Plexiglas vindue.
Fra : verner

Dato : 25-12-03 11:32

Hej skulle der være nogen der kan fortælle mig, om man kan gøre et plexiglas
vindue,

der er blevet mat pænt igen, så det er til at se ud af det.

Verner.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-03 15:42

Uheldigvis faldt verner over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hej skulle der være nogen der kan fortælle mig, om man kan gøre et
> plexiglas vindue, der er blevet mat pænt igen, så det er til at se
ud af det.

Nej, der er intet at gøre, det er ødelagt.

Men nyt er ikke så pokkers dyrt.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-12-03 17:30

Claus Tersgov wrote:

> Nej, der er intet at gøre, det er ødelagt.

Egentlig enig, men der er en (teoretisk) mulighed for at flammepolere det -
men chancen for at ødelægge det er stor. Proceduren er i store træk
således - overfladen renses _helt_ hvorefter den behandles med en
fladestråle af meget varm ( flere hundrede grader) luft kortvarigt så
overfladen lige når flydepunktet - men prøv kun på noget du ikke skal bruge
bagefter, håndelaget er vigtigt - og det er materialeafhængigt om (og
hvordan) det virker

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-03 19:04

Uheldigvis faldt Carsten Holck over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]

skal
> bruge bagefter, håndelaget er vigtigt - og det er materialeafhængigt

Det har jeg ikke erfaring med, men jeg vil tro, at man så skal være
helt sikker på, hvilket plastmateriale, der er tale om. Der er jo
flere typer "plexiglas" bl.a. acryl (Plexiglas, Lucite, Acryllite og
endelig polycarbonat (Lexan). Begge typer opfører sig forskelligt.
(navnene i parentes er mærkevarenavnet).

Jeg udskiftede 5 ruder på en båd sidste år, og der brugte jeg Lexan.
Det skulle angiveligvis være langt stærkere end acryl (pruducenten
siger 20 gange), men det er også noget dyrere og mere besværligt at
skære i.

Det er godt nok muligt at polere med en speciel type plastpolish, men
på en normal matslidt eller endog ridset bådrude har det næppe megen
effekt. Sluttelig er der også nogle typer af ovenstående, som har en
speciel påsvejset filmoverflade, bl.a. til marineruder, disse kan ikke
poleres, men det er næppe noget, man finder på en ældre båd....

Så løsningern er nok nye ruder. Et tip er at sætte en selvklæbende
film på ruden, når den er sat i. Man kan hos skilte- og
fotografiskefirmaer købe en fin selvklæbende plastic, som er næsten
usynlig. Det kan holde en tid, og når det er blevet grimt, skifter man
det bare igen. Man kan naturligvis også bruge selvklæbende
"hyldepapir", men det er ikke nær så "usynligt", men meget billigere.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-03 20:36

Acryl brugt til andre formål bliver jo (eller "kan blive") meget flotte hvis
man pudser det kraftigt i "sølv-brasso" som man også bruger til sølvtøj. Jeg
har aldrig prøvet det på ruder. Hvad bliver resultatet af det ??

(jeg har engang med stor held brugt det på nogle bil-ting ....)

???

Bjarke

CUT

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-03 23:30

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> flotte hvis man pudser det kraftigt i "sølv-brasso" som man også
> bruger til sølvtøj. Jeg har aldrig prøvet det på ruder. Hvad bliver

Jeg eksperimenterede lidt med de gamle ruder, jeg pillede ud. Prøvede
både med tandpasta, diverse polish og polerfedt, men uden nogen som
helst virkning. Forsøgte også at slibe med maskine, men også det var
nyttesløst.

Jeg ved dog ikke, hvilken type plastik de gamle ruder var lavet af,
men jeg tvivler på, at det har nogen betydning.

Jeg tror dog godt, at man med et hurtigtroterende, specielt
fræseværktøj kan opfriske plexiglas, men det bliver nok meget dyrere
end at købe nyt, og det er helt sikket noget, som kræver specielviden.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-12-03 00:46

Claus Tersgov wrote:
> Uheldigvis faldt Carsten Holck over tastaturet og skrev derved
> følgende:
Men jeg slog mig ikke ...

> [...]
> endelig polycarbonat (Lexan). Begge typer opfører sig forskelligt.
> (navnene i parentes er mærkevarenavnet).
Helt enig. Flammeolering bruges bl. a. til at polere kanter efter man har
savet plader dem hvis der ikke må være "rå" kanter - tilsvarende når man
facetsliber spejle.

> Så løsningern er nok nye ruder.
Jeg håber at det fremgik af mit tidligere indlæg at jeg er overbevist om at
det er det nemmeste

> [...]
> det bare igen. Man kan naturligvis også bruge selvklæbende
> "hyldepapir", men det er ikke nær så "usynligt", men meget billigere.

3M har sådan nogen folier - bl.a solfilm - hvis man gerne vil have lidt
privatliv/solfilter virkning - men de er ikke nemme at sætte på hvis man
ikke har prøvet det før.

/carsten

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 29-12-03 13:00

> [...]
> Det skulle angiveligvis være langt stærkere end acryl (pruducenten
> siger 20 gange), men det er også noget dyrere og mere besværligt at

Hej Claus

Fordelen ved Lexan er den meget store brudstyrke det har (5 mm Lexan kan
modstå skud fra et haglgevær på kort afstand).
Ulempen er at Lexans overflade er meget blød og sej, det ridser let, især
ved polering og vask.

Det bedste materiale efter min mening til ruder på en båd er coated acryl,
det er let at arbejde i og på grund af coatningen har det stor modstand
overfor ridser m.m.

/Svend
M77 / Fie2

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-03 13:16

Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
>
> Det bedste materiale efter min mening til ruder på en båd er coated
> acryl, det er let at arbejde i og på grund af coatningen har det

Det overvejede kammeraten også. Men dels kunne det ikke fås i
almindelige byggemarkeder, og dels var det meget dyrere end Lexan.
Derfor ville han have Lexan.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-12-03 15:46

Lexan er meget nemmere at arbejde i for os amatører. Acryl er "sprødt" og
slår meget let revner når man saver og borer i det. Acryl kommer meget let
til at ligne et "godt nok" projekt (hvis I kan huske ham den lille fyr)

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 30-12-03 01:49

> [...]
> til at ligne et "godt nok" projekt (hvis I kan huske ham den lille fyr)

Jeg brugte en "sjov" type skæreskive på vinkelsliberen til at skære med. Det
var en af disse nye type skæreskiver der blot lignede en rund skive
fletværk, men den var super til at skære i acryl med.
Og til at bore med brugte jeg træbor, du ved, den type med lille spids og en
stor skæreflade, det virkede også godt.

Det er korrekt at coated acryl ikke kan fås i normale byggemarkeder, men jeg
tror at prisen er den samme. Jeg gav for 6 mm mørktonet coated acryl ca.
700,00 plus moms pr. m2.

/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-12-03 11:19

> [...]

> men jeg tror at prisen er den samme. Jeg gav for 6 mm mørktonet
> coated acryl ca. 700,00 plus moms pr. m2.

Det forslog jeg ham også, men han havde ikke bil og det var noget, som
skulle hentet et eller andet sted i storkøbenhavn.

Silvan havde derimod Lexan og ruderne plus ekstra til at kvaje sig
kostede kun 165,-, så det er jo en betydelig anden pris...

Claus