Luftgevær
Fra : Martin og Christina

Dato : 26-12-03 02:31

Hej NG.

Jeg har et lille hus på landet, og uden for mit lille hus har jeg nogle
foderkugler til de små pipper.
Desværre har jeg også fået den lille bivirkning, at der er kommet rotter!
Og disse rotter går uforstyrret rundt, selv i solskin.
Nu tænker jeg på, om jeg kan skyde dem med et luftgevær, har talt med flere,
den ene siger nej, den anden siger ja... hvis geværet er en 5.5 mm, med min
170 m/s og helst meget mere.

Nu har jeg så nogle spørgsmål.

Må jeg overhovedet eje et luftgevær uden våbentilladelse / jagttegn?
Hvis ja, til ovenstående! Er det så forsvarligt at skyde rotter med et
luftgevær? Er geværet nøjagtigt, vi taler en afstand på 10 - 15 meter, til
tider mindre.

Hvor anskaffer jeg et ordentligt luftgevær, og hvad koster sådan et?
Noget mærke, mm, hastighed ect.

På forhånd tak.

Martin

P.S. God jul og godt nytår.

Fra : brian

Dato : 26-12-03 04:33

"Martin og Christina" <HarregaardREMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> tider mindre.
>
> Hvor anskaffer jeg et ordentligt luftgevær, og hvad koster sådan et?

Hej martin

Ja du må godt eje et luftgevær det kræver bare at man er 18 år

Man må ikke drive jagt uden jagttegn

Til duer og kragefugle siger loven kun at det skal være kal .22 / 5.5 mm og
en mundingshastighed på over 150m/sek

De dyr der kommer tættest på rotten er nok husmår mink og lign. og der siger
loven at Anslagsenergien ved mundingen skal være mindst 180 J det ved jeg
ikke om et 5.5 luftgevær kan klare.

Om det er forsvarligt at skyde rotter er nok en smags sag det er lige som
det at skyde råvildt med hagl eller ræv med 22mag.

Afstanden på 10-15 meter ser jeg ikke som nogen hindring med et godt
luftgevær.

Gamo har lavet et 5.5 der hedder cf20 der giver 280 m/sek det koster ca 1800
fra nyt

Håber at dette her kan hjælpe dig lidt ellers er jeg sikker på at der nok
skal komme flere til som retter mig og hjælper dig

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Peter Weis

Dato : 26-12-03 09:36

"brian" <no@spam.now> wrote:

til

> Man må ikke drive jagt uden jagttegn

Bekæmpelse af rotter kommer nok ikke ind under jagt, da der ikke er fatsat
jagttid på dem.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 26-12-03 09:53

"Martin og Christina" <HarregaardREMOVE@tdcadsl.dk> wrote:

> Desværre har jeg også fået den lille bivirkning, at der er kommet rotter!
> Og disse rotter går uforstyrret rundt, selv i solskin.

Der findes en vejledning (VEJ nr 14011 af 01/12/1995) et cirkulære (CIR nr
213 af 16/12/1982) og en lov (BEK nr 611 af 23/06/2001) om rotter og deres
bekæmpelse. Du kan slå dem op på www.retsinfo.dk.

Så vidt jeg lige kan se det er du som grundejer forpligtet til
1. at renholde sin ejendom og vedligeholde kloakken for at mindske antallet
af rotter
2. at melde forekomst af rotter til kommunalbestyrelsen (kommunens tekniske
forvaltning), som så skal foretage bekæmpelsen ved autoriseret personale.
Dvs. at du strengt taget ikke selv må foretage bekæmpelsen uden at være
autoriseret af kommunen.

> Hvis ja, til ovenstående! Er det så forsvarligt at skyde rotter med et
> luftgevær? Er geværet nøjagtigt, vi taler en afstand på 10 - 15 meter, til
> tider mindre.

Hvad angår forsvarligheden, så vil jeg mene at den er i orden. Da der ikke
er tale om jagt (der er ikke fastsat jagttid på rotter) så må det være
dyreværnsloven der gælder. Den taler om at aflive dyrene uden unødig smerte
etc. Og der vil jeg mene at et kraftigt luftgevær er tilstrækkeligt på de
nævnte skudafstande.

mvh
Peter

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-12-03 15:43

Et noenlunde kraftig luftgevær er nok til å skyte kanin, hare og katt, og
mer enn nok til rotter.

Det kommer selvsagt an på skuddplassering.

Feil skutt og selv .308 Win medfører unødig lidelse.....

Hodeskudd, riktig satt, er mer enn nok, uansett hva en eller annen byråkrat
måtte finne på å mene om den saken.......

Personlig anbefaler jeg litt kraftigere saker, feks .22 LR til overnevnte,
men da må man ta i betraktning sikker bakgrunn og eventuell lydforurensning,
som kan alarmere eventuelle naboer, på en helt annen måte....

Skadedyrbekjempelse er da tillatt for enhver grunneier?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> skrev i news:bsguas$n7l$1@sunsite.dk

Fra : J Nielsen

Dato : 26-12-03 10:37

On Fri, 26 Dec 2003 02:30:36 +0100, "Martin og Christina"
<HarregaardREMOVE@tdcadsl.dk> wrote:

>Nu har jeg så nogle spørgsmål.
>
>Må jeg overhovedet eje et luftgevær uden våbentilladelse / jagttegn?

Ja.

>Hvis ja, til ovenstående! Er det så forsvarligt at skyde rotter med et
>luftgevær? Er geværet nøjagtigt, vi taler en afstand på 10 - 15 meter, til
>tider mindre.

Et luftgevær kan sagtens tage livet af en rotte. Min trofaste gamle 4,5mm
Diana 27 har flere hundrede rotteliv på samvittigheden. På 10-15 meters
afstand skyder de fleste luftgeværer omtrent hul i hul.

Det gælder for rottejagt som for elefantjagt at placeringen af skuddet er
langt vigtigere end kaliberet. Rotter består for en stor del mest af mave og
tarme så det gælder om at ramme den forreste 1/3 del af kroppen hvor lunger og
hjerte sidder og ikke blot sigte midt på dyret.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Møffe

Dato : 26-12-03 19:38

> [...]

>tider mindre.
>
>Hvor anskaffer jeg et ordentligt luftgevær, og hvad koster sådan et?

Der er mange der allerede har svaret på dit spørgsmål, men jeg kan da
lige føje mig til koret.
Rottebekæmpelse er noget du kan henvende dig til kommunen om, og de
kommer med gift ganske kvit og frit for dig... Du betaler nemlig for
det over ejendomsskatterne:)
Når det kommer til rotter er der nok ganske mange der ikke har store
skrupler omkring metoderne for aflivelse, men et 5.5 mm luftgevær med
høj udgangshastighed kan meget nemt aflive en rotte under forudsætning
af at den bliver skudt i den foreste del af kroppen. Jeg har selv i
meget stor stil aflivet småfugle med en billig version af denne
kaliber, mens jeg arbejdede i et foderstof firma (Krav fra
fødevaredirektoratet)
Mange af disse fugle (solsorte, gråspurve og lign.) var der direkte
gennemskud på, så det kan helt sikkert ikke være der problemet er.

Til skadedyrsbekæmpelse ville jeg dog varmt anbefale en kaliber som
desværre ikke lovligt kan købes ammunition til i DK.... 9 mm
glatløbet. Den er ulovlig fordi det er til hagl, og der laves kun
blyhagls patroner til denne kaliber, og disse må ikke anvendes i dk!

Beklageligt og (imo) tåbeligt, for med en sådan har jeg godt nok i
fordums tider skudt mange rotter og mus.

Fra : Martin og Christina

Dato : 26-12-03 22:06

Jeg har henvendt mig til kommunen, men de kan / må ikke udlægge gift på min
grund, dette er helt og holdent fordi jeg bor side om side med et fugle og
vildt område.
Jeg fik faktisk at vide, at jeg selv skulle ordne dem, og jeg er sikker på
det ikke drejer sig om så mange rotter.

Går jeg galt i byen hvis jeg bruger en 2000 - 2500 på et gevær, skal der
kikkert på?

Martin

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-12-03 22:42

> [...]
> vildt område.
> Jeg fik faktisk at vide, at jeg selv skulle ordne dem, og jeg er sikker på

Ikke fordi jeg kan huske hvor meget det avler ( desværre ) men der er jo
noget med at 2 rotter kan blive til flere hundrede på et år........
så der kan hurtigt blive mange !

MVH

Lars Bisgaard

Fra : brian

Dato : 26-12-03 23:06

> [...]
min
> grund, dette er helt og holdent fordi jeg bor side om side med et fugle og

Ja det skal jeg ikke gøre mig klog på det lyder bare mærkeligt..

> Jeg fik faktisk at vide, at jeg selv skulle ordne dem, og jeg er sikker på
> det ikke drejer sig om så mange rotter.

aa det kan være ganske mange i snit får en rotte 3-5 kuld om året med
4-12 unger og rotten er kønsmoden når den når ca 150 gram omkring 3 mdr og
de er kun drægtige omkring 20 dage
det ville nok være en god ide hvis du oxo fik kikket dit kloaksystem igennem
nu ved jeg jo ikke om du er tilsluttet offentlig kloak eller har
septi/samletank

> Går jeg galt i byen hvis jeg bruger en 2000 - 2500 på et gevær, skal der
> kikkert på?

jeg vil mene at for det beløb kan du få både gevær og kikkert i en god
kvalitet bare husk at kikkerten skal være beregnet til luftgevær mener at
det er noget med at et luftgevær`s rekyl er temmeligt voldsomt for en
kikkert

Fra : Buck

Dato : 27-12-03 16:50

Martin og Christina wrote:

> Går jeg galt i byen hvis jeg bruger en 2000 - 2500 på et gevær, skal der
> kikkert på?

Jeg vil mene du sagtens kan skære halvdelen af dit budget væk.
Hvis du vil skyde på 10-15m så har du ikke brug for en kikkert, hvilken
sikkert alligevel vil være lige så dyr som riflen i sig selv.

Prøv at kigge i den blå avis, om ikke der er nogen der har en brugt til
salg til 500 - 1000,-

Der kræves ikke tilladelse til luftvåben, endnu. (Jeg håber det kommer)
Kun hvis du finder på at købe våbenet i udlandet, så skal du søge en
importtilladelse inden købet.

--
/Buck

Fra : Frederik

Dato : 26-12-03 22:28

Den Fri, 26 Dec 2003 02:30:36 +0100. skrev Martin og Christina:

> [...]
> meter, til tider mindre.
>
> Hvor anskaffer jeg et ordentligt luftgevær, og hvad koster sådan et?

Hej

Er vi alle helt sikre på, at det er lovligt at skyde rotter når man ikke
har jagttegn. Det argument med, at det må man, fordi der ikke er fastsat jagttid på rotter
er jeg ikke helt enig i. Der er jo mange dyr, hvor der ikke er sat
jagttid for, og som man ikke må regulere med mindre man har jagttegn.

Jeg er helt enig i, at det bare er rotter, og at de skal væk! Det er heller
ikke fordi jeg vil være ordenshåndhæver, men jeg synes lige, at det var et
interessant spørgsmål.

Fra : Peter Weis

Dato : 27-12-03 11:56

"Frederik" <nospam@ingenmail.dk> wrote

> [...]
> er jeg ikke helt enig i. Der er jo mange dyr, hvor der ikke er sat
> jagttid for, og som man ikke må regulere med mindre man har jagttegn.

Så har du misforstået argumentet.
Argumentet omkring jagttid brugtes udelukkende for at lede fokus bort fra
jagtloven. Det er lov om bekæmpelse af rotter og eventuelt lov om regulering
af skadevoldende vildt der skal kigges på. Reglerne her kan sagtens
forudsætte jagttegn eller anden form for autorisation (fx dyrlægeuddannelse,
slagteruddannelse, specialkurser osv).

mvh
Peter

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 27-12-03 00:27

Hej Martin. Jeg bor på landet og har en del fjerkræ. Derfor har jeg også
altid fra tid til anden haft lidt rotter.
Som regel har en gang gift placeret i 4-5 kasser hurtigt taget livet af
dem, men IKKE I ÅR! Der er simpelt hen for mange af dem i år og jeg
måtte for første gang overgive mig og ringe til rottemanden, især fordi
de for første gang nogensinde også kom ind i huset. Rottemanden kom med
en ordentlig gang gift, som han forøvrigt afleverede til mig, da jeg
godt selv vil bestyre det ( har hunde og kat), han ku vel også se at jeg
havde prøvet det før. Det interessante var at han fortalte at han havde
været rottemand i 18 år men aldrig før havde set så mange af de små
sataner - noget med milde vintre og et varme forår som havde givet
ekstra kuld. Mit råd ville være - glem alt om " ikke så mange" og anskaf
noget gift - de sorte klorat-blokke der kan fås hos foderstoffen er de
mest effektive. Det er muligvis ikke lovligt men de sælges altså frit
mange steder på landet. Anbring dem med omtanke så ikke andre dyr kommer
til dem, stålkasser er gode, ellers må du improvisere nogen forsvarlige
trækasser. Hvis du vil skyde nogen af dem for "morskabs skyld" så gerne
for mig, men jeg tror ikke du skal regne med at det gør nogen forskel på
bestanden. Når jeg anvender gift, så holder jeg forresten ekstra godt
øje med mine to rottehunde, selvom dyrlægen ikke mener det skulle være
meget farligt hvis de æder en forgiftet rotte, han mener at giften
hurtigt nedbrydes efter at rotten har ædt den. Undlad forresten gift for
tæt på huset, en kollega måtte for år tilbage brække stuegulvet op for
at finde et muselig der lå og rådnede, det var slet ikke populært hos
fruen. Et andet råd forresten - alt foder i spande med låg, jeg har
lavet bliklåg til et par gamle badekar til at have korn i. Anbring ALT i
skuret på paller, så katten kan komme ind under.
Go jagt Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.