Lukke forme med ESC
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-12-03 17:08

Hej NG!

Jeg vil gerne anvende ESC-knappen til at lukke mine forme med.
Jeg har forsøgt med OnKeyPress, men den sender jo tastetrykket til den
komponent, der har focus.
Det vil være lidt tungt at skulle kikke efter ESC i næsten alle procedurer.

Er der ikke en smart måde at gøre det på?

Mvh Kurt

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 27-12-03 17:29

> [...]
> Det vil være lidt tungt at skulle kikke efter ESC i næsten alle
procedurer.

> Er der ikke en smart måde at gøre det på?

Set KeyPreview på formen til true og bruk OnKeyPress på formen.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-12-03 19:48

Hej Tom!
Ja, den havde jeg tænkt på og også prøvet, men det fik jeg nu ikke til at
virke.
Nu vil jeg prøve igen!

Mvh Kurt

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 28-12-03 03:14

> Hej Tom!
> Ja, den havde jeg tænkt på og også prøvet, men det fik jeg nu ikke til at
> virke.
> Nu vil jeg prøve igen!

Har du muligens en button med Cancel satt til true ?
Det er mulig den "stjeler" ESC, men KeyPreview skal virke.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-12-03 21:31

> Har du muligens en button med Cancel satt til true ?
> Det er mulig den "stjeler" ESC, men KeyPreview skal virke.

Nej, jeg har lige set efter, der er ingen knapper med Cansel = true.

Jeg har lavet følgende:

procedure FormKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
begin
MessageDlg('Du tastede ' + Key + '!',
mtInformation, [mbOK], 0);
// If Key = #27 Then Close;
end;

Er der andre ting, der skal sættes op for at det fungerer?

Mvh Kurt

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 28-12-03 22:28

> den

> at

> Nej, jeg har lige set efter, der er ingen knapper med Cansel = true.
>
> Jeg har lavet følgende:
>
> procedure FormKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
> begin
> MessageDlg('Du tastede ' + Key + '!',
> mtInformation, [mbOK], 0);
> // If Key = #27 Then Close;
> end;

Aha, overså at det var feil sted, prøv onKeyDown i steden.
Trykk på ctrl og klikk på vk_Escape, så finner du resten av konstantene (om
du har Pro eller bedre) eller bruk hjelp og søk etter Virtual key codes.

Eksempel :

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);
Begin
Case Key of
VK_Escape: MessageDlg('Escape from hell', mtWarning, [mbOK], 0);;
VK_F1: MessageDlg('Help us all', mtInfo, [mbCancel], 0);;
End;
End;

Vennlig hilsen fra Norge.