jordet / begravet
Fra : Ole Munk

Dato : 15-12-03 22:37

I de gamle kirkebøger før 1814 optræder der ofte "jordet" og "begravet",
f.eks :

xxx jordet, 70 år
yyy begravet, 70 år

jordet og begravet optræder ofte i flæng i samme kirkebog. Kan de betragtes
som synonymer eller er der forskel på f.eks. ceremonien?

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 15-12-03 22:54

Mon, 15 Dec 2003 22:37:27 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote:

> [...]
>
>jordet og begravet optræder ofte i flæng i samme kirkebog. Kan de betragtes
>som synonymer eller er der forskel på f.eks. ceremonien?

i Norge er det forskjell
I gamle dager var det praksis at den døde skulle i jorden innen få
dager. Men det var ikke alltid prest tilstede og denne kunne på avsides
steder først komme tilstede når det ble vår.
Da vil man i en del kirkebøker finnet tekst som "jordet 10 lig"
Med andre ord den kirkelige handlingen ble da foretatt lang tid i etter
selve begravelsen av den døde.

I moderne tid skjer dette samtidig ved en begravelse.
Noe annet er det hvis man har en bisettelse med etterpå følgende
kremasjon og deretter en urnenedsettelse: Her har man tre handlinger som
skjer til ulike tidspunkt

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 20-12-03 22:23

Jeg mener også jeg har set formuleringen "kastet jord på" - er det det samme
som begravelse?

vh
Erik

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 20-12-03 22:34

Sat, 20 Dec 2003 22:22:54 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> wrote:

>Jeg mener også jeg har set formuleringen "kastet jord på" - er det det samme
>som begravelse?

Under en "vanlig" begravelse, tar også presten og legger et par små
spader med jord på kisten.

Men den handlingen som her skjer i ettertid er nok knyttet til det
forhold at presten ikke er tilstede ved selve nedsettelsen av kisten.

Man har gjerne da kasted "jordpåkastelse" "jordfestelse" etc

Man snakker her om en anne handlig en den handligen som skjer under en
begravelse.

Det legges også jord på en kiste under en bisettelse, men da blir det
gjerne en kremasjon i ettertid med en senere urnenedsettelse.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-12-03 23:22

Ole Munk skrev:
> I de gamle kirkebøger før 1814 optræder der ofte "jordet" og
> "begravet" [...] jordet og begravet optræder ofte i flæng i
> samme kirkebog. Kan de betragtes som synonymer eller er
> der forskel på f.eks. ceremonien?

Jeg mener at de kan betragtes som synonymer.
Iflg. Dansk Etymologisk Ordbog: *jorde* verb. 'begrave';
glda. /iordhæ/, no. /jorde/, sv. /jorda/, oldnord. /jarða/;
afledn. til /jord/. - Sml. ty. /beerdigen/, da. /begrave/.

*begrave* verb.; glda. /begraffue/; efter mnty.
/begraven/, modsv. ty. /begraben/. Har delvis fortrængt
det hjemlige /jorde/.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 20-12-03 23:54

Sat, 20 Dec 2003 23:21:49 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>*begrave* verb.; glda. /begraffue/; efter mnty.
>/begraven/, modsv. ty. /begraben/. Har delvis fortrængt

mulig det, men når man fra kildene vet at personene er begravet lenge
før, og man så i ettertid finner at presten endelig var tilstede på den
avsides liggende kirkegården og det i ettertid, står anført "jordet 14
lig", da har det neppe vært en nedsettelse av 14 kister, men en reell
kirkelighandling som gjennomføres fordi den ikke har vært mulig
tidligere.

Det krevdes vanligvis at liket skulle i jorden i løpet av får dager og
det var ikke alltid (bl.a. vinterstid) like lett å få en prest til stede
når det ved dette gravstedet ikke var prest,

Men det kan jo være at livet i gamle dager var annerledes i Danmark enn
i Norge.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-12-03 00:14

Sat, 20 Dec 2003 23:54:08 +0100, Otto Jørgensen
> [...]

> når det ved dette gravstedet ikke var prest,
>
> Men det kan jo være at livet i gamle dager var annerledes i Danmark enn

Der er ingen tvivl om, at det i Norge hyppigere kunne være ske, at den
nærmeste præst var ind til flere fjelddale borte.

I Danmark er der højst et par timer til næste kirke, hvis den lokale præst
har meldt forfald i længere tid.

/Krabsen

--
Sendt via Opera.