Gøre blank !!!!!!
Fra : DMJ

Dato : 25-12-03 20:04

Hej

Jeg har en af de gamle pasive køleprofiler som jeg skal bruge til et
projekt.

Og nu er det sådan at jeg gerne vil gøre den helt blank, altså fjerne
den maling, eller blånering, der er på profilen.

Målet er den bliver helt sølvblank.

Håber nogen har nogle ideer til hvordan jeg griber sagen an.

DMJ

P.S: billede af profilen:
http://hjem.tele2adsl.dk/riddle/profil.jpg

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-12-03 20:17

"DMJ" <dmj_12@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den maling, eller blånering, der er på profilen.
>
> Målet er den bliver helt sølvblank.
>
> Håber nogen har nogle ideer til hvordan jeg griber sagen an.

Hejsa

Du kan enten købe noget der hedder BUMS (ja ja, ved godt at navnet mest
minder om noget i ansigtet, men det hedder altså sådan *GG*) til at fjerne
malingen med, det er dog ret dyrt men effektivt.
Alternativt kan du bruge Leth-metoden med brun sæbe og smøre profilen godt
ind, pakke den ind i en plastikpose og lade den ligge natten over, denne
metode giver jeg ingen garanti for at den fjerner malingen.
Det sidste du kan gøre hvis intet andet virker, er at få den sandblæst,
eller endnu bedre glasblæst, det sidste giver et flot resultat.

Hvad dit mål med det sølvblanke angår, så bliver det nok svært da aluminium
er et mat materiale, men du kan jo evt. selv sprøjtemale den med sølv
maling, du skal bare undgå at male undersiden.

Held og lykke med det.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Jakob M

Dato : 25-12-03 20:46

> Hvad dit mål med det sølvblanke angår, så bliver det nok svært da
> aluminium er et mat materiale,

Øhh, det var da vist noget sludder, du kan da sagtens få aluminium til
skinne. Det er bare et spørgsmål om at slibe og polere korrekt.

Mvh
Jakob

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-12-03 20:52

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse

> Øhh, det var da vist noget sludder, du kan da sagtens få aluminium til
> skinne. Det er bare et spørgsmål om at slibe og polere korrekt.

Nå ja hvad ved jeg?
Her lige efter jul må man godt sludre lidt *GG*
Jeg har bare ikke oplevet gode resultater med blank aluminium, det bliver
hurtigt mat igen med mindre man lakerer det, og så er det da en del nemmere
at give det en gang sølvlak i første omgang.

Mvh
Benjamin

Fra : Rado

Dato : 26-12-03 12:46

On Thu, 25 Dec 2003 20:16:48 +0100, "Laziter [9440]"
<laziter@NOSPAMgyxi.dk> wrote:

>Hvad dit mål med det sølvblanke angår, så bliver det nok svært da aluminium
>er et mat materiale, men du kan jo evt. selv sprøjtemale den med sølv
>maling, du skal bare undgå at male undersiden.

Til aluminium skal man bestemt ikke bruge Bums eller andet der
indeholder NaOH (natriumhydroxid/kaustisk soda), da det reagerer med
(ætser) aluminium (iøvrigt under udvikling af brint
(eksplosionsfare)).

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jakob M

Dato : 25-12-03 20:48

> Håber nogen har nogle ideer til hvordan jeg griber sagen an.

Her er en guide
http://www.overclockersclub.com/guides/heatsinklappingguide.php
Så kan du selv bestemme hvor langt du vil gå.

Mvh
Jakob

Fra : Villy Jensen

Dato : 26-12-03 07:29

> [...]
> den maling, eller blånering, der er på profilen.
>
> Målet er den bliver helt sølvblank.
>
> Håber nogen har nogle ideer til hvordan jeg griber sagen an.

Glem det...:
Profilen er sorteloxeret - det kan kun slibes væk!

Du må købe en profil med den rigtige farve i stedet.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : DMJ

Dato : 27-12-03 13:43

On Fri, 26 Dec 2003 07:28:55 +0100, "Villy Jensen"
<diy4wd@hotmail.com> wrote:

>Glem det...:
>Profilen er sorteloxeret - det kan kun slibes væk!
>
>Du må købe en profil med den rigtige farve i stedet.
>

>Mvh Villy
>http://hjem.get2net.dk/villy

Tak

Jeg brainer lidt på om jeg vil ændre projektet eller leve med den er
sort

DMJ.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-03 01:41

In article <gvcmuv0gccd5ef559o251motf0c9006hag@4ax.com>, dmj_12@sol.dk
says...
> Og nu er det sådan at jeg gerne vil gøre den helt blank, altså fjerne
> den maling, eller blånering, der er på profilen.

Dermed smadrer du også de fine termiske egenskaber. En sort overflade
er bedre til at lede varme bort. Overfladen er af aluminiumoxid,
indfarvet i sort. Denne overfladetype har i sig selv gode termiske
egenskaber.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob M

Dato : 29-12-03 12:43

> Dermed smadrer du også de fine termiske egenskaber. En sort overflade
> er bedre til at lede varme bort.

Farven har intet med varmeledningsevne at gøre. Du forveksler
varmeledningsevne (konduktion) med varmestråling.

> Overfladen er af aluminiumoxid,
> indfarvet i sort. Denne overfladetype har i sig selv gode termiske
> egenskaber.

Nej, Al2O3 har en elendig varmeldningsevne (6,5-30 W/m*K), sammenlignet med
aluminium (239 W/m*K).
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=BA1A
Man anodiserer (Eloxerer) kun aluminium for at forbedre ridsebestandigheden
og/eller give det en pæn farve.

Mvh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-03 13:37

In article <GpUHb.65068$jf4.4043178@news000.worldonline.dk>,
fandens@klog.dkXXX says...
> Farven har intet med varmeledningsevne at gøre. Du forveksler
> varmeledningsevne (konduktion) med varmestråling.

Ja, mit materialeteknik er lidt rustent...

> Man anodiserer (Eloxerer) kun aluminium for at forbedre ridsebestandigheden
> og/eller give det en pæn farve.

Nope. Man sorteloxerer for at give overfladen en bedre evne til at
stråle energien væk i form af varme. Så rustent er mit materialeviden
heller ikke.