Driefer, Lawaetz, Rønnenkamp. Brev 1875.
Fra : Steen Thomsen

Dato : 19-12-03 22:18

På vej gennem familiearkivet møder jeg et brev til min oldefar fra

   Karl Driefer (1848-1876)
   stud med
søn af
   Joachim Jacob Driefer (1799-1861)
og   Mariane Curtz (1804-1882)

I brevet omtales hans søsters bryllup juli 1875 med en godsejer
Lawaetz.

Brudgommen L har 2 brødre, den ene bror er hans forvalter, den anden
er præst i Preussen. Godsejeren/gommen er enkemand, og der omtales 3
døtre og en søn på 11, den anden datter hedder Ida. De kommer fra en
'ensom, aandelig opvakt, men noget barsk og tarvelig Egn' - det lyder
som Vestjylland.

Der er karakteristikker af Lawaetzerne.

Bryluppet foregår på Juellinge, og Rønnenkamp bestemmer over festen,
så han er vel 2' mand til fru M Driefer f Curtz, og vel også godsejer
eller forpagter på Jullinge.

Hvis der er nogen der har interesse i brevet, så lad mig høre!

*

/|\
í/|\¤ Glædelig for-jul
///|\\í Steen Thomsen
/í/|\¡\
í/¡/|í\í\
/í//¤|\*\\í

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 20-12-03 12:51

On 19 Dec 2003 13:18:05 -0800, steenthomsen@danbbs.dk (Steen Thomsen)
wrote:

> [...]
>eller forpagter på Jullinge.
>
>Hvis der er nogen der har interesse i brevet, så lad mig høre!

Det lyder noget mystisk.

Ved omtalte bryllup 14. juli 1875 på Jullinge, hos forpagter
Rønnemkamp, var brudgommen min oldefar, Otto Friederich Christian
Anton Lawaetz (1829 - 1914.) Han var ejer af Refsnæsgård og Kalundborg
Slots Ladegård (Kålund Kloster) og enkemand siden december 1871. Han
kaldte sig aldrig godsejer, men nøjedes med titlen propritær. Der var
10 børn i første ægteskab, og den næstældste hed Ida. En af de omtalte
brødre var Heinrich Christian Sophus Lawaetz (1831-1902) (min morfars
far), som var præst i Ulkebøl på Als. Als kunne måske nok dengang
betegnes som Prøjsen, men nok bedre som Slesvig. Den tredie bror,
Friederich August Lawaetz (1834 - 1872), var forpagter på Møltrup ved
Herning og ikke forvalter hos sin bror.

Bruden var Benthea Kathinka Volck (1839-1920), datter af klæde- og
silkehandler Johan Friederich Volck (1798-1853) i København og Betzy
Karoline Westrup (1805-1848). Hun kom efter forældrenes død i huset
hos forpagter Rønnenkamp på Juellinge, som altså også holdt hendes
bryllup.
Om forbindelse til en familie Driefer findes ingen oplysninger, men
Benthea var ved sin konfirmation 30 marts 1853 i Sct. Petri Kirke
"Pflegetochter von ??? Alibeck" .

Der kom 6 børn i ægteskabet, deriblandt min mormor. Desuden kom 7 af
broderen Friederichs børn i huset på Refsnæsgård efter deres forældres
død. Så der endte med at være 23, hvoraf nogle selvfølgelig var for
gamle til at virke som børn.

Familien stammer fra Holsten, hvor Otto var født, men flyttede via
Koldingegnen til Herningegnen. De tre brødres forældre er begravet på
Gjellerup kirkegård. Alle - afdøde og nulevende - med navnet Lawaetz
stammer fra de tre brødre, medens navnet Lawætz kan henføres til en
ældre gren..

Med venlig hilsen
Otto Chr. Lawaetz Thygesen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-03 22:47

Otto Chr. Thygesen <thygesen@email.dk> skrev Sat, 20 Dec 2003 12:50:51
+0100

> [...]
>betegnes som Prøjsen, men nok bedre som Slesvig. Den tredie bror,
>Friederich August Lawaetz (1834 - 1872), var forpagter på Møltrup ved

Otto havde også været forpagter på Møltrup i 3 år før Fritz (Friedrich)
blev det. Møltrup var på det tidspunkt ejet af Grev Lerche af
Lerche-Lerchenborg slægten fra Kalundborg.

Iflg. mine oplysninger hentede greven i 1857 Otto til Kalundborg hvor
han blev mejeriforpagter på Birchendegaard og Lerchesminde. Fritz blev
på Møltrup indtil omking 1870 og døde hos sin bror Carl på Kalundborg
Slots Ladegaard i 1872.

Når du skriver "den tredie bror" er det så fordi 2 af brødrene døde som
unge. Mig bekendt var der 5 Lawaetz-brødre, Otto, Henrik, Fritz, Herman
og Carl.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 21-12-03 01:12

On Sat, 20 Dec 2003 22:47:09 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>
>Når du skriver "den tredie bror" er det så fordi 2 af brødrene døde som
>unge. Mig bekendt var der 5 Lawaetz-brødre, Otto, Henrik, Fritz, Herman

Det er korrekt, at Otto havde været forpagter på Møltrup før broderen
Fritz. Otto overtog ved faderens død i 1849 som 19-årig
mejeriforpagtningen på Bøstrup. I 1853 overtog Fritz Bøstrup og Otto
blev mejeriforpagter på Møltrup hos grev Vincents Lerche.. I 1857
solgte greven Møltrup og tilbød på sin bror Wilhelms vegne Otto
mejeriforpagtningen på Birchendegård og på egne vegne
mejeriforpagtningen på Lerchesminde. I 1860 overtog Otto
mejeriforpagtningen på Kalundborg Ladegård mens hans svoger Adolf
Burchardi overtog Birchendegård. Otto købte senere såvel Refsnæsgård
som Kålund Kloster.

