Multihjul
Fra : TBP

Dato : 25-12-03 20:50

Hej.

Tiden er nu inde, til at anskaffe et multihjul................men hvilket?
Det skal udelukkende bruges som kastehjul,have stor line kapacitet ( vel
min. et par hundrede m. 0,35),prisen skulle gerne holde sig under en tusse.
Det skal bruges på vest-kysten, til lidt begynder surf-cast,samt til
torsk,makrel osv.
Jeg har kigget på et Ambassadeuer 6500 CS Rocket,men ved ikke om det er et
godt kastehjul ? Og anvendeligt for en multihjuls begynder ?
Alle forslag,links og kommentarer modtages med tak!

MVH

Torben

Fra : Posten

Dato : 26-12-03 00:08

Hej Torben.

6500 Rocket eller 6500 C3 er fornemme kastehjul. Glem heller ikke den
klassiske røde 6000, som også kaster godt. Og de er alle velegnede for en
begynder. Til surfbrug, hvor man har en slagline bundet på baglinen, kan
knuden dog være et problem i lineføreren. De fleste surffiskere bruger
multihjul uden linefører. Ud over det med slaglineknuden giver det også
bedre kastelængde. Og man lærer hurtigt at lægge linen ligeså pænt, som en
linefører gør.

Til kontinuert spinnefiskeri, bruger jeg dog også altid hjul med linefører,
det er trods alt det nemmeste. Så hvis hjulet skal være all round, skal du
sørge for at lineføreren er af den type, som på C3, Rocket, den klassiske
6000 eller CS Mag elite. Altså den med bred åbning af bukket ståltråd.
Typerne med et hul foret med et keramisk øje går kun sammen med en glat
line.

0,35 nylon er velegnet til disse hjul i 6000 størrelse, og hvis man skulle
lave sig et par overløb i starten, heller ikke så dyrt at udskifte. Jeg
bruger dem med fireline og lign. i 0,23 - 0,27, hvilket også fungerer fint.
Tag det roligt i de første kast. Lange rolige bevægelser, og den mekaniske
kastebremse indstillet som beskrevet i brugsanvisningen. Stop spolen med
tommelfingeren ved nedslaget. Bliv ikke forskrækket over kort længde på de
første kast. Efterhånden som du får følingen, kan du løsne hjulet mere, og
lægge mere kraft i kastet. Så kommer længden.

www.surfcastingklub.dk er Dansk Surfcastingklubs hjemmeside. Den er desværre
nede i øjeblikket pga. serverskift. Forhåbentlig klar igen lige efter nytår.
Her kan du finde meget mere om surffiskeri.

Held og lykke med forsøgene, knæk og bræk samt glædelig jul og godt nytår.
Anders

Fra : TBP

Dato : 26-12-03 07:05

Hej

Tak for det udførlige og informative svar. Det lader til, at jeg ikke går
helt galt i byen med et ABU Rocket 6500.
Havde også plan om at bruge noget billigt 0,35 at øve mig
på................der er jo nok udsigt til en del fuglereder,men et lille
ornitologisk indslag, vil sikkert fornøje evt. tilskuere
Så er det bare med at få bestilt hjulet,så jeg kan komme igang!

Takker for hjælpen

God jul og godt nytår

MVH

Torben

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 26-12-03 00:38

scripsit "TBP"
> [...]
> godt kastehjul ? Og anvendeligt for en multihjuls begynder ?
> Alle forslag,links og kommentarer modtages med tak!

Kunne du ikke købe et goldwave-hjul og så formidle dine erfaringer med det
videre her i gruppen?
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=7119&vare_id=309923
Jeg har savlet en del, men ikke mødt nogen, der ved noget om dem.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : TBP

Dato : 26-12-03 07:09

Hej

Tak for linket,men det er sgu´ lidt for "Goldent" til min smag

MVH

Torben

Fra : Henrik

Dato : 26-12-03 23:38

Jeg har lige et andet spørgsmål mht. multihjul. Jeg har prøvet dem i et
stykke tid og kan ikke vænne mig til at håndtaget "sidder omvendt". Hvilke
hjul kan anbefales hvis man ønsker at håndtaget sidder i samme side som det
normalt gør på et fastspolehjul ???

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-12-03 00:18

"Henrik" skrev...
> [...]
Hvilke
> hjul kan anbefales hvis man ønsker at håndtaget sidder i samme side

Man kan godt få multihjul med venstrehåndsindspinning.
Jeg mener at ABU laver et par stykker.
Men, hvis du finder den "normale" måde akavet er det
sandsynligvis fordi du gør det forkert. Når jeg holder
en stang med multihjul under indspinning lader jeg linen
løbe mellem venstre hånds pege- og tommelfinger og så
føles det helt rigtigt. Et multihjul skal altid ha' stram line, så
undgår man bøvl i det næste kast, især når man fiske
med lette agn og spinnere som skal kick-startes.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Finn Bech Taabbel

Dato : 28-12-03 11:50

Også er min erfaring i øvrigt, at når jeg kaster med højre hånd og efter at
have bremset med tommelfinger skifter stangen over i venstre hånd og
benytter højre hånd til håndtaget, så få jeg efter en hel fiskedag ikke øm
ryg, som når jeg bruger fastspolehjul.
Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, og undskyld det noget rodet fremstilling

Finn

Fra : Carsten Bjerg Mikkel~

Dato : 01-01-04 17:22

Jeg har købt en ABU Amb. med håndtaget i den "forkerte" side. Personligt er
jeg langt gladere for den løsning. Særlig når der skal pumpes fisk op fra
dybden, er jeg meget glad for at have stangen i højre (og for mig stærkeste)
hånd.

ABU Amb. til venstre hånd, har alle numre der slutter med 01, fx. 4601.
(xx00 = håndtaget til højre hånd)

/missio

Fra : SEJ

Dato : 28-12-03 16:07

Hej Torben

Jeg startede også med Rocket for 15 år siden, nu har jeg to, og de er ganske
glimrende at kaste med og de er altid med begge to, ellers har jeg et mindre
EON 5601 (venstre hånds) som kaster endnu bedre, har bedre beremse men er
nok for lille som surf hjul.

Køb Rocket det fortryder du aldrig.

mvh

Svend

Fra : TBP

Dato : 30-12-03 20:33

Hej.

Havde egentlig besluttet mig for et Rocket,men så blev det til et 6500 C3
istedet. Løb på et uimodståeligt tilbud : 500,- kr. for et spritnyt hjul !
Da det ikke skal bruges til hardcore surf,tror jeg, det så rigeligt opfylder
mine forventninger.
Desværre kommer det først med posten i næste uge.........Dælen´s

Godt nytår

Torben