indstalation af CF card reader /writer
Fra : Carsten

Dato : 27-12-03 13:04

Hej
har lige købt en CF card reader /writer
som er inderstøttet af linux
men hvordan får jeg adgang til den ?
jeg kan se at den er i systemet som

Producent: ?Generic
Bus: ?SCSI
Plads på bussen: ?0:0:0
Kanal: ?00
Beskrivelse: ?Generic|Mass Storage Device
Ny devfs-enhed: ?/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/disc
Gammel enhedsfil: ?/dev/sda
Modul: ?ukendt
Disketteformat: ?Generic USB SD Reader
Medieklasse: ?hd (Mass Storage|SCSI|Bulk (Zip))

og den skal sikkert monteres men hvordan ??

/carsten

Fra : Jimmy

Dato : 27-12-03 14:37

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message news:bsjsfg$cqh$1@sunsite.dk...
> Hej
> har lige købt en CF card reader /writer
> som er inderstøttet af linux
> men hvordan får jeg adgang til den ?
> jeg kan se at den er i systemet som

http://www.cs.sfu.ca/~ggbaker/personal/cf-linux

Eminent guide!

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 27-12-03 18:23

Jimmy wrote:

> http://www.cs.sfu.ca/~ggbaker/personal/cf-linux
>
> Eminent guide!
>
> Mvh
> Jimmy

Hej
jeg får det ikke til at virke med ovenstående link

/Carsten

Fra : Carsten

Dato : 27-12-03 20:04

Carsten wrote:

> Hej
> jeg får det ikke til at virke med ovenstående link
>
> /Carsten
hej

# mount /mnt/flash
mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
/dev/sda, eller for mange monterede filsystemer ???

/etc/fstab ser sådan ud

/dev/hda5 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
/dev/hda7 /home ext3 defaults 1 2
/dev/sda /mnt/flash vfat auto,user 0 0
none /mnt/cdrom supermount
dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/cdrom2 supermount
dev=/dev/hdd,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/floppy supermount
dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850,umask=0 0 0
/dev/hda1 /mnt/windows vfat iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hda6 swap swap defaults 0 0

?????
/Carsten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-03 21:53

Carsten <spam@spam.dk> writes:

> # mount /mnt/flash
> mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
> /dev/sda, eller for mange monterede filsystemer ???

Hmm, mon ikke der skal et tal på /dev/sda ?

Jeg har sådan en fire-i-een card-reader/writer og der har jeg flg.

/dev/sdd1 -> CF
/dev/sdd2 -> MS
/dev/sdd3 -> SM
/dev/sdd4 -> SD/MMC

og de kan så mountes hver for sig.

Prøv at tage i kig i /proc/scsi/scsi:

For mig ser det sådan ud:

21:50 simpsons@bart% cat /proc/scsi/scsi
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 01 Lun: 00
Vendor: PLEXTOR Model: CD-ROM PX-32TS Rev: 1.02
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
Vendor: SMSC Model: USB 2 HS-CF Rev: 1.97
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 01
Vendor: SMSC Model: USB 2 HS-MS Rev: 1.97
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 02
Vendor: SMSC Model: USB 2 HS-SM Rev: 1.97
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 03
Vendor: SMSC Model: USB 2 HS-SD/MMC Rev: 1.97
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02

Når du først har fået det til at virke via kommandolinien, så før det
ind i fstab, at lave experimenter i fstab er blot tidsspilde imo.

dvs.

# mount /dev/sda1 /flash

burde kunne bruges, filtype og lign. plejer ikke at være nødvendigt.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Carsten

Dato : 28-12-03 09:22

Thomas Rasmussen wrote:

> # mount /dev/sda1 /flash
>
> burde kunne bruges, filtype og lign. plejer ikke at være nødvendigt.
>
> Mvh
> Thomas

hej

[root@local carsten]# mount /dev/sda /mnt/flash
/dev/sda: Input/output error
mount: du skal angive filsystemtypen

men det er det rigtige dev. jeg har fat i!
men hvilket filsystem skal jeg angive ?
/Carsten

Fra : Jørgen

Dato : 28-12-03 13:00

> [...]
> /dev/sda: Input/output error
> mount: du skal angive filsystemtypen
>
> men det er det rigtige dev. jeg har fat i!

