Kal 8x57js
Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 11:54

Har fået fortalt en masse negativt om kal. 8x57js " ude i byen"; men så var
jeg inde på www.mauser98.dk

Hvad mener i om kal. 8x57js ?

Glædelig "bagjul" og godt nytår

Formel ET

Fra : Holten

Dato : 25-12-03 17:31

"Formel ET" <No Spam> skrev i en meddelelse
> Har fået fortalt en masse negativt om kal. 8x57js " ude i byen"; men så
var
> jeg inde på www.mauser98.dk
>
> Hvad mener i om kal. 8x57js ?

Jeg har sådan en gl. svend, og den har både nedlagt elg og råvildt til min
store tilfredshed.

MVH

Holten

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-12-03 15:45

Negativt? Om det gamle tyske armekaliber??

You gotta be kidding!

Fortell mer....

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Formel ET <No Spam> skrev i

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 16:12

Hej Erik

Følgende fra bl.a. forskellige jagt/våben- forretninger:
" Forældet lukkesytem, nazi-kaliber, voldsom rekyle, krum kuglebane, stor
kødøddelæggelse, stor egenspredning osv."

Det var som om nogle forhandlere nærmest blev "fornærmet" over man kunne
spørge om kal. 8x57js

Formel ET

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 26-12-03 23:53

> [...]
> kødøddelæggelse, stor egenspredning osv."
>
> Det var som om nogle forhandlere nærmest blev "fornærmet" over man kunne

Haha "Nazi-kaliber", det er da nok den sjoveste hidtil. Så skal man passe på
hvis man køber mauser rifler haha sikke en verden vi lever i. Hvordan vil
folk komme ned syd på uden at komme igennem tyskland??? sejl udenom og forbi
tyske farvande??? Man må bare ikke have noget med Tyskland at gøre mere

Nazi kaliber... hvad så om folk kalder den det??? gør det den mindre god til
at skyde med???

Thomas

Fra : Erik Prestmo

Dato : 27-12-03 13:39

Formel ET <No Spam> skrev i
> [...]
> kødøddelæggelse, stor egenspredning osv."
>
> Det var som om nogle forhandlere nærmest blev "fornærmet" over man kunne

Foreldet lukkesystem:

Det er ikke LAGET noe annet lukkesystem enn M98K, ikke seriøst i allefall.
Alle andre påfunn de siste 105 år er bare forsøk på å omgå en jækla god ide
og en flott gjennomføring av samme ide!

Flere har forsøkt, og falt på nesen: Enfield, Springfield.

Andre har forsøkt på "forbedringer": Winchester, Remington, Weatherby, og
oppdaget at det svikter når det hårdner til, feks, disse nymotens, spinkle
utdragerne svikter ALLTID, når man står like ovenfor farlig vilt i
Afrika.....

ADVARSEL: Enhver våpenselger som hevder lukkesystem 98K er foreldet: Snu
straks på hælen og finn utgangsdøren, fyren VET IKKE hva han snakker om!

Nazi-kaliber: Fyren VET IKKE hva han snakker om, 8x57JS er snarere Kaiser
Wilhelm, for ikke å si Hindenburg-kaliber.

Hva er galt med det? Tror man monne at det ligger onde ånder begravet i døde
objekter?
Selv er jeg en iherdig anti-nazist, har vært det i over 40 år, men har ingen
betenkeligheter med å skyte 8x57. Heller du og jeg, enn neo-nazisterne!

Voldsom rekyle: hmmmm der er du inne på noe ja!

Men det har sammenheng med våpenvekten også, og utformingen på kolben. Skutt
i en orginal M98K, med stålkappe på kolben, slår den som besatt!!

Skutt i en skikkelig jaktkolbe med gummikappe (foretrekker Standard US
kolber, ikke disse europeiske Schweinruck-kolbene, som slår som fandens!),
hva er problemet? Sammenlignet med en grovkalibret Weatherby, hva var
spørsmålet??

