passv med proftpd
Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 17:55

Når jeg logger på min ftpserver med passiv ftp gennem routeren, altså
"udefra", så oplever jeg for det meste, at ftp-klienten forsøger at logge på
serverens lokalnet-ip, og står altså stille til den får en timeout,
hvorefter den fortsætter.

hvis jeg undlader at bruge passiv ftp, så sker dette ikke.

Hvordan får jeg den til at forsøge sig på den externe IP istedet ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 18:17

Den Thu, 19 Apr 2001 18:54:39 +0200 skrev Mickey:
> [...]
>
>hvis jeg undlader at bruge passiv ftp, så sker dette ikke.
>
>Hvordan får jeg den til at forsøge sig på den externe IP istedet ?

Sørger for at kun det korrekte ip er angivet i /etc/hosts eller
DNS.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 19:59

"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

> Sørger for at kun det korrekte ip er angivet i /etc/hosts eller
> DNS.

altså, hosten har en IP, men i /etc/hosts skal den opgives til den externe
således at når den laver en DNS opslag på sig selv får den en anden IP en
den maskinen har ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 20:16

Den Thu, 19 Apr 2001 20:59:14 +0200 skrev Mickey:
> [...]
>således at når den laver en DNS opslag på sig selv får den en anden IP en

/etc/hosts på den maskine hvor ftp-klienten kører. Eller DNS hvis det
er det du bruger.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 20:18

> /etc/hosts på den maskine hvor ftp-klienten kører. Eller DNS hvis det
> er det du bruger.

klienten ? - den kører på et netværk der bruger en helt officiel DNS server,
og derfor burde den få den externe IP
- det er først efter der er forbundet, så skal den (før den får LIST)
udføre et eller andet hvor den så forsøger sig med LAN IP'en - det er altså
FTP serveren der giver den ud!

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 21:02

Den Thu, 19 Apr 2001 21:18:12 +0200 skrev Mickey:
> [...]
> - det er først efter der er forbundet, så skal den (før den får LIST)
>udføre et eller andet hvor den så forsøger sig med LAN IP'en - det er altså

Du kan have ret - det troede jeg ikke ftp-serveren styrede. Men hvis
man har to ip-numre i DNS, vil de normalt blive brugt på skift, og
det kunne godt passe med at første connect virker, men anden connect
går til forkert IP, og tredje virker igen.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 21:02

> [...]
> det kunne godt passe med at første connect virker, men anden connect
> går til forkert IP, og tredje virker igen.

ja - men det er ikke sådan det er sat op...

- ftp-server -> WOL ADSL, cicsco 677 -> internet

servereren har jo en IP på lokalnettet, men bliver kontaktet gennem
routeren, altså en ekstern ip...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 21:17

Den Thu, 19 Apr 2001 22:02:21 +0200 skrev Mickey:
> [...]
>
> - ftp-server -> WOL ADSL, cicsco 677 -> internet
>
>servereren har jo en IP på lokalnettet, men bliver kontaktet gennem

Det kunne forklare en del. Måske det er routeren der ikke kan finde
ud af at masquerade FTP... (ikke usandsynligt - FTP er en pis-protokol
hvad det angår).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 21:38

> Det kunne forklare en del. Måske det er routeren der ikke kan finde
> ud af at masquerade FTP... (ikke usandsynligt - FTP er en pis-protokol
> hvad det angår).

okay - men hva kan jeg gøre ved det ? - vil jo helst at proftpd på en eller
anden må¨de finder ud af at den IKKE skal sige 192.168.1.100 men
213.237.48.37

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-04-01 22:10

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> [...]

> hvis jeg undlader at bruge passiv ftp, så sker dette ikke.
>
> Hvordan får jeg den til at forsøge sig på den externe IP istedet ?

Kører du på port 21? , fordi Cisco dåsen har problemer med at forstå det
hvis der ikke bliver mappet til port 21 intern (og har du husket ftp-data
(port 20/tcp))

/Dennis

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 22:15

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis der ikke bliver mappet til port 21 intern (og har du husket ftp-data

nat: 21
nat: 20

- ja, der er nattet hele vejen over...

så vidt jeg kan finde ud af, så er det fordi proftpd opgiver sin LAN ip til
klienten, der klart nok ikke kan finde den så...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-04-01 01:30

Fra : Mickey

Dato : 20-04-01 11:28

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Måske du vha. Virtualhost kan fortælle proftpd, hvor den står?

det må jeg prøve :)

> Hvordan slår man forresten aktiv ftp fra?

det gør man ikke - man slår passiv FTP til for at kunne komme igennem visse
firewalls/routere - for det meste skal det bruges for at kunne komme igennem
Cisco 677 routeren som bruges til de fleste ADSL forbindelser.

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen