Køb af storsejl til mindre båd?
Fra : Ole Nystrøm

Dato : 25-12-03 23:18

Hej

Jeg er nybegynder udi sejlkøb og vil derfor gerne have Jeres gode råd og
meninger.

Min båd er en 22 fods Etap fra Belgien. Den har et lille storsejl på kun 10
m2 (altså ligesom Maxi 68/77'eren).
Jeg skal bruge den både som tursejler og sikkert også til klub-kapsejlads.

Og så begynder spørgsmålene:

Jeg går udfra at det skal være et sejl af Dacron (det foreslår alle
sejlmagerne) men hvilken tykkelse (vægt). Nogle forslår 6.52 oz, andre 240
eller 250 eller 280 g?

Skal der være gennemgående sejlpinde hele vejen ned eller kun i de to
øverste? Sallingshornene peger lidt bagud så vanterne sidder vel en 10 cm
længere bagud en mastefoden, men er det nok til at frygte at sejlpindene
knækker mod vanten. (Jeg bliver aldrig ekspert i at trimme storsejlet, så
det skal ikke være pga. trimningsmuligheder at jeg opgiver gennemgående
sejlpinde).

Hvis båden ikke er en klassebåd, hvordan er reglerne så for storsejlet i
forb. med kapsejlads? Kan man bare udforme det som man vil?
Jeg spørger fordi min båd findes med to størrelser rig (på den gamle model
som min er bommen kortest men masten højest), laver man så sejlet så det får
samme areal til de to rig?

Betyder den blå knap fra sejlmageren noget. hvis man kun deltager i den
lokale sejlklubs sejladser?

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe eller bare vil give deres egen
mening, og at nyhedsgruppen er til sådanne spørgsmål.

mvh
Ole N.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-12-03 00:15

Ja, dit afslappede niveau betyde dacron; så du også har lidt penge til øl.

Uanset hvor lidt ambitiøst du skal sejle kapsejlads, så kræver det et
målerbrev og blå knapper i sejlene. Er båden uden for klasse, kan du få
sejlene syet efter "fri fantasi" og så bliver det indregnet i dit mål (via
oplysningerne i den blå knap).

Spørgemålet er *meget* egnet til denne gruppe. Håber du bliver behandlet
godt !!

Bjarke