Hurtig netværksopsætning
Fra : Peter Brixen

Dato : 25-12-03 13:21

Hej NG

Jeg kører Red Hat 6.1 og har lige købt netværkskort. Red Hat fandt
selv driver og kortet ved boot første gang og satte netværk op, men
efterfølgende virker det ikke. Hvad skal man ændre for at få det til
at virke. Jeg har prøvet med `ifconfig eth0 up', men der sker
ingenting. Da jeg ikke gider at sætte kortet i hver gang (nå ikke...)
så kunne det være en stor hjælp, hvis der var en hurtig løsning, og
gerne en løsning uden alt for meget HOWTO-læsning mm.

-- Peter

Fra : Kim Emax

Dato : 25-12-03 13:51

Peter Brixen wrote:

> [...]
> så kunne det være en stor hjælp, hvis der var en hurtig løsning, og
> gerne en løsning uden alt for meget HOWTO-læsning mm.

Dir, hvor config filer ligger i (på en RH7.3):
/etc/sysconfig/network-scripts
ifconfig: viser dig aktiverede indstillinger
ifcfg-eth0: config fil *
ifdown eth0: stopper netkortet
ifup eth0: starter netkortet med indstillingerne fra ifcfg-eth0

* Min config ser således ud:
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=static
BROADCAST=192.168.1.255
IPADDR=192.168.1.4
NETMASK=255.255.255.0
NETWORK=192.168.1.0
ONBOOT=yes

dvs ingen DHCP

Håber det er nok til at løse dit problem

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Peter Brixen

Dato : 25-12-03 21:06

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in message news:<N2BGb.64215$jf4.3857634@news000.worldonline.dk>...

> [...]
> ONBOOT=yes
>
> dvs ingen DHCP
>
> Håber det er nok til at løse dit problem

Desværre ikke. `ifup eth0' giver flere fejl, blandt andet en fra grep,
så man skal måske downloade en nyere version. Faktisk ved jeg ikke om
jeg har installeret netværkssupport, for det var ikke nødvendigt på
det tidspunkt. Så er det bedre at installere en ny distribution og så
arbejde videre derfra? Når de forskellige services ved boot startes,
så tyder det på at netværkskortet er sat op og at netværket virker.
Det gjorde det også første gang, men det er uforklarligt, hvad der er
sket.

Skal man "starte forfra"?

-- Peter.

Fra : Peter Brixen

Dato : 26-12-03 03:12

brixen@jyde.dk (Peter Brixen) wrote in message news:<6a7bfb4d.0312251205.79a0e60a@posting.google.com>...

> [...]
> så tyder det på at netværkskortet er sat op og at netværket virker.
> Det gjorde det også første gang, men det er uforklarligt, hvad der er

OK, nu virker det. Det krævede bare lidt ekstra eksperimentering med
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0.