Compiler og afprøves på anden cumputer Err~
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 16:03

Hej
Når jeg vil afprøve midt færdige program på en anden computer uden Delphi 6.
Får jeg mange fejlmelding, og programmet kan ikke kører! Der er alså meget
irriterende!
Da jeg ikke har de storer erfaringer med Delphi 6, vil jeg gerne havde hjælp
til hvordan
en korrekt Compiling skal forgå for, at kunne bruge programmet på en anden
computer med Windows XP og Windows 98.
Her tænkes på, er der nogen steder der skal afsættes flueben?
Vil du beskrive retning for en sikker compiling?
Bruger Windows XP og Delphi 6

Med venlig hilsen - god jul og et godt nytår.
MonieJacobsen

Fra : Harald

Dato : 28-12-03 16:53

"Monie Jacobsen" <energy@sunwind.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her tænkes på, er der nogen steder der skal afsættes flueben?
> Vil du beskrive retning for en sikker compiling?

Hvilken fejl?

Jeg har brugt Delphi 4+5+6+7 og har aldrig skulle ændre nogen steder for at
kunne køre mine programmer på andre maskiner så det må være noget du har
ændret efter installationen af Delphi.

Mvh
HK

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 17:05

Hej Harald

dll mangler
Er det ikke sådan, at når der er Compilinget, sår er man også sikker på,
programmet kan gøre på en anden computer?

Det er vel ikke sådan, du vi prøve at teste det for mig?
Min E-mail: energy@sunwind.dk

Mvh
Monie Jacobsen

Fra : Harald

Dato : 28-12-03 17:42

> Hej Harald
>
> dll mangler

Hvilken dll?

> Er det ikke sådan, at når der er Compilinget, sår er man også sikker på,
> programmet kan gøre på en anden computer?
>
> Det er vel ikke sådan, du vi prøve at teste det for mig?
> Min E-mail: energy@sunwind.dk

Jo da.

Mvh
HK

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 17:46

Hej Harald

Jeg var til fest i går og fik lige et kort lejlighed til, at afprøve
programmet, men fik ikke det skrevet ned.
Det vil jeg få gjort!

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 19:52

Hej Harald

Ved afprøvening hos en kammerat fremkom der følgende frjlmeddling:
ModName: kernel32.dll
Offset: 00013887

Det siger ikke mig noget!

Med venlig hilsen

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 29-12-03 08:24

Hej Harald

Prøv lige at se her!

Runtime packages

Runtime with runtime packages, - her er der afsat flueben!

Efter prøvekørsel af programmet fremkommer fejlen:

Her skriver en fejlmeddelelse at "Dette program kunne ikke starte,

fordi RTL60.BPL ikke blev fundet"

Runtime with runtime packages.

Neden under i Edit ses indholdet:
Er der nogen af disse komponenter der ikke må værer der eller ikke behøves?

vcl;rtl;dbrtl;adortl;vcldb;vclx;bdertl;vcldbx;ibxpress;dsnap;cds;

bdecds;qrpt;teeui;teedb;tee;teeqr;visualclx;visualdbclx;dsnapcrba;

dsnapcon;VclSmp;vclshlctrls;vclie;xmlrtl;inet;inetdbbde;inetdbxpress;

inetdb;nmfast;dbexpress;dbxcds

Jeg benytter ikke andre komponenter end som delphi 6 er født med.

Heller ikke installeret nogen komponenter, altså en ren installation.

Med venlig hilsen og et godt nytår.

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 17:29

Hej Harald

Hvilken bruger du?

Compile Project1
Build Project1
Syntax check Project1
Compile all Project
Build All Projects

Jeg er blevet meget tvivlende, efter at jeg ikke kan køre mine program, på
andre cumputer.
Er fejlen ved min computer?

Fra : Harald

Dato : 28-12-03 17:45

> Hej Harald
>
> Hvilken bruger du?
>
> Compile Project1
> Build Project1
> Syntax check Project1
> Compile all Project
> Build All Projects
>
> Jeg er blevet meget tvivlende, efter at jeg ikke kan køre mine program, på
> andre cumputer.
> Er fejlen ved min computer?

Jeg bruger altid Compile Project1, Ctrl+F9 eller F9.

