Fildeling via Router
Fra : Rene

Dato : 23-12-03 20:19

Hej Ng

Jeg har fået sat en Router på min ADSL forbindelse. Jeg har tre pcér som nu
er koblet til Routeren og derved internettet. Hvis jeg gerne vil (som jeg
havde tidligere) oprette kontornetværk, deling af printer, mapper osv ja så
ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre. Vælger jeg guiden hvor min opsætning
er, altså router, så siger den at den vil fraråde det på det kraftigste,
altså både dele internet og kontornetværk på samme. Pcérne er henholdsvis 1
med xp og 2 med win 98. Skal jeg have 2 LAN-kort i hver maskine eller?

Med venlig hilsen

Rene

Fra : Cinnober

Dato : 23-12-03 22:47

"Rene" <reasNOSPAME@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

1
> med xp og 2 med win 98. Skal jeg have 2 LAN-kort i hver maskine eller?

Eftersom du er bag en router ,er du nogenlunde sikker hvis du ikke åbner alt
for mange porte til Internettet.Er der ikke Firewall i routeren evt??

Jeg er selv bag router uden Firewall og har 3 pc´er på og de kan alle dele
filer,mapper og printere og har ikke oplevet "hackere" ell.lign.
Virus kan man ikke undgå helt (jo hvis man intet internet har .
Med 2 kort i hver ved jeg ikke om det er en anden løsning....mener dog at
der kan blive problemer der,fordi de pc´er begynder at lege DHCP server
samtidigt med routeren....har jeg hørt....

Fra : Rene

Dato : 24-12-03 09:28

"Cinnober" <smiltilmig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kan blive problemer der,fordi de pc´er begynder at lege DHCP server
> samtidigt med routeren....har jeg hørt....

Jo der er Firewall i Routeren, så det vel helt fint. Jeg gennemførte guiden
i XP for oprettelse af mindre kontornetværk, herefter skulle jeg tage
xp-cdén over på win 98 maskinen og gøre det samme. Den skrev at det var
lykkedes, men jeg kan ikke se de andre pcér. Hvad skal jeg gøre for at de
kan se hinnanden? Jeg troede den automatiserede guide i xp klarede det for
mig.
mvh Rene

Fra : Cinnober

Dato : 25-12-03 16:19

> [...]
> kan se hinnanden? Jeg troede den automatiserede guide i xp klarede det for

Kan de 2 Win98 se hinanden??
Prøv at slå den indbyggede firewall fra i XP...har oplevet at den er FOR
effektiv desværre...

Fra : Rene

Dato : 26-12-03 09:24

--

> Kan de 2 Win98 se hinanden??
> Prøv at slå den indbyggede firewall fra i XP...har oplevet at den er FOR
> effektiv desværre...

Hej

Det var det, firewallen fra i XP, og de kan se hinnanden. Nu vil jeg gerne
begrænse rettighederne på win98 maskinerne. Jeg er træt af at reparere efter
børnene bare klikker rundt eks windowsmapperne. Er det for omstændigt at
spørge om? bør jeg købe et stykke litteratur? og hvilket. Måske et IDG hæfte

Mange tak for hjælpen

Mvh Rene