Hjælp tl Winkip
Fra : Inger Buchard

Dato : 12-12-03 14:00

Jeg vil indtaste FT 1921. Den version af WinKip, jeg bruger til FT 1845, har
ikke de felter, der er brugt til FT 1921. Altså vil jeg gerne bruge den
nyeste version af WinKip.
www.winkip.dk kan jeg hente den nyeste version; jeg har gemt den i
folderen WinkipNY, og har altså stadig den gamle version liggende i folderen
Winkip.

Hvordan får jeg nu opdateret uden at slette de gamle indtastninger fra 1845?
Skal jeg importere - og hvilke filer skal jeg huske at få med - fra Winkip
til WinkipNY? Hvem har en opskrift?

En anden mulighed er at indtaste FT 1921 i Excel - men er der ikke noget
med, at feltbredderne skal have en bestemt værdi for at folketællingen siden
kan eksporteres til ddd.dda.dk?

mvh
Inger Buchard

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-12-03 16:28

On Fri, 12 Dec 2003 14:00:21 +0100, "Inger Buchard"
<ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote:

> [...]
>med, at feltbredderne skal have en bestemt værdi for at folketællingen siden

Jeg forstår det sådan, at du har installeret den nye WinKip-version i
et andet underkatalog på harddisken(?).

Fra det gamle WinKip-katalog skal du så hente filen winkip.ini. Hvis
der er en fil af det navn i det nye installations-katalog, så skal den
bare overskrives.

Dernæst skal du ind i underkataloget db. Her skal du hente alt det,
som ikke allerede findes i kataloget db under den nye installation.

------
Teknisk forklaring:
winkip.ini er en indholdsfortegnelse, hvori der bl.a. står hvilke FT,
du har oprettet, og hvor datafilerne findes.

I underkataloget db ligger dels datafilerne til dine gamle
indtastninger. Dem skal du have med over; men der ligger også filerne
med sognelisten, og der har du formentlig en nyere version i den nye
installation.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 12-12-03 18:49

> [...]

>med, at feltbredderne skal have en bestemt værdi for at folketællingen siden

Kære Inger Buchard!
Den eneste som kan hjælpe dig med dit problem, er nok Hans Laustsen.
Der findes en relativ simpel måde at gøre tingene på, og den kender
han.

Lars Helbo tror måske selv på, hvad han siger, men det er ikke første
gang og bliver antagelig heller ikke sidste gang, at han med
tilsyneladende stor sikkerhed udtaler sin om noget, han ikke har det
ringeste kendskab til.

Hans "Tekniske oplysninger" er så forkerte, som noget kan være, hvad
han kunne have set ved bare at kigge i INI-filen, som er en almindelig
tekstfil. Han burde faktisk give dig en undskyldning for forsøg på
vildledning.

Med venlig hilsen
Otto Chr. Thygesen.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-12-03 20:18

On Fri, 12 Dec 2003 18:49:29 +0100, Otto Chr. Thygesen
<thygesen@email.dk> wrote:

> [...]
>han kunne have set ved bare at kigge i INI-filen, som er en almindelig
>tekstfil. Han burde faktisk give dig en undskyldning for forsøg på

Ov, ja - nu kan jeg sandelig godt se, at der var en enkelt fejl i det
jeg skrev. Ini-filen indeholder kun oplysninger om placering af
vinduer m.v. ved sidste brug af programmet. Den indeholder ikke
oplysninger om, hvor datafilerne er placeret. Jeg skal dybt beklage
denne "alvorlige" fejl

Men den skildrede fremgangsmåde ved kopiering af filerne er i hvert
fald den jeg selv bruger, når jeg geninstallerer programmet - og den
plejer at virke.

Om der findes andre metoder, ved jeg ikke. Jeg ønskede bestemt ikke at
give udtryk for, at jeg skulle have nogen større indsigt i programmets
funktionsmetode. Jeg er kun almindelig bruger med en vis erfaring - og
vi har jo ofte nok fået fortalt, at vejledning af indtastere sagtens
kan overlades til frivillige - men det er måske forkert?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 12-12-03 21:11

On Fri, 12 Dec 2003 20:18:25 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>vi har jo ofte nok fået fortalt, at vejledning af indtastere sagtens
>kan overlades til frivillige - men det er måske forkert?

En enkelt fejl????
Der var intet, absolut intet ,korrekt. Hvis man kan flytte WinKip til
en anden mappe og blot kopiere alle filer i db mappen til den nye db
mappe og få alt til at fungere, så kender jeg ikke WinKip. Og det gør
jeg bedre end nogen anden. Det er simpelthen usandt, at det kan lade
sig gøre så simpelt.

Det var meget mod min vilje, at jeg blandede mig. men så tåbelige
påstande synes jeg alligevel ikke jeg burde lade passere. Og typiske
efterfølgende forsøg på bagatelliseringer og gentagne tåbeligheder gør
ikke sagen bedre.

Det er alt for langt uden for realiteternes verden, til at jeg vil
beskæftige mig yderligere med det...

Otto Chr. Thygesen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-12-03 21:35

On Fri, 12 Dec 2003 21:11:20 +0100, Otto Chr. Thygesen
<thygesen@email.dk> wrote:

> [...]
>mappe og få alt til at fungere, så kender jeg ikke WinKip. Og det gør
>jeg bedre end nogen anden. Det er simpelthen usandt, at det kan lade

Det er jeg meget ked af at høre, for det har jeg gjort adskillige
gange (hver gang jeg har fået ny computer eller har geninstalleret
Windows), og det har fungeret upåklageligt hver gang. (Jeg må dog
påpege, at der ikke var tale om at flytte WinKip til en ny folder -
der var kun tale om at flytte brugere og indtastninger til en ny
installation af programmet - hvilket måske ikke er helt det samme?).

Men forklaringen er måske, at jeg altid har brugt det samme navn til
den nye hovedfolder (hos mig: d:\genealogi\winkip\)? Ellers kan jeg da
godt se, at jeg nok skulle have været inde i projekt.db, og rette
stien til de enkelte indtastninger - men hvorfor skulle man også give
folderen et nyt navn?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org