Hjælp til fysik (inteferens i enkeltspalte~
Fra : Morten Christensen

Dato : 14-12-03 06:14

Jeg har lavet to forsøg, hvor jeg har sendt laserlys gennem hhv en
enkeltspalte og en enkelt tråd. Jeg kender både spaltens bredde, trådens
tykkelse og laserens bølgelængde. Men jeg mangler en formel, jeg kan bruge
til at beregne trådtykkelsen og spaltebredden, når nu jeg har målt afstanden
mellem inteferenspletterne på skærmen.

Jeg kan ikke finde en formel til det i mine bøger, så jeg håber I kan hjælpe
mig!

--
Hilsen Morten Christensen

Fjern [REMOVE] i mail-adressen ved direkte svar.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-12-03 07:23

Morten Christensen wrote:

> Jeg kan ikke finde en formel til det i mine bøger, så jeg håber I kan hjælpe
> mig!

Kan trådens tykkelse (diameter) ikke simpelthen opfattes som en afstand
mellem to spalteåbninger?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-12-03 22:26

> Kan trådens tykkelse (diameter) ikke simpelthen opfattes som en afstand
> mellem to spalteåbninger?

Tror jeg ikke... Men nu har jeg fundet den formel jeg manglede, den hedder:

sin(alpha k)=k*(lambda/b)

Hvor alpha er afbøjningsvinklen, k er ordnen, lambda er bølgelængden og b er
trådens diameter.