I denne søde juletid :-/
Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-12-03 23:29

Hej alle sammen - og glædelig jul!

Jeg er lige blevet inspireret af et par konfekt-lavende børn til at
chekke, om der egt. ikke var noget med, at chokoloade og mandler ikke
var det sundeste for katte.

Her er resultatet, som måske kan være godt at vide i denne søde osv.

Om Chokolade:

Sjokolade
Gruppe: Matvarer

Dødlig dose for katt er 100-300 mg/kg. Symptomer viser seg 1-4 timer
etter inntak. Kokesjokolade, kakao og mørke sjokolader er de
farligste.

Giftstoff: Methlyzanthines theobromine og koffein

Symptom/skade: Oppkast, diare, kramper, koma.

(Fra en norsk side, toxipet)
-------------
Om Mandler (og marcipan?.. lavet af mandler):

Mandel
Rosefamilien
Engelsk navn: Almond
Latinsk navn: Prunus dulcis
Latinsk familie: Rosaceae
Giftig del: Stein
Giftigstoff: Cyanid
Symptom/skade: Påvirker åndedrettssystemet

(Fra en norsk side, toxipet)
-------------
"Almond: Toxicity: high. Anxiety, breathing difficulty, convulsions,
collapse, (sudden) death "
(Mandel. Giftighed: høj. Nervøs ophidselse, åndenød, kramper, kollaps,
(pludselig) død)

(Fra www.plants and your cat.com)

*suk*... som om det ikke var nok at skulle passe på gran og gavebånd...

Fra : Charlotte

Dato : 23-12-03 09:09

Hej Ann
"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i
> Hej alle sammen - og glædelig jul!
>
> Jeg er lige blevet inspireret af et par konfekt-lavende børn til at
> chekke, om der egt. ikke var noget med, at chokoloade og mandler ikke
> var det sundeste for katte.

[klipper julehjerter...]

> *suk*... som om det ikke var nok at skulle passe på gran og gavebånd...

Så var der endelig et tidspunkt, hvor jeg kan være rigtig glad for, at vores
misser overhovedet ikke gider hapsere og godbidder af normale og unormale
ting *gg*
Normalt synes jeg det er lidt træls, at de slet ikke gider smage på noget
som helst...men lige nu er det da okay

Rigtig glædelig jul til alle og "gran i håret"

KH
Charlotte *som vist ser for meget julekalender* og misserne
www.skovkatten.dk

Fra : Dorthe Koch

Dato : 23-12-03 09:10

> [...]
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Nej føj da.....så sent som i sidste uge brugte jeg overtræksschokolade
på Mikkels 6 synoloux tabletter - efter anvisning fra min ellers
drøn-kompetente dyrlæge ! Det ku' da godt være, man lige skulle tage et
print og stikke ham.

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Charlotte

Dato : 23-12-03 09:25

Hej Ann
> [...]
>
> Jeg er lige blevet inspireret af et par konfekt-lavende børn til at
> chekke, om der egt. ikke var noget med, at chokoloade og mandler ikke

[klipper julehjerter...]

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-12-03 13:03

In article <3fe7f84f94cce@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Dorthe Koch
<d.kKATTE@BAKKEc.dk> wrote:

> Nej føj da.....så sent som i sidste uge brugte jeg overtræksschokolade
> på Mikkels 6 synoloux tabletter - efter anvisning fra min ellers
> drøn-kompetente dyrlæge

Jeg er lidt på gyngende grund her Men jeg har vist hørt et sted, at
de dér overtræksknapper (vekao?) ikke har så meget med ægte chokolade
at gøre... men jeg er ikke sikker nok til at jeg turde prøve..

Jeg fandt en side mere. Overskriften er godt nok "Forgiftning af hund"
men i teksten står der "dyr", der jo dækker lidt bredere.. Katte plejer
i øvrigt også at være sartere end hunde med at tåle ting, er min
fornemmelse?

<http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_december_2001/Forgiftning_med_ch
okolade/forgiftning_med_chokolade.html>