Opstarts problemer
Fra : SIrEdward

Dato : 19-04-01 17:31

Ok. Jeg har fået en gammel Unix maskine som skulle kasseres fra min fars
arbejde. Det drejer sig om en Alpha station 500.

Jeg har fået den sat op men detsværre går den i stå lidt inde i opstarten.
Her er hvad de sidste linier lyder:

NIS domain name set to mh
ypbind deamon started
Mounting NFS filesystem
NFS Portmap: RPC: Port mapper failure - RPC Timed out
[...]
NIS: server not responding for domain "mh"; still trying.
[...]
.... og så videre i een uendelighed.

Jeg går ud fra at den har været i et netværk ved navn mh, og at den går istå
fordi den ikke kan finde det mere. Men hvordan fortæller jeg den at den ikke
skal søge efter netværket mere.
Jeg er 100% newbie så helst ingen tekniske forklaringer. Jeg skal bare vide
hvordan jeg kan komme ind til en komandopromt i systemet. Så kan jeg altid
lære mere om UNIX hen ad vejen, ved at læse bøger og så videre. På forhånd
tak for hjælpen...

Venlig Hilsen:
Lauge S Jepsen

P.S.: jeg kan godt indtaste under forløbet, men den opfatter intet...

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 17:46

"SIrEdward" <laugesjep@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lære mere om UNIX hen ad vejen, ved at læse bøger og så videre. På forhånd

på en linux vil jeg tro det ville virke at skrive "single" når lilo boot
prompten kommer frem, så burde den ikke forsøge at komme på netværket

- ved ikke om der er sådan en på din maskine...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Preben Traerup

Dato : 20-04-01 08:02

Mickey wrote:

> "SIrEdward" <laugesjep@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> vide

Hvorfor tror du lige at verden er så simpel

> på en linux vil jeg tro det ville virke at skrive "single" når lilo boot
> prompten kommer frem, så burde den ikke forsøge at komme på netværket
>
> - ved ikke om der er sådan en på din maskine...
Jeg har til dato ikke hørt om en unix maskine, der ikke kunne bootes i
single user mode, det er "bare lige" hvordan man får skidtet til at
boote til denne tilstand..

Fra : Jesper Jakobsen

Dato : 21-04-01 20:09

Hej

Grunden til at den hænger er at den prøver at mounte et NFS share på en
anden UNIX maskine, som jo ikke eksisterer på dit netværk.

Det får du den til at holde op med ved at udkommentere den linie i
/etc/fstab der prøver at mounte ved boot.

Hvis du ikke lige kan gemmenskue hvilken linie det er, er der nok en her i
gruppen her der kan hjælpe dig.

Men det første du skal gøre at at boote maskinen til Single User Mode, det
gøres i linux ved at skrive single ved lilo boot prompten, hvordan det gøres
på din gamle Alpha kværn ved jeg ikke, men du kan jo prøve dig lidt frem.

Mvh

Jesper

Fra : SIrEdward

Dato : 23-04-01 23:12

Wuhuuu!!! Nu er jeg inde i single usermode og har fundet den rette fil. Jeg
kørte den med cat og den skrev følgene:

#cat fstab

/dev/rz0a / ufs
rw 1 1
/proc /
procfs rw 0 0
usr_domain#usr /usr adufs rw
0 0
/dev/rz0b swap ufs
sw 0 2
w13459:/etc/site /etc/site nfs
rw,bg,soft 0 0
w13459:/share/postbox /share/postbox nfs rw,bg,soft 0
0
w13459:/usr/platforms/dec/iman /usr/iman nfs rw,bg,soft 0
0
w13459:/usr/platforms/dec/eds /usr/eds.net nfs rw,bg,soft 0
0
w13459:/mh_me /mh_me nfs
rw,bg,soft 0 0
normisc1:/pcfiles /share/pcfiles nfs
rw,soft,bg 0 0

Jeg har en anelse om hvilke linier der skal slettes, men da jeg ikke er
særlig prof. til UNIX endnu, ville det være rart hvis een eller anden gad at
svare tilbage, med hvilke linier der skal fjernes for at undgå at computeren
booter på netværket (eller forsøger), og hvordan man i det hele taget
fjerner linier fra filen (ja jeg sagde det jo, jeg er newbie.)

Indtil videre tak for de svar jeg har fået, og på forhånd tak for hjælpen
med at slette filerne.

