Could not delete from specified tables
Fra : Dcasso

Dato : 26-12-03 11:14

Hejsa

Jeg er kørt meget hårdt fast.

Sad i går og lavede nogle delete statements mod en access 2000 db og
det kørte perfekt fra asp.

I dag starter jeg det op og når jeg kører dem får jeg følgende fejl:

Microsoft JET Database Engine error '80004005'
Could not delete from specified tables.

Har forsøgt at genstarte maskinen og se om det hjalp (og siden jeg
skriver her :) gjorde det jo nok ikke)

SQL'en er lige ud af landevejen:
Delete * from arbejdsperioder where brugerid = 5 and dato = 20040102
and loensatsid = 1;

MS siger man kan prøve at sætte distinctrow ind eller lade være med at
bruge flere tabeller. Har prøvet med distinctrow, gav samme fejl og
som det ses bruger jeg ikke flere tabeller.

Har kørt og kan køre dem i access uden problemer.

Nogle der kan forklare mig dette

Dennis C

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-12-03 11:36

Dcasso skrev:

> SQL'en er lige ud af landevejen:

Er du 100 % sikker på at det er nedenstående sql-sætning der køres?
(har du udskrevet en evt. sql-variabel?)

> Delete * from arbejdsperioder where brugerid = 5 and dato =
> 20040102 and loensatsid = 1;

Jeg ved ikke rigtig om Access vil godtage en dato angivet som dit
eksempel ovenfor. Jeg ville benytte # eller endnu bedre,
DateSerial.

Prøv evt. også at fjerne semikolonet.

> Har kørt og kan køre dem i access uden problemer.

Hvordan skriver Access forespørgslen hvis du sætter ovenstående ind
i sql-view, skifter til design-view og tilbage til sql-view?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dcasso

Dato : 27-12-03 18:48

Har fået lokaliseret problemet til at være, når jeg bruger min
standardbrowser Mozilla - Firebird, at der sker problemer ved
sql-sætningen, mens at IE ikke har problemer.

Men Firebird virker fint ved samtlige andre sql sætrninger.

Er der en logisk erfaring herpå?

Dennis

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-12-03 21:55

Dcasso skrev:

> [...]
> sql-sætningen, mens at IE ikke har problemer.
>
> Men Firebird virker fint ved samtlige andre sql sætrninger.

Browseren har ingen indflydelse på kommunikationen mellem webserver
og database. Prøv at besvare de spørgsmål jeg stillede i fredags.

NB: Når du svarer på et indlæg er det en god ide at citere lidt af
det du svarer på - så er det meget lettere at se sammenhængen. Se
evt. min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dcasso

Dato : 28-12-03 00:36

>Browseren har ingen indflydelse på kommunikationen mellem webserver
>og database. Prøv at besvare de spørgsmål jeg stillede i fredags.

Ja, det ville jeg også altid sige. Men det ser ud til at det har. For
det fungerer simpelthen ikke via localhost når jeg bruger firebird,
men fint ved internet explorer

>NB: Når du svarer på et indlæg er det en god ide at citere lidt af
>det du svarer på - så er det meget lettere at se sammenhængen. Se
>evt. min signatur.

Kunne ikke lige se stedet at svare tilbage på :) Mente jeg hellere
måtte nævne det med firebird .

mvh
Dennis

Fra : Dcasso

Dato : 28-12-03 00:35

On Fri, 26 Dec 2003 11:35:38 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Er du 100 % sikker på at det er nedenstående sql-sætning der køres?
>(har du udskrevet en evt. sql-variabel?)
Yup, 100% sikker. Har tjekket det en 4-5 gange :)

>Jeg ved ikke rigtig om Access vil godtage en dato angivet som dit
>eksempel ovenfor. Jeg ville benytte # eller endnu bedre,
>DateSerial.
Da jeg bruger et rent talfelt til at håndtere dato er dette også uden
indflydelse.

>Prøv evt. også at fjerne semikolonet.
Gjorde ingen forskel

>Hvordan skriver Access forespørgslen hvis du sætter ovenstående ind
>i sql-view, skifter til design-view og tilbage til sql-view?

Ingen forskel overhovedet

Dennis C

Fra : Claus Marcussen

Dato : 26-12-03 17:41

> SQL'en er lige ud af landevejen:
> Delete * from arbejdsperioder where brugerid = 5 and dato = 20040102
> and loensatsid = 1;

Tror ikke du kan skrive dato således - har selv et eksempel kørende på
nettet, hvor jeg i where-delen skal angive dato relativt til
access2000's nulpunkt - hvilket er 30.12.1899 (besynderligt tidspunkt,
men det har de åbenbart brugt. I mit eskempel skal jeg finde datoer fra
nu og frem:

Det er gjort således:

   AntalDage = CStr(DateDiff("d", "30/12/1899",Now))
   strSQL = "Select * from Aktiviteter where (Dato >= " & AntalDage & ")"

Der er lidt mere i min sætning, så hvis det ikke virker perfekt, har
jeg nok cuttet forkert.

Kan da muligvis gøres smartere - så hører jeg gerne fra dem der ved det

Mvh
Claus Marcussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dcasso

Dato : 26-12-03 19:33

> [...]
>jeg nok cuttet forkert.
>
>Kan da muligvis gøres smartere - så hører jeg gerne fra dem der ved det

Jeg bruger personligt tid som et tal felt som aaaammdd, idet jeg har
bedre erfaringer med at flytte data ml. databaser og finde data via
denne struktur. Og da det er gemt som et integerfelt er det ikke dette
som har indflydelse på sætningen :)

Dennis C

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-12-03 12:06

Claus Marcussen skrev:

> I mit eskempel skal jeg finde datoer fra nu og frem:

> AntalDage = CStr(DateDiff("d", "30/12/1899",Now))
> strSQL = "Select * from Aktiviteter where (Dato >= " &
> AntalDage & ")"

Access har mange af de samme funktioner som VBscript - bl.a.
DateDiff, Date og Now.

Hvis du skal finde fremtidige datoer kan du bruge:

SELECT * FROM Aktiviteter WHERE Dato >= Now

- eller

SELECT * FROM Aktiviteter WHERE Dato >= Date

Du kan også nøjes med aktiviteter for den næste måned:

SELECT * FROM Aktiviteter
WHERE DateDiff("d", Now, Dato) BETWEEN 0 AND 30
--
Jens Gyldenkærne Clausen