I min fstab står der:
/dev/sda1 /media/sda1 auto sync,noauto,user,exec 0 0
(Den er autokonfigureret af SuSE. Jeg kan huske, at der bare skulle være et
kort i ved opstart af maskinen, så blev min kortlæser identificeret og
konfigureret)

Fra : Jimmy

Dato : 28-12-03 11:12

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message news:bsm3qs$dmn$1@sunsite.dk...

> hej
>
> [root@local carsten]# mount /dev/sda /mnt/flash

Hov - Det var da ikke det Thomas foreslog.
Der mangler et 1-tal.

Citat fra den artikel jeg linkede til:
"Your Flash reader is /dev/sda. The first (and almost certainly only)
partition is /dev/sda1"

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 28-12-03 11:17

Jimmy wrote:

> [...]
> Der mangler et 1-tal.
>
> Citat fra den artikel jeg linkede til:
> "Your Flash reader is /dev/sda. The first (and almost certainly only)

ja der mangler et 1-tal men det skal mangle i midt tilfælde

#sg_scan -i
/dev/sg0: scsi0 channel=0 id=0 lun=0 [em] type=5
ATAPI CD-R/RW 20X10 H.DH [wide=0 sync=0 cmdq=0 sftre=0 pq=0x0]
/dev/sg1: scsi1 channel=0 id=0 lun=0 [em] type=0
Generic USB SD Reader 1.00 [wide=0 sync=0 cmdq=0 sftre=0 pq=0x0]

#sg_map
# Note: the devfs pseudo file system is present
/dev/sg0 /dev/scd0
/dev/sg1 /dev/sda

/carsten
kan se at

Fra : Jimmy

Dato : 28-12-03 11:37

> ja der mangler et 1-tal men det skal mangle i midt tilfælde

Jeg tror du tager fejl.
Har du prøvet med et 1-tal?

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 28-12-03 12:03

Jimmy wrote:

> Jeg tror du tager fejl.
> Har du prøvet med et 1-tal?
>
> Mvh
> Jimmy

JEP
# mount /dev/sda1 /mnt/flash
mount: specialenhed /dev/sda1 eksisterer ikke

Fra : Jimmy

Dato : 28-12-03 12:15

> JEP
> # mount /dev/sda1 /mnt/flash
> mount: specialenhed /dev/sda1 eksisterer ikke

OK - så må jeg give op.

Her er hvad jeg skriver:

[root@FW root]# sg_map
/dev/sg0 /dev/sda

[root@FW root]# mount /dev/sda1 /mnt/memstick/

Hvis du vil have filsystem med kan du skrive følgende:

mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/memstick/

Erstattet med dine parametre naturligvis.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 28-12-03 11:13

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message news:bsm3qs$dmn$1@sunsite.dk...

> men det er det rigtige dev. jeg har fat i!
> men hvilket filsystem skal jeg angive ?

Citat fra den artikel jeg linkede til:
"Add this line to /etc/fstab:
/dev/sda1 /mnt/flash vfat noauto,user 0 0"
Men du behøver ikke at angive et filsystem.

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 28-12-03 13:55

Nu er jeg ved at være lidt fortvivlet

[root@local carsten]# mount -t iso9660 /dev/sda /mnt/flash
mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
/dev/sda, eller for mange monterede filsystemer

og uanset hvilket filsysten jeg forsøger med går det ikke godt
og det er /dev/sda alle andre muligheder eksisterer ikke

[root@local carsten]# mount /dev/sda1 /mnt/flash
mount: specialenhed /dev/sda1 eksisterer ikke

så nu er gode går velkommen

/Carsten

Fra : Jimmy

Dato : 28-12-03 16:07

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message news:bsmjr3$t4l$2@sunsite.dk...
> [...]
> mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
> /dev/sda, eller for mange monterede filsystemer

Ovenstående fejl plejer for mig at betyde jeg er tæt på.