Venlig Hilsen:
Lauge S Jepsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-04-01 23:36

Fra : SIrEdward

Dato : 24-04-01 13:28

Jeg ved godt at jeg måske rissikere at blive flamet langt ind i år 2002 for
dette spørgsmål, men når jeg skriver "ed fstab" er det eneste UNIX skriver:
"?". Jeg er ikke ummidelbart klar over hvad jeg nu skal gøre, burde der ikke
komme den tekst jeg skal rette i frem på skærmen? Og tro det eller ej, jeg
fatter heller ikke at komme ud af det igen. Værken Ctrl C, Ctrl Z eller Ctrl
D virker. Kan een eller anden ikke lige give mig et lynkursus i brugen af
programmet? I så fald ville jeg blive meget glad.

Og til dit spørgsmål om hvilken UNIX det er, så ved jeg det ikke, men jeg
syntes at have set ordet ULTRIX dukke op flere gange under opstarten. Kan
det passe?

Tak for hjælpen indtil videre, og på forhånd tak til dem der lige vil hjælpe
mig med det aller sidste lille problem her.

Venlig Hilsen:
Lauge S Jepsen

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

Jeg

> Hmm.. Efter 'This site is powered byt cat and ^D - editors are for
> wimps' - princippet - så bliver det en hård nød at knække :)
>
> Hvis du skal undgå at den forsøger at mounte NFS, skal du fjerne alle
> dem, der hedder noget med maskinnavn:/some/dir (du kan evt. ukommentere
> dem med # hvis du er usikker):

ufs
rw

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-01 14:00

Den Tue, 24 Apr 2001 14:28:26 +0200 skrev SIrEdward:
>Jeg ved godt at jeg måske rissikere at blive flamet langt ind i år 2002 for
>dette spørgsmål, men når jeg skriver "ed fstab" er det eneste UNIX skriver:
>"?".

Jeg tror han mente det som en joke med "ed" - prøv pico i stedet for.
Ed er den mest underlige editor der nogensinde er opfundet - værre
end edlin, hvis du har rodet med meget gamle DOS-maskiner.

Prøv q eller q! eller find en anden terminal og brug kill-kommandoen.

--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - sidste billede: garden.png

Fra : SIrEdward

Dato : 24-04-01 14:48

Jammen jeg har ikke pico på min maskine.

Venlig Hilsen:
Lauge S Jepsen

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 24-04-01 15:17

On Tue, 24 Apr 2001 15:47:50 +0200, "SIrEdward"
<laugesjep@mail.tele.dk> wrote:

>Jammen jeg har ikke pico på min maskine.

Så har den med meget stor sikkerhed teksteditoren vi.

Du kan finde lidt dansk vejledning til den her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/vi.html

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : frank damgaard

Dato : 25-04-01 16:38

SIrEdward <laugesjep@mail.tele.dk> wrote:

> Jammen jeg har ikke pico på min maskine.

Der findes mange editorer, vi i en eller anden form findes på
de fleste unix. så man bør sætte sig ned og lære det grundlæggende
så man kan gå ind og rette i en fil, samt gemmme og afslutte.

Til Linux findes der på debian ofte "ae" som er en lille simpel editor
placeret i /bin . Den kan anbefales, da den let kan være på
en boot/root diskette.

Derudover af simplere teksteditorer:
joe/jstar/jmacs/jpico : afhængig af navn så har den forskellig brugerflade
(hhv. wordstar, emacs eller pico look-alike)
jed : ligner lidt emacs kommandoer
jove : Jonathans Own Version of Emacs, lille simpel udgave,
dog er den ikke altid oversat korrekt til aktuel unix
eller linux distribution (termcap problemer).

--
Frank Damgaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-01 20:58

Jeg er blevet sat til at arbejde på en skrabet FreeBSD boks (hvilket i
sig selv er ok) men hvor der kun er en basal nvi, som er en anelse
vrangvillig når man nu er vant til vim.

Vim fylder en bondegård - hvilke muligheder har jeg for en anden, enkelt
editor som ikke fylder ret meget i ens hjemmekatalog. Jeg har ikke
rodrettighed på dyret og der er ikke X.

Joe? ae? mc? eller noget helt tredie?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Claus Alboege

Dato : 25-04-01 22:06

> [...]

