dev/sdb, map = /boot/map.0811
Added 2.4.20-27.9
Added 2.4.20-27.9smp *
boot = /dev/sdd, map = /boot/map.0831
Added 2.4.20-27.9
Added 2.4.20-27.9smp *

Her er md0 en lille bootpartition i RAID1 og
md2 er / i RAID5 (md1 er swap i RAID1). md0 er to partitioner plus
en hotspare (sdd1).

Mht. grub&softwareraid: RH9 installationen
kan finde ud af at lægge grub på begge diske,
men jeg fandt aldrig ud af at gøre det manuelt,
og gik derefter over til lilo.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-12-03 12:34

Mogens Kjaer wrote:
> Mht. grub&softwareraid: RH9 installationen
> kan finde ud af at lægge grub på begge diske,
> men jeg fandt aldrig ud af at gøre det manuelt,
> og gik derefter over til lilo.

Jeg kan slet ikke finde ud af det ger grub, men da jeg installerede på en
Fedora har de fjernet blandt meget andet fjernet lilo!! Tosser...

Min tanke var egentlig at afinstallerer GRUB og installerer en lilo igen...
Jeg vil ikke ha ødelagt min boot så jeg ikke kan starte maskinen op i raid
igen, hvad kan jeg gøre for at boote på min 2. raiddisk?

I øvrigt undrer det mig at hvis jeg installerer en linux(her Fedora) på min
hda og bagefter flytter disken til hde, at jeg så stadig kan boote uden
problemer overhoved og uden at ha ændret i nogen grub/lilo parametre.
Grub/lilo står stadig til boot på hda..
Jeg mener jeg engang biksede med at få en disk til at boote efter den var
flyttet... er der ændret i noget?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-01-04 09:22

Peter Andersen wrote:
> Jeg kan slet ikke finde ud af det ger grub, men da jeg installerede på en
> Fedora har de fjernet blandt meget andet fjernet lilo!! Tosser...

Er det ikke kun under installationen, man ikke kan vælge
lilo? Findes lilo ikke stadigvæk som rpm pakke i Fedora?

Fra : Peter Andersen

Dato : 05-01-04 10:42

Mogens Kjaer wrote:

> Er det ikke kun under installationen, man ikke kan vælge
> lilo? Findes lilo ikke stadigvæk som rpm pakke i Fedora?

JO! det gør den. Dog er det ufatteligt hvorfor man ikke kan vælge den under
installationen.
Jeg afinstallerede min grub og installerede lilo, og det kører glimragende
nu....

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-12-03 11:53

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Min erfaring siger, at det slet ikke er nødvendigt at
> pille i lilo.conf og tilføje raid-extra-boot; lilo ser
> selv, hvilke devices den skal installere på:

Ok. Jeg har kun prøvet det et par gange før, hvor den ikke selv fandt
ud af det. Det kan muligvis skyldes, at det var en maskine, der blev
opgraderet fra non-RAID til RAID og derefter kun installerede
bootsektoren på md0. Ellers er det måske pga. den lidt ældre LILO, der
er i Debian Woody; den kan sagtens håndtere raid-extra-boot men vil
ikke gøre det automatisk...

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-12-03 16:16

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> bootsektoren på md0. Ellers er det måske pga. den lidt ældre LILO, der
> er i Debian Woody; den kan sagtens håndtere raid-extra-boot men vil

Ja, Mogens har ret.... og det er vist rigtig at det er i lidt nyere lilo den
skriver til alle diske i raidet!

Jeg installerede en lilo, configurerede den (den melder i øvrigt fejl hvis
jeg laver en "raid-extra-boot" og kørte lilo.
Det virker!

Kør en lilo -v så kan i se hvor og til hvilke diske den skriver!!

Jeg kan så regne ud at man skal huske at køre lilo hvergang man har
udskiftet en disk i sit array.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-12-03 12:42

> [...]

> Grub/lilo står stadig til boot på hda..
> Jeg mener jeg engang biksede med at få en disk til at boote efter den var

Grub og LILO benytter BIOS-funktioner til at indlæse kernen. Her er
det kun væsentligt, hvilken rækkefølge diskene sidder i; derfor går
boot fint, da du har flyttet disken, så den stadig er "første disk i
systemet".

Når kernen er bootet, mounter den filsystemerne - RedHat (og
formentlig også Fedora) gør dette med "labels", så mount-tabellen
(/etc/fstab) er uafhængig af, hvilken enhed disken sidder på.

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser