Nældefeber
Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 03:53

Hej NG
Søndag aften/nat kom min datter på 13 ned i stuen en lille times tid efter
at hun var gået i seng og lignede noget der var løgn. Bagsiden af begge
hendes ben var fyldt med store røde, lidt hævede plamager der kløede meget.
Min mand "foreslog" nældefeber og da jeg slog det op i en tussegammel
"lægebog" passede beskrivelsen rigtig godt. Vi smurte en masse Xylokain på
og hun sov sødt resten af natten. Mandag morgen var det helt væk. Hun spiste
en enkelt hasselnød søndag aften som det eneste "usædvanlige", kan den være
årsagen? Det var årets første nød, men hun har tidligere spist mange nødder
uden problemer. Vi blev enige om, til hendes store sorg, at hun nok skal
undgå nødder i en periode. Mandag aften spiste hun nogle M&M's og en time
senere havde hun udslæt på ryggen og begge ankler.
Det her ser ud til at kunne blive meget omfattende. Er der nogen der har
gode råd?

--
Hilsen og god jul
Mia

Fra : Rikke & Brian

Dato : 23-12-03 09:04

Hej Mia.

Jeg ville nok få hende henvist til allergiudredning. Nældefeber er jo bare
een reaktion på allergi. Allrigi overfor fx nødder kan også vise sig ved
symptomer fra luftvejene, hvilket er meget ubehageligt. Så hvis jeg var
dig/jer, ville jeg nok i første omgang holde hende helt fra nødder, indtil I
kan få snakket med jeres læge.

Hilsen Rikke.

Fra : Milea

Dato : 23-12-03 12:15

"NN" <sluddermor> wrote in

> [...]
> på ryggen og begge ankler. Det her ser ud til at kunne blive meget
> omfattende. Er der nogen der har gode råd?

Hej Mia

Det lyder som nældefeber - dog ses nældefeber på flere måder.

Min yngste datter på 3 år får det som plamager, hvor det faktisk ligner
store myggestik som er hævet op.

Da hun i sommers var så uheldig at få børnesår, som skulle behandles med
penecillin fik hun nældefeber reaktion.
Ca. en time efter penecillin indtagelse fik hun disse 'myggestik'. Min
mand var ret sikker på at det var nældefeber, da han selv lider af det i
perioder. Kontaktede straks vagtlægen, da der ifølge indlægsseddel ved
penecillin er nogle der får allergisk reaktion, uanset om de har fået
penecillin før.

Ganske rigtigt. Vi måtte droppe penecillinen for en sikkerheds skyld.
Der gik ca. et døgn inden vi kunne se at symptomerne svandt ind.
Hun blussede dog op indimellem, og har i samme forbindelse fået noget
allergimedicin til børn på recept.

Medicin virker som alm. allergi piller (Zyrtec), dvs. mildner kløen som
fremkommer.Det hedder "Aerius"er i flydende form, og gives en gang i
døgnet når der er symptomer. Det virker effektivt på vores datter,
virkningen indtræder efter ca. en halv time, dog mindsker det ikke
plamagerne. Udover dette bruger vi Xylocain 5% opløsning til at tage den
væste kløe inden medicinen virker.

Jeg fik afvide af egen læge, at for at stille diagnosen for hvad hun er
allergisk overfor, skal hun have taget blodprøver på et tidspunkt i nær
fremtid. Det er jo slet ikke sikkert at hun er penecillin allergiker, men
reagere på andet.

Som I allerede gør, ville jeg også lade være med at give hende nødder.

Ifølge min mand, som har lidt af nældefeber i 10 år, er det meget
ubehageligt at have. Han er dog så uheldig, at trods adskillige prøver,
priktests osv, kan læger ikke finde ud af hvad han er allergisk over for.

Mvh. Milea

Fra : Anja R.

Dato : 23-12-03 19:41

"NN" <sluddermor> skrev i en meddelelse

Det skete også for mig da jeg var barn.
Pludselig en aften, efter vi havde fået budding (som jeg også havde fået
mange gange før), fik jeg nældefeber over hele kroppen.
Det samme gentog sig gangen efter.
Jeg undgik budding et års tid, men prøvede så igen, og denne gang fik
jeg ingen udslæt.

Mit råd er, at undgå de fødevarer, i ved giver hende udslæt, et stykke
tid, og så ellers se om ikke det går over igen...
Selvfølgelig ville jeg opsøge lægen, hvis hun vedvarende plages af det,
men i første omgang ville jeg altså lige se tiden an...

Håber at det går over igen...

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:00

Det lyder fortrøstningsfuldt at det kan "gå over" og vi har også fået fat i
Zyrtec som kan fås i håndkøb.
Det er en sur periode for denne allergi og det hjælper ikke meget at
forklare at der er nogen som ikke kan tåle meget mere dagligdags produkter.
Vi skal være meget opmærksomme på hvad hun spiser for alene de M&M's i går
var nok og der er vist nødder i ret mange ting. Marcipan, Ris a la mande,
det meste chokolade og mange slags julekager. Det havde været rart at kunne
forberede julen ud fra dette.
Er der nogen der kender til ting med nødder i, man måske ikke lige tænker
på?
Foreløbig tak for svar og god jul til alle.

--
Hilsen
Mia

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-12-03 20:46

> [...]
> på?
> Foreløbig tak for svar og god jul til alle.

Det er altså overhovedet ikke sikkert, han får vanskeligheder med mandler
(ris-a-la-mande), bare fordi der er vanskeligheder med hasselnødder eller
jordnødder. De er vist ikke helt i familie.

Tine

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-12-03 01:35

For ca 2 mdr siden fik jeg for første gang nogensinde nældefeber. Aner ikke
hvad jeg havde ædt - som jeg ikke havde ædt mange gange før - men jeg blev
godt nok vanvittig oveni hovedet af det! Hele ens krop klør, du kan ikke
sidde stille og vil helst flå dig selv i hjel..... og da jeg fik nok kørte
jeg til vagtlægen og sad 2 timer og ventede - og da jeg endelig kom ind var
det næsten væk.

Forstår det bare ikke da jeg ellers aldrig har haft allerigiske reaktioner
overfor noget som helst!

Fra : Odense

Dato : 25-12-03 20:19

Hejsa..

Jeg har lidt af nældefeber som i også beskriver det. Hvis jeg spiser nødder
,citrusfrugter og leverpostej får jeg også røde prikker og det er ifølge
lægen ikke nældefeber ,men udslæt at nødderne osv. ( er åbenbart ikke det
samme )
Jeg har fået taget priktest og det har mine børn også og de ting vi IKKE kan
tåle , KAN VI GODT TÅLE ifølge priktesten.

Mit råd er : Få en henvisning til priktest på børneamb. på sygehuset eller
hos en børne/hudlæge. Notere de ting ned ,som der bliver reageret på :
fødevarer ,dyrepels ,vaskepulver osv ,da selv om priktesten viser noget ,kan
det godt være modsat alligevel.

KH Bente