VPN
Fra : Towli

Dato : 22-12-03 11:05

Hej alle

Jeg prøver at forstå principperne bag VPN men kan simpelthen ikke helt
"fange det"...

Hvis nu en medarbejder ved et stort firma beliggende her i Danmark er på
rejse i udlandet, -hvordan fungerer en typisk vpn opkobling da fra "hans
hotelværelse" til firmaets lan via vpn?

Han kalder op til en ISP? og hvad sker der så typisk herfra?

Helt overdrevet mange tak for en kompetent forklaring der kan få en bonderøv
som undertegnede til at fatte princippet! ! !

/T

Fra : Arne Keller

Dato : 22-12-03 15:07

Towli wrote:

> [...]
> hotelværelse" til firmaets lan via vpn?
>
> Han kalder op til en ISP? og hvad sker der så typisk herfra?

Når jeg rejser har jeg 2 forskellige "værktøjer" med mig.

Min VPN klient som jeg anvender hjemmefra via min ADSL eller på firmaet
via vort trådløse net. Hvis hotellet har et hotspot eller en Ethernet
forbindelse på værelset anvender jeg denne præcis som hjemme.
Når jeg har forbindelse til Internettet taster jeg brugernavn og
password ind i min VPN klient som derefter forbinder sig til en af vore
VPN gateways som godkender forbindelsen, jeg får så et nyt IP nummer på
firmaets netværk og har nu forbindelse gennem VPN tunnelen og kan logge
på firmaets net helt som sædvanligt.

Hvis jeg ikke kan få en kobling til Internettet ringer jeg op via en
AT&T service vi har som giver mig lokale numre overalt i verden, herfra
bliver jeg koblet til firmaets net.

Alternativt kan man naturligvis anskaffe et gratis Internet abbonement i
de lande man besøger og så ringe op til det og så anvende sin VPN klient
til at skabe forbindelsen.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Towli

Dato : 22-12-03 16:03

Mange tak Arne!

> [...]
> VPN gateways som godkender forbindelsen, jeg får så et nyt IP nummer på
> firmaets netværk og har nu forbindelse gennem VPN tunnelen og kan logge

Det jeg ikke har kunnet fatte er at det (som beskrevet på net-faq.dk)
foregår via en form for ppp forbindelse.
Du har jo ikke rigtig en direkte point-to-point forbindelse med din VPN
gateway, du skal jo over Internettet's routere derhen (som du beskriver
det).
Men forklaringen må vel være at din "request" til vpn-gateway'en sendes
krypteret inden i en almindelig ukrypteret ip-pakke
og at "tunellen" etableres efter godkendelse på denne gateway, hvorpå du så
tildeles den ip du nævner fra det lan hvortil du får adgang.
Således er der vel heller ikke en fysisk point-to-point forbindelse men kun
en virtuel mellem dig og dit Lan (kan man udtrykke det sådan?)

> Hvis jeg ikke kan få en kobling til Internettet ringer jeg op via en
> AT&T service vi har som giver mig lokale numre overalt i verden, herfra
> bliver jeg koblet til firmaets net.

I dette tilfælde kan man vel nærmere tale om en ppp forbindelse (?)

/T

Fra : Arne Keller

Dato : 24-12-03 11:48

Towli wrote:
> [...]
> Således er der vel heller ikke en fysisk point-to-point forbindelse men kun
> en virtuel mellem dig og dit Lan (kan man udtrykke det sådan?)

Uden på nogen måde at være VPN ekspert men bare en bruger tror jeg at du
har opfattet det korrekt.

Jeg får indlogningsbillede til min VPN klient op inden Windows login
billedet, det gør at jeg faktisk laver login på firmaets domain.

> I dette tilfælde kan man vel nærmere tale om en ppp forbindelse (?)

Ja.