Notice probs
Fra : RuneStone

Dato : 25-12-03 21:07

Jeg er ved at øve lidt php her, man er stødt ind i et lille problem med en
masse notice der siger: "Undefined variable"

Her kommer min kode:
<?
if (isset($_POST["navn"]))
$navn = $_POST["navn"];
if (isset($_POST["Rune"]))
$Rune = $_POST["Rune"];
if (isset($_POST["Rasmus"]))
$Rasmus = $_POST["Rasmus"];
if (isset($_POST["Mor"]))
$Mor = $_POST["Mor"];
if (isset($_POST["Oldefar"]))
$Oldefar = $_POST["Oldefar"];

$Rune = "Rune";
$Rasmus = "Rasmus";
$Mor = "Mor";
$Oldefar = "oldefar";

$alder["Rune"] = 15;
$alder["Rasmus"] = 4;
$alder["Mor"] = 45;
$alder["Oldefar"] = 88;

if ($navn == "Rune"){
echo "$Rune er $alder[$Rune] år gammel";
} elseif ($navn == "Rasmus"){
echo "$Rasmus er $alder[$Rasmus] år gammel";
} elseif ($navn == "Mor"){
echo "$Mor er $alder[$Mor] år gammel";
} elseif ($navn == "Oldefar"){
echo "$Oldefar er $alder[$Oldefar] år gammel";
} else {
echo "$navn findes ikke i vores array";
}
?>
<form method=post action=eks4.php>
<input type=text name=navn>
<input type=submit>
<form>
Du kan så følgende navne op, og checke deres alder:<br>
<?
echo "$rune";
echo "<br>";
echo "$rasmus";
echo "<br>";
echo "$mor";
echo "<br>";
echo "$oldefar";
?>

mvh. Rune Thougaard
--
www.rtk-design.dk || www.vinperlen.dk

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 25-12-03 21:55

"RuneStone" <rune@rtk-design.dk> tastet:

> Jeg er ved at øve lidt php her, man er stødt ind i et lille problem
> med en masse notice der siger: "Undefined variable"
>
> Her kommer min kode:

.... og her er min:

<?php

if (isset($_POST["navn"])) {

$alder["Rune"] = 15;
$alder["Rasmus"] = 4;
$alder["Mor"] = 45;
$alder["Oldefar"] = 88;

if (isset ($alder[$_POST["navn"]])) {

echo $_POST["navn"]" er ".$alder[$_POST["navn"]]." år gammel.";

}

}

?>

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : zigma.dk

Dato : 26-12-03 11:29

Erlend Klakegg Bergheim wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "RuneStone" <rune@rtk-design.dk> tastet:

> .... og her er min:
>

> <?php
>
> if (isset($_POST["navn"])) {
>
> $alder["Rune"] = 15;
> $alder["Rasmus"] = 4;
> $alder["Mor"] = 45;
> $alder["Oldefar"] = 88;
>
> if (isset ($alder[$_POST["navn"]])) {
>
> echo $_POST["navn"]" er ".$alder[$_POST["navn"]]." år
> [...]

Ja men problemet er nok at variablen 'alder' ikke er defineret som et
array:

$alder=array();

$alder["Rune"] = 15;

...etc

Ellers får man svaret: Undefined etc...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 26-12-03 12:22

"zigma.dk" <zigma@zigma.dk> tastet:

> Ja men problemet er nok at variablen 'alder' ikke er defineret som et
> array:
>
> $alder=array();
>
> $alder["Rune"] = 15;
>
> ...etc

Det har jeg aldri vært nødt til å gjøre for å lage en array ...

Ta også en titt på:
http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html

Fra : Kim Emax

Dato : 27-12-03 19:18

> Det har jeg aldri vært nødt til å gjøre for å lage en array ...

Hvis variablen tidligere har været en string, så er det en nødvendighed.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk - Vi tænker IT for

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-12-03 13:14

zigma.dk skrev:

[snip: en voldsom masse uoverskuelig kode]

> Ja men problemet er nok at variablen 'alder' ikke er defineret som et
> array:

hvad svarer du på? - hvis du sørger for at skære det væk som du ikke
tager stilling til i dit svar, og derudover svarer lige under det du
svarer på, er det meget lettere for os andre at forstå hvad du skriver

> $alder=array();
> $alder["Rune"] = 15;

> Ellers får man svaret: Undefined etc...

Det gør man godt nok ikke på mine webhoteller - heller ikke selv om jeg
sætter min webmaster-se-alle-fejl - konstant så jeg faktisk får notices
og hele lortet med.

mvh

Jesper Brunholm