MS Windows
briani 27239
Windows XP Pro
Fra : Kim Larsen

Dato : 25-12-03 19:39

Hej i gruppen

Kan Windows XP Pro på nogen måde have en dårlig indflydelse på en harddisk ?
Jeg har nu gennem knap 2 år kørt med XP Pro, og i den periode er der gået 3
harddiske til, og hver gang der er gået en harddisk, har det altid været den
hvor styresystemet var på.
Jeg har gjort det at ved den første disk der røg, der flyttede jeg slaven
til master og installerde XP Pro på den, den røg så efter ikke lang tid, og
nu er den næst så også gået. Er det bare et tilfælde, eller er der noget om
min mistanke ?
Det er med vilje jeg ikke skriver hvilke diske jeg har benyttet, så kan det
ikke få indflydelse på jeres svar. Jeg skal nok komme med oplysningerne
senere om hvilke diske jeg har benyttet.

Kim Larsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 25-12-03 20:02

"Kim Larsen" <mythos_fjern_@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke få indflydelse på jeres svar. Jeg skal nok komme med oplysningerne
> senere om hvilke diske jeg har benyttet.

Jeg har ikke hørt at Win XP dræber harddiske.
Men der er flg. andre muligheder:

1) Det er IBM/Hitachi diske
2) Virus der smadrer harddisken (Det findes faktisk)
3) Dårlige kabler
4) Dårlig PSU

Der er sikkert også andre mulige årsager, men her er da et par stykker.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-12-03 23:38

Martin Johansson skrev:

> 1) Det er IBM/Hitachi diske
> 2) Virus der smadrer harddisken (Det findes faktisk)
> 3) Dårlige kabler
> 4) Dårlig PSU

Dårlig eller manglende køling af disken, vil jeg nok flytte op som
nummer 1 eller 2.

Madsen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 26-12-03 00:20

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dårlig eller manglende køling af disken, vil jeg nok flytte op som
> nummer 1 eller 2.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Harddiskene er kun lunkne, jeg har et godt kabinet der har en god
luftgennemstrømning

Kim Larsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-12-03 00:22

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dårlig eller manglende køling af disken, vil jeg nok flytte op som
> nummer 1 eller 2.

Det er heller ikke nødvendigvis en prioriteret liste.
Gad vide hvorfor jeg ikke tænkte på dit forslag?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-12-03 00:28

Kim Larsen skrev:

> Harddiskene er kun lunkne, jeg har et godt kabinet der har en god
> luftgennemstrømning

Det troede jeg også at jeg havde. Det kostede mig to harddiske inden
jeg opdagede, at det ikke var nok.

Dermed ikke sagt at jeg er 100 % sikker på, at det er årsagen til
at dine diske står af. Jeg har blot en teori om at nutidens hurtige
harddiske som løber 7200 omdr./min. eller hurtigere, har brug for
ekstra køling.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-12-03 00:30

Martin Johansson skrev:

> Det er heller ikke nødvendigvis en prioriteret liste.

Ok.

> Gad vide hvorfor jeg ikke tænkte på dit forslag?

Det ved jeg ikke. :)

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-12-03 16:19

Velkendt skrøne der ikke har noget på sig.
Selvom man kunne lave en virus der skrev og læste meget til og fra
disken i håb om at den til sidst ville tage skade ville man opdage det
længe før mekanikken havde taget skade da det ville være umuligt at
foretage sig noget andet på computeren.
Du har muligvis hørt en skrøne om at "læse forbi" første eller sidste
spor, men dette er heller ikke muligt da der i IDE og SCSI drev er
indbygget beskyttelse mod dette.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-12-03 19:06

> [...]
> Du har muligvis hørt en skrøne om at "læse forbi" første eller sidste
> spor, men dette er heller ikke muligt da der i IDE og SCSI drev er

Hmm ja det er faktisk det sidste jeg har hørt om.
Jeg har nu heller ikke hørt om det før.
Men jeg fandt ikke mindre end to sites hvor der var ret enslydende
udredninger om en sådan virus.
Det ene site havde en artikel om forskellige virus, det andet var en post i
et forum.
Jeg kunne dog heller ikke finde noget om en sådan virus i Symantec virus
encyclopedia.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-03 00:49

In article <058ruvc1k31qtinm979hfq1nqva8qpl6f0@4ax.com>,
jpkarlsen@mvps.org says...
> Velkendt skrøne der ikke har noget på sig.

Nånå...

Alle moderne diske har deres firmware liggende i flash-RAM. Denne
flash-RAM kan slettes/overskrives ved at tilgå de rette adresser på
diskene.

Sættes firmwaren ud af spillet er disken _død_

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-12-03 15:07

Mig bekendt findes der ikke nogen der kan skrives til uden at en
jumper sættes på først. Skulle du have kendskab til nogle er jeg da
interesseret i at høre om det.

Fra : gladidiot

Dato : 26-12-03 10:57

Jeg har oplevet sidste år at en Fujitsu harddisk pludselig døde under slave/master
bytninger.

Jeg har harddiskskuffe på min PC, sådan at jeg let kan skifte mellem forskellige
masterdiske. Det førte også et par gange til at en partition blev ødelagt på slave
harddisken. Formentlig fordi jeg skiftede i dvaletilstand.

Nu iår er jeg blevet klog af skade. jeg kører altid med een master alene. Istedet for
slave har jeg en ekstern USBenhed. OG Jeg bruger kun dvale når det absolut er nødvendig

Jeg er en beskeden enebruger uden netværk. -med XPproSP1dk.

Fra : Kim Larsen

Dato : 26-12-03 14:18

Hej

De harddiske der er tale om er 2 IBM diske og en Seagate disk. Det med IBM
er så måske logisk, for det er fra den gang de havde problemer, men Seagate,
det forstår jeg ikke.

Kim Larsen