Browseren skal resizes....
Fra : Casper Kammann

Dato : 23-12-03 17:49

Jeg har lavet denne side:
http://www.amazing.us.tt

men jeg vil meget gerne have at browserens "kanter" passer
præcist med indholdet. Jeg har resizet den med

self.resizeTo(850,800)

men det kommer ikke til at passe, hvis browseren har fx
favourites åbent. Jeg ville også meget gerne disable "Adress Bar"
og "Standardbuttons" hvis det var muligt.

Er der et script der lukker alt dette?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-03 17:59

"Casper Kammann" <Cask85@hotmail.com> skrev

> [...]
> præcist med indholdet. Jeg har resizet den med
>
> self.resizeTo(850,800)
>
> men det kommer ikke til at passe, hvis browseren har fx

Ovenstående definerer browserens ydre dimensioner, mere kan du ikke, svjv.

> Jeg ville også meget gerne disable "Adress Bar"
> og "Standardbuttons" hvis det var muligt.
>
> Er der et script der lukker alt dette?

Ikke med mindre det er et vindue, der er blevet åbnet via et javascript. Et
script i et indlæst dokument kan (heldigvis) ikke slukke hverken det ene
eller det andet af det, brugeren har valgt at have åbent i sin browser.

Ha' en god jul

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Casper Kammann

Dato : 23-12-03 18:26

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> script i et indlæst dokument kan (heldigvis) ikke slukke hverken det ene
> eller det andet af det, brugeren har valgt at have åbent i sin browser.

Hvordan laver jeg det?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-12-03 19:35

Casper Kammann <Cask85@hotmail.com> writes:

> men jeg vil meget gerne have at browserens "kanter" passer
> præcist med indholdet.

Det regnes som ganske ufint (og upopulært) at ændre størrelsen på
vinduer man ikke selv har åbnet. Det er jo brugerens vindue, og han
har givet det den størrelse han ønsker det skal have.
Derfor er der også browsere der forhindrer at man gør den slags.

Godt web-design tilpasser sig browseren, ikke omvendt.

> Jeg har resizet den med
>
> self.resizeTo(850,800)

Det er, som sagt, de udvændige mål.

> men det kommer ikke til at passe, hvis browseren har fx
> favourites åbent. Jeg ville også meget gerne disable "Adress Bar"
> og "Standardbuttons" hvis det var muligt.

Det er det, heldigvis, ikke. Det er ikke din browser, så du må ikke
pille ved indstillingerne. Hvis du selv åbner et vindue, så kan
du bede om ikke at få forskellige toolbars med, men du kan ikke
være sikker på at browseren adlyder.

> Er der et script der lukker alt dette?

Hvis der var, så ville der nok hurtigt blive lavet en patch til
browseren så det ikke længere er muligt.

Hvad du kan gøre, er at indstille den indre størrelse. Brug fx denne
funktion:
---
<script type="text/javascript">
function resizeInnerTo(x,y) {
var cx = window.innerWidth ||
(document.documentElement||document.body).clientWidth;
var cy = window.innerHeight ||
(document.documentElement||document.body).clientHeight;
resizeBy(x-cx,y-cy);
}

resizeInnerTo(850,800);
</script>
---
Funktionen er testet i Netscape 4, IE 6, Mozilla FB og Opera 7.

/L