Cross-platform krypteret disk/partition sw~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-12-03 10:59

Er der nogen her der kan anbefale et godt cross-platform produkt
til at beskytte filer på en USB flash ting.

Styresystemer jeg anvender er WinXP, Linux, Mac OS X.

Det skal helst kunne mounte en fil på flashdisken som en
harddisk/partition, og med passwordkrav.

Jeg kunne bruge PGPDisk ($50/platform) men det er kun
Windows og OS X support.

Er der andre gode forslag ?

Krypterede filer på min pendrive holder ikke helt, da de
jo så skal afkrypteres til et eller andet medie inden de
kan bruges (dvs jeg skal have en ramdisk driver med, og kunne
installere den, eller en driver til krypteret filesystem på
Windows, som jeg så må håbe jeg kan installere og pakke ud til).

Linux og MacOS X har begger muligheder for kryptering, så
her kunne jeg bare pakke tingene ud til en krypteret partition
/krypteret diskimage når jeg skulle bruge dem.

Så medmindre der er god software mangler jeg noget der kan
mounte en krypteret fil som FS på XP.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-12-03 17:12

Povl H. Pedersen wrote:
> Krypterede filer på min pendrive holder ikke helt, da de
> jo så skal afkrypteres til et eller andet medie inden de

Du har ikke angivet formålet med din kryptering. Vil du sikre dine data i
tilfælde af, at du taber din nøgle, eller vil du sikre dine data mod at
blive set af andre, der bruger den samme maskine som du sætter nøglen i?

Det sidste kan være ekstremt svært, da filer ofte kopieres til midlertidige
mapper og andet sjov. Hvis konklusionen på din søgning er, at der ikke
findes en teknisk løsning på dine specs, må dine specs jo laves om, og her
er målet en vigtig parameter for, hvordan disse kan laves om.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/