Krum kulebane: reguleres via hjemmeladning og kulevekt. 8x57JS er et kaliber
fullt på høyde med .308 Win, antakelig marginalt bedre, fordi det er
regulert til tyngre kuler.

Stor kjøttødeleggelse: reguleres ved korrekt valg av kuletype. Din kilde vet
ikke hva man snakker om, finn utgangsdøren!

Stor egenspredning: ikke en egenskap ved kalibret, per se, men en
kombinasjon av egenskaper mellom løp, kuletype, kolbetype, siktetype. Spør
tyske skyttere og jegere, der over er det alminnelig anerkjent at M98K i
8x57 IS skyter bedre enn tilsvarende amerikanske, franske og britiske
armegevær, jeg leste en test i DWJ for ca 15 år tilbake.... Det kommer nok
av at tyske børsemakere KAN både børsa og kalibret bedre enn alternativene.

Jeg tror de reaksjoner du refererer ovenfor, "fornærmet", kommer av at man
har et slags "lukket system" over hos dere, man tror at alle merkelige
regler og begrensninger, bare er slik de SKAL være, og at alle merkeligheter
man må gjøre for å imøtekomme merkverdighetene, gjør at det man blir nødt
til er oppleste og vedtatte sannheter.

Norske, Amerikanske, Afrikanske og Tyske jegere har nærmest stikk motsatte
erfaringer, selv om 8x57JS har tapt terreng i tiden etter 1945........

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-12-03 23:31

> [...]
>
> Norske, Amerikanske, Afrikanske og Tyske jegere har nærmest stikk motsatte
> erfaringer, selv om 8x57JS har tapt terreng i tiden etter 1945........

Jeg har lige set billeder af tysk producerede - og under krigen lavede -
8x57JS FMJ solgt til Sverige som delvis betaling for wolfram og lignende
gode sager. Hvis du har et par stykker liggende af den slags, evt. en hel
æske, så er jeg absolut køber. De er mærket: "42 SB St" eller "42 Z St" og
har fosfaterede stålhylstre.
MvH
Claus Espeholt

Fra : Erik Prestmo

Dato : 29-12-03 02:10

Claus Espeholt <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i

> [...]
> æske, så er jeg absolut køber. De er mærket: "42 SB St" eller "42 Z St" og

Nuh! Claus!

Det forholder seg slik at de gode tyskerne eksporterte litt av hvert til
Norge også under krigen!

Og det uten at det var betaling for noenting som helst, bortsett fra store
mengder matvarer som man regelrett tok, og sendte til Tyskland, men det vet
vel dere Dansker mer om enn oss her oppe i fjelderne?

Nuvel, forholdet er det at vi fremdeles driver på og skyter vekk gammel
8x57, tyske, med eller uten stålhylser. Jeg har ærlig talt aldri kikket på
bunnmerkene, jeg har pr i dag antakelig 600 stykker liggende her, pluss at
Raufoss også ladet 8x57 både under og etter krigen, jeg har noen hundre av
dem også...

Husker for øvrig at jeg som gutt fant endel opprustede 8x57 i noen gamle
skyttergraver, like ved siden av gamle tyske luftvernstillinger her. Ca
1962. Kruttet brant fremdeles når vi fikk det ut av hylsen, tennhetten
virket også.......

MEN, dette reiser spørsmålet: hvordan sender man slikt til Danmark?

Jeg vil ikke risikere krav om utlevering og straff, etter å dømme på et
relativt uskyldig spørsmål om å få kjøpe 8x58 RD fra en leverandør over hos
dere, må man nærmest ha tillatelse fra Statsministernes kontor får å sende
ammunisjon UT av landet, da trodde jeg samme regler også gjaldt for å sende
INN i landet?

Om overførings metode finnes, straffritt, så kan jeg godt kikke etter
bunnstempler og rapportere her....

