Spørgsmål til jer eksperter. (Ang spænding~
Fra : Søren

Dato : 23-12-03 17:48

Hej gruppe.

I gruppen dk.teknik.lyd er vi igang med at diskutere hvorfor der er
spændning på kabinettet på en computer.

Hvor vidt er det ulovligt osv.

Nogen siger at hvis man ikke har jordet sin computer så vil den altid have
115AC volt på kabinettet.

Andre holder sig til at det er ulovligt at der er spændning på et kabinet,
jordet eller ej.

Jeg har selv samlet min computer som nok mange herinde har gjort.
Mit kabinet er et aluminium kabinet.
Hvis jeg tager en finger på kabinettet (mens pc'en står tændt) og en finger
på radiatoren (oppe på toppen) så får jeg et stød.

Nå hvad siger I ?

Tråden i dk.teknik.lyd hedder: Uheld med forstærker til PC

Mvh
Søren

Fra : Kristian Andersen

Dato : 23-12-03 18:31

> [...]
> på radiatoren (oppe på toppen) så får jeg et stød.
>
> Nå hvad siger I ?
>
> Tråden i dk.teknik.lyd hedder: Uheld med forstærker til PC

Det er rigtigt at der er 115 VAC på en computer hvis den ikke har
jordforbindelse i netstikket. Det skyldes at der i strømforsyningen er et
netstøjfilter med en kapacitiv kobling til kabinettet. Det er ikke ulovligt
og formodentlig heller ikke farligt, men det kan i uheldige tilfælde betyde
afbrændt udstyr hvis man trækker et stik ud medens der er strøm på.

Det kan kan klart anbefales at benytte stik med jord på alt udstyr der er
koblet sammen med computeren.

Hvis du ikke lige har en stikkontakt med jord til rådighed kan du til nød
klare dig med en fordelerskinne med jord, så vil alt udstyret have samme
jord-potentiale og dermed mindre risiko for at brænde ting af, men du kan
stadig få stød hvis du rører kabinettet og en radiator.

OBS! Ikke alle strømskinner har jord selvom der er 3 benede stik, i mange
billige er der blot et hul til jordbenet men ingen forbindelse.

--
Kristian