Det er korrekt, at der var fem brødre, Otto, Heinrich, Fritz, Herman
og Carl. Otto er min mormors far, Heinrich min morfars far. Herman
døde i 1863 af tyfus, 26 år gammel. Carl, af min morfar altid kaldt
gamle onkel Carl, var en tid forpagter på Kålund Kloster, senere
selvstændig landmand på Lolland og sidst i Nordsjælland. Han blev
aldrig gift og døde som 69 årig i 1912. Når jeg lægger vægt på tre
brødre, så skyldes det, at det er dem der er stamfædre til den
nulevende slægt Lawaetz.

Det er også korrekt, at Otto var en god ven af Vilhelm Bech og
medstifter af Indre Mission.

M.v.h.
O.C.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-03 10:35

Otto Chr. Thygesen <thygesen@email.dk> skrev Sun, 21 Dec 2003 01:12:20
+0100

> [...]
>mejeriforpagtningen på Bøstrup. I 1853 overtog Fritz Bøstrup
>blev mejeriforpagter på Møltrup hos grev Vincents Lerche.. I 1857

Tak for opsummeringen, det satte nogle ting på plads. Jeg har ikke selv
forbindelse til Lawaetzfamilien min interesse er mere i lokalhistorisk
sammenhæng.

Derfor også disse to kommentarerer:

Det hedder Bjødstrup - ikke Bøstrup. Jeg formoder iøvrigt at det var
Davidsen på Herningsholm der hentede familien her til egnen omkring
1844. Og at de så flyttede til Øster Bjødstrup, hvis ejer også kom fra
hertugdømmerne, da Davidsen solgte Herningsholm i 1849.?

>blev mejeriforpagter på Møltrup hos grev Vincents Lerche.. I 1857
>solgte greven Møltrup

Selvom det måske er en biting, så mener jeg det må være forkert.

Både Fritz Lawaetz og hans efterladte kones anden mand Niels Larsen var
også forpagtere under Grev Lerche.

Grev Lerche boede selv på Møltrup 1843 - 1854. Men han han solgte den
først efter Niels Larsens død i 1879 (til Johan Lund), måtte tage den
tilbage igen og solgte den så 1894 til Niels Gram.

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 21-12-03 11:04

On Sun, 21 Dec 2003 10:34:47 +0100, Arne Feldborg
> [...]

>først efter Niels Larsens død i 1879 (til Johan Lund), måtte tage den
>tilbage igen og solgte den så 1894 til Niels Gram.

Først:; Grev Lerche overvejede if. min kilde at sælge Møltrup, men det
blev åbenbart ikke til noget.

Dernæst: Ja, det var Davidsen, som ansatte brødrenes far som
mejeriforpagter på Herningsholm i maj 1844, og da Herningsholm blev
solgt i 1847 overtog faderen mejeriforpagtningen hos proprietær
Petersen på Bjødstrup.

Forøvrigt ejede en tipoldefar af mig, Carl Heinrich Wolff, lidt senere
Herningsholm i nogle år. Hans kone var Anne Kristine Thygesen fra
Sønder Stenderup, min farfars faster, og deres datter, Catharine Marie
Juliane Wolff, blev gift med den senere præst i Ulkebøl, Heinrich
Christian Sofus Lawaetz, den næstældste af de fem brødre og min
morfars far.

Skulle der være behov for yderligere udveksling af oplysninger,
deltager jeg gerne, dog ikke før tidligst 28 december.

M.v.h.
O.C.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-03 12:19

Otto Chr. Thygesen <thygesen@email.dk> skrev Sun, 21 Dec 2003 11:03:43
+0100

>Først:; Grev Lerche overvejede if. min kilde at sælge Møltrup, men det
>blev åbenbart ikke til noget.

Nej, tydeligvis ikke.

> [...]
>mejeriforpagter på Herningsholm i maj 1844, og da Herningsholm blev
>solgt i 1847 overtog faderen mejeriforpagtningen hos proprietær

Ok. Så er også det på plads.

>Forøvrigt ejede en tipoldefar af mig, Carl Heinrich Wolff, lidt senere
>Herningsholm i nogle år.

Ja, han har ejet den fra 1853 til omkring 1870, hvor prokorator Møller
fra Ringkøbing overtager den. Men jeg kan ikke lige gennemskue om det er
Møller personligt, eller om det er på vegne af Den Vest og Sønderjydske
Kreditforening.

Iøvrigt havde den omtalte Wolf et godt ry her på egenen og var
foregangsmand på mange områder.

Samme år (1870) overtages Herningsholm af Niels Gram (jeg formoder samme
Niels Gram som senere overtog Møltrup). Han bygede en del, men blev
iøvrigt ikke regnet for nogen særlig dygtig landmand - og gik senere
fallit.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-03 22:47

steenthomsen@danbbs.dk (Steen Thomsen) skrev 19 Dec 2003 13:18:05 -0800

>døtre og en søn på 11, den anden datter hedder Ida. De kommer fra en
>'ensom, aandelig opvakt, men noget barsk og tarvelig Egn' - det lyder
>som Vestjylland.

Tak.

Men iøvrigt var flere af Lawaetz-brødrene fremtrædende personer i
vækkelsestiden. Otto var bestyrelsesmedlem i Indre Mission og personlig
ven med Vilh. Beck (det var dog efter at han var flyttet til Sjælland).