ur står forkert hele tiden
Fra : karsten

Dato : 23-12-03 09:33

jeg har et lille problem med mit ur, hver gang jeg starter
min computer, står mit ur op til flere dage forkert.
hvad kan være galt.?
jeg har opdateret min bios og har justeret klokken i bios
men det virker ikke.
det jeg ikke helt fostår, er at man kan købe et almenelig
armbåndsur som går rimlig præcis til ca 20 kr men en
computer til 10000 kr går næsten altid forkert.

mit bunkort er et : Asus A7V266-E

på forhånd tak
Karsten.

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 23-12-03 09:42

du kan download et lille program som indstiller dit ur automatisk

links : http://www.winsite.com/bin/Info?1000000034325

salle

God jul og Et godt nytår.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 23-12-03 09:53

On Tue, 23 Dec 2003 09:42:10 +0100, "Salle \(8700\)"
<handymanFJERN@tdcadsl.dk> wrote:

>du kan download et lille program som indstiller dit ur automatisk

> [...]

Du kunne også købe et nyt CR-2032 batteri til mainboardet...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Fra : Brian Lund

Dato : 23-12-03 09:48

> [...]
> armbåndsur som går rimlig præcis til ca 20 kr men en
> computer til 10000 kr går næsten altid forkert.

Uret på mit A7V266 (ikke model -E, eller noget andet) går også en del
forkert, op til 10 sekunder på et døgn... Men hvis det er meget mere end det
du snakker om, f.eks. flere timer hver gang du rebooter, kan det være dit
batteri som er fladt.

Hvis det kun er sekunder pr. døgn det går forkert kan du hente et program
som automatisk stiller uret efter reboot, jeg bruger selv et der hedder
Dimension 4... Det kan sættes til at starte op med PCen, hente den korrekte
tid fra en server på nettet, og lukke ned efter 15 sekunder igen :)

http://www.thinkman.com/dimension4/

Brian

Fra : karsten

Dato : 23-12-03 10:07

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
korrekte
> tid fra en server på nettet, og lukke ned efter 15 sekunder igen :)

Mange tak for svarene
og en glædelig jul til jer
Hilsen karsten

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 11:29

Jeg bruger en application netttime fra

http://sourceforge.net/projects/nettime/

Den kan sætte tiden ved boot samt sættes til at sætte tiden igen med et
konfigurerbart tidsrum (i mit tilfælde sat til 10 min). Under installation
søger programmet efter de bedste (mindst pingtid) og sætter 5 op.
Programmet er freeware og virker fint under XP.

Jeg havde det problem, at mit ur gik fint, sålænge computeren var slukket, men
det spurtede af sted, når den havde kørt et stykke tid.

Mvh. Frank

Fra : Henrik Dissing

Dato : 23-12-03 16:21

On Tue, 23 Dec 2003 11:28:45 +0100, Frank Andersen <frank002<AT>gyxi.dk>
wrote:

>Jeg bruger en application netttime fra

Det er åbenbart en godt bevaret hemmelighed at Windows XP (og 2000) har
denne funktion indbygget i form af en service.

For at aktivere den går man ind i "Computer Management" -> "Services and
Applications" (oversæt evt. selv til dansk), hvor man finder "Windows Time"
og sætter den til at starte automatisk.

Hvis man ønsker selv at bestemme hvilken ntp server der bruges må man igang
med en kommandoprompt. F.eks.:

net time /querysntp
net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk
net time /querysntp

For en fuld listning af mulighederne, skriv:
net time /help

Hvis man som jeg, og mange andre, altid er på nettet, vil ens ur herefter
altid være præcis indenfor et sekund, forudsat at man bruger en pålidelig
server. Man kan i øvrigt definere flere servere, hvis man skønner dette
nødvendigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Klaus

Dato : 23-12-03 18:44

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
pålidelig
> server. Man kan i øvrigt definere flere servere, hvis man skønner

Ja, det virker godt. Problemet ved mig er bare, at den vil rette tiden
hver 24. time og ikke ved opstart.
Situationen: Manuel synkronisering 16.oo, så vil XP synkronisere igen i
morgen kl 16.00. Jeg har bare ikke maskinen tændt før kl. 16.15 - ingen
synkronisering af tiden!
Har du et bud på, hvordan man sætter XP til at synkronisere tiden ved
opstart?

Klaus

Fra : Henrik Dissing

Dato : 24-12-03 00:35

On Tue, 23 Dec 2003 18:44:05 +0100, Klaus wrote:

> [...]

>synkronisering af tiden!
>Har du et bud på, hvordan man sætter XP til at synkronisere tiden ved

Ikke ud over den procedure jeg allerede har beskrevet.

Jeg prøvede lige at sætte uret en time frem i Windows og resette. Da den kom
op igen, var uret stadig en time for langt fremme, men efter få sekunder
blev det stillet tilbage. Jeg må derfor konkludere at klokken stilles hver
gang Windows Time servicen startes, også når det sker sammen med resten af
systemet. Hvor tit det i øvrigt sker, har jeg aldrig lagt mærke til.

FUT: dk.edb.system.ms-windows

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 25-12-03 18:18

On Tue, 23 Dec 2003 16:20:32 +0100, Henrik Dissing
<sorry@drowned.in.spam.invalid> wrote:

>Det er åbenbart en godt bevaret hemmelighed at Windows XP (og 2000) har
>denne funktion indbygget i form af en service.

Jeg kan ikke få den til at virke.
TDC's server som du bruger til eksempel kan jeg slet ikke få forbindelse
til... Jeg har også prøvet med servere som jeg ved virker (kan sync'e
fra andre programmer)

Jeg får denne besked:

C:\>net time /set
Could not locate a time-server.

More help is available by typing NET HELPMSG 3912.

C:\>net helpmsg 3912

Could not locate a time-server.

C:\>net time /querysntp
The current SNTP value is: time-a.nist.gov

The command completed successfully.

Og som sagt, jeg kan godt få tiden fra time-a.nist.gov gennem et andet
program.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-12-03 15:22

On Thu, 25 Dec 2003 18:18:15 +0100, Stefan Bruhn wrote:

>Jeg kan ikke få den til at virke.
>TDC's server som du bruger til eksempel kan jeg slet ikke få forbindelse
>til...

Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at jeg er TDC-kunde.

>Jeg har også prøvet med servere som jeg ved virker (kan sync'e
>fra andre programmer)
>
>Jeg får denne besked:
>
>C:\>net time /set
>Could not locate a time-server.

Det siger den også her, men Windows Time servicen virker godt nok. Jeg har
på fornemmelsen at net time /set gør noget andet, men jeg er ikke ekspert.

> [...]
>
>The command completed successfully.
>
>Og som sagt, jeg kan godt få tiden fra time-a.nist.gov gennem et andet

Men har du prøvet at sætte klokken forkert, genstarte Windows Time servicen
og vente et kort øjeblik? Hos mig hopper klokken straks på plads igen.

FUT: dk.edb.system.ms-windows

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-12-03 18:59

On Tue, 30 Dec 2003 15:22:11 +0100, Henrik Dissing
<sorry@drowned.in.spam.invalid> wrote:

>Men har du prøvet at sætte klokken forkert, genstarte Windows Time servicen
>og vente et kort øjeblik? Hos mig hopper klokken straks på plads igen.

Sandelig, det virker :)
Det havde jeg ikke lige overvejet...
Takker!

Fra : BJ Denmark

Dato : 23-12-03 11:31

karsten wrote:
> jeg har et lille problem med mit ur, hver gang jeg starter
> min computer, står mit ur op til flere dage forkert.
> hvad kan være galt.?

Jeg havde engang en PC, der stillede sit ur efter den server, den
loggede på. Da jeg rettede tiden på serveren, kørte PC'ens ur igen fint.

BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
"du er en idiot" får nogen til at indse, de ikke har ret.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 12:55

BJ Denmark skriblede:

> BJ
>
> Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
> "du er en idiot" får nogen til at indse, de ikke har ret.

Nu har set mange gange du har skrevet
ovenstående i dine indlæg/svar, men hvis
det skal være en signatur, så mangler der
en signatur separator. Læs på:

Fut dk.admin.netikette

--
/Gevaldi