Mvh
HK

Fra : Lasse Dalegaard

Dato : 28-12-03 18:32

Prøv at trykke på Component -> Install Components... i Delphi's IDE. Du vil
nu fået et vindue, hvor du kan vælge nogle ting... Sæt et hak i den hvor der
står "Build with runtime packages". Neden under den er der en Edit, i den
fjerner du alle de ting som du ikke har brug for, dvs. at hvis du f.eks. har
installeret Toolbar2000, men ikke bruger den i dit program, så fjerner du
Toolbar2000's runtime pakke fra Edit feltet.... Så trykker du bare på "OK"
og kompilere derefter dit projekt... Så burde det virke helt fint på andre
computere... Vær opmærksom på at størrelsen på din .exe fil bliver NOGET
større,så det kan godt betale sig at bruge programmer som UPX eller
StripReloc...

MH.

Lasse Dalegaard

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 19:45

Hej Lasse Dalegaard

Der er ikke noget jeg kender til som du skrev:
"betale sig at bruge programmer som UPX eller StripReloc..."
Er det noget du kan beskrive så jeg kan afprøve?
Har send et program afsted til en anden kammerat så jeg hører hvd der sker
der!
Mvh
Monie Jacobsen

Fra : Lasse Dalegaard

Dato : 28-12-03 20:47

Hej Monie Jacobsen

UPX og StripReloc er to programmer, som kan bruges til at gøre sine .exe
filer mindre. UPX pakker dit program, så det bliver omtrent halvt så stort.
StripReloc fjerner .reloc datasektionen(Som IKKE er nødvendig i .exe-filer),
og gør dem derfor mindre... Hvis du vil bruge UPX skal du bare gå ind på
Google.dk og søge efter UPX. StripReloc kan hentes på http://jrsoftware.org
.. Begge programmer er gratis.

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 29-12-03 11:22

Hej Lasse Dalegaard

Det virkede fint med UPX !
UPX 9 Project1.exe
UPX Bedst? Project1.exe Hvad er har du erfaret, er bedst at bruge efter UPX
?

Fra : Harald

Dato : 29-12-03 11:41

> [...]
>
> Det virkede fint med UPX !
> UPX 9 Project1.exe
> UPX Bedst? Project1.exe Hvad er har du erfaret, er bedst at bruge efter

Nu kan det selfølgelig være du syntes det er interessant at rode med UPX,
StripReloc osv. men om dine programmer fylder et par hundrede K fra eller
til kan vel være ligemeget med de computere man bruger i dag.
Faktum er at jeg og mange andre jeg kender har brugt Delphi i mange år UDEN
at have et hak i "Build with runtime packages", vi har simpelthen bare
compileret programmerne og smidt EXE filen af sted til masser af andre
computere og de har alle kørt uden problemer.

Du kan self. prøve at sende alt din program kode til mig så kan jeg prøve at
compilere og teste på andre computere, måske er det slet ikke din Delphi
opsætning det er galt med. Jeg skal nok slette det hele igen efter test.

Mvh
HK

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 29-12-03 11:52

Hej Harald

Vil du lige sende din E-mail adresse til mig på: energy@sunwind.dk
Hvad ang. UPX såhar du ret, det var bare af nyskerighed.
Det største problem er jo, at mindt program ikke kan køre på en anden

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 23:11

"Monie Jacobsen" <energy@sunwind.dk> wrote in message
> Hej Lasse Dalegaard
>
> Der er ikke noget jeg kender til som du skrev:
> "betale sig at bruge programmer som UPX eller StripReloc..."
> Er det noget du kan beskrive så jeg kan afprøve?

Læs mere her inden du anvender UPX:
http://www.jrsoftware.org/striprlc.php

Hvis du ikke gider læse det, så er den korte konklusion, at du skal
koncentrere dig om dit egentlige problem og lad være med at spilde tiden
på Lasse's, efter min mening, dårlige forslag.

Hilsen
Uffe

Fra : Lasse Dalegaard

Dato : 01-01-04 16:41

Hvorfor er det "Dårlige forslag"???

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-12-03 18:36

Hej Monie!

Det er vel ikke sådan, at du bruger databaser i dit program?
Så skal du muligvis have BDE med!

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 28-12-03 18:44

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> Hej Monie!
>
> Det er vel ikke sådan, at du bruger databaser i dit program?
> Så skal du muligvis have BDE med!

Nu kan man jo godt benytte databaser i sit program uden at benytte BDE

Mvh
HK

Fra : Harald

Dato : 28-12-03 18:48

> "Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Nu kan man jo godt benytte databaser i sit program uden at benytte BDE

Du skrev muligvis, jeg læste det som naturligvis så glem alt efter
godmorgen.

/HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-12-03 21:46

> "Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse

Ja, selvfølgelig, men jeg havde lidt småtravlt og sprang listen af databaser
over!

> Du skrev muligvis, jeg læste det som naturligvis så glem alt efter
> godmorgen.
>
> /HK

Med al den hjælp jeg har fået her i gruppen skal jeg nok bare mig for at
være skråsikker
Men man vil jo gerne prøve at betale lidt af!

Kurt Guldbæk
kurt_g@guldbaek.net
www.guldbaek.net

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 19:30

Hej Kurt Guldbæk
Nej det gør jeg ikke.
Bruger MyBase den der er indbygget i Delphi 6

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 28-12-03 19:58

> [...]
> Vil du beskrive retning for en sikker compiling?
> Bruger Windows XP og Delphi 6
>
> Med venlig hilsen - god jul og et godt nytår.

Heysan

Du skal selvfølgelig have alle de DLL's med i din installation som du ikke
"forventer" ligger på den PC du vil installere på.

Det kan godt være lidt af et arbejde, men mange "installations programmer"
har en mulighed der siger at filen kun skal kopieres, hvis den ikke i
forvejen findes.

Du kan bruge TDUMP.exe sum ligger i dit Delphi/bin Dir

Skriv evt. TDUMP Mitprogram.exe Logfile.txt

(Sørg for at have sti til TDump, eller have den i samme dir.)

Så vil du kunne læse i logfile.txt hvilke dll filer dit program "burger"

Ulrik

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 29-12-03 11:08

Hej Ulrik Vadstrup

Det virkede fint TDUMP Mitprogram.exe Logfile.txt, men sikke end enorm
logfile!
Men får nu en fejlmeddelelse at "Dette program kunne ikke starte,
fordi RTL60.BPL ikke blev fundet"
Har du et forslag her- skal den tilføjes i Option/Runtime with runtime
packages.Neden under i Edit ?

Med venlig hilsen og et godt nytår.
Monie Jacoben

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 29-12-03 20:08

> [...]
> fordi RTL60.BPL ikke blev fundet"
> Har du et forslag her- skal den tilføjes i Option/Runtime with runtime

Jeg vil tro du skal tilføje filen i Windows\system32 dir på den PC du
installerer på....?

Jeg ved ikke præcis, hva denne fil indeholder - men kan se den også ligger
på min PC - nogen der har forslag ?

Ulrik

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 30-12-03 07:35

Hej ik Vadstrup
Jeg prøved, at lave et lille test program, alså et helt nyt program, det
kunne kører!
Alså inge fejlen i det program jeg lavet, men jeg får ingen compiling fejl!
I det program det handler om, brugeres Delphi 6 egen indbygget database
"MyBase.
Kan fejlen likke her?

Mvenlig hilsen og et godt nytår
Monie Jacobsen

Fra : Harald

Dato : 30-12-03 11:06

> [...]
fejl!
> I det program det handler om, brugeres Delphi 6 egen indbygget database

Du skal enten bruge midaslib i din uses eller også skal du bruge midas.dll
sammen med din EXE fil.

Mvh
HK

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 30-12-03 13:11

Hej Harald

Tilføje midaslib i uses!
Alt dette kender jeg ikke noget til.
Det er sådan, at det er MyBase der giver problemmer.
Er det en fil man skal havde/hente eller en unit man sel skaber?
Hvordan gør man?
Eller skal jeg skibbe MyBase og så benytte post - records?

Fra : Harald

Dato : 30-12-03 14:25

> [...]
> Hvordan gør man?
> Eller skal jeg skibbe MyBase og så benytte post - records?

At tilføje til uses betyder ganske enkelt at du øverst hvor der står uses og
så en hel masse navne som f.eks. Windows, Messages, SysUtils tilføjer
midaslib
En anden mulighed er at finde midas.dll filen som nok ligger i dit
windows\system32 bibliotek og smider den i sammen bibliotek som din EXE fil
på en anden computer.

Mvh
HK

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 30-12-03 15:12

Hej Harald
Jeg afprøver lige de muligheder du har givet.
Vender tilbage sener.

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 31-12-03 07:22

Til Harald

Det virkede!
Jo det er rigtigt med midaslib i uses, kan programmet nu kører på windows
89, windows 2000
og windows XP. Så dette kan jeg klart anbefale andre at bruge, hvis de
bruger Delphi 6 indbygget
database MyBase.

Mange tak Harald!
Kan du og din familie havde en godt nytår.