Fra : Claus Espeholt

Dato : 29-12-03 09:09

> [...]
sende
> INN i landet?
>
> Om overførings metode finnes, straffritt, så kan jeg godt kikke etter

Hej Erik
Jeg har selv en pæn stor samling af tysk 8x57JS, bl.a. inkl. sjældne
stålhylstre fra 1. VK, tyske patroner lavet til den spanske borgerkrig,
trykprøvningspatroner osv., men det er dog intet imod en tysker som jeg
kender. Han har 8000 forskellige bundstempler. Jeg har også en del 8x33k
(også med tilladelse).
Det hender jo at en nordmand forvilder sig til Danmark - eller omvendt, så
måske kan det klares på den måde.
MvH
claus@espeholt.dk

Fra : Jack Jensen

Dato : 26-12-03 23:37

"Formel ET" <No Spam> skrev i en meddelelse
> Har fået fortalt en masse negativt om kal. 8x57js " ude i byen"; men så
> [...]

Afsindig dårligt og forældet kaliber.
Enorm rekyle - vælg en 6,5x55 - den nedlægger alt fra råvildt til elg uden
problemer.

Mvh
Jack
Hadsten

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 26-12-03 23:48

"Jack Jensen" <jackX.jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Afsindig dårligt og forældet kaliber.
> Enorm rekyle - vælg en 6,5x55 - den nedlægger alt fra råvildt til elg uden

Forældet??? Hvordan kan en kaliber være forældet???

Er cal. 50 så også forældet fordi den ikke må bruges herhjemme andet end i
militæret???

Hvad er det som gør en kaliber forældet?? Det forstår jeg simpelthen ikke

Plus ... hvad er der galt med rekylet nu??? Må man nu heller ikke mærke man
skyder mere???

Thomas

Fra : Jack Jensen

Dato : 27-12-03 00:09

"Thomas Hauerslev Andersen" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er det som gør en kaliber forældet?? Det forstår jeg simpelthen ikke
>
> Plus ... hvad er der galt med rekylet nu??? Må man nu heller ikke mærke

Hvis du synes det er sjovt at få et drøn - som fra en Haubitzer ind i
skulderen - så værsgo.
- Nu er det ikke første år jeg går på jagt Thomas - det er faktisk over 30
år siden jeg startede.
- Men jeg vil hellere til tandlæge end at skyde med sådan et - undskyld -
piskaliber.
Når man kan få så mange andre - der er det langt overlegen.
6,5x55, 308, 30-06 osv.

Men knæk og bræk
Jack
Hadsten

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-03 17:20

> Afsindig dårligt

8x57js ER ET FREMRAGENDE KALIBER!!!

> og forældet kaliber
Kal. 6,5x55 er faktisk ældre (blev konstrueret i 1893) end kal. 8x57js (blev
konstrueret i 1905) og
kal. 30-06 i 1906

> Enorm rekyle - vælg en 6,5x55 - den nedlægger alt fra råvildt til elg uden
> problemer.

> Hvis du synes det er sjovt at få et drøn - som fra en Haubitzer ind i
> skulderen - så værsgo.

Rekylen er mindre end i et jagtgevær:
Kal. 12/70 (som vejer 3.5 kg) 28 gram stålhagl 415 m/s Rekylenrgi: 23,89
joule Rekylhastighed: 3,7 m/s
Kal. 8x57js (som vejer 4.5 kg) 12,96 grams kugle 790 m/s Rekylenergi: 23,16
joule Rekylhastighed: 3,21 m/s
Kal. 30-06 (som vejer 4.5 kg) 13,00 grams kugle 763 m/s Rekylenergi: 23,92
joule Rekylhastighed: 3,26 m/s

Rekylen hænger sammen med våbenvægt, kuglevægt og mundingshastighed!

> - Nu er det ikke første år jeg går på jagt Thomas - det er faktisk over 30
> år siden jeg startede.

Hvornår begyndte du at skyde med riffel? - I sidste uge måske?

> - Men jeg vil hellere til tandlæge end at skyde med sådan et - undskyld -
> piskaliber.

Undskyld- men gå hellere til egen læge og få en henvisning til neurokirugisk
afdeling på det nærmeste hospital!
(Det er i første omgang også billigere end at gå til tandlægen)

> Når man kan få så mange andre - der er det langt overlegen.
> 6,5x55, 308, 30-06 osv.