Hvad giver disse to:
mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/flash
mount -t vfat /dev/sda /mnt/flash

Hvilken korttype er det og er den formateret i forvejen?

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 28-12-03 17:24

Jimmy wrote:

> [...]

/dev/sda, eller for mange monterede filsystemer

# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/flash
mount: specialenhed /dev/sda1 eksisterer ikke

card reader er den blå på denne side
http://www.wap3.com.hk/htm/computer/cardreader/tac-20e7.htm

og memory card er original Canon 16Mb og et ScanDisk 256Mb
som begge indeholder bileder taget på et Canon kamera
jeg har prøvet cardreader af i win hvor den virker OK
/Carsten

Fra : Jimmy

Dato : 28-12-03 18:50

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message news:bsn03v$8v1$1@sunsite.dk...

> # mount -t vfat /dev/sda /mnt/flash
> mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
> /dev/sda, eller for mange monterede filsystemer

og ll /mnt/flash giver en tom mappe?

Hvad står der i /var/log/messages hvis du tager den ud og ind igen?

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 28-12-03 19:54

Jimmy wrote:

> og ll /mnt/flash giver en tom mappe?
>

> Hvad står der i /var/log/messages hvis du tager den ud og ind igen?
>
> Mvh
> Jimmy

Hej
Nedenstående optræder flere gange under hver opstart (19:10:14)
men hvad er det lige der er galt ?

Dec 28 19:10:14 local kernel: sda : READ CAPACITY failed.
Dec 28 19:10:14 local kernel: sda : status = 1, message = 00, host =
0,driver = 08
Dec 28 19:10:14 local kernel: Info fld=0x0, Current sd00:00: sense key Not
Ready
Dec 28 19:10:14 local kernel: Additional sense indicates Medium not present
Dec 28 19:10:14 local kernel: sda : block size assumed to be 512 bytes, disk
size 1GB.
Dec 28 19:10:14 local kernel: sda: test WP failed, assume Write Enabled
Dec 28 19:10:14 local kernel: /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0: I/O error:
dev 08:00, sector 0
Dec 28 19:10:14 local kernel: I/O error: dev 08:00, sector 0
Dec 28 19:10:14 local kernel: I/O error: dev 08:00, sector 2097144
Dec 28 19:10:14 local kernel: I/O error: dev 08:00, sector 2097144
Dec 28 19:10:14 local kernel: I/O error: dev 08:00, sector 0
Dec 28 19:10:14 local kernel: I/O error: dev 08:00, sector 0
Dec 28 19:10:14 local kernel: ldm_validate_partition_table(): Disk read
failed.
Dec 28 19:10:14 local kernel: I/O error: dev 08:00, sector 0

og her en disconnection og hot plug

Dec 28 19:17:21 local kernel: usb.c: USB disconnect on device 00:07.3-2
address 3
Dec 28 19:17:49 local kernel: hub.c: new USB device 00:07.3-2, assigned
address 4
Dec 28 19:17:52 local /etc/hotplug/usb.agent: Setup usb-storage for USB
product 58f/9360/100
Dec 28 19:17:52 local /etc/hotplug/usb.agent: Module setup usb-storage for
USB product 58f/9360/100
Dec 28 19:17:52 local /etc/hotplug/usb/usb-storage: Load scsimon
Dec 28 19:17:52 local /etc/hotplug/usb/usb-storage: scsimon allready loaded

/Carsten

Fra : Jimmy

Dato : 27-12-03 21:08

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message news:bskf57$q41$1@sunsite.dk...

> jeg får det ikke til at virke med ovenstående link

Hvis du beskriver hvad du har gjort kan det være man kan hjælpe dig.
Og eventuelt hvori problemet præcist består.

/Jimmy