Kjærulff - Ulff
Fra : Stein Ole Kjær

Dato : 20-12-03 11:15

Er det noen som vet om det er gjort undersøkelser omkring Anders Ulff
fra Schleswig-Holstein og om det finnes noe skrevet omkring dette?

1a Anders (Wlff) (Wolff) Ulff 7 b Schleswig-Holstein Germany -
Moved 200 miles north to Northern Denmark early 15th century - 1 B:
He settled as a farmer in Kjær Herred (`meadow district') in North
Jutland.

1a Anders 7 was the first Ulff to come to the county of Kjær
according to the earliest written records in that area of Denmark.
He therefore became the first `Kjær-Ulf', a `coined' name.

2a Anders Andersen Kjærulf I 8 b DK 1410 d 1458 4 B: (0003.0002)

3a Anne Andersdatter (Kjærulf) 9 b DK mid 1400's
m Anders Klementsen Munk 1 B: (3165.0003)

4a Niels Klement Andersen (Skipper Klement) Munk 9 b DK 1484
d 1536
m1) Marie Sørensdatter (Munk) 1484-1513 4 B:
m2) a datter of Willom (Forbes) of Scotland 2 B:
(Skipper Klement was GUILLOTINED, by the King's
orders, but was a `hero' to the Danish people!)

--

Mvh Stein
For den som vil sende en returmeddelelse

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 20-12-03 11:27

"Stein Ole Kjær" skrev
> [...]
> m2) a datter of Willom (Forbes) of Scotland 2 B:
> (Skipper Klement was GUILLOTINED, by the King's
> orders, but was a `hero' to the Danish people!)

Jeg kender en god bog som kan lånes via biblioteket
For at du kan se om det er noget for dig, har jeg inkluderet
titlebladet og en enkelt side.
Mvh
Thorkild Dalsgaard

Her er titlebladet:

KJÆRULFSKE STUDIER

BIDRAG TIL EN VENDSYSSELSK BONDEÆTS
GENEALOGI OG HISTORIE
AF
C. Klitgaard

I KOMMISION HOS MAGNUS A. SCHULTZ, AALBORG
OG CAMMERMEYERS BOGHANDEL, CHRISTIANIA

P. HANSENS BOGTRYKKERI, AALBORG

1914 - 1918
Udgivet med Understøttelse af
den grevelige Hjelmstjerne-Rosencroneske Stiftelse.

Og en enkelt side:

Om der af den omstændighed, at ingen af Anders Kjærulfs Sønner direkte
efterfulgte ham som Foged, tør sluttes, at han er død, før Sønnerene var
myndige, skal lades usagt, men det maa dog bemærkes, at fogedembedet i nævnte
Herred fra Middelalderen af og indtil slutningen af det 17. Aarh. synes at have
været knyttet til familien Kjærulf med Undtagelse af den Tid, da nævnte Thord
Nielsen beklædte det. Navnet paa Anders Kjærulfs Hustru kendes ikke; de synes at
have haft mindst 3 Sønner, og er det rigtigt som Dyrskjøt beretter, at Skipper
Klements Moder var en Kjærulf, kan hun ogsaa nærmest anbringes her. Vi faar da
følgende Børn:

A?.N. N. Andersdatter Kjærulf, gift med Anders N. N. i Vedsted i Aaby Sogn, med
hvem hun foruden flere Børn 2) havde sønnen Klement Andersen, f. 1484 3)?
henrettet 1536, bekendt i Historien under Navnet Skipper Klement, om hvem
Dyrskjøt siger, at han forraadte baade sig selv og Kjærulferne ved sine daarlige
Krigsanslag. Af andre bekendte Personer, der henhører til denne Familie, maa
nævnes Præsten i Nakskov Laurids Mortensen Vedsted (Thuraættens Stamfader) og
hans stridbare Broder Peder Mortensen Vedsted, Borgmester i Nakskov o. 1660.

B. Peder Andersen Kjærulf, nævnes i Følge Dyrskjøt 1454, men iøvrigt vides der
intet om ham; Dyrskjøt anfører, at han havde 2 Sønner:

1. Anders Pedersen Kjærulf, om hvem intet yderligere anføres.

2. Bertel Pedersen Kjærulf, »bleff gifft Synder vde«. Af denne Gren kunde tænkes
at være Anders Kjærulf i Raageleje der 1. April 1586 fik sin Restance til Kronen
(½ Td. Torsk) eftergivet paa Grund af ringe Fiskeri. 4)

C. Jens Andersen Kjærulf, se Kornumgaardlinjen.

D. Anders Andersen Kjærulf nævnes af Dyrskjøt 1470. »Hand eigede Aslund,
fogetgaard och megit gods« 5) Dyrskjøt omtaler ham ikke som Foged i Kjær Herred,
men han anføres dog som saadan 1485, da der Tirsdag næst efter St. Knuds

1) Ældste d. Arkivregistr. III. 25 og Kjær II. Tingbog 10. Juli 1705, hvor der
er indført et Skelbrev efter et Tingsvidne af 1460, som velbyrdige Mand Thorlef
Hwal havde æsket.
2) Jydske Saml. 1. III.258 og C. Klitgaard: Hvetbo Herred, II. 511 ff.
3) Den norske Skuespiller og Samler af Kjærulfoptegnelser Thorvald Kierulf
siger, at Klement var født 1584, men nævner ikke nogen kilde herfor.
4) Kancelliets Brb.
5) Additam. 117, fol.

Fra : Stein Ole Kjær

Dato : 20-12-03 11:41

In article <3fe42403$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> wrote:

> Jeg kender en god bog som kan lånes via biblioteket
> For at du kan se om det er noget for dig, har jeg inkluderet
> titlebladet og en enkelt side.

Vet du om Kjærulfske studier kan kjøpes på antikvariater i Danmark?

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 20-12-03 12:14

"Stein Ole Kjær" skrev
> Vet du om Kjærulfske studier kan kjøpes på antikvariater i Danmark?

Jeg har søgt lidt på nogle af de største antikvariater, men uden held.
Beklager. Men dit bibliotek vil kunne skaffe dig den til låns.

Mvh
Thorkild Dalsgaard