Smart lille program til sammenligning af G~
Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 09:33

Hej NG - GedSmart hedder det og kan søges og downloades. Jeg har prøvet det.
Uddata ligner dem fra GedComp.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 13-12-03 15:03

On Sat, 13 Dec 2003 09:32:56 +0100, "Erling" <emj(at)pc.dk> wrote:

>Hej NG - GedSmart hedder det og kan søges og downloades. Jeg har prøvet det.
>Uddata ligner dem fra GedComp.

Nå ja ..... men altså...

Først hjemmesiden, den hedder www.jipjip.com

Sammenligningen med gedcomp må jeg imidlertid protestere imod. Det er
ikke fair overfor Lars Lundin. Programmet er _udelukkende_ baseret på
en sammenligning af navne. Det er måske interessant i lande, hvor
anerne har slægtsnavne. Jeg har før sagt min mening om amerikansk
surname-genealogi og hvorfor den slags er ubrugeligt i Danmark, så det
vil jeg ikke uddybe.

Jeg prøvede programmet på to tilfældige gedcom-filer. Resultatet var
følgende:

/Andersen/
/CHRISTENSEN/
/Christiansen/
/CLAUSEN/
/Hansen/
+ /Hans/
/Ibsen/
/Jensen/
/Jeppesen/
/Knudsen/
/Larsen/
/Madsen/
/Michelsen/
/Mogensen/
/Nielsen/
/Olsen/
/Pedersen/
/Rasmussen/
+ /Christen/
/Simonsen/

Hermed ved vi så, at begge filer indeholdt mindst en person med navnet
Andersen, en med navnet Christensen o.s.v. Det kan naturligvis ikke
bruges til noget som helst. Sansynligheden for at Peder og Søren
Andersen er i familie er jo ikke større end for Peder Hansen og Søren
Jensen.

Derudover kan vi se, at hver fil indeholder en person med navnet Hans
Hansen og en med navnet Christen Rasmussen. Det kunne jo teoretisk set
godt have været noget, men den ene Hans Hansen var født 1818 i Halsted
sogn, den anden i 1720 i Tjørneby sogn. Den ene Christen Rasmussen var
født 1812 i Vindeby. Den andens fødsel kender jeg ikke, men han har
dog i det mindste boet i Vindeby, hvor han fik en søn i 1778. Disse
oplysninger fremgår af gedcom-filerne, så programmet kunne have fundet
ud af det.

Anvendt på danske data vil programet altså give en masse ligegyldige
"træffere", fordi det fejlagtigt tolker vores patronymer som
slægtsnavne. Omvendt vil det ikke finde de virkelige overenstemmelser,
fordi personerne brugte varierende efternavne (patronymer og tilnavne)
med tilfældige stavemåder. F.eks. kan Lars Søndergaard og Laurits
Hansen udmærket være en og samme person, og hvis der er tilstrækkeligt
mange oplysninger i form af tider, steder og slægtninge til begge
personer, så vil gedcomp faktisk opdage, at det er samme person. Det
gør GedSmart derimod med sikkerhed ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 17:25

Hej Helbo
Jeg prøver ikke at være unfair overfor Lundin, jeg har selv en ged indsendt
og får af og til en Bingo og det har jeg været meget tilfreds med.
Når jeg skriver at det "ligner" - så er det fordi at jeg i GedSmart får alle
data for de sammenlignede personer: datoer, steder, ægtefæller, forældre
samt noter !! Er det ikke noget der "ligner" - eller bruger vi programmet på
forskellig måde ??
mvh Erling

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 13-12-03 23:24

On Sat, 13 Dec 2003 17:25:27 +0100, "Erling" <emj(at)pc.dk> wrote:

> [...]
>samt noter !! Er det ikke noget der "ligner" - eller bruger vi programmet på

Muligvis, jeg får i hvert fald kun den viste liste over sammenfald, og
så vidt jeg kan gennemskue sammenligner programmet kun navnene. Måske
du skulle forklare lidt nærmere om, hvordan du gør?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 00:47

> [...]
> så vidt jeg kan gennemskue sammenligner programmet kun navnene. Måske
> du skulle forklare lidt nærmere om, hvordan du gør?

Hej igen - meget gerne.
(Jeg har lagt en fil i binær med et scrdump til orientering)
Når 1. ged er læst ind i venstre rude og 2. ged i højre rude - klik på
COMPLETE.
Hvis der er sammenfald med slægtsnavn og fornavn - dobbeltklik på fornavn -
og alle data vil stå i de 2 ruder som vist på filen i Binær.
Jeg har meget hurtigt fået en del nye data fra andre - med kildeangivelser.
mvh Erling

Fra : torleif haugødegård

Dato : 14-12-03 09:35

On Sun, 14 Dec 2003 00:46:43 +0100, "Erling" <emj(at)pc.dk> wrote:
> [...]
>og alle data vil stå i de 2 ruder som vist på filen i Binær.
>Jeg har meget hurtigt fået en del nye data fra andre - med kildeangivelser.

Hvilke kriterier bestemmer om der er sammenfald?

TMG har en tilsvarende funksjon:
To GEDCOMfiler kan importeres i samme prosjektdatabase, de legger seg
i hvert sitt uavhengige datasett.
Man kjører så funksjonen for å finne dobbeltgjengere, to personer som
har diverse sammenfallende data helt eller delvis utfra mange
kriterier.
Personenes data stilles opp side-om-side på skermen, og det tas
stilling til om disse skal sammensmeltes.
Eksempel:
http://www.tha.no/dobbeltgjengere.htm

Torleif Haugødegård, Hamar
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-12-03 11:32

> [...]

>og alle data vil stå i de 2 ruder som vist på filen i Binær.
>Jeg har meget hurtigt fået en del nye data fra andre - med kildeangivelser.

OK, den havde jeg ikke set. Det der sker er følgende. Når man
dobbeltklikker på et af de fundne navne, vises gedcom-dataene for de
to personer i de to vinduer.

Men det ændrer altså ikke noget ved, at sammenlignings-algoritmen er
_yderst_ primitiv, og totalt uegnet i et land, hvor anerne slet ikke
har slægtsnavne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org