Hvordan printer man sit skærmbillede
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-12-03 21:36

Hej NG!

Jeg vil gerne kunne sende mit skærmbillede (den aktive del) til en printer
eller fil inde fra mit program, men jeg synes ikke, at jeg har kunnet finde
noget i hjælpen, som leder mig på sporet?
Hvordan griber man det an?

Mvh Kurt

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-12-03 08:08

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev
> Jeg vil gerne kunne sende mit skærmbillede (den aktive del) til en printer
> eller fil inde fra mit program, men jeg synes ikke, at jeg har kunnet
finde

Hvis du trykker ALT + PrintScreen, kommer billedet i Udklipsholderen. Derfra
burde du kunne komme videre med TClipBoard. Eller tænker du på noget hvor
det sker "af sig selv", f.eks. hver 10. minut ?

Nico

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-12-03 10:18

Hej Nico!

Ja, den kender jeg godt og bruger en del.
Jeg skulle nok have fortalt, at jeg ønsker at det sker ved at trykke på en
knap i programmet.
Mvh Kurt

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 29-12-03 10:17

Kurt Guldbæk wrote:
> Jeg vil gerne kunne sende mit skærmbillede (den aktive del) til en printer
> eller fil inde fra mit program, men jeg synes ikke, at jeg har kunnet

En VCL form har en property eller metode, der kan levere en TBitmap med
indholdet på - muligvis gemmer den sig under .canvas propertyen - slå selv
efter. Læg derefter denne TBitmap på din udskrift.

Lars.

--
Freelance programmør
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/

Fra : Thor

Dato : 29-12-03 12:58

Typen tform har en metode der hedder print, -
så det letteste er:

form1.print;

mvh Thomas Riedel

Fra : Klaus Petersen

Dato : 29-12-03 19:19

> Typen tform har en metode der hedder print, -
> så det letteste er:
>
> form1.print;

Problemet, både i dit og lars' forslag er, at den ikke får vinduets titlebar
m.v. med.

M.a.o. det ligner ikke et rigtigt vindue.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 29-12-03 23:14

Så er det i orden!
Tak for hjælpen.