Kan ikke hente en almindelig txt fil ind?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 27-12-03 16:04

Hej
Kan ikke hente tekst- filen "c:\BookMap\EnglishBabybogen.txt" ind?
Ved det første forsøg løkkes det!
Men hvis filen ikke findes lykkes det ikke!

Håber meget jeg forklare mig rigtigt!

Ps:
Det er et program jeg forsøger, at lave til min kone!

procedure TfmValg.btnHentNavnDatabaseClick(Sender: TObject);begin
//Her lykkes det, som det skal. OpenDialog1.DefaultExt := '*.cds';
fmBogHandling.Memo1.Clear; fmValg.Caption :=''; if
OpenDialog1.Execute then begin
fmIndskrivPers.dbEngelihBabybog.Close;
fmIndskrivPers.dbEngelihBabybog.LoadFromFile(OpenDialog1.FileName);
fmValg.Caption := 'Fundet NavnDabasseNavn: '+ ExtractFileName(FileName);
Label1.Caption:=ExtractFileName(OpenDialog1.FileName); end else
if not FileExists(OpenDialog1.FileName) then begin // Her
virker det ikke! Filen hentes ikke ind.
fmBogHandling.Memo1.Clear; fmValg.Caption :='';
ShowMessage('Ingen NavnDatabase fundetl - DefaultNavnDatabase indsættes!');
fmIndskrivPers.dbEngelihBabybog.LoadFromFile('C:\BookMap\DefaultNavnDatabase
..cds'); fmValg.Caption := 'Indsættes DefaultNavnDatabase';
Label1.Caption:='DefaultNavnDatabase';
fmIndskrivPers.dbEngelihBabybog.Open;
fmBogHandling.Memo1.Lines.LoadFromFile('c:\BookMap\EnglishBabybogen.txt');
//Denne tekst kan ikke hentes ind? end;end;

Herefter springes der hentil.
Her opstår der en error: Kan ikke open file: EngelishBabyBog.txt

Kodeeksempel

procedure
TfmBogHandling.HentBogTitle;beginfmBogHandling.Memo1.Clear;fmBogHandling.Mem
o1.Update;if not DirectoryExists('c:\BookMap') then begin
Mkdir('c:\BookMap'); showmessage('Der er oprettet en mappe
c:\BookMap'); end;OpenDialog2.InitialDir:=d1; If
(fmCountry.rbEngelsk.Checked) And (fmBook.rbBabybogen.Checked) then
beginBogBestil:='EnglishBabybogen';
OpenDialog2.FileName:=BogBestil;OpenDialog2.Filter := '.txt'; //Her opstår
der en error: Kan ikke open file: EngelishBabyBog.txt
fmBogHandling.Memo1.Lines.LoadFromFile(fmBogHandling.OpenDialog2.FileName+fm
BogHandling.OpenDialog2.Filter);end;end;

Vil du være behjælpelig med, at løse problemet, da jeg har forsøgt meget!

På forhånden mange tak. Og et godtnytår.

Mvh
Monie Jacobsen
energy@sunwind.dk

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 27-12-03 16:08

Hej Undskyld sikker noget rod.

Mvh
Monie

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 27-12-03 16:14

Hej
[...]

end;
end;

Her springes der hentil.
[...]

//Her nedenfor opstår der en error: Kan ikke open file: EngelishBabyBog.txt

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 27-12-03 17:27

> [...]
> Ved det første forsøg løkkes det!
> Men hvis filen ikke findes lykkes det ikke!

Forventer du at programmet skal hente en fil som ikke eksisterer ?
Det vil jo selvsagt gi en feilmelding.

> [...]

> if not FileExists(OpenDialog1.FileName) then
> begin
>
> // Her virker det ikke! Filen hentes ikke ind.

denne del av koden blir bare utført dersom filen ikke finnes.
Så jeg forstår ikke hva du forventer skal skje her.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 27-12-03 20:30

> [...]
>
> Håber meget jeg forklare mig rigtigt!
>
> Ps:
> Det er et program jeg forsøger, at lave til min kone!

Jeg håber du ikke har så meget rod i din kode som du har her!

Men hvis jeg forstår dig ret, vil du have den til at oprette filen hvis den
ikke findes.

Den kan jo selvsagt ikke hente en fil ind som ikke findes.

Du kunne f.eks. bygge dit program op a lá det her:

procedure TForm1.OpenTextFile;
var
txtfil : textfile;
begin;

// hvis filen ikke eksistererer, oprettes en tom fil

if not fileexists ( 'c:\BookMap\EnglishBabybogen.txt' ) then begin;
assignfile ( txtfil, 'c:\BookMap\EnglishBabybogen.txt' );
rewrite ( txtfil );
closefile ( txtfil );
end;

// nu vil filen eksistere uanset om den eksisterede i forevejen eller ej
// så nu er det okay at loade den

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 28-12-03 14:36

Hej Klaus Petersen
Tak for dit forslag!
Jeg kan ikke få program delen til at hente tekst-filen!
Vil førsøg med, at arbejde på det.

Mvh og godt nytår.
Monie Jacobsen