IF - formulering
Fra : Jacob ..

Dato : 29-12-03 16:01

Jeg har et loginsystem bestående af felterne login og password.

Login-feltet tillader ikke dubletter - jeg kan jo ikke ha at mine
brugere kalder sig det samme.

Spørgsmålet går på, hvordan jeg undgår standard-fejlmedelsen når
jeg poster til databasen.

Jeg tænkte noget hen i retning af:

IF Request.Form("Login") = Login Then

Response.Write "Find på et andet brugernavn - det valgte er
optaget!"

...eller hvad?

Min asp-server er nede så jeg kan ikke teste det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-12-03 16:22

Jacob .. skrev:

> Spørgsmålet går på, hvordan jeg undgår standard-fejlmedelsen når
> jeg poster til databasen.

Der er to muligheder.
A) Undersøger om brugernavnet er frit før du forsøger at oprette
det

B) Brug asp's fejlhåndtering til at give en fornuftig
tilbagemelding når et navner optaget.

> Jeg tænkte noget hen i retning af:
>
> IF Request.Form("Login") = Login Then

Hvad har du i variablen Login? Hvis du vil bruge metode A, så kan
du gøre som følger:

<%
   login = Replace(Request.Form("login") & "", "'", "''")

   sqlCheck = "SELECT COUNT(*) as antal FROM brugere " & _
       "WHERE login = '" & login & "'"

   set rs = conn.execute(sqlCheck)
   If not rs.EOF Then ' <-- *
       boolOK = rs(0) > 0
   Else
       boolOK = false
   End If

' Nu kan man bruge variablen boolOK til at afgøre om man skal
' oprette en bruger eller udskrive en fejlmeddelelse

   If boolOK Then
       ' Opret
   Else
       ' Fejl
   End If

' *) Det er egentlig overflødigt at tjekke for EOF, da en count
' altid vil returnere et postsæt

%>

Metode B er lidt mere elegant, men ikke helt så let at
implementere. Ideen er at man bruger On Error Resume Next til at få
kontrol over fejlhåndteringen i ASP. Så kan man undersøge om der
kommer fejl når man forsøger at oprette brugeren - hvis ikke, er
oprettelsen gået igennem, og hvis der er en fejl (med det rette
nummer), så kan man udskrive en fejlmeddelelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 30-12-03 12:16

> A) Undersøger om brugernavnet er frit før du forsøger at oprette

Det funker.

Jeg kunne godt tænke mig at man *bliver* (eller bliver redirectet
tilbage) på siden og at fejlmeddelsen kommer til at stå *under input
"Login", og at alle andre indtastninger står som man skrev inden man
submittede første gang. Nogen ideer?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-12-03 23:49

Jacob .. skrev:

> [...]
> stå *under input "Login", og at alle andre indtastninger står
> som man skrev inden man submittede første gang. Nogen ideer?

Har du prøvet at skrive asp.net-kode? Her kan det laves meget
simpelt. I traditionel asp kan det gøres ved at requeste
formvariable og udskrive dem som value-parametre hvis valideringen
fejler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 01-01-04 23:21

> Har du prøvet at skrive asp.net-kode?

Nej - det har jeg tilgode - er (stadigvæk) på novice stadiet når det
gælder asp, men bliver bedre med tiden.