MS Windows
briani 27239
Bootproblem
Fra : Peter Kiil

Dato : 29-12-03 11:33

Jeg har lige sat en ny disk i min maskine med henblik på geninstallation.
Efter at have installeret Win XP på den nye disk, og overført data fra den
gamle, har jeg formatteret den gamle disk. Nu finder maskinen ikke noget
system længere, hvor den før under boot lod mig vælge melle begge diske. Jeg
formoder løsningen er ganske simpel, men jeg har ikke oplevet dette før.
Hvordan fixer jeg den nemmest?

--
/peter

Fra : Peter

Dato : 29-12-03 12:17

"Peter Kiil" <spam@kiil.net> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> formoder løsningen er ganske simpel, men jeg har ikke oplevet dette før.

Jeg tror desværre ikke, at der findes et nem løsning.
Det du skulle have gjort, var at lave et image af din gamle disk og overført
dette image til den nye.
Som du skriver det, har du bare kopieret de forskellige programmer over på
den nye harddisk, hvor en ny win XP er installeret. Dermed forsvinder alle
de filer der under en programinstallation, bliver fordel i windows, specielt
til system 32.
Eneste løsning, vil nok være, at smide Win Xp skiven i igen, formattere
drevet og lave en hel ny installation fra bunden, komplet med alle
progerammer.

Peter B

Fra : SonnyBoy

Dato : 29-12-03 13:37

On Mon, 29 Dec 2003 12:16:51 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]

>Eneste løsning, vil nok være, at smide Win Xp skiven i igen, formattere
>drevet og lave en hel ny installation fra bunden, komplet med alle

Det er (forhåbenligt) ikke korrekt...

Jeg formoder du har slettet boot partitionen på disk1, men den nye
windowsinstallation på disk2 burde være intakt...

Der er sikkert flere løsninger på problemet, men jeg ville lave en ny
temporær XP installation på disk1, herefter redigere BOOT.INI filen
på disk1 så den peger på windowsinstallationen på disk2.

Voila, du er oppe at køre igen uden datatab...

<mlr>

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-12-03 14:06

SonnyBoy - Sonny@i.live.nowhere on 29/12/03 13:36 wrote:

> [...]
> på disk1 så den peger på windowsinstallationen på disk2.
>
> Voila, du er oppe at køre igen uden datatab...

Lyder rimeligt. Det vil jeg lige forsøge.

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-12-03 14:05

Peter - doc_069X@hotmail.com on 29/12/03 12:16 wrote:

> [...]
> Eneste løsning, vil nok være, at smide Win Xp skiven i igen, formattere
> drevet og lave en hel ny installation fra bunden, komplet med alle

Jeg tror du misforstår noget. Det er en helt ny XP der er installeret på den
nye disk og den har fungeret som den skal. Jeg er godt klar over at
programmer osv. ikke bare kan flyttes, men det er heller ikke det er
problemet. Det er først da jeg formatterer den gamle disk at den nye ikke
vil starte mere, så jeg formoder bare at det er et boot problem.

--
/peter

Fra : Edmund

Dato : 29-12-03 16:03

Peter Kiil skrev:

> [...]
> den nye ikke
> vil starte mere, så jeg formoder bare at det er et boot problem.

Det er vel fordi at den gamle disk sad som master.
Vil du fortsætte med det ??

så boot op på din XP cd og
Tryk R for at reparere med genoprettelses-konsol

skriv FIXBOOT for at reparere mbr

Er din boot.ini også væk så skriv
BOOTCFG /ADD
Når den spørger om load identifier så skriv Windows XP
Ved parameter skriver du fastdetect

Og hvis du manger ntldr og ntdetect.com

COPY X:\i386\NTLDR C:
COPY X:\i386\NTDETECT.COM C:

X = cd drev

skriv exit for at forlade genoprettelses-konsol

Hvis du har mulighed for det kan du også bare kopiere NTDETECT.COM og
NTLDR over på disken, og lave en boot.ini der hedder

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Du kan også lave en start diskette til din pc, og så kopiere filerne
over på din harddisk på den måde
Lave en fuld formatering af en diskette( skal være i XP )
overfør NTDETECT.COM og NTLDR og lav ovennævnte boot.ini
--
Mvh Edmund

Fra : Sander

Dato : 29-12-03 17:18

I bios kan man i nogle frit vælge hvilken harddisk der skal
bootes fra.

Sander.

Fra : Edmund

Dato : 29-12-03 18:30

Sander skrev:

> I bios kan man i nogle frit vælge hvilken harddisk der skal
> bootes fra.

Hvis han vælger at boote fra D må han have NTDETECT.COM,
NTLDR og boot.ini over på den i stedet.

Men så skal man i genoprettelses-konsol skrive Fixboot d:
På c drevet er det ikke sikker at det var nødvendigt med Fixboot, når
han bare havde formateret, men på D drevet har der nok aldrig været en
MBR

--
Mvh Edmund

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-12-03 00:59

Edmund - nospam@surfpost.dk on 29/12/03 16:02 wrote:

> [...]
> Lave en fuld formatering af en diskette( skal være i XP )
> overfør NTDETECT.COM og NTLDR og lav ovennævnte boot.ini

Tak for hjælpen! Det var lige det der skulle til

--
/peter