Geddeartikel kontra forfang
Fra : Kasper Rasmussen

Dato : 22-12-03 15:04

Sad lige og læste artiklen "Gedder langs den svenske kyst" med stor
interesse, da jeg også selv bruger en del tid på at jagte fluegedder.
Der var dog et billede der undrede mig, nemlig det hvor wiren smeltes via
lighter. Det ser umiddelbart ud som om at forfanget befinder sig midt i
flammen. Min erfaring er, at stikker man det snoede forfang direkte ind i
flammen, så brænder/svedes coatingen af og får derfor ikke den ønskede
effekt. Men det kan jo skyldes, at jeg bruger en anden wire. Jeg bruger
Drennan pikewire, og når jeg smelter mine forfang så holder jeg flammen ca.
2 cm under snoningerne. Den grønne coating vil herved begynde og boble og
klistre sammen, uden at den brænder.
En anden mulighed er at bruge såkaldte crimps, dvs. små metalrør der klemmes
sammen om forfanget via en tang. Denne løsning kræver ikke ild, hvilket kan
være en stor fordel, når man er ude på/i vandet. Bøjes/snoes wiren under en
geddefight, så klippes dette stykke blot af, og fluen monteres med en ny
crimp. Er forfanget fra start af ikke alt for kort, kan denne operation
gøres 2-3 gange, før det er nødvendigt at skifte hele forfanget. Dette er
somregel nok til en hel fiskedag, medmindre gedderne virkelig er i hopla ;0)

Fra : Redaktion - SA

Dato : 22-12-03 15:45

Hej

Det bør for god ordens skyld lige nævnes at artiklen befinder sig på:
http://www.scandicangler.com - så er den indforstående reference klarlagt.

Fra : Peter Lyngby

Dato : 22-12-03 16:32

Kasper, billedet i min artikel er ikke misvisende. Den nederste del af
flammen er ikke meget varmere end der er lige ovenfor. Det kræver bare lidt
hurtige bevægelser, og det går helt problemfrit - også med Drennan pike
wire.

Fra : Carsten Bjerg Mikkel~

Dato : 22-12-03 22:29

<< Den nederste del af flammen er ikke meget varmere end der er lige
ovenfor.

Nej tvært imod. Det varmeste sted er ikke midt i bålet men lige over....
(Det læret vi da i hvert fald på brandmandsuddannelsen ) Det smarte ved
at smelte over flammen, er derfor at man får optimal varme, mens det
samtidig er lettere at undgå direkte ild. Wiren skal jo opvarmes ganske
betragteligt inden den selvantænder uden at være i kontakt med ild.

Carsten

Fra : Essoxfly

Dato : 23-12-03 00:41

Hej Kasper.
Lige et ekstra tip:
Jeg foretrækker at lave snoningerne på wiren med meget tætte tørn.
Dette kan nemt gøres med en lille træpind påmonteret en lille gardin
krog som man så snoer wiren med. Med denne metode kan man også spare
lidt på flammen. Endvidere flosser wire enden ikke så nemt.

Mvh. Essoxfly.

http://www.kandu.dk/