> Vim fylder en bondegård - hvilke muligheder har jeg for en anden, enkelt
> editor som ikke fylder ret meget i ens hjemmekatalog. Jeg har ikke

e3 er din "lille" ven :)

[linuxbox]% ls -l |grep e3
-rwxrwxr-x 1 tractrix tractrix 8441 Apr 25 22:58 e3
-rw-r--r-- 1 tractrix tractrix 95430 Apr 22 13:51 e3.asm
-rw-rw-r-- 1 tractrix tractrix 280554 Apr 25 22:58 e3.lst
-rw-r--r-- 1 tractrix tractrix 3587 Dec 10 19:45 e3.man
drwxr-xr-x 2 tractrix tractrix 1024 Apr 22 13:01 e3c
lrwxrwxrwx 1 tractrix tractrix 2 Apr 25 22:58 e3em -> e3
lrwxrwxrwx 1 tractrix tractrix 2 Apr 25 22:58 e3ne -> e3
lrwxrwxrwx 1 tractrix tractrix 2 Apr 25 22:58 e3pi -> e3
lrwxrwxrwx 1 tractrix tractrix 2 Apr 25 22:58 e3vi -> e3
lrwxrwxrwx 1 tractrix tractrix 2 Apr 25 22:58 e3ws -> e3

e3em er emacs mode
e3ne er nedit mode
e3pi er pico mode
e3vi er vi mode
e3ws er wordstar mode

Den er i 2 udgaver, een skrevet i nasm til Linux, FreeBSD og BeOS, og
en skrevet i c, til "alle" andre platforme.

Du finder den paa: http://www.sax.de/~adlibit

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-01 22:36

Claus Alboege wrote:

> [linuxbox]% ls -l |grep e3
> -rwxrwxr-x 1 tractrix tractrix 8441 Apr 25 22:58 e3

Høp! Den prøver jeg!

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : N/A

Dato : 24-04-01 13:28

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-04-01 14:55

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-01 15:03

Den Tue, 24 Apr 2001 15:55:02 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Jo, det var en vittighed :) Og ja, ed er den mest mystiske editor, jeg
>har prøvet...
>
>Pico er nok den mest intuitive editor, der kan køre i teksttilstand...
>Men hvis den kører Ultrix, er installationen sikkert så gammel, at der
>ikke er pico på :) Men prøv den alligevel...

Vi havde da pico på ultix'en da jeg var under uddannelse.

>Du kan også forsøge med 'vi'. Den er også totalt u-intuitiv, men der kan
>jeg i det mindste hjælpe dig...

Prøv med "u-windows-agtig". Hvad kan være mere intuitivt end:

a=append
c=change
d=delete
g=go to
i=insert
j=join
n=next
o=open space
p=paste
r=replace
u=undo
x=slet (som på en gammel skrivemaskine, hvor man skrev X'er hen over
det forkerte ord)
y=yank

Det er vist dem man bruger mest.

Hvad angår hjkl, så skyldes det at den terminal, hvor editoren blev
udviklet ikke havde alm. piletaster (de var åbenbart ikke opfundet
dengang), men på H, J, K og L var der pile, ligesom %-tegnet over
5-tallet.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - sidste billede: garden.png

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-04-01 15:40

Fra : N/A

Dato : 26-04-01 17:25

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 26-04-01 17:25

"SIrEdward" <laugesjep@mail.tele.dk> writes:

> Det eneste editor jeg kan finde er ed. Men jeg logger heller ikke ind når
> jeg booter i single user mode. Alle filerne er også "read only", så det kan
> være at jeg ikke har rettigheden til at bruge andre editore end ed.
>
> Så hvis nogen kan give mig en lynguide til dette besværlige program ville
> jeg blive glad.
>
> Venlig Hilsen:
> Lauge S Jepsen

Heh. Hvis alting er read-only er det tænkeligt at du får brug for
noget i retning af

mount -o rw,remount /

før du kan få lov til at skrive til nogetsomhelst.

Miniminiguide? Hmmm:

,n --- lister filindhold med numre på
10,20n --- ditto men linje 10-20
18a --- indsæt tekst efter linje 18
0a --- indsæt tekst i toppen
12s/foo/bar/ --- ret foo til bar i linje 12
12,13m15 --- flytte linje 12 og 13 ned efter linje 15
9,10d --- slet linje 9 og 10
w --- skriv
q --- quit
Q --- quit uden at skrive

I input mode (som a-kommandoen planter dig i) sluttes ved at skrive et
.. på en linje for sig selv.

Der er næsten lige så mange kommandoer som der er bogstaver i
alfabetet. Hvis du vil have hele dynen kan du udskrive manualsiden fra
en passende linux.

Det undrer mig forresten at der endnu ikke er nogen der har henvist dig
til (fx) http://www.amherst.edu/~jtagnew/ed.html

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N