Sludder og vrøvl!!! 8x57js kan "dække" hele spektret fra 6,5x55 over 30-06

> Men knæk og bræk
> Jack

AL

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 27-12-03 19:26

> [...]
> piskaliber.
> Når man kan få så mange andre - der er det langt overlegen.

Meget muligt men hvorfor er den forældet??? Den kan jo ikke kun være
forældet bare fordi du syntes den slår hårdt!!

Så tror jeg at Formel ET, som startede denne posting, gerne vil vide hvad
det er som gør 6,5x55, .308, 30-06 osv mere overlegen???

Thomas

Fra : Erik Prestmo

Dato : 27-12-03 13:42

> [...]
>
> Afsindig dårligt og forældet kaliber.
> Enorm rekyle - vælg en 6,5x55 - den nedlægger alt fra råvildt til elg uden

Med respekt Jack - du vet ikke hva du snakker om!

Enorm rekyl? Forklar nærmere omstendigheter!

Enorm rekyl? - sammenlignet med HVA? Til bruk mot HVA?

--
ErikP - ikke alle jakter alltid på rådyr!

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-12-03 12:20

> Jack Jensen <jackX.jensen@mail.dk> skrev i

> Med respekt Jack - du vet ikke hva du snakker om!
>
> Enorm rekyl? Forklar nærmere omstendigheter!
>
> Enorm rekyl? - sammenlignet med HVA? Til bruk mot HVA?

Ok - det var så min mening.

Jeg har skudt mange skud med 8x57js, og det jeg ikke bryder mig om er den
enorme rekyle.
Selv flere af riffelinstruktørerne på skydebanen nægtede at skyde med den.
(Jeg er selv uddannet som riffelinstruktør)

Jeg går også på elgjagt - forrige år skød jeg 5 stk. i Värmland.
Med 6,5x55 - som er helt anderledes befordrende at skyde med
- Ingen rekyle overhovedet - og derfor skyder man meget mere (træning) med
et sådant kaliber.

Det var det jeg mente.

Mvh
Jack

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 14:52

Hej Jack
Har du læst indlæget fra ALAmmo
Det fortæller noget om rekyl
Skyder du også med jagtgevær? og har du da problemer med rekylen?

Jeg har lige prøvet en kal. 8x57js og sammenlignet med rekylen fra min s/s
og det er ikke forkert det ALAmmo skriver om rekylen.

Er blevet så begejstret for 8x57js at jeg har købt en riffel i den kaliber.
Skøn Husqvarna med snelle og det hele - fik den for næsten "ingenting" med
en god kiggert

Den skyder "hul i hul" med en 12,7 grams kugle!

Venter nu på våbentilladelsen

Formel ET

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 15:13

Har lige fået "skæld ud" for at stave kikkert med "g"
- sorry!

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-12-03 18:19

> Har lige fået "skæld ud" for at stave kikkert med "g"
> "Formel ET" <No Spam> skrev i en meddelelse

> kaliber.
> med

Hej

Det er ikke fordi jeg ikke kan skyde med en 8x57js
For det kan jeg godt!
Og hvis der er nogen som godt kan lide det kaliber, så vil jeg ikke blande
mig i det.
- Men det er altid sådan med jagthunde, rifler, ammunition, jagtgeværer and
you name it.....

Nogen kan lide moderen og andre sværmer for datteren

Det var min personlige mening - og selv om jeg fik en 8x57js foræret - så
ville jeg pænt takke - nej tak.

Jeg har set gennemskud på rådyr med kaliberet, mange gange - og jeg bryder
mig ikke om det jeg ser på udgangssiden.
Den laver et alt for stort hul - masser af kødspild.
- Og det ser heller ikke godt ud på en vildtparade, når et rådyr ligner
noget der er kørt ned af en Sherman tank.
- Men igen - min mening.

Mht. "Har du læst indlæget fra ALAmmo - Det fortæller noget om rekyl"
Et er teori - et andet praksis.

