Energi-væddemål
Fra : Lasse

Dato : 20-12-03 13:35

Væddemål.

K: Mener, at tilført energi kan omsættes til varme og udført arbejde.
H: Mener, at tilført energi udelukkende kan omsættes til varme.

Konkret:

Vi forestiller os to fuldstændigt ens, isolerede rum.

I det ene rum kører en 1000 W radiator i en time, i det andet rum trækker en
1000 W motor en klods hen over gulvet i en time.

K mener, at temperaturen stiger mest i det rum, hvor radiatoren er, idet der
i det andet rum også er udført et stykke arbejde.

H mener, at temperaturen stiger nøjagtigt lige meget i de to rum.

Hvad mener gruppen er det K eller H der har ret

Allan

Fra : Ivar

Dato : 20-12-03 14:00

Lasse skrev:

> K: Mener, at tilført energi kan omsættes til varme og udført arbejde.
> H: Mener, at tilført energi udelukkende kan omsættes til varme.

H's udsagn er forkert.

> [...]
> i det andet rum også er udført et stykke arbejde.
>
> H mener, at temperaturen stiger nøjagtigt lige meget i de to rum.

H har ret. Hvis klodsen blot trækkes hen over gulvet, får den ikke
fået tilført potentiel-energi og al energi bliver omsat til varme.
Hvis motoren sad i en kran, der hævede klodsen, ville der være
varmere i det rum med radiatoren.

Ivar Magnusson

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-12-03 14:00

Lasse wrote:

> Væddemål.
>
> K: Mener, at tilført energi kan omsættes til varme og udført arbejde.
> H: Mener, at tilført energi udelukkende kan omsættes til varme.

Det er (endnu) ukonkret, men jeg vil give K ret.

> [...]
>
> H mener, at temperaturen stiger nøjagtigt lige meget i de to rum.
>
> Hvad mener gruppen er det K eller H der har ret

Her mener jeg at H har ret. Det er klart at motoren udfører et arbejde,
men i sidste ende bliver energien alligevel til varme. Så opstår varmen
bare ved friktion mellem klodsen og gulvet.

Hvis motoren øgede klodsens mekaniske energi, fx ved at farten eller
klodsens højde over gulvet var større efter at timen var gået, end før,
så ville den termiske energi (og med den temperaturen) dog blive mindre
end i situationen med radiatoren.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-12-03 11:44

"Lasse" <aopc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Væddemål.
>
> K: Mener, at tilført energi kan omsættes til varme og udført arbejde.
> H: Mener, at tilført energi udelukkende kan omsættes til varme.

Prøv at se på Stirling-motorens arbejdsprincip.
Her omsættes varmeenergi til mekanisk energi.
Det gør den forresten også i forbrændingsmotoren.

H har tabt.

Per A. Hansen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-12-03 13:58

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> wrote:
> Prøv at se på Stirling-motorens arbejdsprincip.
> Her omsættes varmeenergi til mekanisk energi.
> Det gør den forresten også i forbrændingsmotoren.

For forbrændingsmotorer gælder generelt, at brændstoffets kemiske energi
omsættes til såvel varme som til mekanisk arbejde - normalt mest af det
første (derfor er *køling* så vigtig)! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-12-03 15:25

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> For forbrændingsmotorer gælder generelt, at brændstoffets kemiske energi
> omsættes til såvel varme som til mekanisk arbejde - normalt mest af det
> første (derfor er *køling* så vigtig)! :)

Det er korrekt - energitabet afhænger bl.a. af forbrændingstemperaturen
jfr- Carnot-diagrammet.
Mange energiprocesser er reversible, det har H ikke taget højde
for.

Per A. Hansen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-12-03 09:50

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> wrote:
> Det er korrekt - energitabet afhænger bl.a. af forbrændingstemperaturen
> jfr- Carnot-diagrammet.

Hvis varmeenergien medregnes, er der intet energitab.

> Mange energiprocesser er reversible, det har H ikke taget højde
> for.

Øhm, nå! Jeg mente faktisk, der forholder sig lige modsat: At
reversible, termodynamiske processer ikke forekommer i den fysiske
verden!?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen