Fysik... Lorentz-transformation
Fra : Daniel

Dato : 18-12-03 16:38

Hej
Jeg sidder og har lidt problemer her sidste dag før jeg skal aflevere
større skriftlig opgave.
Jeg har nogle opgaver der volder mig lidt problemer..
Opgave 1
Et atom udsender lys med bølgelængden 656 nm, set af en iagttager i
hvile i forhold til atomet.
Hvilken bølgelængde måles af en iagttager, som atomet bevæger sig bort
fra med en fart, der er 99 % af lysets fart?
Synes ikke rigtig jeg kan få Lorentz-transformationen til at passe..
Der næste skal jeg regne en tidsforskel ud mellem nogle satellitter.
der er 40.000 km i mellem..

Håber der er en der kan give mig en hjælpede hånd

Venlig hilsen
Daniel

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 18-12-03 19:28

> [...]
> Hvilken bølgelængde måles af en iagttager, som atomet bevæger sig bort
> fra med en fart, der er 99 % af lysets fart?
lambda = lambda_0*Sqrt[(1+beta)/(1-beta)]
beta = v/c (her 0.99)

Martin