Det kommer 100% an på hvordan stokken/skæftet er vinklet på låsen/piben!
Hvordan kommer riflen af med overskydende krudtgas?
Hvor lang/kort er riffelpiben?
Hvor hurtigt antænder krudtet?
- Der er masser af enkeltheder, der spiller ind.
- De tal kan jeg ikke bruge til så meget.

Mvh.
Jack

Fra : Per

Dato : 30-12-03 21:46

On Tue, 30 Dec 2003 18:18:39 +0100, Jack Jensen wrote:

> [...]
> - Og det ser heller ikke godt ud på en vildtparade, når et rådyr ligner
> noget der er kørt ned af en Sherman tank.

Kaliber og kødødelæggelse har for mig at se meget lidt sammenhæng.
Kødødelæggelsen hænger sammen med valget af kugle(konstruktion)

Det værste jeg har set er præsteret af en 30-06 med en let kugle.
Min far havde sidst i 50´erne sådan en og jeg tror kuglen var RWS D-mantel
- noget i retning af 6 gram.
Det gav et udgangshul med en diameter på ca. 20cm.
Som folk sikkert ved, der er jo mange der anbefaler 30-06, kan et
fornuftigt kuglevalg gøre noget ved det.

MVH Per, Odense

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 31-12-03 13:52

> [...]
> Hvor hurtigt antænder krudtet?
> - Der er masser af enkeltheder, der spiller ind.
> - De tal kan jeg ikke bruge til så meget.

Nu du er ved at forsvare dig så vil jeg da egentlig gerne have svar på
hvorfor denne kaliber er forældet?? Plus der er nogle andre spørgsmål i mine
indlæg til denne gruppe som jeg gerne vil have besvaret af dig.

Thomas

Fra : Jack Jensen

Dato : 01-01-04 18:59

> [...]
mine
> indlæg til denne gruppe som jeg gerne vil have besvaret af dig.

Ved du hvad - Thomas.
- Jeg kender dig gennem Brian Bagger, Tvede.

Du startede med at gå på jagt sidste eller forrige år?

Kaliberet er forældet - ligesom mange andre.
- Men er et forældet, dårligt kaliber efter min mening.

Mvh
Jack

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 01-01-04 20:28

> [...]
>
> Kaliberet er forældet - ligesom mange andre.
> - Men er et forældet, dårligt kaliber efter min mening.

Du kender mig??? jamen så er du da en sand helt.

jamen når mange andre forældet skal man så heller ikke bruge dem???

Thomas

Fra : Erik Prestmo

Dato : 02-01-04 02:24

> "Jack Jensen" <jackX.jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kender mig??? jamen så er du da en sand helt.
>
> jamen når mange andre forældet skal man så heller ikke bruge dem???
>
> Thomas

Der Thomas, nærmer du deg pledt!

Du skjønner Jack'ene i denne verden, med slike edle, politisk korrekte
meninger om dette og hint, det være seg "kaliber" eller "jaktlag som er de
reneste slagterhus" har alltid en god og velbrukt medisin:

Forbud!

Forbud mot foreldetet kaliber! (hva hendte med et fortsatt UTMERKET kaliber
som 8x58RD??)

Forbud mot alle "useriøse"! (gjett hvem som skal definere hvem som er
"seriøse"?)!

Det flott, sett ut fra deres ståsted er at de får alltid slik utmerket hjelp
fra myndigheter, politikere og domstoler i sine snuskete forehavender! Det
ser ut som om slike er vaksinert mot å forstå at de graver SIN EGEN grav
også, når allt hat blitt totalt korrekt, når alle forbud mot "useriøse" er
på plass, når alle foreldete rifler og all foreldet ammunisjon er borte, er
det neste punkt på dagsorden som blir foreldet og forbudt, de siste
gjenværende men akk så korrekte jegere. Vi andre har gitt F!! for lengst og
blitt tvunget til annet.....

Jeg tror vi likegodt kan snekre et Overforbud: Forbud mot klodens Jack'ere!

Ha ellers et Godt Nytt År!

Fra : Jack Jensen

Dato : 03-01-04 20:25

Få dig dog et liv!

Hvor plat kan du være????

Fordi en person har en mening, som ikke harmonerer med din.

Ikke venlig hilsen
Jack

Fra : Peter Weis

Dato : 01-01-04 22:47

"Jack Jensen" <jackX.jensen@mail.dk> wrote

> Ved du hvad - Thomas.
> - Jeg kender dig gennem Brian Bagger, Tvede.
>
> Du startede med at gå på jagt sidste eller forrige år?

Hvad i h****** har det med sagen at gøre? Hvorfor skal du blive personlig?
Det er s'gu da ligegyldigt om du kender Thomas eller ej, og det er da
ligegyldigt hvor mange år han eventuelt har gået på jagt.

> Kaliberet er forældet - ligesom mange andre.
> - Men er et forældet, dårligt kaliber efter min mening.

Prøv at argumentere i stedet for den slags bedrevidende pladder.

Peter

Fra : Jack Jensen

Dato : 03-01-04 20:26

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligegyldigt hvor mange år han eventuelt har gået på jagt.

> Prøv at argumentere i stedet for den slags bedrevidende pladder.

Endnu en troll springer ud af æsken.

Du har mange gange før kørt en debat totalt ud på et sidespor.

Fra : Peter Weis

Dato : 03-01-04 22:40

"Jack Jensen" <jackX.jensen@mail.dk> wrote:

> Endnu en troll springer ud af æsken.
>
> Du har mange gange før kørt en debat totalt ud på et sidespor.

Og du forstsætter med mudderkastning!

Peter

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 02-01-04 18:16

> [...]
>
> Kaliberet er forældet - ligesom mange andre.
> - Men er et forældet, dårligt kaliber efter min mening.

Selv om det ikke har noget med denne posting at gøre så kender du mig ikke,
du kan højest have hørt om mig!

Er kaliberen forældet fordi du ikke skyder med den eller er der andre
grunde???

Thomas

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-01-04 00:53

> [...]
ikke,
> du kan højest have hørt om mig!
>
> Er kaliberen forældet fordi du ikke skyder med den eller er der andre

Andre grunner: jack kom for sent i gang i perioden 1940 -45 og er først nå
kommet med!

Bedre sent enn aldri!

Og ha et godt nytt år!!

Fra : Jack Jensen

Dato : 03-01-04 20:28

> [...]

> ikke,

> Andre grunner: jack kom for sent i gang i perioden 1940 -45 og er først nå

Ja - og du lærer det åbenbart aldrig.

FUT til mudderkastning.
(På nynorsk eller gammelnorsk er ligegyldig bare du bliver deroppe)

Fra : Jack Jensen

Dato : 03-01-04 20:27

> [...]
ikke,
> du kan højest have hørt om mig!
>
> Er kaliberen forældet fordi du ikke skyder med den eller er der andre

Prøv at læse indenad i de forrige indlæg.
- Så skulle du meget gerne hvad du leder efter.

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 03-01-04 22:37

> [...]

> ikke,

> Prøv at læse indenad i de forrige indlæg.
> - Så skulle du meget gerne hvad du leder efter.

det eneste jeg kan se er din mening og ikke hvorfor den er forældet, en
mening gør ikke en kaliber til forældet!

Thomas

Fra : Erik Prestmo

Dato : 30-12-03 16:49

Jack Jensen <jackX.jensen@mail.dk> skrev i

> "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse

> Ok - det var så min mening.

Jaha, da blir det liksom litt mindre av et
Unverselt-Akseptert-og-Alltid-Gyldig-Svar!!

> [...]
> Selv flere af riffelinstruktørerne på skydebanen nægtede at skyde med den.
> (Jeg er selv uddannet som riffelinstruktør)

Well, kiddo, det sier mer om rifleinstruktørene i Danmark enn om kalibret
7,92x57 JS, som dette kalibret heter i virkeligheten (jeg er forundret over
at du som er RIFLEINSTUKTØR ikke så den....)!

> Jeg går også på elgjagt - forrige år skød jeg 5 stk. i Värmland.
> Med 6,5x55 - som er helt anderledes befordrende at skyde med

Men det er igjen en STRENGT PERSONLIG mening!

> - Ingen rekyle overhovedet - og derfor skyder man meget mere (træning) med
> et sådant kaliber.

Igjen en STRENGT PERSONLIG mening, faktisk to stykker på en gang!

Tro du meg, det finnes nok mennesker som mener at 6,5x55 også har en
ubehagelig rekyl!

Hva skal vi gjøre hvis en av dem stikker den skråsikre nesen sin innom her,
bare gi opp å skyte og jakte med storviltrifler - for godt?

Det finnes våpen med omtrent tilsvarende rekyl som 7,92x57 JS, som tidligere
vist av en anne i denne tråden, det finnes kaliber med mer rekyl, og mindre
rekyl.

For noen anvendelsesområder, synes enkelte at 6,5x55 blir FOR LITE rifle,
til og med de som skriver reglene: for noen ganske få år tilbake, var 6,5x55
knapt nok tillatt på storviltjakt i Norge, og da bare med spesialkuler som
tillot at man oppnådde 300 kgm på 200 meters hold!!
DEt antas at dette skyldtes en ansatt i det Norske jegerdirektoratet som
selv jaktet elg med tyske magnumrifler...... og DA kan vi begynne å snakke
om rekyl!

> Det var det jeg mente.

Vi vet det nå, det var noe du mente, ikke noe som er *sant* i betydningen
Evig og Universelt Sant!

Fra : Jack Jensen

Dato : 01-01-04 18:56

> Vi vet det nå, det var noe du mente, ikke noe som er *sant* i betydningen
> [...]
Jeg håber da ikke at du har et problem
- Og at jeg er medvirkende til at du har fået det
Mvh
Jack

Teori er meget godt - ligesom statistik.
Den kan vendes og drejes efter ens egen mening.

- Og jeg kan jo kun udtale mig på mine egne vegne!
- Er der noget mærkeligt i det??

Mvh
Jack

Fra : Claus Espeholt

Dato : 02-01-04 08:38

> [...]
>
> Teori er meget godt - ligesom statistik.
> Den kan vendes og drejes efter ens egen mening.
>
> - Og jeg kan jo kun udtale mig på mine egne vegne!

Jeg mener ikke der er noget som helst forældet i 8x57JS. Der laves bare ikke
mange rifler i denne kaliber længere. Det er i dag 30-06 og .308 + 6,5 x 55,
og det hænger sikkert sammen med at det ikke var tyskerne der vandt krigen.
Den har været brugt i 2 verdenskrige, der er lavet millionvis af rifler i
denne kaliber, og det vigtigste er, at der stadig fås mange forskellige
patroner og forskellige kugler, så man kan købe / lave en god patron til
lige det formål man har brug for.
Jeg skød en gang 35 skud 8x57JS i løbet af et par timer, og jeg kunne godt
mærke jeg blev lidt "træt" i skulderen efter den omgang. Det med rekylen
afhænger bl.a. af våbnets vægt, og hvis man har et meget let og spinkelt
våben med en kort pibe f.eks. G33/40, ja så er det nok ingen fornøjelse at
bruge det.
MvH
Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-01-04 00:51

> [...]
> våben med en kort pibe f.eks. G33/40, ja så er det nok ingen fornøjelse at

Jepp, G33/40 er en djelvel å skyte liggende med, på en bane med
betong-underlag!

Fornøyelsen ved G33/40 lå på et helt annet plan: det var bergjegerne
(Edelweiss-bataljonene) som vennligst ble sendt opp til Fjeldaberne, som var
satt opp med slike, de måtte bære mere på sine geværer enn de måtte skyte
med dem, og DA var fornøyelsen STOR!

Det hjelper også VOLDSOMT at tyskerne var så omtenksomme å sørge for et
kraftig stålbeslag på kolben, i stedet for mykt gummi......

Noen som vet hvorfor tyskerne benyttet disse stålbeslagene, eller er
denslags også strengt forbudt å diskutere, ettersom det kan være en militær
forbindelse?

For øvrig: det var tyskerne og Hitler som vant den annen verdenskrig, og
Danmark er totalt beseiret!

Fra : Peter Weis

Dato : 03-01-04 09:48

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

> For øvrig: det var tyskerne og Hitler som vant den annen verdenskrig, og
> Danmark er totalt beseiret!

Denne diskussion burde nok foregå i en historie-gruppe.

Men, nuvel: Danmark blev ikke besejret. Man kan ikke besejres når man ikke
kæmper.

mvh
Peter

Fra : Jack Jensen

Dato : 03-01-04 20:33

> Denne diskussion burde nok foregå i en historie-gruppe.
>
> Men, nuvel: Danmark blev ikke besejret. Man kan ikke besejres når man ikke
> [...]

Selvom en regering kapitulerer, var der alligevel en modstandsbevægelse.
Men det har du/I måske glemt alt om?

Jack

Fra : Peter Weis

Dato : 03-01-04 22:43

"Jack Jensen" <jackX.jensen@mail.dk> wrote:

> Selvom en regering kapitulerer, var der alligevel en modstandsbevægelse.
> Men det har du/I måske glemt alt om?

Men den kom først i gang nogen tid efter besættelsen. Og i første omgang
blot med Arne Sørensens flyveblade. I øvrigt er det tvivlsomt om den
påvirkede krigens gang, bl.a. på grund af manglende tilslutning.

Peter

Fra : Jack Jensen

Dato : 03-01-04 20:32

Noen som vet hvorfor tyskerne benyttet disse stålbeslagene, eller er
> denslags også strengt forbudt å diskutere, ettersom det kan være en
militær
> forbindelse?

Fordi deu kan bruge kolben til at slå en mand ihjel med - selvfølgelig.

> For øvrig: det var tyskerne og Hitler som vant den annen verdenskrig, og
> Danmark er totalt beseiret!

Det samme som Norge blev

Jack

Fra : Erik Prestmo

Dato : 04-01-04 02:13

> [...]
> militær
> >

> Fordi deu kan bruge kolben til at slå en mand ihjel med - selvfølgelig.

Feil. De tyske bergstøvler var heftig besatt med nudder. Stålbeslaget på
33/40 - som var extra omfangsrikt - var der for å beskytte kolben!! Les
våpenpuss.

Men hva fanden, her i gruppen er man jo bare interessert i å slenge dritt om
*andre* jeger!

> Det samme som Norge blev

Feil igjen! Tilsynelatende tapte Herr Schiklgruber selve KRIGEN, men hans
kamerater vant freden - og dermed krigen - og har annammet Danmark
fullstendig, Norge ikke fulklstendig - enda.....

Fra : Lars Haugaard

Dato : 04-01-04 12:25

Ved i hvad, drenge!
Nu syntes jeg altså i er kommet langt nok ud!
Skal i fortsat diskutere den s.... kaliber så velkommen, men har i tænkt jer
at fortsætte som småfornærmede møgunger så gør det venligst direkte over
jeres private mails - og undlad venligst at poste det bavl i nyhedsgruppen.

På forhånd tak - og godt nytår!

Bedste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 27-12-03 10:49

"Formel ET" <No Spam> skrev i en meddelelse
> Har fået fortalt en masse negativt om kal. 8x57js " ude i byen"; men så
> [...]

Tror det bedste for dig vil være at låne en 7.92 og prøve skyde den. tror
ikke folk her kan blive enige.
Har selv skudt med sådan en svend og jo den slår lidt hårdere end 6,5x55 men
det gør 30.06 sgu da også.
men ordenligt ammo kan den også ramme
Det originale aftræk (fra krigen) er lidt/meget dårligt.
mvh Tonny Poulsen

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 04-01-04 15:23

Hold da kæft en børnehave...........pinligt!!!!