USB problemer i ældre maskine ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-12-03 07:15

Hej alle (og glædelig jul!)

Min ca. 4 år gamle Athlon 600 maskine med et FIC SD11 bundkort er her på det
sidste begyndt at få problemer med sine USB porte (i hvert fald dem på
bundkortet). Problemet viser sig ved at maskinen ca. 1 gang ud af 10 er
meget lang tid om at boote op (XP Pro), og når maskinen så er kommet op, har
den fundet 2 stk. "Unknown USB-devices", og mine USB devices (printer og
joypad) er væk.
Jeg tænkte derfor på om jeg kunne løse problemet ved at disable bundkortets
4 USB porte i bios ogkøbe et USB 2.0 PCI kort og sætte i maskinen ?
Skal disse nye USB porte aktiveres o bios, eller virker de bare når kortet
sættes i maskinen ?
Og så lige et USB 2.0 spørgsmål:
Er USB 2.0 bagudkompatibel således at man kan sætte gamle USB 1 enheder på
? - hvordan er stik og kabler i forhold til hinanden ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 25-12-03 09:00

On Thu, 25 Dec 2003 07:15:14 +0100, Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> 4 USB porte i bios ogkøbe et USB 2.0 PCI kort og sætte i maskinen ?
> Skal disse nye USB porte aktiveres o bios, eller virker de bare når kortet
Måske

> Og så lige et USB 2.0 spørgsmål:
> Er USB 2.0 bagudkompatibel således at man kan sætte gamle USB 1 enheder på
> ? - hvordan er stik og kabler i forhold til hinanden ?

Usb 2.0 er bagud kompatibel så du kan fint sætte dine gamle enheder på.

--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Peter

Dato : 25-12-03 14:13

> [...]
> Er USB 2.0 bagudkompatibel således at man kan sætte gamle USB 1 enheder på
> ? - hvordan er stik og kabler i forhold til hinanden ?

Du skal bare disable de gamle USB drivere i bios, og lægge de medfølgende
driver til PCI-USB kortet ind. De skal selvfølgelig ikke enables i bios, for
der eksisterer de ikke.
USB 2.0 er bagud kompatibel.
Du kunne også prøve at køre en reparation på Windows XP, for den må ikke
smide drivere ud på den måde.

Peter B

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-12-03 16:50

> [...]
> der eksisterer de ikke.
> USB 2.0 er bagud kompatibel.
> Du kunne også prøve at køre en reparation på Windows XP, for den må ikke

Hej Peter,
Det lyder godt m.h.t installation af et PCI kort, det vil jeg gøre.
Jeg har prøvet både at reparere og nyinstallere XP uden at det har hjulpet,
så jeg er ret sikker på at det er hardwaren det er galt med.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-03 16:44

> [...]
hjulpet,
> så jeg er ret sikker på at det er hardwaren det er galt med.

Prøv evt at opdatere din bios - måske er det der problemet ligger.....selvom
det jo ikke burde få maskinen til at glemme sine gode manerer...

USB 2-kort er hamrende let at sætte i - glem alt om originale drivere -
download XP servicepack 1 og installer den - så kan du knalde alt det USB-2
i, du kan finde !
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-12-03 21:04

> [...]
>
> USB 2-kort er hamrende let at sætte i - glem alt om originale drivere -
> download XP servicepack 1 og installer den - så kan du knalde alt det

Hej Jesper,
Jeg anvender allerede den nyeste bios til bundkortet, og udviklingen på
dette har jo ligget stille de sidste 3 års tid. Og da USB indtil for et par
månders tid siden har fungeret upåklageligt, konkluderer jeg at det er
hardwaren det er galt med.
Jeg har i dag bestilt et nyt 4+1 ports USB 2.0 kort (Qtek), så jeg glæder
mig til at få det installeret - specielt når det er så enkelt som du
henviser til, jeg kører allerede SP1 på min Xp, så det burde jo gå fint.

mvh

Andreas M. Hansen