Firewall og ondehjemmesider
Fra : Svend Erik Winterfel~

Dato : 26-12-03 16:25

Hej

Jeg har tit tænkt på følgende.:
Når man har en eller flere firewall på sat sin forbindelse, kan "onde"
hjemmesider så aligevel hente data fra ens pc, hvis man ikke har de sidste
opdateringer m.m
Hvis ja, hvordan sker det ? Og hvad er så iden med en firewall.

Håber ikke spørgsmålet er for stort eller bredt.

Med venlig hilsen
Svend Erik Winterfeldt

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 26-12-03 16:36

"Svend Erik Winterfeldt" <sewnospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis ja, hvordan sker det ? Og hvad er så iden med en firewall.
>
> Håber ikke spørgsmålet er for stort eller bredt.

Læs evt. nogle af føglende links:

http://www.grc.com/su-firewalls.htm

http://www.clavister.com/manuals/ver8.3x/manual/introduction_to_network_security/firewall_basics.htm

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 26-12-03 16:41

"Henrik Rask Mortensen" <henrikrask@mail.dk> wrote in message

> "Svend Erik Winterfeldt" <sewnospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

Nå den smuttede inden jeg var færdig - her kommer lidt flere links:

http://www.vicomsoft.com/knowledge/reference/firewalls1.html

https://www.cert.dk/artikler/artikler/001299A020.shtml

Blot et meget lille udsnit - læs lidt om det.

Betragt din firewall som medvirkende til at gøre din sikkerhed bedre.

Hvis alt andet var iorden på din PC og konfigureret optimalt, havde du
sandsynligvis ikke behov for en firewall overhovedet.

Det er derfor vigtigt at du holder dine systemer opdateret og konfigureret
rigtigt i forhold til det de skal bruges til.

Mvh
Henrik Rask Mortensen

--
Dette indlæg er alene et udtryk for min personlige holdning og er ikke
nødvendigvis holdningen hos det firma jeg arbejder for.

IT-Sikkerhed er 20% teknik og 80% procedurer og planlægning.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-12-03 17:06

Svend Erik Winterfeldt wrote:
> Når man har en eller flere firewall på sat sin forbindelse, kan "onde"
> hjemmesider så aligevel hente data fra ens pc, hvis man ikke har de sidste
> opdateringer m.m

Ja.

> Hvis ja, hvordan sker det ? Og hvad er så iden med en firewall.

En firewall beskytter normalt din computer mod udefra kommende hændelser. At
gå ind på en hjemmeside er ikke en udefrakommende hændelse, men noget, du
selv vælger at klikke ind på.

Fidusen ved en firewall er øget sikkerhed - men hver gang man lukker noget
ude, reducerer man også funktionalitet. Med mindre du vil gå glip af den
funktionalitet, der hedder "se websider", så bliver du nødt til at åbne for
denne gennem din firewall, og reducerer dermed sikkerhedsniveauet.

Hvis du vil se hjemmesider og samtidigt være rimeligt sikret, bør du bruge
en fremviser til hjemmesider (browser), som er rimelig sikret. Her kan du
med Microsoft Internet Explorer sætte sikkerhedsniveauet til højt (hvilket
slår mange potentielt farlige faciliteter fra), eller du kan også skifte
til f.eks. http://www.mozilla.org/ browseren. Men helt sikkert bliver det
aldrig.

Lars.

--